Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

LoPi-5 analoge probleempjes --> opgelost

Gestart door Hanzi maandag 14 juli 2025, 23:12:59

BLIJ dat ik analoog RIJ

Eerst had ik de LoPi-5 multiprotokol in een oude 3085 BR03 met ESU magneet en 5-polig anker uit oude 5* lok gezet.
Zoals wellicht in mijn baanbouwdraadje gezien ging dat niet vanzelf. Digitaal uiteindelijk netjes rijdend gekregen, maar analoog bleef drama: heel langzaam en futloos. Allerlei instellingen geprobeerd maar tevergeefs...
Klinkt dit iemand bekend?

Uiteindelijk was ik er klaar mee en heb ik de LoPi in een DC Electrotren MZ-loc van de DSB gezet. Rijdt redelijk zowel analoog als digitaal, alleen bromt de motor analoog erg hard. Harder dan digitaal en ook harder dan "gewoon" analoog zonder decoder. Nu is het een diesel dus geen geluidselectronica nodig zou je denken ;) . Maar ik heb hem toch liever wat stiller. Kwestie van CV-instellingen of...?
Iemand tips?
Re: LoPi-5 analoge probleempjes
Ik zou CV9 eens bekijken en de PWM frequentie veranderen. Ik eerste instantie eens heel extreem om te zien of het hoe dan ook invloed heeft en daarna de beste waarde zoeken.
IMG_9507.jpeg

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Hans,

Ik heb altijd begrepen dat een ESU magneet niet geschikt is voor een 5 polige-rotor maar alleen voor een 3-polige.

groet
Harald

graag een glaasje wijn

inderdaad want afmetingen passen niet netjes.Ofwel esu magneet met 3* anker ofwel een volledige set 5* motor.Die sets koop ik in aantal van 3 van tante M dan komt het maar op 22 euro/stuk en sommige zijn al moeilijk verkrijgbaar.
De esu magneet met 3* anker van M rijd evengoed als de 5* als je niet hoeft te rangeren

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ah, ik had mijn vragen gewoon hier moeten stellen ipv op het ESU-forum; hier is kennelijk meer kennis aanwezig :thumbup: ; de tip dat ESU-magneet niet samen gaat met een 5-polig anker had ik daar niet gekregen. Martin "Flyerman" doelde in m'n baanbouwtopic al wel op een mogelijk verkeerd samengesteld geheel, maar ik had nog niet begrepen dat er geen 5-poler in een ESU-magneet hoort.
Blijft apart dat hij digitaal toch best mooi reed ondanks de combi ESU-magneet / 5-polig anker, en dat dat analoog niet werkte.

CV9 anders instellen maakte in ieder geval niets uit qua brom in de Electrotren MZ. Of het iets uitmaakte qua rij-eigenschappen van de 03 weet ik niet meer; maar ga ik alsnog proberen maar dan met een 3-polig anker.

Mag ik vragen uit welke doku het door jouw geplakte stuk tekst komt, Franky?

Dank voor de tips, we gaan weer verder pionieren ;) . To be continued!
 @citaat Komt uit de handleiding van de Lokpilot 5.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Bij de LoPi zat de Duitse versie. Ik had de NL versie nog niet gevonden; kennelijk slecht gezocht.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: bellejt op dinsdag 15 juli 2025, 10:39:09inderdaad want afmetingen passen niet netjes.Ofwel esu magneet met 3* anker ofwel een volledige set 5* motor.
Ik zie toch echt geen verschil in afmetingen:
IMG-20250715-WA0005.jpgIMG-20250715-WA0004.jpgIMG-20250715-WA0003.jpg

Momenteel zit de 3-poler in de BR03 samen met de LoPi. Wordt vervolgd zodra ik zin heb om met de CV-s te gaan stoeien.

Spoelweerstand van de 5-poler is wel erg laag trouwens: ca. 2 Ohm. Ben vergeten de 3-poler te meten maar die liggen rond de 10 Ohm (?) volgens mij.
Ik weet niet hoe oud je Lopi5 is of welke firmware er op staat, maar er zijn in het verleden wel degelijk zware problemen geweest bij analoog rijden, zelfs bij pure dc motoren.
IMG_9510.jpeg

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mmm... interessant...
2 weken terug nieuw gekocht; geen idee hoe lang hij daar in de vitrine had gelegen...
Is die firmware versie met MS2 uit te lezen?

Citaat van: Hanzi op dinsdag 15 juli 2025, 20:49:11Ik zie toch echt geen verschil in afmetingen:

Citeer360 gr gedeeld door 3 is toch echt anders dan gedeeld door 5.

groet
Harald

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dat klopt natuurlijk Harold, maar tegelijkertijd kan je de LoPi toch juist instellen voor 3- of voor 5-polig anker?

graag een glaasje wijn

verschil is 1.1 mm en de instelling geld voor een samenspel van de juiste magneet met bijhorend anker.Zelfde verschil als bij beide DCM rotors.
Bij een tante M lok gebruik ik voor upgrade het juiste 5* setje van M met een esu decoder naar wens voor de lok.Kan een simpele versie of een sound zijn.
Dit anker is volgens mij geen gewone 5poler, maar een voorloper ervan. De weerstand zegt genoeg: een stroomvreter van jewelste. Vervangen door een anker uit een moderne hoogvermogen set zal je problemen wel oplossen. Succes.
Het is een 5 polig anker uit de 7180 set schrijft hij al in zijn eerste post. Dat heeft dezelfde afmeting als de 3 poler en is compleet anders dan de 5 polers uit de ombouwsets.

Wat betreft lokpilot 5 en analoog...het blijft een dramatische combinatie. :thumbdown:
Ik heb het opgegeven en bouw de Mld3 in. Dat werkt gewoon.

Bart
Citaat van: Hanzi op maandag 14 juli 2025, 23:12:59...en heb ik de LoPi in een DC Electrotren MZ-loc van de DSB gezet. Rijdt redelijk zowel analoog als digitaal, alleen bromt de motor analoog erg hard. Harder dan digitaal en ook harder dan "gewoon" analoog zonder decoder.
En wat heeft dat nu nog met een 5 of 3 polig Märklin te maken?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Helemaal niks. Betreft een ander probleem met dezelfde decoder (ik was benieuwd of de decoder in een andere loc met een andere motor analoog beter zou presteren, dus had hem even omgezet).
Het topic heet niet voor niets LoPi-5 analoge probleempjes ;) .

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: bellejt op woensdag 16 juli 2025, 09:21:53verschil is 1.1 mm en de instelling geld voor een samenspel van de juiste magneet met bijhorend anker.
Sorry Johnny, maar het verschil is geen 1,1mm; ze zijn echt exact even groot.
Nieuwe 5-polers zijn idd wel iets kleiner.

Citaat van: bellejt op woensdag 16 juli 2025, 09:21:53Bij een tante M lok gebruik ik voor upgrade het juiste 5* setje van M met een esu decoder naar wens voor de lok.
Ik ben dan heel benieuwd of dat wel goed analoog rijd, maar kan me ook heel goed voorstellen dat je dat -zoals de meesten- nooit geprobeerd hebt. Reden dat ik de 03 digitaliseer is om hem met normale snelheid analoog te laten rijden; digitaal is leuk maar bijzaak boor mij.

Citaat van: Bajn-AG op woensdag 16 juli 2025, 13:47:03Het is een 5 polig anker uit de 7180 set schrijft hij al in zijn eerste post. Dat heeft dezelfde afmeting als de 3 poler en is compleet anders dan de 5 polers uit de ombouwsets.
Klopt.

Citaat van: Bajn-AG op woensdag 16 juli 2025, 13:47:03Wat betreft lokpilot 5 en analoog...het blijft een dramatische combinatie. :thumbdown:
Ah, eindelijk iemand die dat hardop zegt; ik ben bijna geneigd deze mening te gaan delen.

Maar... eerst maandag bij DiGiMRC de firmware-versie uitlezen en zo nodig updaten. Wellicht dat Franky wel dé oplossing heeft aangedragen:
Citaat van: Lapjeskat op dinsdag 15 juli 2025, 22:16:52Ik weet niet hoe oud je Lopi5 is of welke firmware er op staat, maar er zijn in het verleden wel degelijk zware problemen geweest bij analoog rijden, zelfs bij pure dc motoren.
IMG_9510.jpeg
Dan zou de LoPi wel >5jaar in de winkel gelegen moeten hebben, maar ik wil niks uitsluiten.

graag een glaasje wijn

µhanzi , de info slaat ook niet op zijn anker (foto stond er zelfs later zichtbaar op) maar op de nieuwe ankers.

Citaat van: Bajn-AG op woensdag 16 juli 2025, 13:47:03quote author=Bajn-AG link=msg=1587407 date=1752666423]

Wat betreft lokpilot 5 en analoog...het blijft een dramatische combinatie. :thumbdown:
Ik heb het opgegeven en bouw de Mld3 in. Dat werkt gewoon.

Hi Bart,

Ik heb er veel in- en omgebouwn (voor mijzelf en vele anderen)
Totaal geen problemen.

groet
Harald

BLIJ dat ik analoog RIJ

Het blijft op z'n zachtst gezegd "bijzonder" dat meningen zo lijnrecht tegenover elkaar kunnen staan :D .
De waarheid zal zoals gebruikelijk wel ergens in het midden liggen.

@Harald: heb je die locs ook daadwerkelijk analoog laten rijden na de ombouw?
Ik denk dat Harald het niet over de Lopis met ESU magneet heeft maar over 't Märklin spul...
Ik zou toch graag eens weten wat voor een ombouwset er nu is gebruikt.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik snap dat je door de bomen het bos niet meer ziet Martin, dus even een samenvatting:
Het anker is afkomstig uit een Märklin loc van de 35** serie (jaren 80) met 5***** aandrijving. Die aandrijving bestond uit een 5-polig anker met omschakelectronica (met 2 potmetertjes voor max.snelheid en acceleratie) maar nog wel met AC veldspoel.
Dát anker zat er in icm ESU magneet 51962 en decoder ESU 59616. En digitaal reed de 3085 BR03 daar gewoon netjes mee; analoog dus niet.

Zoals gezegd heeft dat anker een lage spoelweerstand, circa 2 Ohm. Vandaar nu een 3-polig anker geplaatst, want daar zou de ESU-magneet volgens diverse reacties echt voor bedoeld zijn.
Ik ben nog niet verder gegaan met testen/inregelen van deze samenstelling, maar een eerste indruk was niet best.

Daarnaast heb ik deze decoder eerder ook al even getest in een originele Märklin MFX loc én in een DC Electrotren loc. In beide gevallen rijdt het analoog bedroevend: langzaam en futloos...

Maandag even kijken of de decoder de laatste firmware heeft en anders vernieuwen; zie reactie (klikkie) van Franky Lapjeskat.
Laatste Firmware leverde bij mij ook niks op. Netzomin als geklooi aan de diverse CV's. Ombouw was bij mij een grote Schijfcollector met hamo magneet. Digitaal reed het prima, analoog geen snelheid of wisselende snelheid.
Ook nog gekeken of de lastregeling analoog uit te zetten was, maar dat bleek ook onmogelijk.
Uiteindelijk maar een andere decoder erin gezet omdat ik geen zin had te blijven experimenteren.

Bart

BLIJ dat ik analoog RIJ

Victorie! Met het 3-polige anker rijdt hij met de juiste instellingen dus wel degelijk óók analoog!
Het enige is nu nog de lastregeling; bergop met 4 Silberlingen gaat digitaal probleemloos en met constante snelheid. Analoog komt hij daar bijna tot stilstand...
Nu nog even zoeken of -en hoe- ik de lastregeling analoog ook in orde kan krijgen. Tips nog steeds welkom!

BLIJ dat ik analoog RIJ

Vanavond de firmware van de LoPi ge-update van 2022 naar 2024. Of dit iets uitmaakt... (?) Waarschijnlijk niet want de update-oplossing die Franky aandroeg was al uit 2020.
We gaan het thuis verder uittesten.
Ondertussen bij DigiMRC prima wat "digitale" rondjes gereden.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Zoals eigenlijk verwacht maakte de update -voor zover ik het nu kan beoordelen- niks uit.
Op de lastregeling in de analoge modes na rijdt de BR03 alleszins acceptabel; iets wat hij met alle voorgaande pogingen nog nooit gedaan heeft :) .
Hans,

je inzet om de loc analoog goed te laten rijden is grenzeloos :)
maar gisterenavond reed die inderdaad al beter dan de vorige keer dat ik hem zag kruipen.

benieuwd naar een volgend project van je. Ik ga binnenkort mijn BR03 (delta nu) ombouwen, kijken doe dat uitpakt.

BLIJ dat ik analoog RIJ

En hoe die analoog rijdt :o) !

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: jeroenk op dinsdag 22 juli 2025, 21:30:16Hans,

je inzet om de loc analoog goed te laten rijden is grenzeloos :)
maar gisterenavond reed die inderdaad al beter dan de vorige keer dat ik hem zag kruipen.

benieuwd naar een volgend project van je. Ik ga binnenkort mijn BR03 (delta nu) ombouwen, kijken doe dat uitpakt.

En Jeroen, al wat omgebouwd?
En met welke resultaten analoog/digitaal?
haha Hans goeie.

dat 'binnenkort' is niet helemaal gelukt.
ik stel voor het in november te doen. Oktober gaat hem niet worden.
de br03 staat iig al in het zicht op de baan.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ah het begin is er :-) !

Rijdt die van jouw ook zo idioot hard?
En laat je hem ook 3-polig met ESU magneet?
Ben benieuwd of het jouw wel lukt om hem zowel analoog als digitaal goed te laten rijden. Als dat het geval is kunnen we zaken gaan vergelijken. Weerstand ankerwikkelingen, instellingen, ...(?).
Re: LoPi-5 analoge probleempjes --> opgelost

BLIJ dat ik analoog RIJ

En net als je denkt: die 03 gaat NU het zolderraam uit...
Alles gereset, uit de MS2 gegooid en opnieuw begonnen.
MM / MFX uit en alles op DCC opnieuw aangemeld.
CV54 op 0 en toen de BR03 maar weer eens gelanceerd met F1.
Max snelheid digitaal op 150 gezet (rijdt dan net zo hard als voorheen op waarde 35 :? ).
Analoog lijkt hij ook prima te rijden (en net zo hard als digitaal) alleen de lastregeling nog niet: komt het steile viaduct niet op met 4 Silberlingen.
CV128 max.snelheid analoog bekeken, stond maar op 25. Laat ik die ook eens op 150 zetten. Op dat moment rijdt de loc langzamer dan op 25. Vreemd :? . En als ik 'm nu eens op 100 zet? Victorie! Loc rijdt goede snelheid én komt analoog moeiteloos het steile viaduct op :D !
Misschien de acceleratie-/deceleratie-tijden nog wat aanpassen en verder blijf ik van de CV's af; het blijft vrees ik een wankel evenwicht tussen goed en slecht rijden bij deze loc...
Zoals je ziet, de aanhouder wint  ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Die analoge max. snelheidsinstelling blijft wel een vreemd iets... als je 'm (te) hoog zet gaat de loc langzamer; te laag lijkt de lastregeling het niet te doen. Kennelijk een samenspel met andere regelingen/CV's (?) hoewel ik dat niet op deze manier zou verwachten.
Anyway, hij rijdt eindelijk analoog én digitaal met een normale max.snelheid en mét lastregeling :mrgreen: !