Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

schakelrails 5146, mechanisch probleem

Gestart door Henk2380 vrijdag 25 april 2025, 22:11:27

schakelrails 5146, mechanisch probleem

ik heb een aantal schakelrails type 5146 gekocht (tweede hands)
bij een paar heb ik probleem met het plastic omschakelpalletje
als de sleper van de loc het palletje omzet blijft het ingeklemd staan in de rails. het komt dus niet meer in de vertikale positie terug.
soms in een richting en soms in beide richtingen
omdat het een fragiel mechaniek is durf ik niets te verbuigen.
hierbij de vraag of iemand weet hoe ik dit kan oplossen.

mvg
Henk
Re: schakelrails 5146, mechanisch probleem
Het is het bekende euvel en moeilijk te verhelpen, gemakkelijk totaal te verprutsen. Het mechaniek is inderdaad heel fragiel.

Maar, met heel voorzichtig minimaal uitbuigen van de lipjes waar het doorzichtige palletje inzit, krijg je soms weer precies genoeg bewegingsruimte.

Heb je meer moed, dan kun je het hele palletje uitnemen, de gaatjes in de metalen bedding met een 2mm boortje met de hand 'ruimen'. Het gaatje is al 2mm maar het wordt net ietsje gladder en schoner.

Dan kun je het palletje nog schoonmaken met alcohol of wd40.

Daarna terugplaatsen en hopen dat de gangbaarheid weer beter is.

Het blijft behelpen, helaas.

Groet,

Peter
Henk,
Ik denk dat wat Peter aandraagt eigenlijk het enige is wat je eraan kunt doen (met beleid dus). Heb zelf eens geprobeerd de delen te 'smeren' met grafietpoeder maar omdat het hier twee verschillende materialen (kunststof op metaal) betreft wilde dat niet gaan...
Gr Wim
bedankt voor jullie snelle reactie en advies
ik ga het proberen
nog een fijne dag !!
groet
Henk
Gisteravond de schakelrails 5146 gerepareerd.
het is gelukt.
de plastic palletjes eerst verwijderd en de gaatjes voorzichtig handmatig opgeruimd met een klein boortje.
ging niet gelijk helemaal goed. je moet goed opletten dat het plastic palletje niet verkeerd om wordt teruggeplaatst, want dan werkt de contactbediening niet goed.

nogmaals dank voor de goede tip
Henk

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Ik vind het fijn dat mensen op dit forum blijven nadenken over goede oplossingen. Ooit vinden we een nieuwe oplossing.
G. Boss dacht er ook over na, en zijn email adres (op gmx.de) werkt al heel lang niet meer (die provider is uitgekocht, zoals zovele).

Hij verzon een oplossing met een derde bladveer. En maakte via ebay daarvan zijn living.
Als ik het goed begreep, dan kwam hij niet meer toe aan zijn hobby, zo groot was de vraag.
Hij was "Feinmechaniker" van beroep. Dat zal hebben uitgemaakt. Hij had ook het gereedschap daarvoor.
Ik zou er nooit op gekomen zijn. En heb het gereedschap niet.

Mijn wereldbeeld beperkte zich tot bolletjes piepschuim.
Het bleek, na enig prutsen, ik was toen 10 of zo, dat als je zo'n bolletje klemde onder zo'n bladveer, dat een 5146 het daarna gewoon bleek doen, 100% betrouwbaar. Gratis! Want bolletjes piepschuim kwamen uit afval. Het zakgeld was ook niet echt hoog, dus fijn dat het werkt, denk je dan.
Het was nog best lastig om uit te leggen op dit forum hoe dat werkte, want ik repareerde ze intuïtief, gewoon op basis van trial en error.

Jaren later begreep ik de oorzaak, het gevolg, en de manier waarop je moet voorkomen dat de situatie zich kan herhalen met dezelfde of met een andere 5146.

Het is op zich wel leuk als je manieren kent (goedkoop of duurkoop) om een situatie te herstellen, maar nog beter is het om te weten hoe je kunt voorkomen dat het kan gebeuren. Ik heb een en ander op dit forum vermeld, met foto's van de oplossingen. Afijn. Daarvoor is het zoekmenu.

dank je wel Jan voor je reactie
ik ga er zeker naar kijken
groet
Henk
 :arrow: gmx is nog altijd aktief, dus daar ligt het niet aan :important: 

Citaat van: Bulletje op maandag 05 mei 2025, 23:20:55gmx is nog altijd aktief
Heb je een linkje, want die uitvinding is echt goed (Voor M-rail rijders)!
Nou nee, de provider GMX is nog steeds aktief, dat de website van die meneer niet meer bestaat heeft verder weinig met GMX van doen, sorry

Oei, niet aan gedacht ...

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Citaat van: Jan22 op maandag 05 mei 2025, 00:22:22Ik vind het fijn dat mensen op dit forum blijven nadenken over goede oplossingen. Ooit vinden we een nieuwe oplossing.
G. Boss dacht er ook over na, en zijn email adres (op gmx.de) werkt al heel lang niet meer (die provider is uitgekocht, zoals zovele).

Hij verzon een oplossing met een derde bladveer. En maakte via ebay daarvan zijn living.
Als ik het goed begreep, dan kwam hij niet meer toe aan zijn hobby, zo groot was de vraag.
Hij was "Feinmechaniker" van beroep. Dat zal hebben uitgemaakt. Hij had ook het gereedschap daarvoor.
Ik zou er nooit op gekomen zijn. En heb het gereedschap niet.

Bedoel je dit soms, Jan Willem?
In de advertentie wordt het volgende emailadres aangegeven: th-boss( )gmx(punkt)de

Bron EBay.jpg
Bron: Ebay

Groeten,

Erik.

dat is 'm, zelfs de prijs is nog gelijk, dus hij was alleen maar even een jaartje weg of zo ...
Wat is het mechanische probleem precies, wordt het elektrische contact niet gemaakt????, (sommige types werken twee kanten op door de sleper!!!! graag meer info dan kunnen we je beter adviseren.

Het draadje is al wat ouder, maar de vraag blijft relevant zolang de documentatie ontbreekt.
Iemand koopt 2e hands schakelrails, en die blijken niet allemaal betrouwbaar te werken.
Relevant is dat het M-rails zijn, want die zijn gemakkelijker te repareren (dan K-rails).
De oorzaak daarvan is niet bekend bij de koper. Ze waren ongetwijfeld goedkoop
(€2.50 per stuk of 5 voor € 10,-)

Citaat van: Jan22 op maandag 05 mei 2025, 00:22:22oorzaak, het gevolg, en de manier waarop

De M-rails 5146 schakelrails werken met een plastic omschakelpalletje dat door de sleper wordt geduwd in de rijrichting, tot het contact maakt en dan iets kan laten schakelen. Dat werkt in beide rijrichtingen tot een onafhankelijk signaal.

Analoog moet je met dat signaal relais (wissels, seinen, enz) kunnen schakelen. Digitaal is in deze niet to-the-point.

Daarna gaat het om de oorzaak, het gevolg en de manier waarop je én voorkomt dat het opnieuw gebeurt, én de zaak zo repareert dat de schakelrails wel weer werkt.

a. oorzaak:
Als je meer dan 2 (of 3) relais analoog rechtstreeks schakelt met 1 schakelrails, dan bestaat het risico dat de spanning te hoog is voor de bladveer in de schakelrails, in het bijzonder als de trein (de sleper) tot stilstand kan komen op de schakelrails.

b. gevolg: de bladveer "brandt door", het materieel verliest z'n veerkracht, over de volle lengte van de bladveer.

c1. aanpak:
  • a. voorkomen dat een trein op een schakelrail kan stilstaan
    (b.v. door een schakelrails te isoleren van de rails ervoor en erachter, en apart aan te sluiten op de rijstroom)
  • b. voor de zekerheid niet meer dan 2 relais tegelijktijdig schakelen met 1 schakelrails
  • c. een hulprelais inzetten ingeval je meer dan 2 relais moet kunnen schakelen
  • d. een cdu benutten per te schakelen relais of een cdu benutten voor alle te schakelen relais samen
  • e. door meerdere schakelrails na elkaar te leggen (elk met maximaal 2 schakelbare relais)

C2. hoe werkt het weer wel: zorgen dat de spanning in de bladveer permanent toeneemt, b.v. door een derde bladveer aan te brengen of door per bladveer een bolletje piepschuim eronder te wrikken, waardoor het spanningsveld in de bladveer verschuift (je verkort daarmee de bladveer feitelijk, wat het gevolg opheft).

Uit antwoord C1 blijkt wel waar de meeste gebruikers hun heil zochten.