Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

Engental-Burg

Gestart door Tjoekedoris donderdag 21 november 2024, 16:31:51

Re: Engental-Burg

Eigenlijk klooi ik maar wat an

@citaat Je kunt dan al wel rustig nadenken en gaan ontwerpen toch? Je hebt dan alle tijd en kan direct aan de slag als het zover is.  ;)

Komt helemaal goed Martin. Zin in in:)

Gisteren de laatste stukjes ondergrond van een witte grondverf voorzien.
Nu kan ik beginnen met het trekken van de draden voor de ringleiding en het leggen van de rails voor het schaduwstation.
Nog even wachten tot de volgende update dus  ;) .

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo Martin,

Je bent stiekem al best opgeschoten! Het ligt er allemaal strak bij, dat vind ik altijd geweldig mooi. Voor je het weet ligt alles er al... :P

Hallo allemaal, we zijn er weer.
Geen spectaculaire ontwikkelingen, maar wel wat kleine vorderingen.

De laatste weken de stukken kabels die ik had bewaard in de kabelgoot gestopt en zo te zien is dit toereikend voor de ringleiding.
Wel zal ik enkele draden met elkaar moeten verbinden, maar misschien kan ik juist daar verdeelblokjes plaatsen.
Dat moet ik nog even bezien.

Voorts ook de rails gelegd om die te gaan aftekenen op de ondergrond.
Omdat K-rails een crime is om te leggen, vanwege de onderlinge speling, heb ik afstandplaatjes op maat gemaakt, die ik tussen de rails kan leggen.
Ik zet deze rails dan even vast met pinnetjes en daarna kan ik deze aftekenen met een rode viltstift.
De volgende stap is het in stappen verwijderen van de rails, vanwege het solderen van draden (massa, stroom, terugmelding) en het plaatsen van de isolatielassen.

Tot de volgende keer.

Märklin fahren-ärger sparen

Da's een fraaie puzzel, die je aan het maken bent, Martin.
En erg netjes gebouwd  :thumbup:
Succes met de volgende stappen !  :)

Grtz Tony

Dat is een mooi schaduwstation al! Daar ga je zeker en vast plezier van beleven! Degelijke constructie, ben benieuwd naar meer

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo Martin,

Dat ziet er allemaal heel mooi en erg netjes uit!

Kun je al een klein beetje proefrijden, het zou voor jou erg leuk zijn om weer eens beweging te zien.

Ik ben benieuwd naar de vorderingen.

Hallo allemaal,

Net nu iedereen misschien denkt, "waar blijft Tjoekedoris", post ik zomaar weer wat om te overdenken  :-) .
De maanden in het voorjaar en de zomer zijn voor mij dagen dat de trein helemaal op zijn gat ligt.
Maar nadat we de vakanties eenmaal achter de rug hebben begint het toch weer te kriebelen en veelal komt er tijdens die periode weer wat inspiratie.
En het is ook niet zo dat ik er nooit aan denk, want ik probeer wel steeds de vele topics van het forum te lezen en te volgen.

Zo kan het gebeuren dat ik bij de "buren" een paar prachtige "compacte" ontwerpen omtrent een "Bahnbetriebswerk" in aanbouw als modulebaan ben tegengekomen .
Nu vind ik zoiets fantastisch, dus ben ik, om toch een beetje bezig te zijn, aan het kijken of zoiets ook in mijn ruimte te realiseren is, voor nu of voor later.
Zoals gezegd ga ik voor de zichtbare delen Peco100 rails met slanke wissels (geen kruiswissels) toepassen en als uitgangspunt wil ik de onderbouw met schaduwstations en paradebaan behouden.

Nu heb ik een 2-tal ontwerpen voor het zichtbare deel ontworpen, waarvan de ene als station (aangepast t.o.v. het laatst getoonde), met loc-verzorging en de ander als BW.
Het kan ook zijn dat ik een BW in een later stadium ga maken en daarom kies ik voor dezelfde aansluiting naar ondergelegen lagen.
Bij de versie van de BW kunnen treinen gewoon hun rondjes blijven rijden en komen natuurlijk alleen kortere treintjes of locomotieven naar boven.
De versie van het station voorziet ook in korte personen- of goederentreinen.

Ik laat jullie even 2 mogelijkheden zien, zoals gezegd....om te overdenken.

doe maar een treintje

:reactie: de ruimte is niet groot genoeg voor een station en een BW, dus je zal uiteindelijk toch een keuze moeten maken.
Echter op basis van het sporenplan zou ik zeggen ...ga voor de BW want voor lange reizigers-treinen is weinig plaats.

@citaat Ruud, het punt is eigenlijk dat ik geen lange treinen naar het station kan laten rijden.
Ze kunnen door de lengte van de sporen in het passeerstation niet langer dan max.1.20 mtr. zijn.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Martin.

Het eerste ontwerp oogt in ieder geval veel rustiger dan het tweede  :thumbup:
Maar of je wat met dat commentaar kan weet ik niet  :roll:

Groeten,

Erik.

:reactie: Ik sluit me aan bij Erik.

Ik ook, vraag me alleen af waar dat spoor rechtsboven in de tunnel naar toe gaat.

Schizofrenie is een ziekte, geen misdrijf

Ik wil ook wel mijn duit in het zakje doen, maar uiteindelijk is niemand die beter weet wat hij wil dan jijzelf, ik kan dan ook in de verste verte niet adviseren wat voor jou het beste is.
Ik wil wel mijn persoonlijke visie eens geven.

Het eerste ontwerp lijkt mij meer iets voor een treinenliefhebber, daar kan zowat alles op, reizigersverkeer, goederenverkeer, lokverzorging, omrijden  gecombineerd met lok keren voor  getrokken  treinen door een perrondraaischijf te gebruiken, vrij lange treinstellen, en dat allemaal terwijl het nog heel rustig oogt.
Heel knap bedacht vind ik, nog maar zelden gezien.

Het tweede ontwerp is meer iets voor een locomotief verzamelaar die weinig of niks heeft met rijden met treinen.
Hoe veel drukker het ook is dan het eerste ontwerp, zoveel minder is er op te doen voor complete treinen.

Gezien de aandacht die je besteed aan het landschap op het andere gedeelte van de baan lijkt op optie 1 alles beter bij elkaar te passen, 1 is landelijk in zijn geheel, 2 is een mix van landelijk en naar mijn idee te technisch met zo een groot BW.

Citaat van: flyerman op zaterdag 15 augustus 2026, 23:43:32Ik ook, vraag me alleen af waar dat spoor rechtsboven in de tunnel naar toe gaat.

Martin, zie post #1 en #47.

@Willem, Erik, Remco,

Jullie hebben ook wel gelijk aangaande het rustigere ontwerp.
Ik denk ook dat ik de bouwwerkzaamheden in die richting verder ga voortzetten, want ik heb inmiddels alle materialen in huis en de draaischijf is al geplaatst.
Als ik nu alleen voor de BW zou gaan, dan moet ik veel wissels, puko's en wisselaandrijvingen extra kopen.
Tevens is het 1e ontwerp ook voorzien van een kleine BW.

Ik heb alleen geprobeerd om een ander thema op hetzelfde oppervlak te ontwerpen en dat is dus wel gelukt  :-) .
Bij een eventuele uitvoering hoef ik alleen het plaatdeel van de draaischijf (122x61) 180 graden te draaien en dan ben ik klaar.
Stel dat ik ooit nog weer wat anders zou willen dan is dit een optie, zonder veel breekwerk, omdat de schaduwstations dan gewoon intact kunnen blijven.
Natuurlijk kan het sporenverloop dan nog wat anders komen te liggen, maar het is een mogelijkheid op die oppervlakte, zonder krappe bogen en scherpe wissels.

Dus resumé.....misschien voor later  ;) .
Dank jullie wel.

Hoi Martin,

Erg leuk om weer wat van jouw vorderingen te lezen. Ook overdenkingen horen daarbij. Mijn reactie op bieide plannen: de tweede is erg druk. Als ik even advokaat van de duivel mag spelen dan citeer ik jou met de opmerking die je aan het begin van dit draadje maakte toen je zei dat het een baan moest worden met minder sporen. De ervaring leert dat we in de ontwerpfase eigenlijk teveel willen inplannen. Een groot BW is prachtig, ben ik met je eens, maar de kunst van het weglaten is misschien ook aan de orde. Ik ben van mening dat het erg 'vol' is en dat er een BW onstaat met een baantje eraan vast, een geheel dat naar de rechterkant van de tekening al overhelt. 
In het eerste ontwerp is er veel meer balans. De draaischijf heeft een echte functie in dit station voor de locs die gedraaid moeten worden voor de terugreis en daarmee is het plezier van het rijden al direct ingebakken.
Je ziet zoveel voorbeelden waar het resultaat uieindelijk net niet mooi is.
En nu maar hopen dat je er iets mee kunt. Groet, Marco

Citaat van: Tjoekedoris op zondag 16 augustus 2026, 12:14:56
Citaat van: flyerman op zaterdag 15 augustus 2026, 23:43:32Ik ook, vraag me alleen af waar dat spoor rechtsboven in de tunnel naar toe gaat.

Martin, zie post #1 en #47.
Dat is een tijd geleden, en om nu dat hele topic weer opnieuw te gaan lezen gaat me te ver, vandaar de vraag.

@citaat Wel een beetje een vreemde reactie, Martin  :? 

Je stelt een vraag en ik geef je antwoord....2 muisklikjes en je weet het.
Post #1 is de 1e van dit topic, dus tabblad "1" aanklikken en dan "omhoog" aanklikken.
Het sporenverloop naar de schaduwstations is daar ter plekke meegestuurd.

Je hoeft helemaal niets door te nemen en lang geleden zegt niets over het aantal berichten die geplaatst zijn.

Ik heb ze na jouw antwoord ook opgezocht, maar voordat ik het vroeg had ik dat nooit kunnen weten zonder weer aan het begin te beginnen.