Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Engental-Burg

Gestart door Tjoekedoris donderdag 21 november 2024, 16:31:51

Re: Engental-Burg

Märklin fahren-ärger sparen

Keurige onderbouw, Martin  :thumbup:

Dat belooft wat voor de rest !  :P

Grtz Tony

Dag Martin,

Leuk om te zien hoe je een nieuwe start hebt gemaaakt! Ik blijf je zeker weer volgen. De eerste stappen, beter gezegd: sprongen, zijn al weer gemaakt. Met ervaring in je rugzak gaan de dingen inderdaad vlotter. Ik denk dat dit plan een grote verbetering is ten opzichte van het vorige wat betreft bereikbaarheid en bedrijfsvoering. Het bouwen is leuk, maar het is nog leuker als de boel een keer af komt rijdt en dat zul je met dit onwerp gemakkelijker bereiken. Een echte inspiratie! Veel succes! Groet uit Frankrijk, Marco

Ik zie dit draadje nu en moet zeggen dat het er erg mooi uitziet allemaal. Knap gebruik van de beschikbare ruimte en prachtige vitrines. Goed idee om zo'n verloren hoekje boven het trapgat op te vullen daarmee.

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Beste mensen,

Omdat ik serieus overweeg om van K-rails over te stappen naar PECO code 100 heb ik mijn plan op zichtniveau enigszins aangepast.
Ik zie het niet zitten om kruiswissels en kruisingen te polariseren en om te bouwen.
Van gewone wissels durf ik de uitdaging wel aan.
Daarom heb ik alle kruiwissels en de kruising vervangen door de "slanke" wissels van PECO, zowel de normale als de meegebogen wissels.
Aangezien deze mooie slanke bogen hebben, zijn ze perfect in te passen in de rondingen van mijn sporenplan.
Het verloop hiervan is dan ook meer vloeiend.
Verder heb ik getracht om de opstelsporen met rechte rails te maken, omdat koppelen in een bocht, uit eigen ervaring, niet of nauwelijks mogelijk is.
In de 1e instantie had ik wat meer opstelsporen en dat is goed realiseerbaar, maar ik koos nu even voor "less is more" en aangezien de wissels met puko's
niet gratis zijn laat ik het eerst hierbij.
Mogelijk dat ik tijdens de bouw van gedachten verander.
Zijn er nog ideeën of verbeteringen mogelijk?

Hoi Martin,

Ik zou de wissels links onder (of halverwege het been aan de linkerkant) óf omwisselen, of vervangen door 2 rechterwissels. Poging tot schematische uitleg:

|/
 |
\|
 |

Of

\|
 |
 |/
 |

Hopelijk is het duidelijk...

Mvg,
William

Goeimorgen Martin,

Het railplan zoals je het nu hebt getekend ziet er mooi uit! Minder is inderdaad meer! Een kleine waarschuwing: PECO en Marklin gaan niet altijd goed samen, ondanks pogingen van de diverse fabrikanten om oplossingen te vinden. Informeer je goed om teleurstellingen te voorkomen. Zelf heb ik geen directe ervaring, maar na het zien van onderstaand videobericht ben ik juist serieus gaan twijfelen. Misschien eerst een testbaantje?

(Bron: Youtube)

Groet uit (een warm) Frankrijk!

Marco

Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 11 augustus 2025, 22:57:08Hoi Martin,

Ik zou de wissels links onder (of halverwege het been aan de linkerkant) óf omwisselen, of vervangen door 2 rechterwissels. Poging tot schematische uitleg:

Dat gaat hem niet worden William, want wat je niet goed kunt zien is dat ik er ook slanke gebogen wissels tussen heb zitten.
Als ik deze op de juiste plek ga vervangen door rechte rails in de wijze die jij voorstelt, gaat het wel heel erg raar lopen. :-)

Citaat van: pn235 op dinsdag 12 augustus 2025, 07:56:03Een kleine waarschuwing: PECO en Marklin gaan niet altijd goed samen, ondanks pogingen van de diverse fabrikanten om oplossingen te vinden. Informeer je goed om teleurstellingen te voorkomen. Zelf heb ik geen directe ervaring, maar na het zien van onderstaand videobericht ben ik juist serieus gaan twijfelen.
Ik gebruik Peco Code 100 met Weichen Walter puko's. Dat werkt prima. Ik heb geen klachten hierover.

Hier hetzelfde, maar dan met een ander soort pukostrips. Gewoon doen, werkt prima.

Groet,

Guus

Hallo allemaal,

Eindelijk kan ik weer eens wat posten, want na een lange pauze ben ik begonnen aan de bouw.
Het gaat allemaal nog niet zo snel, maar ik probeer elke avond een paar kleine vorderingen te maken.
Ik heb wat materialen besteld waaronder de PECO rails (waarvan nog veel moet binnenkomen) en rubberkurk voor de ondergrond (in navolging van iTom).
Als 1e heb ik een rond gat gemaakt voor de draaischijf, zodat ik een goed baken heb voor de sporen die daar op aansluiten of langs liggen.
Voorts ligt er nu een stuk uitgeprint sporenplan, zodat ik kan kijken of het een beetje past zoals uitgedacht.
Het station emplacement heb ik nog weer een beetje veranderd, omdat ik de perronsporen een beetje kort vond.
Ook heb ik behoefte aan wat meer opstelsporen voor mijn materieel en voor de vormgeving zoals ik in gedachten had.
Foto's hiervan volgen later nog, want wie weet wijzigt er nog wat.
Continue...

Mooi om te zien dat je weer vorderingen maakt Martin!
Wat is dat voor een print onder het gat van de draaischijf?

@citaat 
Dat is de Dinasys draaischijfbesturing Bert.
Deze heeft een eigen interface en kan je in iTrain integreren.
Je kunt hem ook apart met de handbediening bedienen, waarbij de stand naar iTrain wordt doorgegeven.

Leuk dat je weer begonnen bent. Ik ben heel benieuwd naar de voortgang en evt foto's. Succes met de bouw!
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Leuk weer iets van jou te lezen Martin  :thumbup:
Mooi zo'n draaischijf.

Mvg,

Peter Degeluidsman

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo Martin,

Yes! Het gaat na veel denkwerk en fantaseren weer beginnen met het zichtbaar leuke deel van de hobby; het daadwerkelijk bouwen!

Het mooiste stukje railbouw ligt er al bijna, de draaischijf. Kan ik mooi bij jou afkijken hoe dat gaat met de puko strips en de aansturing van de draaischijf.

Succes! :P

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Mooie constructie geworden, bijna zonde om daar een baan op te bouwen  :-)
Maar nu zag ik op het laatst dan toch al een deel wat dicht ligt (rijmt ook @Rudibeer  :-)) en al gelijk met een draaischijf.
Leuk dat ik je wel een beetje heb geïnspireerd met het opklapgedeelte en de Kurk ondergrond.
Ik ga het verder weer volgen en succes met de verdere bouw.

Leuk om te zien dat je nu echt gaat beginnen, Martin! Ik blijf je natuurlijk ook weer volgen. Het beloofd iets moois te worden met deze compacte versievan Engeltal. Veel succes en groet uit Frankrijk!
Marco

Hallo allemaal, dank voor de leuke reacties en het is fijn weer te kunnen en willen hobbyen.

Een draaischijf is altijd een blikvanger op de baan en ik ben blij dat ik er een nuttig plekje voor heb gevonden.
Het ziet er inderdaad gaaf uit, maar jongens....hij zit alleen maar in het gat hoor en doet nog niets :-) .
De reden is dat ik weer een groot item van de grond heb, want het blijft een klein kamertje.

@Tom...je weet nog niet half hoeveel mensen je inspireert met je kennis van de modelspoorbouw en met name de scenery.
Aangezien ik niet eigenwijs wil zijn, doe ik je graag na  ;)

Vanmiddag een beetje verder gegaan met de onderbouw. Allereerst komt het schaduwstation aan de beurt.
Eerst de tracee uitgezaagd, gemonteerd en daarna de isolatie erop.
Daar gaat allemaal toch veel meer tijd in zitten dan gedacht.
Maar goed, we zijn weer een stukje verder.

Swiss rail .. what else?

Martin,

Misschien dient het een doel, maar waarom heb je het frame aan de voorkant niet door laten lopen met een extra poot ter ondersteuning?

Groeten,
Wico

@citaat Dat wordt een schuine of een meelopende ronde hoek Wico.
De maatvoering is echter vooraf lastig te bepalen, dus daarom heb ik het niet afgemaakt.
Het komt dus pas aan de orde als ik de zijkant ga afwerken.
Er hoeven geen extra poten onder, want die plaatsen zijn al goed uitgezocht en zo kan ik er ook makkelijker onderdoor glijden  :-)

zonder fantasie ook geen creativiteit

Hoi Martin, dat gaat een heel mooie baan worden. Wat voor ondergrond gebruik jij voor jouw rails?

@citaat Frans, dat is rubberkurk van 5 mm. en heb ik afgekeken van het draadje van de baan van iTom  ;) .
Die dikte sluit mooi aan bij de kurkbeddingen die ik ga gebruiken voor de sporen in het zicht.
Volgens de beschrijving heeft dit materiaal naast warmteisolatie ook een hoog geluiddempend vermogen.
Het is redelijk zwaar, dus blijft goed liggen.
Ik denk dat ik het hier en daar een beetje vastplak met dubbelzijdig tape, zodat er nauwelijks verbinding is met het hout eronder.

Beste mensen, ik vond het weer eens tijd om een "zeer" kleine update te posten.

De laatste weken heb ik door drukke werkzaamheden, niet veel aan de bouw kunnen doen, maar nu kan ik wat vorderingen laten zien van de onderbouw.
Zoals iedereen wel kan onderschrijven geldt hier echt "wat is er eerder, het kip of het ei".
Een tracee uitzagen, neerleggen en vastmaken is niet mogelijk door de rails uit te leggen, hetzij op de tast, hetzij met behulp van printjes op schaal 1:1.
Dat laatste heb ik gedaan, maar rails uitleggen op een open bouwconstructie zonder tracee is ook weer lastig en zie hier het dilemma  ;) .

Dus martelen alom op een kleine oppervlakte.
Dat vraagt om struikelen over stukken hout, platen ,gereedschap en overige opgeslagen puinhoop.
Het uitmeten was lastig te noemen en ik kwam erachter dat ik de poot onder het ronde raam 3 cm. moest laten zakken,
anders zou ik problemen krijgen bij het onderdoor rijden tpv. de schuine wanden.
Aangezien ik verstelbare poten had was dit geen probleem, alleen de helling werd iets steiler, maar nog altijd ruim onder de 3%.
Nu heb ik het goed afgestemd en kan ik weer verder.

Het ondergrondse deel met aansluiting op het schaduwstation met kopse opstelsporen is nu gereed en ziet er goed uit.
De volgende fase is het aanleggen van de zichtbare hoofdsporen.
Hiertoe zal ik de sporen mét tracee eerst uitprinten.

Wordt vervolgd:

Swiss rail .. what else?

Martin,

Het spreekwoord zegt niet voor niets: "Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten". Het ziet er in elk geval allemaal strak en solide uit :thumbup:.

Groeten,
Wico

Mooi om weer een stap te zien Martin, vooral doorrrrgaan.

Goedenavond allemaal,

Op de valreep van de jaarwisseling de laatste update van dit jaar.
De afgelopen dagen de tijd doorgebracht met wat trace's bepalen, uittekenen en uitzagen.
Na wat passen en meten denk ik dat het er goed uit komt te zien.
Weliswaar moet ik wat sluitstukjes toevoegen maar dat is fröbelwerk.
Gelet op de 1:1 printjes vind ik dat het in grote lijnen redelijk goed past.
Nu kan ik de plaatsbepaling van de ondersteuningen en de juiste hoogtes goed uitdokteren.
Daarna maak ik de aansluiting naar het station en dan is de spanning een beetje weg.
Het is altijd fijn als het grove werk met de meeste rotzooi een beetje achter de rug is en er een globaal beeld ontstaat.

Ik wens iedereen een fijne en ontspannen jaarwisseling toe.
Hopelijk wordt de wereld een stukje beter komend jaar en anders moeten we maar extra vluchten in onze miniatuur wereld  ;) .
Veel goeds in gezondheid en geluk.
Fijne avond  :) .

Swiss rail .. what else?

Martin,

Lekker bezig :thumbup:. Ik weet uit ervaring de voldoening die het geeft als de onderbouw af is. Ik blijf je ook in 2026 met plezier volgen!

Fijne jaarwisseling,
Wico

Dag Martin,

Graag sluit ik me aan bij Wico. Ook van mijn kant uit wens ik je alle goeds, met name wat betreft gezondheid, voor 2026.

Met vriendelijke groet,
William

Hallo Martin,

Man, wat een 3D gepuzzel op de vierkante centimeter! Maar wat wordt dat allemaal geweldig strak. Dit ziet er zeer professioneel uit.

Zelfs zonder rails en rijdend materiaal is dit geweldig mooi! :P  En dit is pas de onderbouw..... Nu kun je rustig verder naar 2026!

Maak er een gezellige avond van en geniet van jouw overwinning op jouw moeilijke zolder! >:-D

Fijne Jaarwisseling!

Beste allemaal,

Allereerst wil ik starten met het wensen van veel goeds aan iedereen in gezondheid en geluk voor dit aanstaande jaar .
Hopelijk wordt de wereld een stukje vriendelijker.
En natuurlijk wens ik iedereen heel veel plezier in de spoorwegmodelbouw op welke wijze dan ook. :-)

Gisteren op nieuwjaardag was het wat triestig weer en kon ik rustig even aan de baan werken.
Ik heb de trace's verder op maat gemaakt, ondersteuningen gezaagd en vastgezet.
Het laatste stukje trace is de stijging naar het station.
Ik hoop dat het komend weekend te kunnen realiseren.
Dan wordt het nog wel een puzzel om de ondersteuningen te plaatsen, maar daar komen we wel uit.

Continue....

Hoi Martin ook voor jou de beste wensen. De eerste plaatjes van dit jaar zien er veelbelovend uit.

Gr henk

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Martin.

Voor jou en jouw geliefden ook een gelukkig, maar vooral gezond nieuwjaar toegewenst!
De ruwbouw van jouw modelbaan gaat gestaag door en ziet er bijzonder netjes uit  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Netjes Martin 👍

Ga je alles met k-rails doen?

Groet,

Guus

@citaat
Guus, voor alle ondergrondse sporen ga ik de K-rails toepassen en voor alle zichtbare sporen ga ik overstappen op PECO 100 rails met puko's van WW.
Dat wordt wel een uitdaging  :-)
Er zijn echter genoeg tutorials te vinden en zoveel is het niet, alleen de paradesporen en het station.
Alle rails heb ik al en ziet er veelbelovend uit.

Swiss rail .. what else?

Martin,

De beste wensen voor 2026. Mooi om te zien hoe de onderbouw gestaag vordert. En heel herkenbaar de hoeveelheid balkjes en steuntjes om de traces goed voor elkaar te krijgen!

Groeten,
Wico

Dank voor de goede wensen jongens.
We zullen het met zijn allen nodig hebben, want het zijn roerige tijden  ;)

Vanochtend nog even druk aan het werk geweest, maar vanmiddag even tijd gevonden om het laatste tracee uit te meten, te zagen en te plaatsen.
Nu ben ik op stationsniveau aangekomen, maar moet morgen eerst wat hout kopen, want trace's hebben oneconomische vormen en uitzagen kost veel hout  :( .
Ook wat vlakke montageplaatjes, want ik heb niet overal hoogte genoeg om trace's met reststukjes te koppelen.
Over de ondersteuning moet ik even goed nadenken, maar gaat zeker goed komen.
Daarna alles loskoppelen en de eerste rail leggen op het onderste schaduwstation.

Voor vandaag ga ik eerst de sporen van het station op schaal 1:1 uitprinten, zodat ik het morgen kan uitleggen.
Ik heb goede hoop dat het gaat passen  :P

Hallo allemaal,

Vandaag de 1:1 prints op de stationsplaten neergelegd.
Het ziet er goed uit.
De hellingen lopen vloeiend en het sporenverloop kan zo worden uitgevoerd.

Ik heb alleen gezien dat ik een meetfoutje heb gemaakt met de draaischijf. :(
De montageplaten van de elektronica onder de draaischijf past niet goed.
Ik kom 5 - 10 mm. te kort en dat reken ik mezelf aan, omdat ik daar geen rekening mee heb gehouden.
Dus de onderlegplaten moeten even losgehaald worden en dan schuif ik deze wat meer naar voren.
Aan de voorzijde moet ik een deel van het houten latwerk wegzagen en er een steunlat tegenaan monteren.
Daardoor win ik 18 mm en kan ik het verder wel afmonteren.
Als de platen wat opschuif naar de rand, kan ik de zaak ook wat hoger opklappen, omdat dan de plaat niet direct tegen de schuine balk aan de achter zijde komt.
Op het station moet ik dat wel wegwerken en dat ga ik met steunmuurtjes doen die ik kan weghalen wanneer ik het station wil opklappen.
De kleine verschillen in het sporenplan worden opgevangen door de flexrail, dus dat is geen probleem  ;) .

Een heel verhaal, maar de komende tijd zal dat worden verduidelijkt met nieuwe foto's als ik er mee bezig ga.

Dat gaat helemaal goed komen Martin!

Hallo allemaal,

Gisteren namiddag bezig geweest om de draaischijf te herpositioneren vanwege de montage platen die niet goed pasten.
Daartoe de bovenplaat losgehaald en het latwerk goed opgemeten.
Het ging maar om 8 mm. maar aangezien aan de achterzijde de scharnieren zijn bevestigd en ik dit niet kan loshalen, zonder het hele frame te slopen,
heb ik 8 mm uit het latwerk aan de voorzijde weten te halen.
Het gat van de draaischijf was al uitgezaagd en daardoor moest de bovenplaat 8 mm. naar voren opschuiven om hem weer te kunnen centreren boven de DTP.
Al met al een klusje die veel sneller klaar was dan gedacht en wonderwel prima paste.
De sporen die op de draaischijf aansluiten moeten iets worden aangepast, maar aangezien dit flexrail is geeft dit geen probleem.
Nu heb ik aan de achterzijde meer ruimte voor het opklappen, zodat het steiler op kan.
Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om direct een blijvende steun te maken.
Tevens nu de elektronica aangesloten, dus de draaischijf ligt geheel klaar om geintegreerd te worden aan decomputer en het stroom, maar het moet nog geduld hebben.
Eerst de ringleiding en de rails.

Vanmiddag de draaischijf weer in het gat geplaatst en de zaak een beetje schoon gemaakt.
Daarna heb ik een stukje arcade muur geplaatst, die bij de afbraak van mijn vorige baan "station-Engental" is overgebleven, met de bedoeling om te kijken of dat past.
Dat kan ik dan gebruiken voor afwerking aan de achterzijde, waar de plaat een benodigd gapend gat vertoond ivm. het kantelen.
Het ging prima zoals je ziet en daarmee kan ik weer verder, want de bedoeling is dat ik dit over de gehele lengte ga doen.
Als ik de plaat wil kantelen, moet ik wel eerst die muurtjes verwijderen, maar dat is natuurlijk geen probleem als ik het op hout monteer, zoals bij deze arcade muurtjes.

Hallo Martin,

Je bent los, nu kan de spoorbouw beginnen! :thumbup:

Het blijft een puzzel op jouw zolder maar het gaat allemaal erg goed passen en het ziet er al geweldig uit, al is er nog geen trein te zien. Fijn dat je er straks altijd makkelijk bij kunt vanaf de onderkant zonder dat je er onder moet kruipen. Slim opgelost. De arcademuur past daar heel mooi, een goede afwerking aan de achterzijde.

kan je de muurtjes niet op een lat lijmen oid en de lat met een omgekeerde scharnier vastzetten, zodat als je de plaat omhoog tilt, de muurtjes ligt naar binnen meegeven?
Hoef je ze niet eraf te halen oid.

@citaat Dat is eigenlijk wel een heel slim en goed idee  :idea: .
Het is volgens mij wel uitvoerbaar en ik zal daar zeker even naar kijken  ;) .
Dank voor de tip.

Hallo allemaal,

Het is weer eens tijd voor een kleine update.
Helaas heb ik daags niet zoveel tijd, maar toch gebeurt er soms wat en als je maar lang genoeg wacht is er na een tijdje weer wat te melden.

Alle trace's zijn gereed en ook bekleed met kurkrubber.
Alleen de zichtbare paradesporen ga ik waarschijnlijk met stroken kurk bekleden, omdat dit het licht gebogen verloop van de sporen goed kan volgen
en er dan direct een perfecte naad in het midden ontstaat, waarin ik de puko's kan plaatsen.

Rubberkurk is vrij donker en het is lastig om daar aantekeningen op te maken of de rails op af te tekenen.
De donkere ondergrond absorbeert veel licht en de zwarte kunststof rails is lastig te zien, om bijvoorbeeld te kijken of deze goed aan elkaar sluiten.

Daarom heb ik dit met zéér verdunde witte grondverf op waterbasis bestreken.
Ik had nog een halve bus over en kon dit dus goed gebruiken.
Daarmee onstaat er een lichter oppervlak, waarop je perfect met een stift kunt kliederen.
Het fijne van een witte ondergrond is dat het licht terugkaatst, zodat is straks een goed resutaat heb na het plaatsen van de verlichting.
Vanavond zal ik het stationsvlak ook behandelen en dan is dat ook weer klaar.

Ook heb ik de linkerhoek dicht gemaakt, zodat ik daar de boosters (ik ga er 2 gebruiken) en de centrale op kwijt kan.
Deze apparaten zijn dan straks vanaf de binnenkant en een afneembare zijkant te benaderen.
Ik moet nog wel goed kijken hoe ik alle stroomvoorzieningen laat lopen, maar daar komt vanzelf wel een oplossing voor.
Een stukje infrastructuur in de vorm van de kabelgoten voor de ringleiding etc. heb ik ook al geplaatst.
Het mooie is dat ik net genoeg heb overgehouden van mijn vorige baan, zodat ik niets hoefde te kopen.
Als laatste heb ik een boven de kast een 2-tal platen van 5 mm dikte gemonteerd om de zaak dicht te maken en er straks zaken op vast te kunnen zetten.

We komen wel ergens... :-)

Je maakt weer mooie stappen Martin :thumbup:

Ja Bert, het hek is van de dam ;) .
Het is altijd weer ontspannend om te gaan bouwen.
Bij jou zal het nu ook wel een beetje gaan jeuken of niet?
Is er al zicht op een mooie nieuwe ruimte, zodat je alvast kan ontwerpen?

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dat ziet er allemaal netjes uit, Martin :cool:
Wel weer extra werk om het rubber te schilderen,
maar wat moet, dat moet maar  :wink:

Groeten,

Erik.

Dat is het werk niet Erik.
Met een klein rollertje en sterk verdunde grondlak was ik in een uurtje klaar.
Je hoeft het natuurlijk niet te doen, maar ik zie er wel veel voordelen in.

Citaat van: Tjoekedoris op woensdag 11 februari 2026, 20:55:11Ja Bert, het hek is van de dam ;) .
Het is altijd weer ontspannend om te gaan bouwen.
Bij jou zal het nu ook wel een beetje gaan jeuken of niet?
Is er al zicht op een mooie nieuwe ruimte, zodat je alvast kan ontwerpen?
Hoi Martin.
Dat uitzicht is er zeker. Ik krijg een prachtige ruime plek in ons nieuwe huis. Een dingetje: bouw begint eind dit jaar pas. 1 mei moeten we al ons huis uit. Eerst naar een camping, dan een tijdelijk woning. Dus tijd genoeg om te dromen over Witmoos 2