Beste mensen,
De afgelopen weken is station Engental ontmanteld, doordat de motivatie om door te gaan door de vele probleempjes was weggeëbd.
Een heel jaar lang heb ik er tegenaan gehikt, maar hervond nieuwe energie tijdens het ontwerpen van een nieuw baanplan, met minder rails,
meer ruimte en een bureau met zitplek voor de computerbediening en aanverwante activiteiten.
De ontmanteling hebben jullie kunnen volgen op de topic van "station Engental" en de ontwikkeling van het nieuwe plan in de rubriek "banen ontwerpen".
Mijn nieuwe plan voorziet in 1 schaduwstation in een keerlus, een schaduwstation met een paar kopsporen, passeersporen in de 2e keerlus en passeersporen in de lijn naar het station.
Het thema is dus eigenlijk een hondenbot met een aftakkende zijlijn.
Ik heb een klein kopstation gesitueerd boven de kast en de verhoging van de kanaalplaatvloeren van de woning. In tegenstelling mijn vorige baan komen hier nu geen sporen meer onder, met uitzondering van die paar kopsporen.
Er blijft daardoor veel ruimte over voor het plaatsen van een printer en een ladekastje.
De besturing zal weer door de Redbox van Tams en iTrain gebeuren.
Het principe is een bebost dal (een plek verderop in het Engental) met een kasteelruïne.
In dit dal loopt een snelstromende beek met watervallen, die in vroeger tijden het kasteel van water voorzag.
Aan dit water bevindt zich een watermolen met een kleine houtzagerij, die het hout uit het bos wat in hapklare brokken maakt.
Daarvandaan loopt een onverharde weg naar het station met een los- en laadplek, waar dit hout op wagons kan worden geladen.
Er is 1 perronspoor aanwezig vanwaar de locomotieven direct naar het depot kunnen rijden en eventueel gedraaid kunnen worden.
De overige sporen zijn voor het opstellen van wagons of het samenstellen van treinen en de omloop van locomotieven.
Aan de rand heb ik een stuk recht spoor voor diesellocomotieven gesitueerd die mede als programmeerspoor dienst kan doen.
Mijn uitgangspunt zijn slanke bogen, omdat ik dat realistischer vindt en daardoor maak ik de baan in K-rail.
De kleinste boog die ik toe ga passen is de tegenboog van de slanke wissels en flexrail.
Alle krappe bogen laat ik uit het zicht, waardoor er meer ruimte vrijkomt voor scenery.
Met dit ontwerp heb ik op een klein oppervlak mijn fascinatie voor de natuur, kastelen, rotsen, bergstromen etc. kunnen samenvatten
en ik zie het als een enorme uitdaging om dit vorm te geven, met alle ervaring die ik in de afgelopen 13 jaar heb opgedaan.
Allereerst moet ik de kamer opknappen, want dat is een puinhoop en zal jullie vanaf het begin op de hoogte houden.