Nieuws:

Bekijk onze beroemde Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Engental-Burg

Gestart door Tjoekedoris donderdag 21 november 2024, 16:31:51

Engental-Burg

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Engental-Burg
Beste mensen,

De afgelopen weken is station Engental ontmanteld, doordat de motivatie om door te gaan door de vele probleempjes was weggeëbd.
Een heel jaar lang heb ik er tegenaan gehikt, maar hervond nieuwe energie tijdens het ontwerpen van een nieuw baanplan, met minder rails,
meer ruimte en een bureau met zitplek voor de computerbediening en aanverwante activiteiten.
De ontmanteling hebben jullie kunnen volgen op de topic van "station Engental" en de ontwikkeling van het nieuwe plan in de rubriek "banen ontwerpen".

Mijn nieuwe plan voorziet in 1 schaduwstation in een keerlus, een schaduwstation met een paar kopsporen, passeersporen in de 2e keerlus en passeersporen in de lijn naar het station.
Het thema is dus eigenlijk een hondenbot met een aftakkende zijlijn.
Ik heb een klein kopstation gesitueerd boven de kast en de verhoging van de kanaalplaatvloeren van de woning. In tegenstelling mijn vorige baan komen hier nu geen sporen meer onder, met uitzondering van die paar kopsporen.
Er blijft daardoor veel ruimte over voor het plaatsen van een printer en een ladekastje.
De besturing zal weer door de Redbox van Tams en iTrain gebeuren.

Het principe is een bebost dal (een plek verderop in het Engental) met een kasteelruïne.
In dit dal loopt een snelstromende beek met watervallen, die in vroeger tijden het kasteel van water voorzag.
Aan dit water bevindt zich een watermolen met een kleine houtzagerij, die het hout uit het bos wat in hapklare brokken maakt.
Daarvandaan loopt een onverharde weg naar het station met een los- en laadplek, waar dit hout op wagons kan worden geladen.
Er is 1 perronspoor aanwezig vanwaar de locomotieven direct naar het depot kunnen rijden en eventueel gedraaid kunnen worden.
De overige sporen zijn voor het opstellen van wagons of het samenstellen van treinen en de omloop van locomotieven.
Aan de rand heb ik een stuk recht spoor voor diesellocomotieven gesitueerd die mede als programmeerspoor dienst kan doen.

Mijn uitgangspunt zijn slanke bogen, omdat ik dat realistischer vindt en daardoor maak ik de baan in K-rail.
De kleinste boog die ik toe ga passen is de tegenboog van de slanke wissels en flexrail.
Alle krappe bogen laat ik uit het zicht, waardoor er meer ruimte vrijkomt voor scenery.
Met dit ontwerp heb ik op een klein oppervlak mijn fascinatie voor de natuur, kastelen, rotsen, bergstromen etc. kunnen samenvatten
en ik zie het als een enorme uitdaging om dit vorm te geven, met alle ervaring die ik in de afgelopen 13 jaar heb opgedaan. :)

Allereerst moet ik de kamer opknappen, want dat is een puinhoop en zal jullie vanaf het begin op de hoogte houden. ;)

Re: Engental-Burg
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Het bloed kruip.................
Leuk dat je weer een andere baan gaat bouwen Martin, de opzet ziet er leuk uit  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Een leuk baanplan! :)

Ik blijf het volgen.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Martin.

Veel plezier met de bouw van deze modelbaan toegewenst  :thumbup:
Hopelijk nu geen problemen meer met de motivatie!  :wink:

Groeten,

Erik.

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo Martin,

Dit beloofd een mooi stukje natuur te worden met een aantal mooie blikvangers. Het station en BW zijn een leuk railtechnisch deel waar je inderdaad leuk kunt rangeren of heen en weer kunt rijden en omdraaien.

Succes met de opknapbeurt van jouw ruimte en daarna met frisse moed aan de slag!

Uiteraard blijf ik wel meekijken wat je allemaal gaat bouwen.  :P

Hoi Martin,

Een mooi plan, inspiratie voor Witmoos2!! Er zitten wel alle leuke zaken in.
En dank voor jouw en Martin's bezoek hier. Erg plezierige gelijk gestemden te ontmoeten en ideeën uit te wisselen, wordt vv.
groet, Bert ( en Rutger uiteraard )

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Goedemorgen allemaal,

Alvorens van start te gaan, tot vandaag voorbereidingen gedaan voor het schilderwerk.
Eerst de ene zijde en later de andere zijde.
Daar gaat wel tijd en vieze vingers in zitten, maar eigenlijk verloopt het best snel en kan ik mogelijk begin volgend jaaral starten met de bouw van "Engental-Burg". :-)

In de nis boven de trap, waar ik eerst een boekenserie van "Kuifje"(wie kent hem niet) had staan, maak ik een vitrine voor de verzameling van de Insider jaarwagens vanaf 1993.
Er komen 2 legplanken van Plexiglas in en die sluit ik af met een grote losse plaat van plexiglas.
Simpel maar doeltreffend, want er blijft veel stof achter in die hoek.

Tijdens de bouw van "station Engental" heb ik me vergist met de hoogte van de gordingen bij het stijgspoor aan de rechterzijde naar dat station.
De locomotief kon er niet onderdoor  8o  en heb ik de aftimmering (een plaat MDF van 15 mm.) moeten afhakken.  :(
Niet erg zolang Engental bestond maar nu kwam dat naar boven en moest dat worden hersteld.
Gelukkig had ik nog een jaren oude restant van 2 componenten hout reparatie van Alasbastine en dit toegepast na het maken van een mal.
Bleek dat het net genoeg was om het te vullen. Dat oude spul kon gelukkig nog uitharden en na het afplamuren ziet het er weer strak uit.

Netjes opgelost en hersteld!

Groet,

Peter

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo Martin,

Ziet er mooi uit! Vaak lijkt zo'n klus voor dat je gaat beginnen enorm maar het blijkt weer, als je er echt aan begint kan het snel gaan. Nou, 2025 komt er binnenkort aan, dus dan kan het leuke werk weer beginnen!  :P

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Martin,

Da's zowel een bijzondere, als een hele mooie plek voor een vitrine met schaalmodellen! :thumbup: :cool:

Groeten,

Erik.