Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

LUX stofzuiger; railreiniger en midden geleider reiniger

Gestart door kempke zondag 03 november 2024, 10:57:50

LUX stofzuiger; railreiniger en midden geleider reiniger
Heeft iemand ervaring met de lengte van tijd, dat je deze schoonmaak wagons achter elkaar kunt laten rijden?
Loop ik risico's als ik mijn grote baan in een keer ga reinigen met een totale ingestelde route in iTrain?
Re: LUX stofzuiger; railreiniger en midden geleider reiniger
hebben hier al uren meegereden zonder problemen.Wel de wagen met faulhaber motor
Ik heb problemen met de railreinigwagon. Deze stopt er na een +/- 10 minuten mee omdat de spanningsregelaar te warm wordt. Maar dat kan er ook aan liggen dat het accupack in een minder goede staat is waardoor deze iets meer stroom vraagt. Ik moet het accupack nog een keer gaan vervangen.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

De reinigingswagon gooit nogal veel stof en vuil op. Niet in de laatste plaats slijpsel van de rol zelf. Al dat stof en vuil hoopt zich op in de wagon en voorkomt goede koeling. Je moet het ding dus regelmatig inwendig reinigen om problemen te voorkomen.
Wat betreft het gebruik over langere periodes van tijd heb ik nooit echt grote problemen gehad. De reinigingswagens reden bij mij altijd hun rondjes in de hoop daarmee het rijgedrag van andere treintjes te verbeteren, IJdele hoop helaas.
bedankt voor jullie reacties
Loopt de motor niet te zwaar, wat is de opgenomen stroom van de motor. door aan de motor te draaien kan je ook voelen of die motor zwaar loopt, als dat zo is wordt de stroom door de motor hoog en zal de volage regulator warmer worden.
een PowerPack voor de LUX reinigingswagon, waarom???

Ik heb 2 sleepers onder de LUX voor een betrouwbaarder contact.
Of hebben we het hier over een rail-slijp wagon met draaiende reinigings-schijf?
maal zit daar toch al een batterijpack in ?
Waarom denk je dat je een risico loopt?
Achter de slijp reiniging wagen, mag je de stofzuiger-wagon koppelen, zo zal het meeste slijpsel, van het polijsten, opgezogen worden.
@Lobomotion69

Hoezo Henk ijdele hoop? Ik twijfel over de aanschaf van de Lux wagons. Blijven de locs echt niet meer staan? Want dat is één van mijn grootste ergernis. De meeste locs heb ik voorzien van stayalive supercondensatoren. Dat is al een hele verbetering. Maar toch blijven locs zo nu en dan staan. Met name op de stukken waar langzaam gereden wordt.

Groetjes,
Antoine
Persoonlijk vind ik die lux wagons weggegooid geld, duur en niet nodig.

In poets mijn baan nooit, en als ik na een tijdje ga rijden, bijna nooit problemen met stilstaande locs. Ik rijdt momenteel niet zoveel.

Als er al iets stilstaat, is het bijna altijd een sleper issue.

Dus zorgen dat de slepers goed afgesteld staan, voor het beste contact.

Ik rij (nog) op K rails.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Antoine1 op woensdag 27 november 2024, 08:36:58Blijven de locs echt niet meer staan?
Was het maar waar. Echter heeft dat niets met de LUX wagons te maken.
Op mijn baan had ik in de schaduwstations C-rail liggen. a) omdat ik daar veel van had en b) omdat ik die dingen in het zicht bereik niet mooi vind. Naarmate de baan vorderde ben ik eerst begonnen met K-rail in het zicht bereik. Nog weer wat later heb ik gekozen voor Peco rails met zelfgemaakte middenleider in de niet zichtbare delen en WW-puko's in het zichtbare deel. Uiteindelijk kon er geautomatiseerd gereden worden dus alles grondig gepoetst en gaan met die banaan. Uiteraard een hoop problemen met kinderziektes, niet goed ingestelde configuraties in koploper en andere issues. Aan het eind bleef er één probleem over, de treinen wilden niet vertrekken uit het schaduwstation. Ja inderdaad contactproblemen maar niet met de sleper. Wel met de puko's. Overal reden de treinen probleemloos door of weg maar niet op de C-rail. En ik bleef poetsen, heb wel een paar railgums versleten en de LUX wagons reden constant hun rondjes op alle sporen maar het hielp allemaal geen mallemoer. Op gegeven moment was ik het zo spuugzat dat ik die hele Märklin zooi heb afgebroken en een 2-rail baan ben gaan bouwen. Dat rijdt probleemloos en altijd op ieder moment dat ik het wil. Spanning er op een slinger aan de rijknop en het ding rijdt. Nema problema. En oja, sinds de afbraak liggen de LUX wagons in hun doosje in de kast. Heb ze voorlopig nog niet nodig. Komt misschien wel weer eens.
Ik heb goede ervaring met de stofzuiger LUX wagon.
Dat is geen garantie voor contact tussen rails en locomotief (verlichting)

Achter de stof zuiger, zit een polijst wagon voor de pukto's (of hoe die dingen heten)

Daar achter een rail polijst wagon, geduwd door een zware loco om niet de kans te lopen dat de locomotief slipt.