Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

ESU PowerPack for decoders.....

Gestart door Rob Taminiau zaterdag 02 november 2024, 13:47:51

ESU PowerPack for decoders.....
Niet echt om een motor stroom te bufferen met deze lager houd-spanning van de Cold-Cap, of mis ik iets???
Re: ESU PowerPack for decoders.....

graag een glaasje wijn

dient wel om de motor te sturen bij zeer korte stroomonderbrekingen en is voorzien van goldcaps

samen staan we sterker

Motor ? 2,7 Volt ?
Dit is puur alleen voor de decoder.

graag een glaasje wijn

@citaat handleidng lezen aub :

Met zijn energieopslag (1 Farad-capaciteit) levert het apparaat stroom aan alle licht- en motorfuncties en aan de geluidsmodule. Afhankelijk van het energieverbruik van uw model kan deze maximaal drie seconden blijven bewegen. De PowerPack Mini bevat een integraal laadcircuit dat wordt bestuurd door de decoder.
En het werkt. Ik heb er een ingebouwd in een Liliput locje met een Lopi V decoder. Dat werkt!

Groet,

Peter
#Peter, heb je de versie met 2 of 1 GoldCap (1F), bij nader inzicht zit er op de print een Step-Up regulator voor een hogere motor-, verlichting spanning, kan jij mij een foto sturen van het SMD circuit aan de andere kant van de Cold-Cap-Condensator?
#Bellejt, meerdere Cold-Caps???? is dat een Euro muntstuk wat er naast ligt? wat zijn de afmetingen van het geheel??

graag een glaasje wijn

mss eens google leren gebruiken en dan vind je via esu dit :

https://www.esu.eu/produkte/zubehoer/powerpacks/powerpack-mini/
Ja, die had ik gevonden Maxi (2.5+2.5 F = 5F), met 2 Gold-Caps elk: 2,7V.

Waar het mij omgaat: ik zie aan de onderkant (SMD) onderdelen.

Ik vermoed dat de spanning (2.7 Volt) met deze electronica omhoog wordt geboost.

Vraag, als je in bezit ben van de MINI of MAXI uitvoering, zou ik graag een foto zie van deze component zijde.

Bij voorbaad dank.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Rob Taminiau op zondag 03 november 2024, 17:15:58Ik vermoed dat de spanning (2.7 Volt) met deze electronica omhoog wordt geboost.
Ben bang dat je vermoeden fout zit. Dat boosten gebeurt op de decoder zelf. Die SMD componentjes dienen alleen om het opladen van de GoldCaps te controleren.

graag een glaasje wijn

leren googlen is de boodschap dan vind je de fotos en ga ze nu niet plaatsen als een ezel die alles opzoekt
Maar de step-up converter zit toch wel op het Powerpack zelf.
#Lobomotion69, dank voor je reaktie.

Als er step-up componenten op de decoder zitten, zou ik een MOSFET, Skottkey diode, inductor... bij de Power pack aansluitingen van de Lokdecoder vinden.

Ik wacht wel af, tot iemand zich bereid voelt, een foto van de component zijde van de Mini of maxi Power Pack van ESU te posten.

Want die kan ik niet vinden via google. (or any site)

graag een glaasje wijn

hier heb je een voorbeeld hoe het zou kunnen zijn en alle uitleg van een zelfbouw : linkje
Dankk je #Bellejt.

Duidelijk ontwerp met een Step-Up regulator 5V---->15V.
Ik heb me er ook al eens in verdiept. De powerpack van ESU is inderdaad een combinatie van een powercap met een step up converter.
Citaat van: Rob Taminiau op maandag 04 november 2024, 11:29:30Want die kan ik niet vinden via google. (or any site)

Echt zoeken moet je leren door te doen. Weten waar je op zoekt en weten wat je zoekt. En ook rekening houden dat je via een omweg bij wat je zoekt uitkom. Dan pas kan je spul vinden. Dat is het grootste probleem voor veel mensen: Ze willen iets maar weten niet hoe ze moeten zoeken.
@BlikkenTinus , een decoder in een Lili lok, het gaat hier om de PowerPack, heb je die daarbij ingebouwd?

graag een glaasje wijn

staat toch dat hij er een lopi v (5) heeft ingebouwd en waarom zou dat in een lilipût niet werken ?
 @citaat klopt precies. Het locje had een Lopi V2(!) en liep erbarmelijk. Het is een model van een vuurloos stoomlocje met twee assen, kleine wieltjes en ingericht voor 3rail. Helaas was het heel storingsgevoelig.

Vervanging door een nieuwe lokpilot V5 maakte het al veel beter en met het powerpack erbij bleek echt super te werken.

De decoder kon er trouwens simpel ingeklikt worden en alleen voor het powerpack moest volgens de gebruiksaanwijzing een draadje gesoldeerd worden. Gewoon gedaan wat er stond en klaar!

Groet,

Peter
Kijk "BlikkenTinus" heeft de combinatie waar ik naar zoek, althans de ervaring hiermee.

Ik begrijp in een H0 schaal locomotief model?

Heb je voor de mini (1 Goldcap) gekozen of de maxi met 2 GoldCaps?

De verbinding, als ik het goed zie met de LokPilot, is met 3 draden.

Ik begrijp uit jouw verhaal dat het een goede investering is geweest?
Het gaat inderdaad om een H0 locje. Het is een klein machientje en het powerpack mini paste nog netjes bij de decoder en de 8 pins stekker in het machinistenhuis. Ik denk dat de maxi versie niet zou passen.

Het was wat mij betreft de investering waard, zelfs zodanig dat ik wel meer locs zou willen voorzien van een powerpack. Maar niet overal zit een ESU decoder in en daarom weet ik niet zeker of alles dan ook goed samenwerkt met het powerpack. Met een Lopi 4 of 5 gaat het heel goed. Het is niet dat ik geen merken door elkaar gebruik (blijkt ook wel uit de inzet van deze loc van Liliput) maar het powerpack is door ESU speciaal gemaakt voor hun eigen decoders. Simpel volgen van de instructies en succes is verzekerd. Beetje 'monkey see, monkey do' maar daar ben ik toch een eind mee gekomen op modelspoorgebied.

Overigens heeft het locje geen sound en ook geen andere digitale functies behalve lichtwisseling. Ik ben ook niet zo van allerlei fratsen. Al die herrie...
En een vuurloze stoomlocomotief is trouwens in het echt vrij stilletjes, maar dat terzijde.

Groet,

Peter

graag een glaasje wijn

je hebt nog powerpacks /keep alive van andere merken ook en zelfs hier een zelfbouw versie :

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98111.0
#BlickenTinus, Inderdaad is de PowerPack van ESU speciaal voor hun decoders gemaakt. Want naast een U+ en GND draad is ook een "charge connectie "tussen de ESU decoder en PowerPack nodig.

Het blijft voor mij niet helemaal duidelijk wat die "charge" connectie precies doet.
Mij ook niet en ik ga er niet lang over tobben. Het werkt namelijk prima!

In de gebruiksaanwijzing staat trouwens iets over de instelling van cv113. Daarmee kun je een beetje spelen tot hoever de buffer moet worden geladen. Ook gaat het ding uit als je in de analoge modus gaat rijden. Kortom, het opladen zal mede via het 'charge'-kabeltje worden geregeld.

Groet,

Peter

Light My Train

Voor iedereen die nog niet begrijpt wat een Powerpack doet.... :D

Werk al jaren met powerpacks in locomotieven en rijtuigen. Lokpilots V1 en V2 al met zo'n ding. Wat Wijbe al aangeeft: Het doel is het overbruggen van kleine stroomonderbrekingen. Dan heb je daar minder last van. Dan heb je geen onderbreking in geluid of last van knipperende verlichting. Of dat de investering waard is mag je zelf bedenken / uitzoeken. Zelf zorg ik ervoor dat bij modellen die veel last hebben van "vuile" stroomafname ook een oplossing krijgen. In principe kan het bij veel decoders toegepast worden. Vaak geven fabrikanten ook aan waar een powerpack in een bepaalde vorm aangesloten mag worden. Ook in rijtuigen heb ik deze. Verlichting zal dan minder flikkeren. Een nadeel kan zijn bij teveel op een baan dat de digitale centrale er meteen uit springt. Al heb je daar wel wat oplossingen voor (zoals een weerstand bij het laden).

Citaat van: Rob Taminiau op woensdag 20 november 2024, 22:04:38Het blijft voor mij niet helemaal duidelijk wat die "charge" connectie precies doet.

Kan de decoder gebruiken om signalen te geven om te zorgen dat de decoder goed te programmeren blijft en het controleren van het laden. Maar een Esu-decoder kan gewoon met standaard onderdelen zoals een elco, weerstand en een diode voorzien worden van een powerpack. Dit staat ook gewoon in de handleiding van de decoders.

Het werkt alleen bij een digitale baan. Bij een analoge baan werkt het niet. Dat is een aandachtspunt. En je kan dus ook met standaard componenten werken. Kijk in de handleiding van de decoder waarbij je hem wil gebruiken of het past. Veel leveranciers hebben het gewoon netjes in de handleiding staan.
Wat voor 'powerpack' had je dan op een LokPilot 1 en 2 aangesloten? De echte powerpacks met goldcaps - daar gaat dit draadje over - bestonden toen bij mijn weten nog niet. En gewone elco's helpen om de decoder aan de praat te houden, maar zijn niet in staat tot het kunstje dat Wijbe laat zien.
Citaat van: henkv op donderdag 21 november 2024, 15:51:54Wat voor 'powerpack' had je dan op een LokPilot 1 en 2 aangesloten? De echte powerpacks met goldcaps - daar gaat dit draadje over - bestonden toen bij mijn weten nog niet.

Oe, dat weet ik zo niet meer. De LP2 volgens mij wel, die zit in een BR218 met een sound. De LP1 zal wel elco's zijn om ze aan de praat te houden. De verlichting was ook met elco's.

Citaat van: henkv op donderdag 21 november 2024, 15:51:54maar zijn niet in staat tot het kunstje dat Wijbe laat zien.

Nee, echt niet. Dat zijn echt alleen de laatste powerpacks. Die eerste waren echt voor hele kleine onderbrekingen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: ronaldk op donderdag 21 november 2024, 15:40:37.
Het werkt alleen bij een digitale baan. Bij een analoge baan werkt het niet. Dat is een aandachtspunt.
Wat bedoel je hiermee? Buffercondensators werken prima op analoge banen voor bv verlichting.
info omtrent mijn werkzaamheden betreffende powerpacks
dat staat hier:

https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1410658
Citaat van: ronaldk op donderdag 21 november 2024, 17:57:07Nee, echt niet. Dat zijn echt alleen de laatste powerpacks. Die eerste waren echt voor hele kleine onderbrekingen.

Dan een gewone elco misschien ook geen powerpack noemen. Komen we misschien ooit van de onduidelijkheid af wat nu eigenlijk wordt bedoeld.  ;)  In mijn beleving is een powerpack een schakeling met goldcap, zodat je mag verwachten dat die de motor een paar seconden kan laten draaien. Die schakelingen worden ook specifiek door de fabrikanten geleverd. Overigens is powerpack kennelijk een merknaam van ESU, maar dat wordt gezeur.  :D

Een elco is een elco. Dat helpt om de decoder zelf eventjes aan de praat te houden en voorkomt knipperen van leds en laat geluid vloeiend klinken. Zit om die redenen ook wel in geluidlocs, maar wordt niet door de fabrikanten als complete schakeling geleverd. Pas sinds LoPi 4 hebben de locdecoders van ESU speciale aansluitingen voor het powerpack. Daar passen de varianten van TrainoMatic ook keurig op. Die van Lenz denk ik ook, maar die is nog duurder dan het powerpack van ESU, dus nooit geprobeerd.
Hoi, luitjes: het gaat mij om meer info over de laatste Power-Packs die ESU op de markt heeft gezet: de mini en maxi uitvoering allebei voor H0.

Hierbij gaat het om motor stromen al dan niet all strom of DC motoren om 3 seconden de motor te blijven voeden, (0.5 A bij 16...18V)

Mijn vraag was om een foto te kunnen krijgen, als iemand zo vriendelijk is van de SMD componenten site van de print (dus de andere kant dan waar  de Cold-Caps zitten.

Maar als ik goed kijk op de ESU site zitten ook SMD onderdelen onder de Cold-Cap's.

Dus uit welke componenten zijn deze Power-Pack's opgebouwd?

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Om maar even de knuppel in het hoenderhok te gooien:
Misschien moet je er gewoon eentje kopen, en misschien gedeeltelijk demonteren om achter het schema en de componenten te komen.
Dat heet investeren... en behalve dat het wat kost, kan het ook wat opbrengen. Kennis en inzicht bijvoorbeeld. Beter goed gepikt dan slecht verzonnen, zeg ik maar..
Succes met je project!
Mvg. Marcel
Citaat van: henkv op vrijdag 22 november 2024, 12:34:30Dan een gewone elco misschien ook geen powerpack noemen. Komen we misschien ooit van de onduidelijkheid af wat nu eigenlijk wordt bedoeld.  ;)  In mijn beleving is een powerpack een schakeling met goldcap, zodat je mag verwachten dat die de motor een paar seconden kan laten draaien. Die schakelingen worden ook specifiek door de fabrikanten geleverd. Overigens is powerpack kennelijk een merknaam van ESU, maar dat wordt gezeur.  :D

Tja. Vroeger werd het wel iets van powerpack of antistotteroplossing genoemd. De uitvoeringen van Esu en andere fabrikanten met schakeling zijn allemaal wat later gekomen toen steeds meer mensen Elco's gingen gebruiken om de boel op gang te houden. De Amerikanen hadden het al wat langer dan de Europeanen. Zeker bij de sounddecoders was het van belang.

Citaat van: Hanzi op vrijdag 22 november 2024, 08:35:53Wat bedoel je hiermee? Buffercondensators werken prima op analoge banen voor bv verlichting.

Lees even de handleiding van Esu met betrekking tot zijn decoders. Daar staat het duidelijk in dat Esu automatisch de buffer mogelijkheid uitzet bij analoog bedrijf. Dat het bij verlichting wel werkt is voor Esu blijkbaar anders.
De nieuwe power-pack's van ESU voeden de  motor nog 3 seconden (0.5A bij 16...18V) na een baan onderbreking.

Volgens mij gaat deze topic hier over, ik blijf nieuwsgierig naar de werking filosofie van de ESU power-banks.
Citaat van: Rob Taminiau op zondag 24 november 2024, 11:06:47De nieuwe power-pack's van ESU voeden de  motor nog 3 seconden (0.5A bij 16...18V) na een baan onderbreking.

Ligt aan de motor, decoder, sound van de machine en de opslagvermogen van de powerpack. Dus even de vraag of je wel de 3 seconden haalt. Daarnaast mag je het aanpassen via CV113 om de gewenste maximale tijd krijgt.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Rob Taminiau op zondag 24 november 2024, 11:06:47De nieuwe power-pack's van ESU voeden de  motor nog 3 seconden (0.5A bij 16...18V) na een baan onderbreking.

Volgens mij gaat deze topic hier over, ik blijf nieuwsgierig naar de werking filosofie van de ESU power-banks.
Koop er één, dan kan je de werking wellicht achterhalen. Vanaf een foto is dat sowieso lastig omdat je nooit alle details/printbaantjes goed kan zien.
Ja, de 2.7V (Cold-Cap spanning) moet naar 18V de motor-spanning.
Ik heb zelf een step-up regulator gemaakt die 2.7Volt naar 16 Volt brengt, minimale ingangsspanning 2 Volt. Denk daarbij als de 16Volt 0.5 Ampère vraagt 3.5 Ampère uit de 2.7 Volt getrokken wordt.
Kan je schema neerzetten?

graag een glaasje wijn

kosten bij ali amper 45 cent per stuk :)
Dat kan zijn, maar ik vind zelfbouw leuker. Je mag wel een link zetten als je wilt.

graag een glaasje wijn

moet ik bijna gans ali zetten.Zoek gewoon op step up convertor
Gewoon van degene die jij hebt gebruikt is genoeg.

graag een glaasje wijn

heb je al de link gegeven als je de moeite doet het artikel te lezen vind je verschillende mogelijkheden
Ja, dat heb ik gedaan, maar ging me om wat jij gebruikt hebt, maar dan laat je het toch.
Wil je nog steeds een schema, het is alweer een poosje geleden, dat ik wat gedaan heb met deze topic
Ja hoor, altijd handig.