Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

functies Tams MC2

Gestart door Tjoekedoris woensdag 30 oktober 2024, 17:34:36

functies Tams MC2

Eigenlijk klooi ik maar wat an

functies Tams MC2
Beste mede hobbyisten,

Märklin heeft tegenwoordig met de MFX+ decoders ontzettend veel mogelijkheden voor wat betreft het de te schakelen functies.
Ik ben in bezit van de Redbox van Tams, maar daar zijn de schakelbare functies voor zover ik weet niet allemaal voorhanden.
Wie weet of dit met de MC2 (Master Control 2) wel kan?
Ergens heb ik gelezen dat de MC2 meer MFX aankan, maar weet niet zeker.
Re: functies Tams MC2

Van wat ik erover gelezen heb (want afgezien van de prijs, leek het mij een mooi apparaat en ben ik wat gaan lezen) is Tams niet erg geschikt voor mfx. Wel is een M3 protocol voorhanden, net als op de Redbox, maar geen M4 of volledig Mfxplus.

Voordeel van de nieuwe Märklin mfx decoders is dat ze ook DCC verstaan.

Maar als je alles op DCC zou laten rijden en schakelen, is de Yamorc centrale misschien een betere optie. Goedkoper en kan behalve de Märklin protocollen, alles wat je (zo denk ik) nodig hebt.

Groet,

Peter

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Peter, het rijden met de Redbox en handcontrol gaat zowel in DCC als in M3 prima en is voldoende, maar je kunt niet alle functies schakelen, die voorhanden zijn in de decoder.
Daarom vroeg ik me af of de range groter is bij de MC2.

Ik blijf problemen hebben met de redbox. Ben al dagen bezig mijn mfx loks om te zetten naar dcc, een ware ramp. Eerst moeten die van mfx af, naar DCC, dat is nog te doen: Eerst op programmeerspoor gezet, ms2 erop aangesloten (met gleisbox). Dan als protokol DCc ingesteld op ms2. Check gemaakt en geprobeerd adres te wijzigen: alles ok.
MS2 van programmeerspoor gehaald en redbox programmeerspooraansluiting aan programmeerspoor aangesloten. Als controller gebruik ik een multimaus. Redbox heeft een aangesloten booster. En is ook ingesteld als rijbooster, verzorgd derhalve de wisseldecoders maar stuurt een rijopdracht naar de treindecoders gelijk 0 uit. De treindecoders krijgen signaal via de aangesloten booster.
CV Navi opgestart. Naar tab voor cv/lokprogramming. Adres ingevuld, program track geselecteerd, lijst uitgelezen, cv s aangepast (Adres) en teruggeschreven. Terug naar systemtab, waarden naar redbox geschreven en dan begint de ellende:
Lok luistert niet naar bevelen in CV Navi. Op hoofdspoor gezet en warempel de lok rijdt. Tweede lok: zelfde procedure. Op hoofdspoor rijdt de lok. Maar als ik met mijn multimaus terugswitch naar de eerder gewijzigde lok, dan rijdt deze nog met met lage  snelheid. Wel regelbaar naar nog lager en ook is de richting te wisselen. Terug naar de laatste lok: hetzelfde euvel, rijdt met zeer lage snelheid.  Alles uitgeschakeld en opnieuw opgestart (pc en redbox). Lok rijdt normaal. Switch naar andere lok, ook ok. Switch terug naar vorige lok: langzaam rijden. Snelheid kan weer niet verder omhoog. Switch naar volgende lok: ook langzaam. Switch naar andere mm2 loks, die rijden normaal.
Het euvel schijnt zich voor te doen bij DCC loks. Snap er geen hout van wat ik daar verkeerd doe. Iemand een idee?

Hallo Frank,
Heb ooit eens de zelfde, soortgelijke problemen gehad met mijn Tams redbox, bleek toen een instellingsfout in Cv Navi te zijn nl.
Vinkje moet uit staan bij dcc booster en vinkje moet uit staan bij standard format for new locos dcc , in cv Navi
Misschien dat eens even proberen

Harmen

En over de schakel functies
Als je er een computer aanhangt , kun je bijvoorbeeld met rocrail ( dit heb ik ) maar zo ook met itrain of koploper kunnen, wel meer dan 20 schakel ( alle welke in het instructie boekje staan )functie uitvoeren

Harmen

Hoi Harmen,

Die vinkjes heb ik ook al gechecked maar die staan beide uit.
Tis gewoon vreemd wat daar gebeurt: de eerste lok was een BR89 die ik adres 89 wilde geven. Dat lukte.
De derde lok was een BR216. Die wilde ik adres 188 geven.
Nadat ik de procedure doorgelopen had en een check maakte met cv navi, staat er een adres van 89 in. Dat heb ik er nooit in gezet.

Ik gebruik koploper. Daar schakel ik ook alle wissels mee, vind ik gewoon handiger want ik hoef dan geen nummer in te vullen op een controller. Alleen wissel met de muis aanwijzen en klikken.
Kan ik ook de lok functies mee bedienen als ik ze ingegeven heb

Vandaag kontakt gehad met Tams Elektronik. De oplossing was wel erg simpel : mfx moet helemaal uit staan, ook in de decoder. Dus eerst de lok uit de ms2 halen. Dan op programmeerspoor voor DCC nieuwe cv's programmeren en met name Cv 50 op 7, daarmee mfx uit. Wegschrijven naar de redbox en klaar. Dan de lok opnieuw in de ms2 en de lokmaus zetten. Werkt!!
Mooi dat het opgelost is :)

Mooi dat je de oplossing van het probleem hier meld.
En veel succes nerved redbox
Harmen

Te vroeg gejuicht. Gisteravond weer een paar loks in DCC geprogrammeerd zoals het dus zou moeten.
Rijden plotseling een paar (misschien wel alle)  DCC lokomotieven niet meer achteruit. Moet erbij vermelden dat het alleen gebeurd als ik de lok bedien met mijn mobile stations3. Met de lokmaus gaat alles goed. En twee rijden schoksgewijs, dan langzaam dan weer gewoon. Dat zijn loks met een MSd3 decoder hebben. En een daarvan staat stil en moet een zetje hebben om te gaan rijden, ook niet normaal. Een lok met een ESU Lopi5 doet het wel goed.
Lok die stil blijft staan op programmeerspoor gezet, decoder gereset en opnieuw geprogrammeerd, daarna doet ie weer normaal.

En de 3 (van 4, de eerste doet het wel) boosters -die ik nog niet aangesloten had-, doen het ook niet. Knipperende led, dus geen signaal van de redbox. Wordt inmiddels wel een beetje moedeloos van die redbox.

Dat probleem met de loks die niet goed rijden is inmiddels
opgelost: draadbreuk in een stekker van de signaalverbindingskabel tussen de boosters. Pffff, lang zoeken heeft dan toch geholpen.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.