Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

piko plux22 SmartDecoder 4.1 reageert alleen handmatig

Gestart door Rudibeer zondag 20 oktober 2024, 13:06:22

doe maar een treintje

In iTrain de snelheidsmetingen gedaan met de piko lok E 91 (nummer 51546) welke met 56488  plux22 SmartDecoder 4.1 is uitgerust en daarna de optrek- en afremvertraging, min – en max snelheid aangepast. (CV 2,3,4  en 5) in de CS3 centrale.

Het vreemde is dat de lok handmatig rijdt zowel met de CS3 als met iTrain maar dat de lok totaal niet reageert bij automatisch rijden en dat geldt  ook bij "route" rijden.
Op het moment dat ik in iTrain de opdracht geeft om automatisch te gaan rijden, knippert een paar de frontverlichting aan en uit maar dat blijft het bij.

Jammer genoeg zie ik de CS3 niet de CV12 om DCC in te schakelen i.p.v. MFX en ook de CV29 kan niet vinden.
Ik heb wel in de CS3 de decoder een reset gegeven maar ook zonder resultaat.

Wat kan ik hier aan doen of wat doe ik verkeerd?
Alvast bedankt en groetjes,

Ruud
Re: piko plux22 SmartDecoder 4.1 reageert alleen handmatig
Treintype vergeten in te stellen?

doe maar een treintje

@citaat nee, treintype is ingevuld  :)
Ik zou een een andere pikolok op dezelfde plaats in iTrain plaatsen en kijken wat er dan gebeurt: zit er er iets niet goed in de lok of in Itrain.
Hoi Ruud,

Om CV12 en CV29 aan te passen dient m.i. de lok op het programmeerspoor te staan. En het is handig om de lok tijdelijk als dcc-lok te gebruiken (gewoon adres 3).

Lees ook eens tip 2 en 3 in onderstaand bericht.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=95099.0

Succes,

Paul

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Voordat je DCC cv's kunt wijzigen dien je eerst MFX in de CS3 helemaal uit te schakelen. Dan kan de lok zich niet neer daarmee aanmelden en kun je in DCC CV's aanpassen.

als er maar een "v" voor op staat

Citaat van: Lobomotion69 op zondag 20 oktober 2024, 15:49:46Voordat je DCC cv's kunt wijzigen dien je MfX uit te zetten op je CS3.

Dit is alleen noodzakelijk als je een decoder van een andere fabrikant,( die ook MFX verstaat), onder DCC wil programmeren.
Wel op een programmeerspoor werken, dit om andere decoders niet te benaderen.

doe maar een treintje

@citaat  @citaat  @citaat ik zie in de CS3 geen CV12 (via programmeerspoor) en dat komt waarschijnlijk vanwege het MFX protocol.
Zo gauw ik de lok op DCC krijg zal ik de tips zeker ter harte nemen.
@citaat  @citaat ik ga eerst het advies / suggestie van Henk proberen. 

gr. Ruud
Het advies van Henk heeft als resultaat dat de loc definitief op dcc gezet wordt. Dat hoeft niet. Zie de tips die ik verzameld heb in mijn eerder vermeld topic. Je kunt, met wat trucjes weliswaar, ook gewoon je Piko loc onder mfx blijven gebruiken.
Ook iTrain zou daar overweg mee moeten kunnen.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Klinkt mij in de oren als: iTrain zend in auto een ander digitaal signaal als in handbedrijf". Gaat de snelheids meter in het iTrain scherm wel omhoog?

Groet, Anne W

doe maar een treintje

@citaat ja ook dat  :)

doe maar een treintje

Ik zeg vaak "er zijn veel meer dingen die ik niet weet, dan dat ik wel weet" en dat gold ook voor dit probleem wat nu is opgelost.
in de CS3 een nieuwe DCC lok aangemaakt met kort adres op 3 en daarna de CV12 en CV29 gewijzigd en deze lok rijdt automatisch. :)
Ook de CV3 en CV4 op 1 gezet, zodat ik dat iTrain verder kan inregelen.
Ik ga deze tijdelijk lok permanent gebruiken en de MFX versie verwijderen want waarschijnlijk rijden piko loks liever onder DCC en ook meer mogelijkheden om cv's aan te passen of in te voegen.

Zo zie je maar weer dat ook deze MFX rijder ook DCC rijdt  :P
In ieder geval iedereen bedankt voor de input en adviezen.

gr. Ruud

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Rudibeer op maandag 21 oktober 2024, 10:32:07want waarschijnlijk rijden piko loks liever onder DCC
en niet alleen Piko loks, alle loks rijden liever onder DCC. Een betrouwbaar en stabiel systeem.

doe maar een treintje

@citaat je hebt helemaal gelijk!
Al die mensen hier die mfx loks hebben zijn de klos met alleen maar problemen en ze zijn voorgelogen door die fabrikant uit Göppingen.
Het zou verboden moeten worden  :D
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 20 oktober 2024, 15:49:46Voordat je DCC cv's kunt wijzigen dien je eerst MFX in de CS3 helemaal uit te schakelen. Dan kan de lok zich niet neer daarmee aanmelden en kun je in DCC CV's aanpassen.

Ik weet niet waar je dit vandaan haalt. Voor mij is dit klinkklare onzin. Ik heb meerdere locs die mfx zijn, rijden bij mij op dcc daar ik dan makkelijker alle functies kan aanspreken en hoef ik helemaal geen mfx voor uit te zetten. Zelfs op een intellibox kan ik gewoon alle cv's aanpassen. Zegt trouwens niet dat ik op een intellibox rij

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Hop, hop terug naar het simpele 14 staps Motorola of DCC systeem zonder functies, dan is het leven veel eenvoudiger. Of verdiep je goed/degelijk in de handleidingen en probeer te begrijpen wat dat decodertje allemaal kan.

Groet, Anne W

Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Citaat van: Olav op maandag 21 oktober 2024, 18:28:01
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 20 oktober 2024, 15:49:46Voordat je DCC cv's kunt wijzigen dien je eerst MFX in de CS3 helemaal uit te schakelen. Dan kan de lok zich niet neer daarmee aanmelden en kun je in DCC CV's aanpassen.

Ik weet niet waar je dit vandaan haalt. Voor mij is dit klinkklare onzin. Ik heb meerdere locs die mfx zijn, rijden bij mij op dcc daar ik dan makkelijker alle functies kan aanspreken en hoef ik helemaal geen mfx voor uit te zetten. Zelfs op een intellibox kan ik gewoon alle cv's aanpassen. Zegt trouwens niet dat ik op een intellibox rij
Dat kan als die locs eenmaal zijn ingesteld op DCC. Zolang ze volledig multiprotocol zijn ben ik bang dat ik Henk gelijk moet geven. MFx is dominant en zal zich als eerste aanmelden. Vervolgens is de toegang tot de CV-waarden geblokkeerd. Je moet zo'n loc dus dwingen DCC te praten en dat doet Henk, en ik ook, door MFx op de centrale even uit te zetten. Vervolgens verwijder je de loc uit de centrale, meldt 'm op DCC aan en zet in de betreffende CV (47?) MFx uit. Daarna kan de centrale weer naar MFx terug.
Maar wie weet werkt dat op een andere centrale zoals een Intellibox wel anders, geen idee.
Ik geef Henk geen ongelijk in de zin als de loc al is aangemeld als mfx. Maar dat was niet in de context van dit draadje. Henk stelde hier dat cv wijzigen niet mogelijk was zonder te noemen dat deze aangemeld was te benoemen. Dat heeft hij in een ander draadje wel goed uitgelegd.  :)