Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

Sound probleem bij Märklin delta loc (video)

Gestart door Eden dinsdag 24 september 2024, 17:12:20

Sound probleem bij Märklin delta loc (video)
Hallo,
Ik probeer iemand te helpen met een oplossing te vinden voor een geluidsprobleem bij een Märklin 33803 delta met ingebouwde speaker.
Hij heeft die 2dehands gekocht en het geluid ging eerst voor een korte periode. Dan dus niet meer.
Als je nu de decoder op een specifieke plaats aanraakt komt er geluid uit de speaker. Zie video.
Op het einde van de video toon ik de volledige bedrading en decoders.
Is de decoder dood of is er een manier om het geluid weer te doen functioneren. Bedankt.

Re: Sound probleem bij Märklin delta loc (video)

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Een oplossing zou kunnen zijn dat je je vinger op de zere plek houdt, dan komt er toch geluid uit. Dus dood is het ding niet. Maar ja rondrijden met je vinger op de platine is ook niks he.
Het lijkt op een contactprobleem op de print.
Probeer eerst eens met een soldeerboutje (soldeerstation of 20 Watt boutje) alle soldeerpunten op die plek even aantippen zodat net de soldeer weer gaat vloeien. Niet heet stoken!! Eventueel alle koperbaantjes op dat printgedeelte vertinnen.
Allereerst is het niet de decoder die je aanraakt, maar de geluidsmodule. Ik breid het advies even uit: je zult veel soldeerpunten en printbanen aan beide zijden van de print op een goed contact moeten controleren. Door het aanraken van de printplaat verbuigt deze misschien een beetje en wordt het open contact even hersteld. Het kan dus ook elders op de print zitten. Voorzichtig aandrukken met een dun - niet geleidend - voorwerp geeft al een aardige indicatie.
Heb je die potmeter al een keer een zwengel gegeven?
Ja potmeter heb ik gedaan.

Mijn soldeerhandigheid is nog niet van die aard dat ik aan die printplaat durf solderen.
Maar bedankt voor de input.
Ik kan me de combinatie Delta en geluid niet helemaal voorstellen. De enige functie die Delta kon schakelen was toch de verlichting? Maar schijnt wel te kloppen.

Dit topic geeft wat mogelijke aanknopingspunten. Blijkt toch wel vaker voor te komen. https://forum.3rail.nl/index.php?topic=22773.0

graag een glaasje wijn

toch bestond er zo een model.Raar maar waar.Google eens  marklin v200 delta + sound