Op het eerste gezicht zou ik zeggen (als beide treinen in dezelfde richting rijden):
- 2x iets (hieronder detector genoemd) een (kortstondig) contact geeft wanneer een trein voorbij een bepaald punt komt (bv lichtsluis, reedcontact, ...; geen idee hoe dat meestal in 2rail wordt gedaan)
- een bistabiel relais om de stroom in/uit te schakelen op de opstelsporen
Op ieder spoor zet je dan een detector waar de trein moet beginnen met stoppen; dan kun je de boel zo aansluiten dat:
- als de trein op spoor 2 bij de detector komt wordt het wissel omgeschakeld naar spoor 1, en wordt de stroom van spoor 2 uitgeschakeld/spoor 1 ingeschakeld (het wissel is direct aan te sluiten; voor het in/uitschakelen van de stroom gebruik je het bistabiel relais)
- hetzelfde voor spoor 1 (maar dan wissel en relais in de andere richting schakelen natuurlijk)
Als de twee treinen in tegenovergestelde richting rijden kun je het zelfs zonder wisselaandrijvingen (maar wel met 2 diodes erbij, of een relais met meer uitgangen denk ik, tenzij ik iets over het hoofd zie)