Nieuws:

Kom ook naar de Stichting 3rail gastendag op 23 November!! Lees meer in dit topic of bestel meteen je ticket hier!

Automatische treinwisseling Piko G

Gestart door Yeoman dinsdag 27 augustus 2024, 10:00:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Automatische treinwisseling Piko G
Hoi allemaal,

Ik heb de volgende situatie:

Ik heb een grote enkelsporige baan met een station met 2 sporen, zie bijgevoegd plaatje van het station.
De baan is een grote analoge Piko G baan, waarop 2 treinen om en om een rondje moeten gaan rijden.
Het is dus de bedoeling dat de ene trein een rondje rijdt, het station inrijdt en stopt en dat vervolgens de andere trein op het andere spoor een rondje gaat rijden.
Voor de wissels zijn al Piko wisselaandrijvingen gekocht (art.nr. 35271), maar ik weet niet of die hiervoor te gebruiken zijn.

Kan iemand mij vertellen wat ik allemaal moet doen om dit automatische treinverkeer te realiseren?
Als er nog iets aangeschaft moet worden, dan is dat geen probleem.

Groeten,
Ton.
Re: Automatische treinwisseling Piko G
In de wiki staat daarover een artikel.
Vanzelfsprekend gaat het over een toepassing met Märklin rail, maar het principe geldt voor elke treinbaan.
Voor "K" kontakt zijn verschillende oplossingen, o.a. contactrails maar ook reedcontacten
Neem dat eens door, zijn er dan nog vragen dan helpen we je graag verder.
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Analoge_Automatische_of_handmatige_spoorkeuze

Cees
Re: Automatische treinwisseling Piko G
Op het eerste gezicht zou ik zeggen (als beide treinen in dezelfde richting rijden):
- 2x iets (hieronder detector genoemd) een (kortstondig) contact geeft wanneer een trein voorbij een bepaald punt komt (bv lichtsluis, reedcontact, ...; geen idee hoe dat meestal in 2rail wordt gedaan)
- een bistabiel relais om de stroom in/uit te schakelen op de opstelsporen

Op ieder spoor zet je dan een detector waar de trein moet beginnen met stoppen; dan kun je de boel zo aansluiten dat:
- als de trein op spoor 2 bij de detector komt wordt het wissel omgeschakeld naar spoor 1, en wordt de stroom van spoor 2 uitgeschakeld/spoor 1 ingeschakeld (het wissel is direct aan te sluiten; voor het in/uitschakelen van de stroom gebruik je het bistabiel relais)
- hetzelfde voor spoor 1 (maar dan wissel en relais in de andere richting schakelen natuurlijk)

Als de twee treinen in tegenovergestelde richting rijden kun je het zelfs zonder wisselaandrijvingen (maar wel met 2 diodes erbij, of een relais met meer uitgangen denk ik, tenzij ik iets over het hoofd zie) :)
Re: Automatische treinwisseling Piko G
Ik zie op de website van PIKO dat men er een oplossing voor heeft:
Gleiskontakt 35373 en 35269 Lokmagneetr, die je natuurlijk bevestigt onder de laatste wagon van de trein.
Bij de handleiding van het gleiscontact staat een voorbeeldschakeling.
Wat nog nodig is , is zijn twee relais dat het ene spoor stroomloos zet en het andere spoor van baanspaning voorziet. Die relais worden ook bediend met hetzelfde gleiscontact en schakelen gelijktijdig met het wissel.
https://www.piko-shop.de/de/artikel/g-gleiskontakt-13261.html

Cees
Re: Automatische treinwisseling Piko G
Citaat van: Pt2/3 op dinsdag 27 augustus 2024, 10:29:25In de wiki staat daarover een artikel.
Vanzelfsprekend gaat het over een toepassing met Märklin rail, maar het principe geldt voor elke treinbaan.
Voor "K" kontakt zijn verschillende oplossingen, o.a. contactrails maar ook reedcontacten
Neem dat eens door, zijn er dan nog vragen dan helpen we je graag verder.
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Analoge_Automatische_of_handmatige_spoorkeuze

Cees
Hoi Cees,

Dit principe is me wel duidelijk. Op een analoge 3-rail baan heb ik het zo voor mekaar.

Citaat van: PieterB op dinsdag 27 augustus 2024, 10:38:42Op het eerste gezicht zou ik zeggen (als beide treinen in dezelfde richting rijden):
- 2x iets (hieronder detector genoemd) een (kortstondig) contact geeft wanneer een trein voorbij een bepaald punt komt (bv lichtsluis, reedcontact, ...; geen idee hoe dat meestal in 2rail wordt gedaan)
- een bistabiel relais om de stroom in/uit te schakelen op de opstelsporen

Op ieder spoor zet je dan een detector waar de trein moet beginnen met stoppen; dan kun je de boel zo aansluiten dat:
- als de trein op spoor 2 bij de detector komt wordt het wissel omgeschakeld naar spoor 1, en wordt de stroom van spoor 2 uitgeschakeld/spoor 1 ingeschakeld (het wissel is direct aan te sluiten; voor het in/uitschakelen van de stroom gebruik je het bistabiel relais)
- hetzelfde voor spoor 1 (maar dan wissel en relais in de andere richting schakelen natuurlijk)

Als de twee treinen in tegenovergestelde richting rijden kun je het zelfs zonder wisselaandrijvingen (maar wel met 2 diodes erbij, of een relais met meer uitgangen denk ik, tenzij ik iets over het hoofd zie) :)
Hoi Pieter,

Dat 2x iets is het hem nou juist.
Twee wissels gelijktijdig schakelen met wat? En hoe zit het met overbelasting?
De wisselaandrijving kent ook maar 2 draadjes en niet zoals bij Märklin 3 draden.

Groeten,
Ton.
Re: Automatische treinwisseling Piko G
Citaat van: Pt2/3 op dinsdag 27 augustus 2024, 11:05:57Ik zie op de website van PIKO dat men er een oplossing voor heeft:
Gleiskontakt 35373 en 35269 Lokmagneetr, die je natuurlijk bevestigt onder de laatste wagon van de trein.
Bij de handleiding van het gleiscontact staat een voorbeeldschakeling.
Wat nog nodig is , is zijn twee relais dat het ene spoor stroomloos zet en het andere spoor van baanspaning voorziet. Die relais worden ook bediend met hetzelfde gleiscontact en schakelen gelijktijdig met het wissel.
https://www.piko-shop.de/de/artikel/g-gleiskontakt-13261.html

Cees
Bedankt Cees, maar die werkt niet.
Die heb ik al geprobeerd. Ben geen fan van die Reed contacten.
De eerste die ik had was stuk en de 2e vloog in de fik vanwege overbelasting. Twee wissels schakelen kan die niet aan.
Het stroomloos zetten weet ik wel hoe te doen.
Het gaat met name om de wissels omschakelen.

Groeten,
Ton.
Re: Automatische treinwisseling Piko G
Dan zou ik normale reedcontacten gebruiken. Die zijn er in verschillende grootte/sterkte.
Vervolgens zijn er ook reedcontactschakelversterkers op de markt waarmee je maximaal 2 of 4 magneetspoelen van  2A kunt schakelen.

KLIK

Cees

EDIT Fred, linkje ingekort.

Verzoekje, lees deze ook eens: KLIK
Re: Automatische treinwisseling Piko G
Ok, bedankt Cees.
Dan ga ik me eerst daar eens verder in verdiepen.

Groeten,
Ton.
Re: Automatische treinwisseling Piko G
Hier nog een optie voor schakelversterkers


KLIK

Cees

EDIT Fred, linkje ingekort.

Verzoekje, lees deze ook eens: KLIK


Re: Automatische treinwisseling Piko G
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Automatische treinwisseling Piko G
Citaat van: Yeoman op dinsdag 27 augustus 2024, 11:06:48De wisselaandrijving kent ook maar 2 draadjes en niet zoals bij Märklin 3 draden.
Dat komE omdat de wisselaandrijving geen magneet spoel is zoals bij M. Dergelijk grote en zware wissels krijg je met een magneetspoeltje niet om, dat gebeurt met een motor. en om het wissel dan de andere kant op te krijgen wordt de polariteit van de voedingsspanning omgedraaid, dan draait de motor de andere kant op en gaan de wisseltongen mee de andere kant op.
Re: Automatische treinwisseling Piko G
Ton,

Weet niet of PIKO G zelfdenkende wissels heeft zoals Fleischmann.
Daarbij wordt de rijspannig afhankelijk van de wisselstand in- of afgeschakeld.
Als dat bij Piko ook zo is heb je geen relais nodig voor de rijspanning.

Cees
Re: Automatische treinwisseling Piko G
Ik verwacht het niet Cees, maar ik zal het controleren.
Re: Automatische treinwisseling Piko G
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Automatische treinwisseling Piko G
Citaat van: Yeoman op dinsdag 27 augustus 2024, 10:00:14een grote enkelsporige baan met een station met 2 sporen, zie bijgevoegd plaatje van het station


Dit is de klassieke situatie van 2 handwissels en een bistabiel relais met 2 gescheiden stroomkringen (b.v. Hongfa HFD-2) dat afwisselend het ene of het andere spoor laat rijden. Dat je beide wissels met een wisselaandrijving ook kunt schakelen. is meegenomen.
Als je beide wissels tegelijkertijd wilt laten schakelen, dan plaats je een CDU (zie wiki). Een Hongfa gebruikt dusdanig weinig vergeleken met een wisselaandrijving, dat je die altijd tegelijkertijd mee kan schakelen.
Re: Automatische treinwisseling Piko G
Hoi Ton,
Ik heb hier een analoge testbaan met Piko A-gleis met 5 blokken en 2 wissels. De wissels worden omgezet met servo's. Zie de linker foto.
Voor de besturing gebruik ik Rocrail, en de basis voor de elektronica is een Raspberry Pico-W en 4 H-bridge modules L298N, zie de rechter foto.
Elke H-bridge kan 2 blokken (en in mijn geval ook het Engels wissel) van stroom voorzien.
Qua besturing lijkt dit heel erg op het Dinamo systeem maar dan voor een fractie van de prijs.

Ik heb zelf 5 bezetmelders gebouwd (voor elk blok 1), gebaseerd op de Okki van Arcomora.

Als je meer wilt weten lees ik dat hier wel.


Re: Automatische treinwisseling Piko G
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Automatische treinwisseling Piko G
Citaat van: Pt2/3 op dinsdag 27 augustus 2024, 15:41:39Weet niet of PIKO G zelfdenkende wissels heeft zoals Fleischmann

Ik weet niet of Yeoman het al heeft gecontroleerd, maar zelfdenkende Piko wissels zijn zeer onwaarschijnlijk.

Even terugschakelen voor de buitenstaanders:

Een Fleischmann wissel
Citeerkan gebruikt worden als een schakelend wissel. Daarvoor moeten twee draadbruggen aan de bovenzijde van het wissel tussen de linker- en rechterspoorstaaf (een soort nietjes) verwijderd worden. Het resultaat is dat het wissel de spoorstaven al dan niet van spanning voorziet, naargelang de stand van de wisseltongen.

Ik heb zelf Piko-A wissels. Er zijn 2 draadbruggen. Die zijn gepuntlast. Die gepuntlaste bruggen haal ik er standaard uit omdat ik sleper kortsluiting krijg als ik ze laat zitten (ik kan de te kruisen spoorstaaf anders niet stroomloos maken of van prik voorzien).
Dus af fabriek kan de stand van de wisseltong niet bepalen welke spoorstaaf stroom krijgt en welke niet. Volgens Piko verdient een vaste railverbinding (en dus een niet-denkend wissel)  de voorkeur om storing (stilstand op een wissel) te voorkomen. Het is dus een doelbewuste keuze om geen zelfdenkende wissels (voor schaal h0) te maken.

Hoe zit dat bij Piko-G? Mij lijkt identiek. Maar niemand toont zo'n wissel upside down.
Bij een piko-A wissel die onderste boven ligt, zie je de 2 draadbruggen liggen (in een holle/U-vormige biels), en je ziet de puntlassen.

De twee brochures die ik downloadde bij Piko, zeggen er niets over:

Bedieningshandleiding (van een Piko-G wissel)
Prospectus Piko-G rails

Dus een foto van de onderkant kan helpen.
Re: Automatische treinwisseling Piko G
Citaat van: Yeoman op dinsdag 27 augustus 2024, 11:06:48Dat 2x iets is het hem nou juist.
Twee wissels gelijktijdig schakelen met wat? En hoe zit het met overbelasting?
De wisselaandrijving kent ook maar 2 draadjes en niet zoals bij Märklin 3 draden.

Ik ken die wisselaandrijvingen met 2 draadjes niet (alleen marklin M rails gewoon). Weet je hoe die aangestuurd moeten worden? 20V DC spanning erop, en omkeren voor de andere richting? Mag de spanning er op blijven of moet ze na enkele seconden (of korter) uitgeschakeld worden?

Als de spanning alleen omgekeerd maar niet uitgeschakeld moet worden kun je hiervoor ook een bistabiel relais (zoals dit) met 2 spoelen en 2 stellen contacten gebruiken; Als de DC spanning niet op de wisselmotor mag blijven staan zul je nog iets ingewikkelder nodig hebben...
Re: Automatische treinwisseling Piko G
Bedankt allemaal nog voor de tips en toevoegingen.
Was even druk met andere dingen, maar kom er binnenkort op terug.

Groeten,
Ton.
Re: Automatische treinwisseling Piko G
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Automatische treinwisseling Piko G
Citaat van: Yeoman op dinsdag 27 augustus 2024, 11:06:48a. Twee wissels gelijktijdig schakelen met wat?
En hoe zit het met overbelasting?
[/url]
a. Als je daar bang voor bent, en Piko en Peco hebben samen wat dat betreft een ding gemeen (spoelspanning is extreem),
dan moet je je verdiepen in cdu 's (de enige manier om een korte stroomstoot te kunnen geven die uitgaat boven het standaard vermogen van je trafo; cdu's zijn digitaal vaak overbodig, omdat ze al verwerkt zijn in digitale apparaten)

b.De wisselaandrijving kent ook maar 2 draadjes en niet zoals bij Märklin 3 draden.
2 draadjes= DC
3 draadjes= AC


Re: Automatische treinwisseling Piko G
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Automatische treinwisseling Piko G
 @citaat
Wat is dit voor flauwekul? Dat slaat echt helemaal nergens op.
Als regel kun je aanhouden dat een magneetspoelaandrijving 3 draden heeft en zowel met AC als DC aangestuurd kan worden. Een motoraandrijving heeft meestal 2 draden en wordt met DC aangestuurd. Hoewel die laatste ook met 3 draden uitgevoerd kan zijn en dan ook met AC aangestuurd kan worden.
Re: Automatische treinwisseling Piko G
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Automatische treinwisseling Piko G
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 13 september 2024, 01:57:35Wat is dit voor flauwekul? Dat slaat echt helemaal nergens op.
Moet je nou echt op alle slakken zout leggen? Wat is dit nou weer voor flauwekul opmerking?
Moet ik dan werkelijk alles voor jou uitkauwen?
Jij hebt toch ook 2-rail ervaring?
Jij weet toch ook dat 3/4 van alle 2-rail merken alle relais, wissels en seinen met wisselstroom aanstuurt, en met 3 draadjes
(alleen de trein rijdt op gelijkstroom)?

Ik heb het over dat 1ne kwart dat gelijkstroom aansturing ambieert (over de nerds, zo je wilt). Als reactie op een vraag.

Ik verwacht niet zo neergesabeld te worden door een of andere gek, uit verweggistan.
Beg your pardon, Sir! Over mijn lijk!
Re: Automatische treinwisseling Piko G
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Automatische treinwisseling Piko G
Auw, deed die opmerking erg zeer Jan Willem?Sorry hoor.

En nee, ik ga hier verder niet op in om verdere uitleg te geven want dan zijn er weer hele hordes anderen die zich aangesproken en beledigd voelen.

In je laatste alinea heb je wel gelijk hoor.