Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Negeren sein in tegengestelde richting

Gestart door PvdPloeg woensdag 12 juni 2024, 09:55:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Negeren sein in tegengestelde richting
Beste mede-forumleden,
Ik wil graag een enkel spoor in twee richtingen berijden. Kan dan een rood sein in richting A>B (dus stroomloos via sein) toch bereden worden in richting B>A? Bijvoorbeeld door uitschakeling van stroomloze stuk? Zo ja hoe doe ik dat dan?
Ik hoop op jullie expertise.

Met hartelijke groet,
Pieter
Re: Negeren sein in tegengestelde richting
In een heel oud boekje van Märklin kun je 2 methodes zien, zelf manueel de spanning inschakelen op het stroomloze stuk of dat automatisch laten gebeuren door de rijdende trein met een relais.
Re: Negeren sein in tegengestelde richting
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Negeren sein in tegengestelde richting
Idealiter, zeker bij 7188 seinen (of lichtgevende seinen), dooft ook de lamp (betekent sein buiten gebruik). En dat vergt een iets andere schakeling, dan de voorgestelde.

Een derde mogelijkheid is dat je de trein uit de tegen-richting in de buurt van dat sein toch ook wilt laten stoppen (net er voorbij, met de achterkant van de trein), en daartoe geen 2e sein wilt plaatsen.

Aan jou de wens welke schakeling gewenst is.
Re: Negeren sein in tegengestelde richting
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Negeren sein in tegengestelde richting
Op elk sein zitten 2 maak/verbreek contacten. Eén voor de middenpuntcontacten, de ander voor de bovenleiding.
Zolang je alleen met de middenpuntcontacten werkt kan je met de andere stroom schakelen naar het onderbroken deel, waar je trein anders zou stoppen. Gaat je sein weer op rood, dan wordt de stroom naar het andere railstuk weer onderbroken.
Succes.

Mvg. Marcel