Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in -dit topic-.

vlakke baan 225 x 165 simpel

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

Kappa en 7 gasten bekijken dit board.
Re: vlakke baan 225 x 165 simpel
@citaat Das gewoon Wintrack. En daar zijn meerdere versies van.
Hier staat iets over de compatibiliteit tussen WT en Marklin gleisplanung, ik heb versie 11.0 van dat laatste.
Ik ben aan het vereenvoudigen...
onderaan met slanke wissel minder slinger
Tenzij er nog bruikbare suggesties komen wordt dit het voor mij.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Daag de mensen niet uit :D

Dat spoortje in het midden is te kort. Daar kan nauwelijks een loc op staan, helemaal niet als je ook nog wilt automatiseren. Dan heb je minstens twee raillengtes nodig.
Het enige wat nog roet in het eten kan gooien is de stijging vanuit het schaduwstation naar de perronsporen, die laatste liggen op 120 en de afstand daarheen is nogal kort.Rood is hellend.
Citaat van: 1200Blauw op vrijdag 27 februari 2026, 11:57:07Dat spoortje in het midden is te kort
hetwelke juist?
Zichtbare sporen laten dalen naar 110, dan is dit rode hellend met grootste percentage 3,43% lange helling bovenaan.
Ik zal veel sporen en wissels overhouden met dit plan, dat wordt verkopen op 2de hands sites.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Citaat van: yves op vrijdag 27 februari 2026, 13:00:52
Citaat van: 1200Blauw op vrijdag 27 februari 2026, 11:57:07Dat spoortje in het midden is te kort
hetwelke juist?
Die naast de loods en eigenlijk ook die daar weer naast.
Thx voor de tip.
Bovenaan nog wachtspoortje rangeerloc(s).
Dan toch geen slanke wissel meer onderaan, meer plaats voor laadplatform en bovendien heb ik deze niet in mijn bezit, overloopwissels daarentegen...

BLIJ dat ik analoog RIJ

Klaar? Klaar! :o)
nog vereenvoudigd bovenaan, ook omdat de afstand tussen de hellende lijn en het spoor daarboven op één punt maar 75 was, te weinig.
Nu ligt de hellende lijn volledig los van de sporen erboven, helling nu beperkt tot goed 3% en hoogte zichtsporen 100.
Klaar!
Forum Moderator Los forumlayout Banditos

Citaat van: yves op vrijdag 27 februari 2026, 16:45:06Klaar!
Volgende maand weer een nieuw plan dus? :D >:-D >:-D
ziezo!
Citaat van: Giant op vrijdag 27 februari 2026, 16:52:04Volgende maand weer een nieuw plan dus?
Volgende maand = start bouw

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik gun het je echt Yves, dat je nu werkelijk klaar bent. Dus hou op met malen en laat het hierbij.
Gefeliciteerd met dit plan :thumbup: !
Citaat van: Hanzi op vrijdag 27 februari 2026, 17:00:44Gefeliciteerd met dit plan
Thx we gaan ervoor :thumbup:

BLIJ dat ik analoog RIJ

Als je van de tunnelingang er twee maakt en wat verschuift wordt het wat "spannender" vind ik.Screenshot_20260227_170405_Chrome.jpg
Idd Hans, beter.
Ook wachtspoortje bovenaan iets verlengd.
Nu is het AF AF AF, ik sluit ook mijn PC af :)
Persoonlijk vind ik het niks, maar dat is mijn idee. Ga lekker bouwen en rijden.

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 24 februari 2026, 21:21:57Waarom het station niet enkelsporig diagonaal van linksonder naar rechtsboven gelegd, zodat je langere perronsporen krijgt en het vrijgevallen deel in de rechteronderhoek kan gebruiken voor opstel-, rangeer- en onderhoudsporen?

Dit bedoelde ik als een mogelijkheid Yves.
De rechteronderhoek kun je nu volledig volplempen met opstel-, rangeer- en/of onderhoudsporen, zonder dat het plan overladen wordt.
Gewoon eenvoudig een enkelsporig hondenbot principe.
Vervolg verder a.u.b. dan zie ik wel...

Omdat ik een beetje medelijden met je krijg, doe ik je hier een opzetje toekomen en niet omdat het zo moet, maar omdat het een mogelijkheid is  ;)

Zoals velen al met veel gedane moeite een bijdrage hebben gedaan om je in de goede richting te leiden, probeer ik je nog eens op het juiste spoor te brengen om
maar in vaktermen te blijven.
Het stuit me (en met mij vele anderen) tegen de borst dat je telkens weer afstapt van een aantal basisprincipes en er een prutzooi van weet te maken.

Een speelgoedbaan is geen modelbaan en als je geen modelbaan wilt, stop dan met die kinderachtige kunstjes en het verpesten van alle mooie voorstellen die men je hebt gedaan.
Hef je topic op en ga verder met spelen op een tapijt of iets dergelijks, want je bent jezelf kompleet ongeloofwaardig aan het maken.

Accepteer dat je maar een klein oppervlak tot je beschikking hebt en dat men je serieus verder wilt helpen, want ook op zo'n plaat is iets leuks mogelijk.
Dat heeft men je al vele keren laten zien (waarvan diep respect) en nogmaals, veranderen kan altijd....het zijn maar ideeen of voorstellen, maar maak de basis niet kapot met al die fratsen.
Wees blij met wat je wordt aangereikt als je zelf geen kennis of inzicht in het ontwerpen heb en accepteer dat.

Zoals gezegd hier een "IDEE", gebaseerd op hoe "IK" het wellicht zou invullen, maar ik ben jou niet.
Ik zou zeggen, leef je uit, maar hou het netjes.  :-)
Probeer echter niet al je beschikbare rails te gebruiken en verkoop datgene wat je niet nodig hebt of doe het in een doos voor (misschien) later.

spoor  1 = goederen losspoor
spoor  2 = goederen opstelspoor
sppor  3 = uithaalspoor
spoor  4 = perronspoor
spoor  5 = perronspoor
spoor  6 = doorrijspoor- cq. opstelspoor
spoor  7 = opstel- cq. rangeerspoor
spoor  8 = rangeerspoor
spoor  9 = opstelspoor
spoor 10 = opstelspoor
spoor 11 = opstelspoor
spoor 12 = verzorgingspoor
spoor 13 = opstelspoor
spoor 14 = diesel- / onderhoudspoor

Verder geborduurd op vorig voorstel, valabel?
Vorige zag ik nog niet.
 @citaat  @citaat
ik mis nog een industriespoor, heb je de tra daarvan?
En weer moeten alle locs "uithalen" op doorgaande sporen, zie je dat zelf(s) nu nog niet Yves? Dat is wat er structureel niet aan klopt. Koop eens een paar Miba (Miniaturbahnen) uitgaven en Specials.  Ok, die vind ik soms nog beetje over de top. Maar is voor jou een goede investering.
Groen spoor rechts is toch geen doorgaand spoor?
Forum Moderator Los forumlayout Banditos

Citaat van: yves op zaterdag 28 februari 2026, 21:44:40valabel
Bijna Yves! De opmerking van Baanloos hierboven kun je namelijk vrij eenvoudig oplossen, en is (volgens mij) slechts van toepassing op treinen die vanaf links onder komende, de groene opstelsporen rechts willen bereiken. Of treinen die van die sporen terug naar links onder zouden willen vertrekken.

Dat kun je echter oplossen door het groene engelswissel om te ruilen met het rechts afbuigende grijze wissel er boven. Dan kunnen treinen die van links onder komen de rest van het groene (rangeer?) spoor gebruiken, om achterwaarts terug te steken naar de gele en groene sporen.
Tra is niet nodig ik zie de nummers voldoende.

Vooruit....hier is het .tra bestand.
Doe ermee wat je wilt.

Let op Yves, het hellingspercentage is nu 3,4 %.
We kunnen dat wellicht naar beneden halen, maar aangezien je schaduwstation al klaar blijkt te zijn zul je het hierbij moeten laten.
Ik vraag me af, waar de drang van komt, om een goed duidelijk plan van Tjoekedoris niet te gebruiken en dan weer met die ongelofelijke troep, sorry voor het woord, aan te komen. 

Een prachtig realistisch ontwerp van Martin op een kleine ruimte. Dat moet je toch aanspreken?

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Het lijkt mij dat Yves, wanneer hij zijn visie van een baanplan uitlegt, er dan 'spelenderwijs' wel achterkomt dat het geautomatiseerde treinverloop ernstig wordt verstoord bij rangeren en hopelijk dan inziet dat de voorzet van Martin beter in elkaar steekt ...  :wink:

Groeten,

Erik.