Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Combinatie Faller Car system met Viessmann Carmotion

Gestart door Smitsenco donderdag 21 maart 2024, 19:16:08

Combinatie Faller Car system met Viessmann Carmotion
Heb nu op mijn treinbaan een Faller Car system operationeel, nog met een metalen rijdraad.
Interesse gekregen in het Viessmann Car Motion systeem, maar wil niet mijn hele Faller Car verzameling opdoeken.
Kan iemand vertellen of op de Faller Car baan, dus met de ijzeren ingefreesde draad, ook de Viessmann vrachtauto's rijden?
Of moet ik alle draad vervangen door magneetstrip en rijden daar de Faller Car auto's dan ook nog op?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Gr., Adrie
Re: Combinatie Faller Car system met Viessmann Carmotion
Faller carsystem rijdt sowieso op magneetband, in mijn optiek zelfs beter omdat het wat vergevingsgezinder is. Autos raken minder snel van de draad af.
De Viesmann vrachtwagens zullen prima kunnen rijden op jouw Faller wegen. Kwestie van gaatjes boren voor de magneetjes.
Maar de Faller vrachtwagens samen met die van (edit:)Viessmann laten rijden lijkt me resulteren in hier en daar een uitdeuk karwij.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Bert1955 op vrijdag 22 maart 2024, 23:29:22Maar de Faller vrachtwagens samen met die van Faller laten rijden
Uhhhmm. Kun je dat nader toelichten? Het lijkt mij toch dat Faller dat zo bedoelt heeft.  ;)
Het was mijn eerste gedachte Henk, kan het best verkeerd hebben.

Wat gebeurt er indien er een Viessmann achter een Faller rijd en de Viesmann gaat sneller? Dan wordt het toch een kop staart dingetje?
Viessmann detecteert een voorganger, mijn eigen systeem ook, maar onderling?
Het is overigens mijn intentie om eigen systeem en dat van Viessman wel door elkaar te kunnen gebruiken

Bert, lees je eigen post #3 nog eens aandachtig door. Daar ga je naar mijn mening een klein beetje de fout in.

Citaat van: Bert1955 op zaterdag 23 maart 2024, 08:28:23Viessmann detecteert een voorganger
Op welke manier wordt die voorganger gedetecteerd? Afstandmeting vanuit het achterliggende voertuig of interactief tussen beide voertuigen met bv IR? 
In het eerste geval maakt het niet uit welk voertuig voorop rijdt. De achterste zal altijd de afstand tot de voorste meten en dienaangaande reageren.
In het tweede geval dienen de meetsystemen in beide voertuigen gelijk (=op elkaar afgestemd) te zijn.
Of praten we nu volkomen langs elkaar heen?
Had inderdaad 2 keer Faller vermeld in mijn post #3, gecorrigeerd.

Viessmann werkt met IR codes:
Het infraroodsysteem op de Viessmann CarMotion voertuigen is ontworpen om de meest visueel aantrekkelijke manier van rijden te bieden.
De infraroodontvangers van het voertuig bevinden zich onder de bumper aan de voorzijde van het model (fig. 8). De infraroodzenders bevinden zich aan de achterzijde van het voertuig (links en
rechts van de hefinrichting) (Fig. 9). Met behulp van de infraroodzenders sturen de voertuigen informatie aan achterliggende voertuigen, zoals voertuigcategorie, snelheid en andere nuttige rij- informatie.

Mijn ontwerp lijkt qua functionaliteit op het Viessmann systeem, IR zender/ ontvanger samen met magneetdetectie. Ruim 700 regels code inmiddels :)
Bedankt voor jullie reacties.
Ga eerst proberen om de Viessmann vrachtauto te laten rijden op de ingefreesde draad. Scheelt een hoop sloopwerk.

Mijn Faller auto's hebben (nog) geen afstanddetectie. Heb nu het vermijden van botsingen opgelost met een stop wachtsysteem met de stopmagneten.

Detecteert een Viessmann auto ook zijn voorganger als daar verder geen detectiesysteem in zit?

Gr.,
Adrie

De Viessmann reageert op een infrarood signaal van zijn voorloper, dus nee.
Veel info, ook in het Nederlands: https://viessmann-modell.com/en/downloads
Als je de magneetjes van viesman gebruikt voor de diverse acties (remmen, richtingaanwijzer, stoppen etc etc) zal de Faller auto bij elke 'zuid' magneet abrupt stil gaan staan en stil blijven staan.
Het gaat dus niet samen,

Groet,

Guus

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.