Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

spoor 1 NS 2200 3D print model functioneel het eind resultaat met filmpje

Gestart door stephan zaterdag 17 februari 2024, 23:18:32

spoor 1 NS 2200 3D print model functioneel het eind resultaat met filmpje
Ik ben al enige tijd in het bezit van 2 3D printers.
1 "kleine" een SLA printer (resin) en 1 "grote" een filament printer.

Met de kleine ben ik 3 jaar geleden begonnen met kleine dingetje te printen, caravans voor op mijn camping, speeltoestellen, plantenbakken, ramen en deuren voor de VSM loods, onderdeeltjes etc.
Maar langzaam groeide bij mij de wens om zelf NS materieel (goedkoper dan spoor 1 modellen kopen) in de schaal 1 te maken en daardoor heb ik nu een tweede grote filament printer.
Ik kwam op de schaal 1 door DE BEUSEKOMSE baan, die NS modellen (en andere) op printables plaatst en deelt. (ik heb een klein LGB baantje van 440 bij 140 cm in de tuin)

Na van de Beusekomse baan de files voor een tweetal wagons en een SIK te hebben gedownload, geprint en afgewerkt te hebben, en het niet tegenviel heb ik zelf een NS 2200 ontworpen en geprint.
Het model is 49cm lang, 10cm breed en 14 cm hoog.

De NS 2200 lukt aardig maar ik loop nog wel her en der tegen foutjes aan.
Dat zijn over het algemeen print foutjes en kleine ontwerp foutjes.
De grootste fout is toch wel dat het onderstel de neiging heeft om door te zakken dus een volgend model (waarschijnlijk een 1100 of een wadloper) krijgt een andere constructie.
Nu is de kap een onderdeel van de constructie geworden maar dat is geen probleem voor de bereikbaarheid van de verschillende componenten.

Het model op zich vind ik goed genoeg gelukt om verder te bouwen.
(De printer heeft ongeveer 2 weken lang 24 uur per dag geprint en 800gr ASA filament verbruikt)

Het model wordt aangedreven door 4 motoren bij de chinees vandaan en aangestuurd door een Piko RC print waar een 11.1V accu op aangesloten wordt.
De motoren zitten in de draaistellen verwerkt. (ook afgekeken bij de Beusekomse baan) en dat werkt prima.
Ik kan de loc met de hand niet tegenhouden, zo sterk is hij.

De accu kan, door de voorkant af te nemen, in de accubak geplaatst worden zonder dat er van alles opengeschroefd hoeft te worden.
Op 1 accu rijdt hij met gemak 2 uur op volle snelheid zonder dat ik het idee heb dat de accu al leeg begint te raken. (langer heb ik nog niet geprobeerd...)

Het model is zoals gezegd geprint met ASA filament.
Dit Filament is UV, water en chemische stoffen bestendig, goed bewerkbaar en je kunt er in boren, vandaar de keuze voor dit Filament.
(een rol van 1 kg kost ongeveer € 35 dus het hele model printen heeft aan materiaal ongeveer € 30,- gekost)

De hekwerken heb ik van standaard installatie draad gemaakt, dat kwam qua dikte aardig overeen met wat ik nodig had en dat breekt niet. :D

Anders dan de sik (bij deze zie je echt wel dat het een 3D print is) heb ik de NS 2200 behandelt met een coating die de "lijnen" van een filament print glad maakt.
het is nog steeds een leerproces maar ik ben er voor een eerste "eigen" model best tevreden mee. ( schuren van een print van dit formaat is echt geen doen)

Ik spuit het model met Vallejo Air, dat werkt zeer goed.
Wel vind ik het lastig om de "goede" kleur geel te mengen, dat heb ik uiteindelijk opgelost door de kleur met mijn H0 NS modellen te vergelijken en daarmee het best lijkende gemengd en gespoten.
Ook dat is goed gelukt. :D

Voor nu moet ik nog:

-het interieur van de cabine afwerken

-de front en sluitverlichting plaatsen (cabine verlichting en instrument verlichting werken al)

-werkende zwaailampen maken (blinking leds en zwaailampen uit de SLA printer)

-Decals plaatsen (heb ik gemaakt, de witte besteld, de zwarte zelf geprint)

-Raamglas maken

-de hekwerken spuiten en plaatsen

-de draaistellen aan de onderkant netjes afwerken

-De machinist ontwerpen en printen

-het hele model in de zijdeglans lak zetten.

Ook zit ik nog te dubben om er geluid en rook in te zetten maar dat maakt het kosten plaatje aanzienlijk anders dan dat nu het geval is.
( nu zit ik rond de 200, 250 euro voor alles ( waarvan de Piko RC print € 100 bedraagt), inclusief stroom voor de printer, met geluid en rook komt daar zomaar ongeveer € 150,- bij, nog steeds geen geld voor een spoor 1 loc...)

Ik zal hier de voortgang posten, ik weet inmiddels hoe ik foto's hier kan plaatsen.  :D

Mvg Stephan

Re: spoor 1 NS 2200 3D print model functioneel
Indrukwekkend!
De techniek van het 3d printen vind ik echt een heel mooie aanvulling op onze hobby. Hoewel het nog best pionieren is, worden de resultaten steeds beter. Het ziet er fraai uit in elk geval!

Groet,

Peter
Hoi Peter,

Dank je wel!

Dat 3D printen is verslavend als je het een beetje door hebt.
Door deze techniek is je eigen fantasie echt de enige grens maar er gaat wel heel veel tijd in zitten.
Dat geeft niet want het is hobby :D

Mvg Stephan
Heel knap gedaan.  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:

Daarom met grote aarzeling een puntje. Ik zie een Piko 2200, maar het lijkt wel of je de Roco 2200 als voorbeeld hebt gebruikt. Ik zie in ieder geval dezelfde foutjes bij de luiken op het dak en op de huif. Ik ben ook geen expert, maar op het dak hoort een doorlopend luik en dat grote luik voor de demper op de huif zijn er eigenlijk twee.

Als het maar Zwitsers is.

Heel erg fraai Stephan de geprinte 2200 mijn complimenten. :thumbup:

Groet Michel
HenkV:

Kritiek is welkom :)
Het klopt dat ik een Roco 2200 als voorbeeld heb gebruikt maar ook de Piko en ontelbare foto's op internet.

Mijn conclusie is uiteindelijk dat zo ongeveer alles  wat je doet  goed is (of fout) want er zijn ontelbare varianten te vinden die allemaal net even anders zijn. :-)
Dat van het dak kan goed kloppen want er zijn maar weinig foto's van het dak en het was mij nog niet opgevallen.

Voor nu laat ik het zo maar wellicht komt er nog een bruine variant en dan pas ik het aan.
Mijn dank is groot voor het onder de aandacht brengen!

Mvg Stephan

Michel: Dank voor het compliment :D

Ben heel benieuwd naar het eindresultaat Stephan.
En voor het vervolg. Ga er maar vanuit dat de Piko klopt.  :)
Ik heb mijn Piko net even bekeken en die is inderdaad anders :D
Bij een volgende gebeurt het niet meer :D
Nu aan het afplakken voor een grote lap grijs.
Ik zal het resultaat laten zien.

Mvg stephan
Re: spoor 1 NS 2200 3D print model functioneel, vers uit de spuitcabine
En daar is hij, vers uit de spuitcabine. (daar staat hij nu weer rustig uit te harden)
Het resultaat valt zeker niet tegen, maar een paar stukjes bijwerken zoals de ronding boven op de neus (de lijn boven links loopt anders dan rechts, rechts is goed)
NS 2200 23.jpgNS 2200 22.jpgNS 2200 21.jpgNS 2200 20.jpgNS 2200 19.jpgNS 2200 18.jpgHer en der een stukje geel wat nog grijs moet worden en her en der een stukje grijs wat geel moet zijn.
Over een dag of 2/ 3 weer verder, dan is de verf voldoende uitgehard om afplaktape te kunnen hebben om de laatste dingetjes bij te werken.
Voor nu de foto's direct uit de spuitcabine zonder correctie's.

Mvg Stephan
Nog 2 plaatjes van de binnenverlichting en de instrumentverlichting. (de instrument verlichting wisselt met de rij richting)
De binnenverlichting moet ik nog even dimmen het is nu wel erg fel. :D

Mvg Stephan

NS 2200 16.jpgNS 2200 17.jpg 
Re: spoor 1 NS 2200 3D print model functioneel update
Vandaag weer verder gegaan.

het front bijgewerkt, zwaailichten gemaakt (werkend), raamranden zwart gemaakt, uitlaatdemper geverfd en het hekwerk in de eerste lagen geel gespoten.
Ook her en der wat plekjes bijgewerkt.
De decals zijn inmiddels ook onderweg.

Voor morgen heb ik op de planning:

- front en sluit verlichting plaatsen

- interieur netjes maken plus meters en controle lichten maken

- het model en hekwerk bijwerken waar nodig

Mvg StephanNS 2200 25.jpgNS 2200 26.jpgNS 2200 27.jpgNS 2200 29.jpg   
Wow, wat ontzettend knap is dit.👍
Re: spoor 1 NS 2200 3D print model functioneel verlichting en hekwerk geplaatst
De afgelopen dagen bezig geweest met de zwaailichten, front en sluitverlichting en het hekwerk. (verlichting nu nog wit van de cristal clear)
Ook de instrumenten panelen met cristal clear behandelt.

Alles werkt nu, zodra de cristal clear uitgehard is zal ik foto's en een filmpje plaatsen van het eind resultaat.

voor nu nog een paar foto's :D

Mvg StephanNS 2200 31.jpgNS 2200 30.jpgNS 2200 32.jpgNS 2200 33.jpg   

PS: de kieren tussen het chassis en de kap komen omdat alles er los op staat voor de foto's.
Als alles vast zit zijn deze weg.
Toch nog een paar beelden van de verlichting, deze werkt door de  Cristal Clear heen  :D
Ook nog een foto van de voorkant waar de accu te verwisselen is en het verlichte instrumenten paneel, de instrumenten verlichting wisselt met de rij richting.NS 2200 35.jpgNS 2200 36.jpgNS 2200 34.jpgNS 2200 38.jpgNS 2200 37.jpg     

Mvg Stephan
Re: spoor 1 NS 2200 3D print model functioneel laatste losse onderdelen
Vandaag de laatste losse onderdelen er op gezet en de lampen een nieuwe laag Cristal Clear gegeven zodat ik vlakke front/ sluit verlichting krijg.
Het model heeft nu "stekker" dozen (ik denk dat dat het zijn...), Luchtkranen en witte "dingen" waarvan ik geen flauw idee heb wat het zijn.
(als iemand het wel weet hoor ik het graag! :D )
Nu nog de "luchtslangen" van elektra draad maken, het model in de hoogglans lak, de decals plaatsen, het model in de zijdeglans lak zetten en het glas in de ramen zetten.

Het eind is in zicht. :D

Mvg Stephan

NS 2200 40.jpg[/attach]NS 2200 42.jpgNS 2200 43.jpg   

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Het is een pracht van een lok geworden met veel fijne en mooie details. Maar helaas valt één ding mij negatief op. De koppeling, dat moet in die schaal toch veel beter kunnen.
Hoi,

Ja, de koppeling kan vervangen worden voor een schroefkoppeling op schaal.
Deze heb ik ook geprint maar omdat ik maar een klein baantje voor deze schaal zit ik voor nu vast aan R1 bochten wat gelijk staat aan de industrie bochten van vroeger van Marklin :-(
Voor de schroefkoppeling heb ik ongeveer R3/ R4 op LGB schaal nodig dus dit is helaas de concessie die ik moest doen om deze loc op mijn baantje te laten rijden.

Misschien, ooit krijg ik van mijn vrouw toestemming om door de hele tuin te gebruiken voor een relatief simpel baantje en dan kunnen de schroef koppelingen er onder.

Het blijft schipperen met deze schaal...
(Deze koppelingen zijn overigens hetzelfde als de orginele Marklin spoor 1 koppelingen)

Mvg Stephan
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 24 februari 2024, 16:55:01Het is een pracht van een lok geworden met veel fijne en mooie details. Maar helaas valt één ding mij negatief op. De koppeling, dat moet in die schaal toch veel beter kunnen.

Je opmerking over de koppelingen laat mij niet los.
Ik ga als dit model klaar is toch eens stoeien met die schroefkoppelingen, misschien lukt het wel om met schroefkoppelingen door R1 bochten te gaan.
Word vervolgd en bedankt voor de tip!

Mvg Stephan
Re: spoor 1 NS 2200 3D print model functioneel, Update koppeling
Goedemiddag,

Met dank aan Henk (lobomotion69) vandaag een dagje aan het stoeien geweest om een andere koppeling voor mijn NS 2200 (en latere modellen) te maken.
Mijn keuze is gevallen op de originele schroefkoppeling welke door Marklin en in 3D print bestand door de Beusekomse baan.

Deze koppelingen hebben een grote beperking in bocht radius als je ze ook echt wilt gebruiken, ze hebben minimaal R3 nodig.
Door de haak draaibaar te maken en met een veertje de Haak zelf verlengbaar te maken plus daarbovenop verende buffers te gebruiken hoop ik dat mijn modellen wel door R1 gaan. O:-D

Ik zag dat in het grote voorbeeld dat bij meerdere series de koppelingshaak ook draaibaar is (de NS MP 3000, NS 1200, NS 1300 etc)

Ik heb een prototype gemaakt en ik heb goede hoop dat dit gaat werken. :D
Hierbij de foto's en wordt vervolgd.

Mvg Stephan.

Schermafbeelding 2024-03-02 124458.pngSchermafbeelding 2024-03-02 124736.pngKoppeling draaibaar 1.jpgkoppeling draaibaar 2.jpgkoppeling draaibaar 3.jpgkoppeling draaibaar 4.jpg     

Graag gedaan Stephan en zo te zien gaat dat helemaal goed komen met die koppelingen.
Re: spoor 1 NS 2200 3D print model functioneel update koppeling het vervolg

Nogmaals dank Henk, ik ben echt heel erg blij dat ik jouw commentaar heb meegenomen, het smoelt vele malen beter zo. ( vind ik)

Vandaag de koppeling onder de NS 2200 geplaatst en afgewerkt.
Ik ben blij dat ik er verder mee heb gestoeid ondanks dat het mij niet was opgevallen.

Hier de foto's van het model nu.
Nu nog de laatste afwerking. :D

Mvg StephanNS 2200 48.jpg

Oooh ja, dat smoelt heel veel beter. Nu ziet het eruit als een echte loc en geen N-spoor modelletje. Niks slechts over N-spoor maar een spoor 1 is toch anders.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Heel fraai dit :thumbup: !
Re: spoor 1 NS 2200 3D print model functioneel het eind resultaat met filmpje
De NS 2200 is af :D .
De koppelingen zijn veranderd (ik moet de wagons nog aanpassen), Decals zijn geplaatst en ik heb hem in de zijdeglans lak gezet.
Ondank dat hij niet perfect is ben ik er erg blij voor een eerste zelfgebouwd model :-) .

Bijgevoegd nog een paar foto's en een filmpje op mijn tijdelijke buiten baantje. (een project voor de zomer)

NS 2200 52.jpgNS 2200 53.jpg

Geweldige modelbouw.  :thumbup:
De kat is zo te zien ook onder de indruk.
Dank je wel!
De kat is nog een jonkie, toen hij stilstond was hij er niet weg te krijgen maar toen hij ging rijden vond hij de keuken toch veiliger :D  :D  :D

Mvg Stephan

Verstandige kat en een prachtige lok. Heel veel rijplezier gewenst en wanneer de wagons er achter hangen graag nog een filmpje daarvan.
Dank je wel en ik zal nog een filmpje met wagons maken. :D
Kan alleen wel nog even duren want ik ben begonnen met een MP 3000 te tekenen.
Het moeilijkste aan deze lok lijkt mij de neus, waar ik al 2 weken mee bezig ben.
Alvast een voorproefje:Schermafbeelding 2024-03-13 133326.png

Mvg Stephan
Heel mooi eindresultaat toch :thumbup: .
Hij zou alleen wat rustiger mogen optrekken/stoppen, maar dat zal een kwestie zijn van de juiste besturing denk ik.
Hoi Hans,

Dat ligt aan de accu die er in zit.
Er moet een accu in komen van ongeveer 14 volt en daarmee kan de piko platine 28 rijstappen halen.
Nu zit er een accu van 11 volt in waarmee hij 12 stappen heeft waardoor het nogal abdrupt overkomt.
De 11 volt accu hoort in Mijn Sik maar was goed genoeg om mee te testen.

Mvg Stephan
Duidelijk Stephan, ik dacht al zoiets. Maar nogmaals: wat een onwijs gaaf resultaat heb je behaald met deze loc :thumbup: .
Er zullen vast verbeterpuntjes zijn, maar ik vindt 't top!

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Als je een plan-v in bezit hebt dan kan je de neus ook kopiëren of nameten. Ik heb alleen een mp karkas van een mP bovenbouw.
En misschien nog wat tekeningen.

Mvg
Marcel
Hoi Marcel,

Ik heb 2 motorposten van marklin dus de maten kan ik aardig omrekenen.
Het moeilijke zit in alle schuine kanten en bochten etc van de neus, dak en de ramen.
Dat in een tekenprogramma maken is gewoon verschrikkelijk veel werk/ uitproberen om ongeveer de goede hoeken te krijgen. (ik werk het prettigst met 123 D design, andere programma's heb/ kan ik ook maar mijn voorkeur gaat toch iedere keer naar dit programma)
Ik ben allang blij dat ik de neus maar 1 keer hoef te tekenen en dan 2 keer kan printen. :D
De neus word nu geprint en van wat ik tot nu toe zie klopt hij aardig.
Over 24 uur weet ik het. :D

Mvg Stephan
Knap staaltje werk. Top