Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Stoomloc weigert dienst.

Gestart door Jurrien zaterdag 11 november 2023, 17:36:16

Stoomloc weigert dienst.
Speciale Gast

'to err is human, to forgive, divine

Stoomloc weigert dienst.
Bijgaand een foto van een groene stoomloc, die uit de Rheingoldset komt.
Na het op de baan zetten, herkent de MS 2 hem met adres 18.
Maar verder reageert hij niet op de MS2. Er is geen beweging in te krijgen.
Nu wil ik hem graag open maken, om te kijken waar het probleem zit. Alleen weet ik niet hoe ik dat moet doen.
Er is geen handleiding van deze loc in de doos.
Heeft er iemand ervaring met deze loc, die me even kan helpen?
Re: Stoomloc weigert dienst.
Speciale Gast

Hartelijk dank. Dat is gelukt.
Speciale Gast

Goedendag. Inmiddels is de loc open gemaakt.
Tevoorschijn kwam een zo te zien erg vieze motor, samen met een dipswitchdecoder met 8 dipswitches.
In de tender heb ik inmiddels geleerd, ligt een geluidsmodule.
Die geluidsmodule deed niets toen ik de loc op de rails zette. Het enige wat werkte, was dat de lichten aan en uit konden en wisselden met de rijrichting.
Inmiddels ook geleerd'(vlgs kleuren schema van Marklin) dat de gele draad in de tender voor de verlichting is en de oranje draad de plus. De paarse draad is dan de decoder massa.
Blijven over 2 bicolor draadjes, die dan iets aansturen voor het geluid.
Inmiddels is de dipswitch decoder verwijderd en komt er een Lopi-5 standaard in. Daar heb ik twee functie uitgangen op. Een groene en een paarse.
Is het mogelijk om de geluidsmodule via de Lopi aan de praat te krijgen? En zo ja, hoe doe ik dat?Groene stoomloc Rheingold vervuilde motor.jpeg

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

De blauwe draad bij esu is de oranje bij Marklin.
De groene en paarse draad bij ESU zijn Aux1 en 2 en komen op de plaats van de bruin-witte/gele/rode/groene.

graag een glaasje wijn

als die led niet origineel is zal hij snel de geest geven.Technische info :  link

Is dat anker nog wel goed? Zie er op de foto erg gefrituurd uit.

Bart
Speciale Gast

Citaat van: bellejt op maandag 13 november 2023, 13:49:56als die led niet origineel is zal hij snel de geest geven.Technische info :  link

Dit is geen orginele led. Alleen even de aansluiting getest met de gele en oranje draad op een kleine, platte batterij.
Speciale Gast

Citaat van: Bajn-AG op maandag 13 november 2023, 14:26:36Is dat anker nog wel goed? Zie er op de foto erg gefrituurd uit.

Bart

Ben ook bang dat dit anker de boosdoener is. Heb het proberen schoon te maken, wat enigszins is gelukt. Plaats het straks terug en kijk wel wat er gebeurd. Inmiddels geconstateerd dat de de adapterplaat van ESU de 51968 voor de Lopi5 niet past. Ding is te lang. Heb nu uit een andere loc een bedrade Lopi4 gesloopt en die past wel. En de 51968 past op die lege plek.
Speciale Gast

OK, het anker is het probleem. Moet dus op jacht naar een nieuw. Met dank aan Ron, de 386820.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat

Jammer, Houten net geweest, "Vlaardingen" heeft ze.

Groet, Anne W

graag een glaasje wijn

zelfde anker als in de set 60941
LS.
Anker heb ik, denk ik, nieuw,uit voorraad leverbaar .
Met vr gr Koos

graag een glaasje wijn

ik gebruik de printjes van martin vermeer.Zijn heel klein en in verschillende uitvoeringen mogelijk
Speciale Gast

Even het stof van dit draadje afblazen. Problemen zijn opgelost. Er is een nieuw anker geplaatst. De lopi 4 decoder doet wat tie moet doen. Met wat extra soldeerwerk (Dank aan Ron) op de decoder kunnen via F1 en F2 de geluiden worden geactiveerd. En uiteraard doet de verlichting het. De vorige eigenaar had blijkbaar de gewoonte om de loc op te pakken bij de drijfstangen. Dus die waren een beetje verbogen, zodat het allemaal wat moeilijk liep. Het bijgaande filmpje maakt mij blij!
Met dank aan allen die hebben meegedacht!
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: Jurrien op woensdag 15 november 2023, 13:26:41OK, het anker is het probleem.
Hoi Jurrien,
De blauwpaarse kleur van het anker is de kleur van de lak die wordt aangebracht ter isolatie.
Ik heb een E18 met ook zo'n blauwpaars gekleurd anker en die doet het prima.
Heb je de wikkelingen ohms doorgemeten?

Gevorderd lid stamtafel Flevoland.

Hallo allen,

Aan het anker was geknutseld door de vorige eigenaar. Eén van de polen was voor een deel opnieuw gewikkeld en gesoldeerd naar vrije interpretatie om het zo maar even te benoemen. Het geluids printje moest voorzien worden van een vaste min op de decoder, deze is op een lopi 4 te vinden maar moet wel zelf bedraad worden.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.