Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

Waar bedrading solderen op printplaatje van steigerend paard 5119 van Viessmann

Gestart door AlbertJan maandag 30 oktober 2023, 17:18:51

Waar bedrading solderen op printplaatje van steigerend paard 5119 van Viessmann
Beste mensen.
De bewegende figuren van Viessmann zijn leuke onderdelen op de treinbaan maar als ze niet werken dan is de lol er snel af! ;)
Ik heb er een aantal die het prima doen maar ook een paar die gestopt zijn met bewegen en ook 1 waar geen draden meer aan zitten.
Ik dacht dit te vergelijken met mijn andere figuren maar de print plaatjes zijn verschillend.

Hebben jullie enig idee waar ik de + en - moet aansluiten bij het steigerend paard?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Waar bedrading solderen op printplaatje van steigerend paard 5119 van Viessmann
En ook het printplaatje!
Helaas lukt het weer eens niet!! >:-D
Re: Waar bedrading solderen op printplaatje van steigerend paard 5119 van Viessmann
Nieuwe poging!
Ik geef het even op want het lukt gewoon niet, bestand wordt gewoon niet toegevoegd.
Helaas gebeurt dit nogal vaak en is vervelend en teleurstellend.

Iemand enig idee waarom dit regelmatig gebeurt?

Mvg,
AlbertJan.
Geen idee, maar ik heb er ook last van AlbertJan. Ik heb 't ook gemeld maar kreeg een reactie alsof ik de enige ben met dit probleempje.
Als je de foto 2x selecteert werkt 't meestal wel.

Een nieuwe poging en, zoals Hans ook al opmerkte, soms bij de 2e keer wel!

8o 20231030_170407.jpg
Citaat van: AlbertJan op maandag 30 oktober 2023, 17:26:00Helaas gebeurt dit nogal vaak en is vervelend en teleurstellend.

Bij mij ook steeds dit "probleem" als ik mijn foto's selecteer en druk op openen dan verdwijnt even mijn foto's en daarna komt hij weer terug en moet ik weer de foto's die ik de eerste keer selecteerde weer selecteren.
Inderdaad AlbertJan heel vervelend.

Groet Michel
Hoi Johnny.
Hartelijk dank voor de foto's maar helaas kan ik op de foto's de printplaatjes met soldeer bevestigingen niet zien.
Ik weet, net zoals bij die andere, dat er een gele en een bruine draad aan gesoldeerd zit maar deze heeft 6 (eigenlijk 8) soldeer oogjes en het is niet meer te zien waar de draden aan vast gesoldeerd hebben gezeten.
Dus de vraag blijft, op welke oogjes moeten de beide draden?

Michel/Hans.
De volhouder wint maar het gaat toch regelmatig niet goed! :(

Mvg,
AlbertJan.
op je foto te zien zou het de buitenste moeten zijn want daar zit volgens mij nog soldeer op.Met een goede voeding is dat wel te testen en betere foto's van het printje
Hoi Johnny.
Ik kon niet eerder antwoorden want door een bliksemonslag was afgelopen dinsdag modem kapot en vandaag pas een nieuwe! :(
Dat heb je goed gezien want bij het vergroten van de foto kon ik het ook zien.
Ik ga morgen even proberen en ik zal het resultaat weer melden.

Mvg,
AlbertJan.
Beste geïnteresseerden.
Vandaag dus de 2 draden aan de uiteinden van het printplaatje gesoldeerd.
Helaas was het resultaat een rookpluimpje.
Blijkbaar is het vrijwel onmogelijk om deze fragiele Viessmann aandrijvingen weer werkend te krijgen.
Gelukkig is het wel mogelijk om i.p.v. de Viessmann aandrijving hier een servo aan te hangen.
Maar nu weet ik wel dat er bij een volgend mankement dit niet meer probeer te repareren maar hier gelijk een servo aan te hangen.

Bedankt voor de tips en adviezen en tot een volgend "schade gevalletje"! :P

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Jammer om te lezen dat je paard in rook is opgegaan AlbertJan, omdat het een kort rookpluimpje was is hij misschien nog te gebruiken?

Mvg,

Peter Degeluidsman
1 ding wat je bij elektronica die gerookt heeft nooit moet doen is het zomaar nog eens proberen! Zolang je niet weet wat je doet, zorgt dat veelal voor meer schade.

Als je zoiets weer aan de praat wil krijgen zul je de boel moeten nakijken/nameten en/of de print moeten reverse engineeren.