Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Märklin 39785/6/7 Wielen voorste drijfas zichtbaar door omloop

Gestart door Kappa dinsdag 15 augustus 2023, 13:04:15

Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hoi,

Ik ben al een tijdje in het bezit van de 39787, Br 78 TP III en onlangs las kwam ik te weten dat Märklin hier een fout(blunder?) bij dit model heeft gemaakt.
Het proleem is dat de wielen van de voorste drijfas zichtbaar zijn door een opening in de omloop van de ketel, wat bij het origineel niet het geval is.
De omloop hoort boven het voorste drijfwiel een gesloten kast te hebben, die het drijfwiel volledig afdekt.
Hieronder een vergelijk met mijn oude 3106, waarbij de gesloten kast wel is nagebouwd.

Voorste drijfas bij de 39787 zichtbaar door de omloop.

En bij mijn oude Br 78 3106.

Ik ben toen gaan zoeken op andere fora naar topics met dezelfde melding en vond dit op Stummis.
In dit topic laat "Moba Adapter" zien dat hij hiervoor een oplossing heeft gemaakt, in de vorm van een 3D geprinte afdekking.
Je kunt deze bij hem op ebay bestellen, alleen is er geen optie voor verzending naar het buitenland.
Dus had ik een mail gestuurd en daar kreeg ik reactie op dat hij wel naar het buitenland wilt verzenden en heb ik dus twee setje 3D geprinte afdekkingen besteld.
Het is nu afwachten tot deze binnen zijn.
Wordt vervolgd.
Re: Märklin 39785/6/7 Wielen voorste drijfas zichtbaar door omloop
Is er ergens een foto te zien van het grote voorbeeld?
Jazeker.
Hartelijk bedankt voor je verhelderend antwoord, daar kunnen we echt iets mee 😉
Deze open deur kon ik niet laten :D

Maar voor foto's kun je kijken op Eisenbahnstiftung. Klik links op Bildarchiv en dan kun je rechtsboven op bouwserie zoeken.
En je weet waarschijnlijk ook hoe laat het is 😉
Maar los daarvan had ik wel gezocht maar het detail waarover sprake op de echte loc met hetzelfde nummer heb ik niet gevonden. Ik ben geen Märklin aanbidder maar kan mij moeilijk voorstellen dat dit een 'fout' is.
Dus mijn vraag, enigzins anders gesteld, wil iemand een foto laten zien hoe het echt moet en dan uiteraard op de loc met hetzelfde bedrijfsnummer, want ik heb nog nooit 2 exact dezelde locs gezien...
Deze afdekking zit op alle loks. Het is dus echt een fout van marklin.

Bart
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Vanmorgen een brief ontvangen van Mobadapter, met daarin:

En vanmiddag moest ik bij de Action zijn en daar stonden spuitbussen Acryllak matzwart voor nog geen 3 euro, dus meteen maar meegenomen.

En daarna thuis meteen maar de handen uit de mouwen gestoken.

Het slachtoffer, met de nog ontblote voorste drijfaswielen:

De loc open geschroef, twee schroeven onder het machinistenhuis en twee schroeven tussen de stoomcilinders.
Pas ook het kabeltje van de speaker, dus de kap voorzichtig afnemen en het stekkertje even los trekken.
Ik doe dat met een puntige pincet onder het randje bovenaan het stekkertje.

Daarna de 3-D geprinte afdekkingen op hun plaats gezet met een pincet.
Dat was wel even pielen, want de kleine stukjes moest ik nog wat vijlen voordat ze goed pasten.

De grotere afdekking wordt door het kleine nokje, dat in de kap valt, op zijn plaats gehouden.

Linkerkant van de loc.

Foto is niet scherp.

Rechterkant van de loc.

Conclusie is dat de kapjes vrij goed passen, maar de kleine stukje wel wat lastiger te plaatsen zijn.
We gaan het zien hoe dit zich houdt tijdens bedrijf.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.