Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Geen motor en geen verlichting in de br 041 (Märklin 37928)

Gestart door Jasperkc woensdag 09 augustus 2023, 23:18:12

mooie 44er bij de VSM

Hallo Allemaal,
Onlangs heb ik via Ebay duitsland de br 041 van Märklin aangeschaft met het artikelnummer 37928. In de beschrijving stond dat de loc geen licht en geen motor heeft. Ik heb toch de gok genomen en de loc gescoord. Nu heb ik de loc ontvangen en wat ik al vermoedde, de decoder ontbreekt. Dit is nog wel op te lossen door een ESU sound decoder te plaatsen. Ook is de motor weg. Ook dit is op te lossen door een nieuwe motor te plaatsen. Helaas krijg ik meer moeite met de frontverlichting. Deze ontbreekt volledig. De printplaat voor de rookgenerator en de lichtunit is dus weg, maar ook de unit voor de frontverlichting aan de voorkant mist volledig. Ik was dus op de hoogte van deze tekortkomingen, daar was ook de prijs naar. Maar wat kan ik nu het beste doen? De loc opsturen naar Märklin met het verzoek er een lichtunit in te plaatsen en de frontverlichting te herstellen en er een nieuwe motor in te plaatsen? Of zijn er nog andere mogelijkheden? In ieder geval weet ik het even niet.

Met vriendelijke groet,
Jasper
Re: Geen motor en geen verlichting in de br 041 (Märklin 37928)
Onderdelen blad erbij pakken, kijken welke onderdelen je nodig hebt, en dan die gaan bestellen.

https://www.maerklinshop.de/SpareParts/index?sSearchWords=37928&iBrandId=1&submit=
Op blz. 25 van de Handleiding zie ik rechtsboven op de doorsnede "iets van een lampje" zitten...

Willy

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Indien je graag de hoofdprijs wilt betalen moet je hem zeker naar Märklin opsturen. Ben bang dat die reparatie dan duurder wordt als een nieuwe lok.

Wat onze vliegenier al zegt, via het onderdelenblad opzoeken welke onderdelen je nodig hebt en die bestellen. Echter Märklin kennende zijn minstens de helft van de onderdelen niet leverbaar, nooit. Een feit wat mij ervan weerhoud om incomplete Márklin loks te kopen. Motoren zijn ook van andere leveranciers verkrijgbaar, helaas ook niet altijd de goedkoopste, maar in Duitsland zitten er wel een paar. Printen en verlichting kun je eventueel zelf (laten) maken.
motor is nog verkrijgbaar voor 40 euro.Verlichting zal je zelf een oplossing moeten voor zoeken met SMD leds en als decoder kies je gewoon wat je wil.Die dure M printen zijn niet nodig als je gewoon een dragerprint gebruikt
Hallo Willy, Henk en Martin,

Bij heel veel onderdelen op de Exploded view tekening staan netjes nummers. Deze nummers corresponderen met bestelnummers bij Märklin. Voor de lichtunit en de printplaat voor de frontverlichting en rookgenerator staan geen nummers, dus er zijn ook geen bestelnummers van bekend. Het opsturen naar Märklin om deze onderdelen te laten monteren behoort wel tot de mogelijkheden. Mijn treinendealer wil best de loc naar Märklin opsturen, maar kan mij geen indicatie geven van de kosten. Dit is te vaag voor mij. Stel dat ik een nieuwe motor laat plaatsen, de lichtunit en de lichtgeleider voor de frontverlichting en ik plaats zelf een decoder. Dan kan het zomaar zijn dat er €180,- in rekening gebracht wordt. En dat is mij wel erg veel. Maar goed. Er is onverwachts goed nieuws bij Ebay gekomen. Dezelfde persoon bij wie ik de loc gekocht heeft, heeft opnieuw hetzelfde nummer erop gezet. Deze keer is de loc ook niet rijvaardig en mist ook weer een aantal onderdelen. Bijvoorbeeld de tenderopbouw en de decoder ontbreken. Goed nieuws is dat de lichtunit van de frontverlichting er aanzit, niet duidelijk is te zien of de printplaat aanwezig is in de ketel waar ook de rookgenerator op rust. Hierover heb ik contact opgenomen met de verkoper. Deze verkoper heeft mij sumiere info gegeven en gezegd dat het een gok is welke onderdelen wel en niet missen. Het is een beetje hetzelfde als dat je bij schiphol bij een kofferveiling een koffer koopt waarvan je de inhoud niet kent. Zo werkt het nu dus ook bij deze verkoper. Ik hoop toch stilletjes deze loc ook te scoren zodat ik van 2 kapotte locs 1 werkend compleets exemplaar kan maken. Wel moet ik gaan bekijken of alles niet de nieuwprijs cq de prijs voor een mooie 2de hands 37928. Maar dan zit ik altijd nog met een loc die erg mooi is maar nu (nog) niet rijdt.

Groet, Jasper
Wat je ook kan doen, en dat is ff wat uitzoek werk, kijken welke loc dezelfde lichtgeleider gebruikt. Misschien vindt je daar het nummer.
ja voor een werkende analoog betaal je amper meer dan 100 euro in 2dehands
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: flyerman op zondag 13 augustus 2023, 11:14:01Wat je ook kan doen, en dat is ff wat uitzoek werk, kijken welke loc dezelfde lichtgeleider gebruikt. Misschien vindt je daar het nummer.
Deze Br 41 heeft voor de onderste twee frontseinen ledjes die in de omloop van de ketel zijn geïntegreerd.
Het printje in de ketel bevat alleen een led voor het topsein en de contactveer voor de rookgenerator.
Tussen de motor en dit printje hoort ook nog een gewicht te zitten.
Hallo Allemaal,
Het probleem is denk ik wel opgelost. Ik heb via Ebay een oliestook 41 gescoord en die gaat als onderdelenleverancier dienen.

Groet, Jasper.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.