Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

BR 194 ombouwen

Gestart door opawim woensdag 12 oktober 2022, 20:38:29

BR 194 ombouwen

BR 194 ombouwen
Hallo. wie wil of kan mij even helpen. Ik heb een BR 194 ,die wil ik graag digitaliseren. Ik heb een nieuwe Hamomagnet 51960 van ESU er in en een nieuwe decoder (60760)van marklin.
Hij rijd wel heen en weer maar bij vooruit brandt er1 lampje , bij achteruit branden ze beide. Heb hem volgens boekje aangesloten. Wat doe ik verkeerd. 
En schokt bij het rijden beide kanten op .Graag hoor ik.
Re: BR 194 ombouwen

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

De decoder van de set 60760 functioneert alleen (matig) met de bijgeleverde 5-polige motor.
De decoder in combinatie met een 3-polige motor en de esu permanent magneet is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Dus, goedkoop is duurkoop.
Je kan wel de oude 6090x decoder gebruiken bij jou gekozen motorconfugiratie. Een Hamo permanent magneet is beter.
Succes.
Mvg
Marcel

Als een lampje blijft branden is waarschijnlijk de uitgang defect.  Deze decoder heeft volgens mij namelijk geen function mapping.

De Esu magneet heeft soms nog wel eens een braampje waardoor het anker aanloopt.  Even met een schuurpapiertje de braam aan de binnenkant weghalen wil nog wel eens helpen.  De Märklin ombouwsets geven beter rijgedrag, vooral vanwege de 5* motor.

graag een glaasje wijn

60760 = eigenlijk een set met nieuwe magneet,anker 5* en decoder. Heeft enkel lichtuitgangen en niet mapbaar.

https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_60760_Ombouwset

Met die magneet blijf je met het oude 24.5 mm anker sukkelen.

nog even een vraag , gebruiken jullie ook het oranje draad voor de verlichting.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Geel en grijs zijn de "-".
Oranje is de "+".
Als je lampen geïsoleerd zijn van het frame (potentiaalvrij) dan oranje gebruiken.
Gebruik je het frame als "+", dan zal je verlichting gaan knipperen...
Maar volgens instuctie boekje, wat bij de decoder zit, is de decoder bedoeld voor potentiaal vrije verlichting.

Mvg
Marcel

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.