Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Instelling optrek/remvertraging 37335

Gestart door Charlemagne woensdag 29 juni 2022, 12:13:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Instelling optrek/remvertraging 37335
Vorige week kocht ik de 37335 ('Strijkijzer') - mooi van lelijkheid. Een rank en relatief kleine loc die ik heel graag wilde voor mijn Franse baan. Afgaande op de M-info is deze loc al uit 2009. Ik kocht haar overigens nieuw. Via de databank ging installatie vlot. Maar waar ik ongelooflijk mee zit te donderjagen zijn de instelling op mijn MS2. Via het menu 'Loc wijzigen' leek er niets te gebeuren bij het instellen van max.snelheid, en optrek- en remvertraging. Daarna maar eens naar de CV-waarden gegaan. Dat gaf enige soelaas, maar niet afdoende. Bij alle drie de functies/CV-nrs staat als waarde 01-63. Ik begrijp niet welke waarde ik daar moet kiezen, om i.c.m. het menu 'Loc wijzigen' tot het juiste resultaat te komen. Bij mijn modernere locs lukte het allemaal simpel via alleen het 'Loc wijzigen' menu - bij de 'Fer à repasser' niet... Weet een van jullie raad? Bij voorbaat dank!
Karel
Re: Instelling optrek/remvertraging 37335
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Instelling optrek/remvertraging 37335
als je die optrek/afrem wil uitschakelen gewoon CV3=1 en CV4=1 programmeren.
snelheid zit op CV 5 .Zie handleiding
Re: Instelling optrek/remvertraging 37335
Citaat van: bellejt op woensdag 29 juni 2022, 12:26:15
als je die optrek/afrem wil uitschakelen gewoon CV3=1 en CV4=1 programmeren.
snelheid zit op CV 5 .Zie handleiding

Dank Johnny. Ik zal nagaan wat daar het effect van is. Maar het gaat er mij juist om m.n. de afremvertraging goed in te stellen, zodat de loc via mijn Bogobit remmodules netjes voor het sein tot stilstand komt. Zoals ik eerder zei, bij mijn andere locs lukte dat perfect.
Karel
Re: Instelling optrek/remvertraging 37335
Heel misschien.?? Is dit jouw eerste FX loc.? En zijn de nieuwere locs bv MFX?
Daar zit wel verschil in het programmeren.
Re: Instelling optrek/remvertraging 37335
Klopt Johan, dit is zeker geen MFX-loc. Maar welke decoder er wel in zit weet ik niet. In de handleiding staat bij onderdelen een nummer: 143632, maar daarmee kom ik niet ver. Ik heb nog twee niet-mfx-locs, maar met die had ik geen problemen met het instellen van optrek- en afremvertraging.
Karel
Re: Instelling optrek/remvertraging 37335
Wat te doen staat toch in de handleiding?

Het betreft 3 cv's, nummer 3, 4 en 5. Je leest ze uit en verhoogt of verlaagt de waarde naar believen en de bandbreedte is 1 - 63. Wat het moet zijn kunnen wij niet bepalen, dat zul je proefondervindelijk moeten uitvogelen. Voor de afremvertraging geldt hoe hoger de waarder hoe trager het afremmen verloopt.

Wat de interactie met een remmodule is weet ik niet. Daar wordt geremd op basis van een aangeboden gelijkspanning.

Gr, Ben.
Re: Instelling optrek/remvertraging 37335
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 29 juni 2022, 16:22:38
Wat te doen staat toch in de handleiding?

Het betreft 3 cv's, nummer 3, 4 en 5. Je leest ze uit en verhoogt of verlaagt de waarde naar believen en de bandbreedte is 1 - 63. Wat het moet zijn kunnen wij niet bepalen, dat zul je proefondervindelijk moeten uitvogelen. Voor de afremvertraging geldt hoe hoger de waarder hoe trager het afremmen verloopt.

Wat de interactie met een remmodule is weet ik niet. Daar wordt geremd op basis van een aangeboden gelijkspanning.

Gr, Ben.

Ben, de handleiding is weinig behulpzaam, maar met wat gezond verstand ben ik inderdaad proefondervindelijk aan de gang gegaan met de instelling van de CV's. Veel succes heeft dat nog niet opgeleverd, want bij waarde 0 remt de loc abrupt en bij iedere andere waarde wordt de remweg veel te lang. De queeste gaat verder... Dank!
Karel
Re: Instelling optrek/remvertraging 37335
Over welke remweg die te lang wordt heb je het: die van de lokomotief decoder afremvertraging of de remweg van de remmodule?

Gr, Ben.
Re: Instelling optrek/remvertraging 37335
 @citaat De remweg (het remspoor) van de remmodule bedraagt ruim 90 cm. Als het betreffende sein op rood staat kan ik met een mix van max snelheid en remvertraging van de locs al mijn locs keurig binnen die 90 cm tot stilstand brengen en hoef ik niet aan de knoppen te zitten. Bij de loc waar het nu om gaat lukt dat nog steeds niet. Zoals hierboven beschreven: of hij remt behoorlijk abrupt, of hij schiet (al remmend, want dat doet ie wel) door het rode sein heen en trekt weer op.

Tot nog toe kon ik mij steeds verlaten op het menu 'loc wijzigen' en heb ik nooit iets met de CV-instellingen te maken gehad..

Karel
Re: Instelling optrek/remvertraging 37335
Oké dan kan ik je verder niet helpen.
Re: Instelling optrek/remvertraging 37335
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Instelling optrek/remvertraging 37335
Menu lok wijzigen > CV wijzigen of met een oude 6021, maar het kan dat de samenwerking met de Bogobit en deze decoder niet goed tot stand komt.

Groet, Anne W
Re: Instelling optrek/remvertraging 37335
Citaat van: Anne W op woensdag 29 juni 2022, 22:33:16
Menu lok wijzigen > CV wijzigen of met een oude 6021, maar het kan dat de samenwerking met de Bogobit en deze decoder niet goed tot stand komt.

Groet, Anne W

Met cv instellingen heb ik uitgebreid geëxperimenteerd, zonder het gewenste resultaat. Ook bij leeft de gedachte dat de samenwerking met de Bogobit module niet optimaal is. Aan de andere kant is de remweg ook even lang als ik tijdens het rijden elders op de baan handmatig stop. Dan denk je toch weer aan de betreffende functie op de decoder. Het is mij wel gelukt de maximum snelheid en optrekvertraging in te stellen.
Karel
Re: Instelling optrek/remvertraging 37335
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Instelling optrek/remvertraging 37335
Zet F4 eens anders als hij nu staat en kijk dan eens wat hij handmatig doet (try and error)

Groet, Anne W
Re: Instelling optrek/remvertraging 37335
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Instelling optrek/remvertraging 37335
Toevallig heb ik vandaag ook zo'n soort decoder ingesteld. Bij jou ook waarschijnlijk een Marklin C90 MM2 programmeerbaar met 14 stappen. Het hele punt is dat dat bij deze decoder alleen kan als je hem op een programmeerspoor plaatst en dan de waardes invult voor optrek-en remvertraging op het installatiescherm van de loc. Ik heb gekozen voor optrekvertraging 28 en remvertraging 10 en dat werkt redelijk. Via datzelfde installatiescherm op de CS2 kun je dan ook evt min. en max. snelheid aanpassen.
Uiteraard de gewijzigde instellingen wegschrijven naar de loc dmv het locicoon met pijltje naar beneden.
Let ook op dat de decoder op MM2 programmeerbaar staat. (een andere optie waarbij de loc wel rijd, maar niet te programmeren is is MM2 met dipswitchinstellingen maar die moet je dus niet hebben). Ik zou zeggen probeer het gewoon.
Direct via CV programmeren van deze decoder is niet mogelijk (kan de decoder ook op het programmeerspoor niet uitlezen en dus ook niet schrijven).
Re: Instelling optrek/remvertraging 37335
 @citaat Dank Ad, voor je advies. Ik heb zelf geen CS2, maar kan dat laten doen bij mijn dealer, de Houtloods in Den Haag. Zij zijn zeer behulpzaam. De moeite waard om het zo te proberen.
Karel