Ik woon te klein voor een draaischijf
dus heb er geen, maar wel een pc, dus internet, en google is je beste vriend, soms.
Als je de zwarte schroeven los draait, kom je bij de motor.
Blauw en zwart voeden de motor.
Die motor is DC, en de motor draait linksom of rechtsom, afhankelijk van de polariteit
(er zit dus ergens iets tussen om van wisselstroom naar gelijkstroom te komen)
Geel en bruin zijn voor de spoel.
Als je de draden volgt dan zie je twee fel roodgekleurde koperen staafjes zitten, pal bij de toegang naar de motor (in de blauwe en in de zwarte draad). Dat zijn drossels (smoorspoelen, nr. 64 4101).
Als je de gebruiksaanwijzing opvolgt dan olie je af en toe de motor. Echter, dat moet spaarzaam gebeuren.
Volgens een draadje op een ander forum heeft die motor koolborstels,
en dus kan het helemaal fout gaan bij teveel olie.
Bij de twee grootste reparatiedraadjes die ik tegen kwam op een groot Duitstalig forum, had de een te maken met koolborstel-leed (door teveel olie), en de ander met een totaal dienstweigeraar. De eerste maakte de motor schoon. De tweede zette er een andere motor in (SB-modellbau). Beide draaischijven leefden daarna nog lang en gelukkig.
Er zijn diverse Fleischmann handleidingen in omloop (en nog steeds downloadbaar), maar in geen ervan staat wat je moet doen als ie 't niet goed doet: de enige tip, breng 'm naar de erkende Fleischmann-dealer; die tip zal je bekend voorkomen.
Ik ben net zo nieuwsgierig als jij of iemand hier een betere tip kan geven.
En ik ben benieuwd waar jouw slipbandje zat/zit in het mechaniek