Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

gebroken handgrepen ed vervangen?

Gestart door oordop donderdag 07 april 2022, 15:32:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
gebroken handgrepen ed vervangen?
Beste 3 railers,

Ik heb een italiaans diesellocje waarvan in de loop der jaren de handgrepen ed zijn gebroken of verdwenen. Teer spul hoor.
Ik zit eraan te denken om die te vervangen door metaal. Heeft iemand dat al een keer gedaan ?

groet Rob
Re: gebroken handgrepen ed vervangen?
Handgrepen gemaakt van uitgegloeid montagedraad.
Zie ===> klik
Re: gebroken handgrepen ed vervangen?
Prima te doen hoor. Neem een stukje goed recht draad van de juiste dikte, vorm het zoals het moet, verven en plakken maar.

Koen
Re: gebroken handgrepen ed vervangen?
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: gebroken handgrepen ed vervangen?
Ik heb al een keer een Roco V200 van nieuwe handgrepen bij de deuren voorzien. Hiervoor heb ik draad van weerstanden voor gebruikt, gaat prima.
Re: gebroken handgrepen ed vervangen?
Goed idee Wim. Ga ik proberen.
Re: gebroken handgrepen ed vervangen?
  @citaat
Citaat van: nobody op donderdag 07 april 2022, 16:00:06
Handgrepen gemaakt van uitgegloeid montagedraad.
Zie ===> klik
Da's hetzelfde spul, alleen op een klosje van tig meter.
Re: gebroken handgrepen ed vervangen?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: gebroken handgrepen ed vervangen?
Dat is net zo teer. Als je het vast pakt, is het verbogen...
Het blijft lastig. Misschien kan een stukje verenstaal uitkomst bieden. Of een speld.
Mvg
Marcel
Re: gebroken handgrepen ed vervangen?
 @citaat Daarom: Uitgegloeid. Dan wordt het harder.
Re: gebroken handgrepen ed vervangen?
Lees even met interesse mee,

Waar kan ik deze montage draad krijgen?

Nu gooi ik meestal de afgeknipte stukjes van een weerstand weg, maar kan ze beter bewaren zie ik...... :thumbup:
Met uitgegloeid bedoel je daarmee opstoken boven een vlam en afkoelen neem ik aan?

Een speld/naald is leuk bedacht, maar mijn ervaring is dat deze vaak breekt bij het buigen.
En ben maar maar weinig tegen gekomen die ik wel kan verbuigen.


Derk
Re: gebroken handgrepen ed vervangen?
 @citaat Uitgloeien is verhitten en afkoelen.
Het metaal van een veiligheidsspeld is wél te verbuigen.
Re: gebroken handgrepen ed vervangen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: gebroken handgrepen ed vervangen?
Re: gebroken handgrepen ed vervangen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: gebroken handgrepen ed vervangen?
Etalagespelden kun je ook verbuigen. Zijn ook iets langer dan gewone spelden. In nieuwe overhemden zitten ook vaak spelden die goed te buigen zijn maar die zijn dan weer extra kort.

Voor een handgreep op schaal. 0,3mm Verenstaal is met goed gereedschap prima te buigen. 0.3 * 87 = 26,1 mm.
Re: gebroken handgrepen ed vervangen?
Heb nog niet de gelegenheid gehad om verenstaal voor iets dan ook te proberen.
Ik wil dit toch eens kopen, en 0,3mm zou i.d. een mooie dikte zijn samen met wat dikkere draden.

Las dat dit ook wordt gebruikt voor locloods deuren en servo's wat dan goed uitkomt.
Bij de ringloods was dit al compleet, maar heb nog 1 loods met deuren die door een soort pen veertjes dicht gaan.

Heb tot nu toe voor kleine reparaties (handvatje e.d.) van dun koper draad "solid" kern gebruikt wat toevallig dezelfde dikte had als origineel.
En als het klein genoeg is buigt het ook niet zo snel, voor een ladder of zoiets wordt het lastig denk ik, alhoewel koper wel makkelijk te solderen is i.p.v. lijmen.
Daarnaast kon ik koper ook mooi en makkelijk haaks ombuigen wat op schaal redelijk lijkt te kloppen.

Qua verharden, ok duidelijk.
Ken de methodes een beetje uit een ander hobby waar ik sinds de kids weinig aan toe kom. (warmtebehandeling/schrikken in olie of water) (temperen)
Alleen nog nooit geprobeerd op h0 schaal 8o






Re: gebroken handgrepen ed vervangen?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: gebroken handgrepen ed vervangen?
Verenstaal dankt zijn eigenschappen aan zijn chemische samenstelling. (Legering)
Daarintegen zijn warmtebehandelingen meer op hoge koolstofstalen van toepassing door het kristalrooster te fixeren. Bij snel afkoelen zal het kristalrooster niet veranderen. (Harden) Door langzaam af je koelen zal het kristalrooster mee veranderen volgens de natuurlijke manier bij stollen en afkoelen. (Uit-)gloeien doe je om spanningen weg te nemen die bv zijn veroorzaakt door mechanische vervorming, (walsen, smeden) maar ook bij bv spanningen bij lassen van dik materiaal van bv leidingen met grote wanddikte die hoge temperaturen en drukken moeten verwerken. (Bv stoomleidingen)

Mvg
Marcel
Re: gebroken handgrepen ed vervangen?
Fosforbrons is goed bruikbaar denk ik, of is dat hetzelfde als verenstaal?

Koen