Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Overzicht van welke adressen in gebruik zijn

Gestart door johanhe2 zaterdag 15 januari 2022, 11:23:10

Overzicht van welke adressen in gebruik zijn
Dag,

In de loop der jaren heb ik steeds meer digitale decoders in mijn wissels gebouwd. Deze hebben natuurlijk allemaal hun eigen adres. Bij het bepalen vh adres (dmv dipswitches) deed ik maar wat; ik bedoel: ik gokte min of meer welk adres nog niet in gebruik was.

Maar nu ben ik toch onderhand het overzicht en het geheugen een beetje kwijt.

Mijn vraag: bestaat er een manier om de in gebruik zijnde adressen zichtbaar te maken dmv bv een lijst?

BVD en groet,
Johan
ps ik bezit een laptop, iTrain en een CS2.
Re: Overzicht van welke adressen in gebruik zijn
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Dit vind je in de Marklin handleiding, staat op de website: KLIK
Hallo Johan,

Ik heb zelf een lijst met al mijn locomotieven gemaakt in excel met het adres erachter.
Dit is natuurlijk ook toe te passen voor je wissels en altijd makkelijk aan te passen, mocht je iets veranderen.

Groet,

Mathijs
Fred: ik heb geen cs3
Ben: dit zijn locs, ik zoek voor wissels
Mathijs: had ik dit ook maar gedaan. Achteraf gaat niet.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Citaat van: johanhe2 op zaterdag 15 januari 2022, 11:37:37
Fred: ik heb geen cs3

Er zal in dit geval weinig verschil tussen CS2 en CS3 zijn verwacht ik. In iTrain kun je het net zoals in koploper ook uitlezen.

graag een glaasje wijn

de adressen staan toch in je stuurprogramma.Als je nu een wissel verzet zie je toch welke er veranderd en heb je in het programma meteen het nummer.Noteren en bewaren op een spoorplan tekening.
Kan je zelfs met de CS2 wissel nummer ingeven en zien wie er verzet enzovoort.
Op een android tablet heb ik het programma Remote CS2 geinstaleerd.
Daarin kun je ook je in de CS getekende baanplan laten zien en de wissels bedienen, er is een optie om daarin de adressen te tonen.
iTrain is anders dan koploper, ook Cs2 en Cs3 verschillen: niets nieuws.

De hulp van Huskywolf/Tim heeft me wel geholpen: heel handig, een layout met de wisseladressen erbij!!
Wel moest ik een instelling aanpassen maar dat was zo gepiept.
Waar een gratis programma (remote CS2) groot in kan zijn.
(Cs2 kan dit niet, Cs3 weet ik niet)
ACTS.zuid/Ben: excuses, ik had alleen maar naar het plaatje gekeken en ik waardeer je hulp.

In iTrain kun je inderdaad de accessoires als csv-bestand exporteren. Maar: iTrain importeert wel netjes alle locs die je in je Cs2 hebt staan, met de bijbehorende adressen.
Zo ver ik weet neemt iTrain de layout niet over, tenminste dat is mij nog niet gelukt. De layout/schakelbord moet je zelf tekenen en de adressen zelf invoeren.
En dat laatste is een groot verschil met remote cs2: die neemt de layout over met de adressen.

Wellicht een tip: ik gebruik remote cs2 als "afstandsbediening" via mijn smartphone. Als ik een eindje van de Cs2 afsta kan ik de smartphone gebruiken om bv een lok te besturen.
Citaat van: johanhe2 op zaterdag 15 januari 2022, 14:31:39
Wellicht een tip: ik gebruik remote cs2 als "afstandsbediening" via mijn smartphone. Als ik een eindje van de Cs2 afsta kan ik de smartphone gebruiken om bv een lok te besturen.

En dat is precies waarvoor ik het ook gebruik, verrekte handig.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.