Beste lezers. Het is inmiddels al bijna een half jaar geleden sinds mijn laatste post. Hierbij mijn vorderingen die ik de afgelopen tijd heb gemaakt aan mijn baan.
Als eerste heb ik de sporen die uit zicht komen te liggen voorzien een vangrail en overal isolatie schuim geplaatst.

Hierna heb ik aan de andere poot het houtwerk afgemaakt zodat het eerste stuk spoor op stations hoogte uit kan komen. Ook heb ik wat los plaatmateriaal op stations hoogte gelegd om te kijken of dit mooi uit kwam.

Ik ben verder gegaan met het afmaken van de helix. Ik heb het binnenste spoor laten stijgen naar het hoogst gelegen spoor. Het plan is om deze in de bocht uit de berg te laten komen en vanaf daar helemaal in het zicht naar het station latijn rijden. Ook heb ik alle isolatie onder de rails gelegd.

Vervolgens ben ik het frame onder het lage dak gaan afmaken en heb ik de platen voor het station gezaagd. Dit was best een uitdaging om hier nog goed bij te komen. Als laatst heb ik boven het schaduwstation onder het lage dak ook verlichting gemaakt zodat hier de treinen goed te zien zijn als het nodig is.

Nu was het moment daar om te controleren of ik goed rekening heb gehouden met alle hoogtes.

Helaas heb ik toch ergens tijdens de bouw of in mijn ontwerp een fout gemaakt. Hierdoor is er niet voldoende ruimte voor de treinen om uit de tunnel te rijden. De laag die er zich boven bevind is het station. Dus ook hier had ik niet veel ruimte om aanpassingen te maken. Na wat nadenk werk heb ik gekozen om een naar mijn mening niet zo nette oplossing toe te passen. Dat was het verhogen van de platen van het station met 0,5 cm. Dit heb ik alleen bij het gedeelte gedaan waar de trein de tunnel uitkomt. hierdoor is het niveau van het station niet helemaal recht maar op het oog valt dit niet op. Vervolgens heb ik het getest met de hoogste trein die ik heb en dat is de NS1200 met het volgende resultaat.

Er blijft een vingerdikte ruimte over tussen de pantograaf en het hout. Ik verwacht dat dit ook met andere modellen geen problemen gaat geven. Als laatste heb ik alle platen vast geschroefd en voorzien van isolatie schuim.

Voor de volgende keer wil ik een paar sporen even tijdelijk van spanning voorzien en dan voor de eerste keer een volledige ronde rijden. Ik hoop dat er niet al te veel problemen zich tijdens het testrijden voordoen. Als een aantal treinen de ronde succesvol hebben gereden gaat een deel van de rails er af en ga ik de isolatie voorzien van bruine verf. Ikzelf zat aan acrylverf te denken. Ook kwam ik plakkaat verf tegen tijdens mijn zoektocht. Ik weet niet of iemand daar ervaring mee heeft? Als ik het goed begrijp gaat plakkaatverf weer afgeven als je het nat maakt. Dit lijkt me dan niet handig om te gebruiken. Of heb ik dit verkeerd? Over een niet al te lange tijd kom ik met een update met hoe het testrijden gegaan is.