Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer minimaal € 25 euro in onze Stichting 3rail Shop en krijg de 3railforum jaarkalender 2026 gratis!!

Baan van Beerbot_3000

Gestart door BeerBot_3000 donderdag 13 mei 2021, 18:12:46

Re: Baan van Beerbot_3000

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Dag Jan,

Ik zie dat je voor je ringleidingen dezelfde kleuren gebruikt.
Mijn advies is om voor je ringleidingen verschillende kleuren te gebruiken om de herkenbaarheid te vergroten.

Ik heb de volgende combinaties gebruikt:
Blauw/bruin --> aangesloten op de centrale voor de treinen
Geel-groen/bruin --> voor de voeding van wissels, etc.
Zwart/bruin --> 5volt voeding voor servo's

Henk

Robots are taking over!

@ bas

Ik verwacht dat het blijven hangen achter de draden wel mee gaat vallen. Alles goed vastzetten met tiewraps als een grote kabelboom. Als het schaduw perron is aangesloten verwacht ik er ook niet veel meer onder te hoeven.

Wat betreft de UTP kabel. Deze had ik nog liggen. Ook hoeven de gaten dan niet zo groot geboord te worden om de draad te trekken. Het vergt inderdaad wel wat geduld om de stekkers er aan te knijpen. Ook een voordeel van ze zelf maken is dat de lengte mooi op maat is.

@ Henk
Ik heb inderdaad de zelfde kleur draad genomen. Ik heb een paar aansluitpunten gemaakt. Deze zijn genummerd. Groep 1 TM 4.
Deze zijn ook op de transformatoren genummerd. Bij iedere aansluiting heb ik dan ook het nummer van de groep gezet om ze uit elkaar te houden.
Citaat van: Degeluidsman op zondag 06 maart 2022, 18:56:49
Als je de juiste tang en goede connectoren hebt is er niets aan de hand, beetje vertrouwen in je eigen kunde  :)
Ik heb best wat kunde, maar een paar uurtjes kwijt zijn met kabels maken sla ik liever over. Dan bestel ik ze liever in 2 minuten tijd :D
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

@citaat
Weg van de minste weerstand Bas  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Als je het afzet tegen de tijd die ik kwijt was, de goedkoopste keuze ;)

Robots are taking over!

Dag allemaal.

Hierbij nog een kleine update. Ik heb inmiddels een groot stuk isolatie geplaatst op de baan. Hierna ben ik de rails er op gaan leggen. Als eerste heb ik een stukje rails aangesloten om te kijken of het goed werkt met diode truc. En ja hoor de melding komt netjes op de pc binnen!
Na een korte testrit ben ik zeer tevreden met het resultaat. Beter dan verwacht eigenlijk. Hiervoor heb ik de diode truc nooit gebruikt.

Inmiddels ben ik begonnen om meerdere diodes aan de rails te solderen. Volgende stap is stroom en terugmeld draden aansluiten zoals bij foto 3. Ook zet ik een diode in de terugmeld draad net voor de s88 om stoorsignalen te voorkomen zoals beschreven in het wiki. Hierna testen of het allemaal werkt zoals bedacht.

Later moeten de juiste melders nog bij het juiste blok in koploper geprogrammeerd worden maar dat is iets voor later.

Robots are taking over!

dag Allemaal,

Na een lange tijd afwezig te zijn geweest wil ik jullie toch nog even op de hoogte stellen. De pc waar ik voorheen alles op deed is helaas aan het einde van zijn latijn gekomen. Gelukkig heb ik back-ups van koploper en al mijn bestanden. Hier is gelukkig niks mee verloren gegaan. Inmiddels staat er een nieuwe pc die veel, Heel veel sneller is dan de oude pc. Nadeel is wel dat deze geen seriële poort heeft en moet dus nog een adapter van USB naar serieel kopen. Gelukkig kosten die dingen tegenwoordig ook niet al te veel meer. Als iemand nog een goede weet hoor ik dit graag.  :D

Terug in de tijd toen de oude pc nog werkte.

De schaduw perron sporen en wissels zijn nu allemaal aangesloten op de S88 melders en op de wissel decoder's. In koploper ben ik begonnen met het programmeren van de juiste bezetmelders bij de blokken. Als laatst heb ik een test rit kunnen rijden over alle sporen heen. Gelukkig werkte dit allemaal naar behoren. Voor dat ik de rest kan aansluiten wil ik eerst alle valbeveiliging geplaatst hebben. (De in en uit rijdende sporen). Voor de rest ga ik naast mijn werk ook een studie volgen. Hierdoor komen er wat minder frequent update's van mijn baan. Hopelijk kan ik nog redelijk wat tijd vrij maken om toch wat aan de hobby verder te kunnen werken.

Forum Moderator

Hoi Jan,

Fijn dat je overal back-ups van had, je moet er toch niet aan denken dat je alles opnieuw zou moeten doen.
Ik laat koploper automatisch een backup maken als hij afsluit en eens in de zoveel tijd maak ik ook nog een backup op een externe schijf en zet de actuele koploper file op een stick.

Succes met je studie en zo af en toe even ontspannen met de treinen hoort er natuurlijk bij  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Speciale Gast

:) Misschien jammer dat de oude pc er mee ophield maar een nieuwe verse pc is wel zo prettig, lekker vlot en betrouwbaar, dat is ook wat waard.
Dat adaptersnoertje is de laatste hindernis en dan ben je weer up to date voor de komende jaren. :thumbup:
En van mijn kant ook suc6 met je studie.

Dirk-Jan

Robots are taking over!

@ Peter,

Een automatische back up maken wou ik ook instellen allen had ik dat nog niet gedaan. Gelukkig na de laatst gereden testrit wat in het filmpje te zien is had ik een back-up gemaakt. Op het moment dat ik verder ga met koploper programmeren ga ik deze ook meteen op automatisch back-up instellen. Deze zet ik dan op de D of F schijf die ik als back-up schijven in de pc heb geplaatst.

Ontspannen is zeker belangrijk. Mijn planning was in eerste instantie om mijn baat tot aan de bovenbouw af te hebben voor ik aan de studie begon maar dat is wegens omstandigheden helaas niet gelukt. Gelukkig is het ook niet iets wat af moet maar een hobby ;)

De studie is nu ook begonnen en word best pittig. Er zit een hoop wiskunde en scheikunde bij waar je U tegen zecht :P. In kleine stapje een voor een aanpakken en het komt helemaal goed  :D

@ Dirk-Jan,

Achter af gezien ben ik blij dat de pc het begeven heeft. Nu is het echt generaties vooruit en kan de pc weer jaren mee. Met de komst van deze pc heb ik bijna spijt dat ik niet eerder een nieuwe heb gekocht  :D.

ik verbaas me nog iedere dag hoe snel die dingen wel niet zijn geworden. Mijn monitor doet er nu letterlijk langer over om op te starten dan de pc als hij uit staat.

Robots are taking over!

Dag Allemaal.

Na Lang niks meer aan me baan te hebben gedaan door werk en studie is het dan nu eindelijk zover dat ik mijn studie heb behaald! Dit had me meteen de motivatie gegeven en de doelstelling om voor eind dit jaar mijn baan rijdend te hebben (hoofdbanen). Ik ben de zelfde dag na het krijgen van dit nieuws verder gegaan met de bouw en heb nu de volledig de vangrail aangebracht op het bovenste stijgende spoor zie foto's.

Echter kreeg ik een dag later het nieuws dat mijn werkgever voorgoed de deuren gaat sluiten..... Weg motivatie. Heb helaas voorlopig wat anders aan me hoofd.

IMG_20240531_175505261_HDR.png
IMG_20240616_163301002.png
Speciale Gast

:? Tja, gefeliciteerd met het behalen van je studie maar je werk kwijtraken is balen, dat zal voorlopig alle aandacht opeisen om weer ander werk te vinden.
Het goeie nieuws is dat veel werkgevers op personeel zitten te springen, je bent nog jong, je hebt diploma's, dus dat komt vast goed. :)
Beetje moed houden en voordat je het weet zit je weer lekker met de spoorbaan te prutsen. O:-D (in je spaarzame vrije tijd wegens werk en waar en bij wie weet je nog nie  :D )
Forum Moderator

Hoi Jan,

Zo wordt je van de ene naar de andere kant geslingerd  :?
Gefeliciteerd met het behalen van je studie, het andere nieuws is zwaar.....
Gelukkig is de vraag naar personeel erg groot en kom je vast weer snel aan een andere leuke job, succes met zoeken.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Als het maar Zwitsers is.

Een bericht met een lach en een traan.
Gefeliciteerd met het behalen van je studie jammer dat je werkgever ermee ophoud.
Succes met het vinden van een baan ze vragen veel personeel maar zo erg ook weer niet want bericht terug sturen doen de meeste niet althans in mijn vakgebied.

Groet Michel

Dag Jan,

Gefeliciteerd met het behalen van je diploma.
Vervelend dat je werkgever er mee stopt, is er nog een kans dat het bedrijf overgenomen wordt?

Probeer alles nu los te laten en neem de tijd om even tot rust te komen (ik spreek uit ervaring).
Ga genieten van het mooie weer en richt je aandacht even op de hobby.
Dat is een mooie afleiding.

Veel succes!

Henk

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Jan.

Gefeliciteerd met het behalen van jouw diploma  :thumbup:
Een lach en een traan komen vaak samen, zo zie je maar weer!
Kop op, een land vol werkgevers en vast wel één die een doorzetter nodig heeft  :wink:  :cool:

Groeten,

Erik.

zonder fantasie ook geen creativiteit

Hoi Jan,
Gefeliciteerd met het behalen van je diploma. Ik weet niet precies wat je hebt gestudeerd maar ik zag in een eerder posting van jou dat daarin ook de vakken wiskunde en scheikunde zitten.... brrr

Balen dat je werkgever nu gaat stoppen. Maar er is heel veel vraag naar technisch personeel (ik neem aan dat je technisch geschoold bent) dus dat maakt dat me zeker in jou geïnteresseeerd zal zijn. Het heeft zo moeten zijn, moet je maar denken. Allicht wordt je er beter van. Veel succes in ieder geval en ik blijf jouw draadje volgen.

Jan niet bij de pakken blijven zitten, met een diploma in de hand kom je door het ganse land, toch....Maar ik begrijpdat je dat even nu niet ziet zitten. Moed houden maar....

Luc

Robots are taking over!

Dag Heren,

Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb wat tijd nodig gehad en een vakantie om alles wat te laten bezinken. Voor mij is nu het een en ander wat duidelijker geworden. Ik heb zoals het er nu naar uit ziet nog een baan tot december 2025. De definitieve sluiting datum is nog niet bekend gemaakt. Maar ik sta gelukkig niet meteen op straat.

@Michel,
Dat is inderdaad ook in mijn vakgebied zo. Veel vacatures online maar niet van iedereen krijg je reactie. Van andere waar ik de moed in had opgegeven belde toch ineens op. Ik ben mijn opties nu aan het afwegen wat ik ga doen. Ik heb 2 keuzes. Weggaan en voor zekerheid kiezen of tot het einde blijven. Dan krijg je wat geld mee aan het einde alleen heb je geen baan zekerheid. Dus ik houd mijn ogen open zal ik maar zeggen.

@Henk,
Het besluit is definitief. De receptuur en het klanten bestand zijn aan de concurrent verkocht. Wij draaien nog door om de producten te leveren en dat de concurrent de productie kan overnemen. Als dat rond is sluit de deur.

@FransW,
Ik heb de opleiding voor operator C gevolgd. Deze heb ik nu ook in mijn bezit. Er ging nogal wat tijd overheen na het behalen van het diploma. Dit gaat zeker helpen bij het vinden van een andere baan.

Robots are taking over!

Dag iedereen! Als eerste wens ik jullie graag nog de beste wensen voor 2025!!!

De afgelopen tijd heb ik niet stil gezeten en heb flink aan de hobby gewerkt en heb hierbij voor jullie een aardige update  :D
Als eerste ben ik verder gegaan met het plaatsen van de valbeveiliging op een niveau lager dan de vorige keer. Ook zijn beide sporen uitrijdend vanaf het schaduwperron nu voorzien van spanning en aangesloten en geprogrammeerd in koploper.

IMG20241120175626.jpg

IMG20241125155911.jpg

Hierna ben ik verder gegaan met de bouw van het frame aan de linker kant. Hierbij heb ik de eerste 2 uitrijdende sporen uitgezaagd en ondersteund tot aan de rechter kant. Daarna ben ik het frame gaan bouwen waar het station komt te liggen. Dit is tevens het hoogste punt waar de trein te rijden komt.

IMG20241210183824.jpg

IMG20241221173151.jpg

Nu het frame boven het schaduwstation af is ben ik hier verlichting onder gaan maken. Dit zodat er altijd voldoende verlichting aanwezig is voor als er een trein mocht ontsporen of een zetje moet krijgen.

IMG20241231182306.jpg

IMG20241231182315.jpg

IMG20241231182339.jpg

Ik moet zeggen dat ik zelf erg tevreden ben met de geboekte vooruitgang van de afgelopen tijd. Ook de verlichting onder de baan is lekker fel. Er zit een dimmer tussen dus kan nog gedimd worden. Ook moet ik de bedrading van de led strips nog even netjes wegwerken.

Voor de volgende keer wil ik verder gaan met de laatste 2 sporen vanaf de linker kant naar het station te brengen. Dan kan ik daarna de laatste letstrip plaatsen achter in het schaduwstation. Hopelijk
als het dit jaar meezit worden de eerste rondjes gereden! (De hoofdsporen werkend met de PC). Zover ben ik nog lang niet maar ga me dit jaar inzetten om dat de realiseren! :D

Mooi verlichte schaduwstation Jan. :thumbup:
Mocht er ooit wat gebeuren dan is het best handig deze aangebrachte verlichting.

Groet Michel

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Nou Jan, veelbelovend dit allemaal. :thumbup:
En wat een ruimte ook.
Daar kan ik alleen maar van dromen.
Succes met de bouw.

Robots are taking over!

Beste lezers. Het is inmiddels al bijna een half jaar geleden sinds mijn laatste post. Hierbij mijn vorderingen die ik de afgelopen tijd heb gemaakt aan mijn baan.

Als eerste heb ik de sporen die uit zicht komen te liggen voorzien een vangrail en overal isolatie schuim geplaatst.

IMG20250128170409.jpg

Hierna heb ik aan de andere poot het houtwerk afgemaakt zodat het eerste stuk spoor op stations hoogte uit kan komen. Ook heb ik wat los plaatmateriaal op stations hoogte gelegd om te kijken of dit mooi uit kwam.

IMG20250217192107.jpg

Ik ben verder gegaan met het afmaken van de helix. Ik heb het binnenste spoor laten stijgen naar het hoogst gelegen spoor. Het plan is om deze in de bocht uit de berg te laten komen en vanaf daar helemaal in het zicht naar het station latijn rijden. Ook heb ik alle isolatie onder de rails gelegd.

IMG20250213152735.jpg

Vervolgens ben ik het frame onder het lage dak gaan afmaken en heb ik de platen voor het station gezaagd. Dit was best een uitdaging om hier nog goed bij te komen. Als laatst heb ik boven het schaduwstation onder het lage dak ook verlichting gemaakt zodat hier de treinen goed te zien zijn als het nodig is.

IMG20250426161654.jpg

IMG20250426205140.jpg

Nu was het moment daar om te controleren of ik goed rekening heb gehouden met alle hoogtes.

IMG20250128170739.jpg

Helaas heb ik toch ergens tijdens de bouw of in mijn ontwerp een fout gemaakt. Hierdoor is er niet voldoende ruimte voor de treinen om uit de tunnel te rijden. De laag die er zich boven bevind is het station. Dus ook hier had ik niet veel ruimte om aanpassingen te maken. Na wat nadenk werk heb ik gekozen om een naar mijn mening niet zo nette oplossing toe te passen. Dat was het verhogen van de platen van het station met 0,5 cm. Dit heb ik alleen bij het gedeelte gedaan waar de trein de tunnel uitkomt. hierdoor is het niveau van het station niet helemaal recht maar op het oog valt dit niet op. Vervolgens heb ik het getest met de hoogste trein die ik heb en dat is de NS1200 met het volgende resultaat.

IMG20250426205227.jpg

Er blijft een vingerdikte ruimte over tussen de pantograaf en het hout. Ik verwacht dat dit ook met andere modellen geen problemen gaat geven. Als laatste heb ik alle platen vast geschroefd en voorzien van isolatie schuim.

IMG20250510183904.jpg

IMG20250510183957.jpg

IMG20250510183947.jpg

Voor de volgende keer wil ik een paar sporen even tijdelijk van spanning voorzien en dan voor de eerste keer een volledige ronde rijden. Ik hoop dat er niet al te veel problemen zich tijdens het testrijden voordoen. Als een aantal treinen de ronde succesvol hebben gereden gaat een deel van de rails er af en ga ik de isolatie voorzien van bruine verf. Ikzelf zat aan acrylverf te denken. Ook kwam ik plakkaat verf tegen tijdens mijn zoektocht. Ik weet niet of iemand daar ervaring mee heeft? Als ik het goed begrijp gaat plakkaatverf weer afgeven als je het nat maakt. Dit lijkt me dan niet handig om te gebruiken. Of heb ik dit verkeerd? Over een niet al te lange tijd kom ik met een update met hoe het testrijden gegaan is.

Forum Moderator

Hoi Jan,

Jij hebt meters gemaakt  :thumbup: :thumbup:
De ruimte tussen de pantograaf en de bovenliggende plaat vind ik eerlijk gezegd te krap, nu snap ik dat jij niet zit te wachten om het geheel aan de bovenzijde omhoog te halen maar wat je zou kunnen overwegen om in dit gedeelte een stukje K rails te gebruiken hierdoor creëer je toch wat extra ruimte.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

@citaat

Je tussenruimte is wel erg krap.
Ik zou kijken of je nu nog wat hoger kunt.
Daarbij denk ik aan een cemtimeter of vijf.

Ik heb acrylverf gebruikt om mijn blauwe isolatieplaten donker te maken.
Als kleur heb ik antracietgrijs gebruikt.
Je schijnt ook latexverf te kunnen gebruiken.

Henk

Dag Jan.

Heel veel succes met 'het eerste rondje' :thumbup:
Het is te hopen dat er zich weinig
tot geen problemen voor doen!

Groeten,

Erik.

Robots are taking over!

@Degeluidsman : Dat is eigenlijk helemaal geen verkeerd idee. Ik ga eens kijken om er een stukje k rails neer te leggen.

@Trainhenk : Het gaat niet lukken om de bovenlaag 5 cm te verhogen. Dan kom je niet uit met de stijging percentages. Zit nu al op 2,5 tot 3 procent. Ook gaat dit niet passen onder het lage dak. Ik ga eens zoeken wat goedkoper is. 1l acryl of muurverf.

@Nieuwenhuis : Dat hoop ik ook! :)
Citaat van: Trainhenk op zondag 18 mei 2025, 20:35:29Je schijnt ook latexverf te kunnen gebruiken.
Kijk goed in het instructieboek voor wat betreft de hechting. Latex hecht niet altijd even goed.
En op Latexverf hecht ook lang niet alles. Ik zou acrylverf gebruiken, hoewel ik ook een aantal stukken van het spul bespoten heb met verf uit een knikkerbus. Geen idee wat voor spul het was, maar het was goedkoop, een aanbieding bij de bouwmarkt en geschikt als meubelverf.

Het gaat erom dat je een betere kleur krijgt dan wat het nu heeft en waarop goed verder te prutsen is met houtlijm voor de begrassing of verf voor de aanleg van wegen of wat dan ook.

Groet,

Peter

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: BeerBot_3000 op zondag 18 mei 2025, 19:23:14...Vervolgens heb ik het getest met de hoogste trein die ik heb en dat is de NS1200...
Mocht je ooit een oude krokodil CCS800/1500 willen aanschaffen dan moet je nu al rekening houden met extra hoogte!

Dit (klikkie) bedoel ik dus ;) .

En mijn schaduwstation is nog steeds verboden voor krokodillen (klikkie).

@citaat

Dat probleem had ik ook.
Maar dan met de Insider -krokodil van 1994/1995

Dat verbodsbord vind ik wel erg leuk!  :thumbup:

Henk

Robots are taking over!

Het is zover! De tijdelijke stroomvoorziening is aangesloten. De eerste volledige testritten zijn gemaakt. Ik ben blij met het resultaat. :D

Hierbij de eerste rijbeelden.

zonder fantasie ook geen creativiteit

Mooi grote baan en je treinstellen rijden lekker door zonder haperingen of onderbrekingen. Een genoegen om naar te kijken.

Gefeliciteerd met deze mijlpaal Jan. :thumbup:

Groet Michel

Dag Jan.

Prachtig hoe de TEE RAm over de baan slingert!
Je hebt één van de mooiste treinen uitgezocht voor de eerste rit. :cool:
Gefeliciteerd met deze mijlpaal  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Dag Jan,

Je mag zeker blij zijn met dit resultaat.  :thumbup:

Henk
Forum Moderator

Hoi Jan,

Fijn dat de eerste ritten goed verliepen, de TEE Ram is de mooiste trein om dit mee te doen, dus dubbel genieten  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Hoi Jan, je hebt een leuke baan met een mooi uitgetekend traject dat een 3,5 minuten lang duurt om af te leggen. Persoonlijk laat ik de treinen trager rijden wat m.i. een mooier beeld geeft op de baan. Maar dat is een persoonlijk e keuze. Ik heb de TEE RAm ook rondrijden en het is één van mijn favorieten.
Nu begint het echte werk van terugmelders, seinen, wissels aansluiten. Veel bouwplezier ermee.

mvrgr

Luc

Robots are taking over!

@FransW Ik was ook verbaasd dat het zo soepel erover heen reed. Had op zijn minst wel een uitval/hapering of ontsporing verwacht. De rails zijn namelijk echt heel erg vies. Wellicht omdat de treinstellen meerdere stroomafnemers hebben dat dit voor een soepel rondje heeft gezorgd.

@h0_miessie Thanks!

@Nieuwenhuis de TEE RAm is bij mij helaas het model wat het makkelijkste ontspoort. Vandaar ook de testrit met deze trein. Het is inderdaad wel ook één van mijn favorieten :)

@Trainhenk Het is toch wel even een opluchting als je theoretische baan plan ook in de praktijk werkt  :)

@Degeluidsman Was zeker genieten!

@lucdiels Dit was voor mij echt even een testrit om te kijken of er geen ontsporingen of problemen met hellingen voor deden. Later komt nog wel het afstellen van snelheden. Ook op de hellingen heb ik de treinstellen gestopt en weer laten optrekken. Dit ging zonder problemen.

Alle wissels, bezetmelders en spanningspunten in het schaduw station zijn allemaal al aangesloten en test gereden met koploper. Nu alleen nog de sporen vanaf het in zicht liggende gedeelte aansluiten ( bezetmelders, wissels en spanning en dan kan er eindelijk automatisch gereden worden :) ) eerst nog even de ondergrond verven. Komt als het goed is morgen binnen. Seinen en bovenleiding moet ik nog even goed uitzoeken hoe ik deze wil plaatsen.

Robots are taking over!

Hierbij weer een update van mijn baan!

Na dat ik met een aantal treinen testrondes heb gereden ben ik alle rails van de baan af gaan halen. Ik heb acryl verf gebruikt om de groene platen te verven. Dit beviel me best goed. Heb alles met een roller er op gezet. Het schuim had ik nog niet vast gelijmd zodat ik ruim van de muren af kon blijven en niet bang hoefde te zijn voor bruine vlekken op de muur.

In de onder staande afbeelding is het resultaat te zien na het zetten van de 1e laag.

IMG20250716170505.jpg

De verf was diep in het schuim getrokken en ik heb hierom besloten om een 2e laag er op te zetten.

IMG20250717140349.jpg

Ondanks de 2e laag die er op zit zie je als je goed kijkt nog een klein beetje het ruitjes patroon doorschemeren. Achteraf gezien had ik beter het ruitjes patroon omlaag kunnen leggen zodat je er niks meer van ziet. Ik verwacht overigens dat als ik aan het landschap bouw begin je er niks meer van gaat zien. Met deze rede ook besloten om het zo te laten.

Vervolgens ben ik de rails gaan terugleggen op de baan en begonnen met het trekken van de draden en het solderen van de rails. Ook heb ik alle wissels aangesloten op de baan.

IMG20250816162245.jpg

IMG20250816162242.jpg

IMG20250729172116.jpg

Vervolgens heb ik de rijspanning aangesloten en de terug meld draden voorzien van een diode. Als laatste heb ik de terug meld draden aangesloten en ben ik de bedrading netjes gaan wegwerken.

IMG20250817181555.jpg

IMG20250816203423.jpg

IMG20250817181545.jpg

IMG20250827121847.jpg

IMG20250827121833.jpg

Ik moet nog eens wat nieuwe foto's maken van hoe de bedrading is weggewerkt. Was nog niet helemaal weggewerkt op de foto's. Dus die volgen nog.

Volgende stap is testen of alles werkt wat ik heb aangesloten. Dit doormiddel van koploper te gebruiken met testprogramma voor bezetmelders en wissels. Ik heb niet genoteerd op welke uit/ingangen deze zitten aangesloten. Hierna moetden de laatste bezetmeld punten en wissels geprogrammeerd worden in koploper. Daarna kunnen eindelijk de eerste rondes gereden gaan worden op automatisch bedrijf.  :D

Fantasietjes op de baan

Flinke vooruitgang zeg  :thumbup:

Robots are taking over!

@wimpietje, Jazeker heb de afgelopen tijd niet stil gezeten. Me goal is nogsteeds voor eind van het jaar de baan automatisch rijdend te hebben en daar ben ik nu heel dichtbij.

Robots are taking over!

Beste lezers!

Bij deze weer een update van mijn baan. In het bericht hierboven schreef ik dat ik de baan in 2025 nog rijdend wou hebben. Dat is gelukt! Echter de periode oktober, november, december zijn voor mij heel naar geweest. Nu het nieuwe jaar is begonnen en alles weer een beetje op de rit is gaan we van 2026 weer een mooi jaar proberen te maken. Dus om goed te beginnen heb ik de eerste rijdende beelden van de baan. Het is een lang filmpje gefilmd vanaf 3 plekken. 1e plek is in het schaduwperron. 2e plek is zicht op de hoofdlijn en 3e plek vanaf waar het station moet komen.

Tot mijn verbazing rijd de baan velen malen beter dan ik me kan herinneren in vergelijking met mijn vorige baan. Wellicht omdat ik deze keer de diode truc heb toegepast?
Ik rijd met volledige detectie op de wissels na. Gedurende 1u rijden waarvan 43 minuten gefilmd is heb ik niet eens 1x een trein een zetje hoeven geven.

Ik zou zeggen veel kijkplezier!

Robots are taking over!

Ik ben weer verder gegaan met de bouw van mijn baan. Ik ben begonnen met het uitleggen van de baan aan de linkerkant. Klein stukje frame heb ik er onder gebouwd om de platen er los op te kunnen leggen.
Hierna heb ik bepaald waar de draaischijf en ringloods gaan komen. Volgende stap is het vast zetten en afzagen van de platen.

Tevens ben ik begonnen met het automatisch afkoppelen van de wagons. Dit lukt vrij aardig (Zie filmpjes). Voor meer rangeer mogelijkheden moet ik eerst het nieuwe deel afmaken dus hier ga ik me de komende tijd wat meer op focussen.

Naamloos.jpg

Naamloos 2.jpg

1000019311.jpg

1000019308.jpg

Mooi stappen voorwaarts Jan, ik vind dit deel van de hobby erg leuk, stapjes vooruit maken in de rails en automatieken.Luc

Robots are taking over!

@lucdiels dat is ook wat ik aan de hobby altijd het leukste vindt. Echter heb ik deze keer wel ook echt de intentie om scenery erbij te maken.

Eerst wil ik het zaagwerk even afmaken voordat ik daar aan begin. Ben op het moment met het laatste stukje frame bezig. (Links achter in de hoek onder het lage dak)

Even pauze om mijn rug te ontzien  :D

En dan verschijnt er binnenkort weer een update van de vooruitgang.