Je vraag over de verkrijgbaarheid van het boutje/schroefje/Sechskantansatzschraube is al opgelost zie ik. De kromme drijfstang kun je beter eerst gaan demonteren en dan op een ondergrond recht drukken als het niet lukt doekje erom en voorzichtig met een platbektang rechtzetten. Maar eh ook compete sets aandrijfstangen {Gestänge (rechts) 228380} zijn te koop hoor voor als het helemaal mis gaat. Ik vermoed dat het boutje/schroef er ooit onder het rijden vandaan gegaan is. Dan kan het zijn dat door de abrupte stop van de voorwaartse kracht(Fvw) het wiel ten opzichte van de as is verschoven en de drijfstang krom is geraakt. (Ik heb die ervaring met een Mä# 3098 de P8).
Maar ik zie dat dit het eerste wiel is gezien vanaf de tandwielen van de motor en aan de rechterkant van de lok. Dan zit aan het wiel aan de binnenkant ook tanden. Je hebt geen foto van de andere zijde van de Etat-lok Mä# 3083 geplaatst. Ik kan nu niet beoordelen wat je het beste kan doen dus ik schrijf alles maar op wat excuses mijn reactie wel lang maakt.
Je kunt geluk hebben dat aan de andere kant het wiel ook uit kwartier staat. Je hoeft alleen maar ook de drijfstang aan die kant los te maken (twee boutjes en een moertje) en de as met het wiel dat niet goed in kwartier staat een stukje gaan verschuiven totdat de drie schroefgaten/draad in alle drie wielen gelijk staan je de drijfstang kunt monteren. Andere kant weer vast klaar en je. De andere twee assen hebben namelijk de tandwielen aan de linkerkant van de lok en er zit hopelijk wel iets speling in om ze te verschuiven en in lijn met de laatste as te brengen.
Als dat niet lukt. De grote drijfstang aan de rechterkant van de lok die met de drie wielen verbonden is als referentie houden en dan zou ik met twee vingers proberen het wiel voorzichtig zodanig op de as te verschuiven dat een boutje/schroefje weer door het gat in de drijfstang heen in het wiel past. Let op de motor draait dan ook mee via de tanden aan het wiel. Geen tang of schroevendraaier gebruiken om het wiel te verdraaien. Je hebt dan grote kans op niet alleen beschadigingen maar ook dat het wiel scheef op de as komt. Je lok gaat dan slingerend rijden met grote kans op ontsporingen. Niet met brute kracht in een keer proberen want dan kan het wiel loskomen van de as en ben je verder in de penarie aangeland. Want krijg zo´n los wiel maar een weer 100% gepast en vast op de as zonder juist gereedschap.
Controleer ook even wat Marcel schrijft de afstand tussen de flenzen bij de groene Etatlok. Die moet gelijk zijn aan de afstand tussen de andere wielen op de overige twee aandrijfassen. Klopt dat dan niets meer aan doen. Zo niet dan eerst proefrijden en vaak over wisselstraten denderen voordat je wielen op assen gaat verschuiven.
De eisen van de MOROP uit 1991 die in het Nederlands zijn vertaald en Normen Europese Modelspoorwegen heten schrijft een afstand voor van 14,3 mm. In de 3rail WIKI staat de Duitse NEN310 uit 2009 met min. 14,4 mm en max. 14,6 mm. Omdat dit loks zijn met een starre onderbouw/frame met gekoppelde assen is een kleine 14,2 mm ook al voldoende. Ga dus niet de andere twee assen aanpassen als de afstand geen 14,3 - 14,6 mm is.
Eerst de as met het verschoven, niet in kwartier staand wiel en de kromme drijfstang repareren en dan het boutje plaatsen. Voorzichtig met lage snelheid proefrijden ook over wisselstraten en zonder en met een sleep wagens. Lukt dat? dan verder genieten van deze loks
Lang verhaal maar hopelijk compleet genoeg en heb jij Arthur en anderen er iets aan,
Succes, Dirk :-{)