Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Wat gebeurt er met de rijstappen als ik Vmax op MS2 wijzig?

Gestart door 1200Blauw zondag 31 januari 2021, 10:36:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat gebeurt er met de rijstappen als ik Vmax op MS2 wijzig?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Wat gebeurt er met de rijstappen als ik Vmax op MS2 wijzig?
Stel ik heb een loc waarvan de decoder nieuw is, volgens fabrieksinstellingen afgeleverd etc.

Nu ga ik op een Märklin MS2 de loc wijzigen, met name de Vmax. Die zet ik bijvoorbeeld op de helft van zijn oorspronkelijke waarde, dus de loc zal maximaal half zo snel rijden als hij voorheen kon. Wat voor gevolgen heeft dat voor zijn aantal rijstappen? Zijn die nu ook afgenomen, bijv. van zijn oorspronkelijke 28 naar nu 14, of worden die rijstappen opnieuw verdeeld over de beschikbare nieuwe "ruimte"?
Vervolgvraag: als je Vmax aanpast op een MS2, welke CV's pas je dan eigenlijk aan? Ik begrijp ook dat dat zelfs zou kunnen verschillen per protocol en daarbinnen soms zelfs per fabrikant?
Re: Wat gebeurt er met de rijstappen als ik Vmax op MS2 wijzig?
De CV's voor minimale snelheid, maximum snelheid, optrekvertraging en afremvertraging zijn voor motorola, mfx en dcc indentiek zover ik weet.
CV 1= lokadres
CV 2= minimumsnelheid
CV 3= optrekcurve
CV 4= afremcurve
CV 5= maximumsnelheid
CV 8= decoderreset.
Het is sowieso verstandig om maar één locomotief op de baan hebben te staan, bijvoorbeeld bij het schrijven van CV 1 zullen alle locomotieven die op de baan staan reageren (weet ik uit ervaring  >:-D )
Het aantal rijstappen zal niet veranderen door het veranderen van de topsnelheid, oftewel wordt opnieuw verdeeld.
Re: Wat gebeurt er met de rijstappen als ik Vmax op MS2 wijzig?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Wat gebeurt er met de rijstappen als ik Vmax op MS2 wijzig?
Je rijstappen worden kleiner als je de vmax verlaagd. Hoe dat verschilt per instelling. Heb je een curve, lineair, exponentieel, etc.
Re: Wat gebeurt er met de rijstappen als ik Vmax op MS2 wijzig?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Wat gebeurt er met de rijstappen als ik Vmax op MS2 wijzig?
Mooi, dank. Dat is het gewenste (en verwachte) antwoord.

Citaat van: Wimdouwe op zondag 31 januari 2021, 10:56:41
Het is sowieso verstandig om maar één locomotief op de baan hebben te staan, bijvoorbeeld bij het schrijven van CV 1 zullen alle locomotieven die op de baan staan reageren (weet ik uit ervaring  >:-D )
Het is lang geleden, maar dat is mij ook wel eens overkomen. Wie niet zou ik bijna zeggen :)
Dank voor de CV-waarden.
Re: Wat gebeurt er met de rijstappen als ik Vmax op MS2 wijzig?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Wat gebeurt er met de rijstappen als ik Vmax op MS2 wijzig?
Citaat van: Wimdouwe op zondag 31 januari 2021, 10:56:41
Het is sowieso verstandig om maar één locomotief op de baan hebben te staan, bijvoorbeeld bij het schrijven van CV 1 zullen alle locomotieven die op de baan staan reageren (weet ik uit ervaring  >:-D )
Het aantal rijstappen zal niet veranderen door het veranderen van de topsnelheid, oftewel wordt opnieuw verdeeld.
Dit maakt niet uit als je enkel MFX rijd en of op een decoder hebt die POM ondersteunt.

P.O.M. beteketent: Programming On the Main (track).

Ondersteunen je decoders niet dat protocol of POM dan kun je ze beter van de baan halen, tenzij je dit doet via een programmeerspoor.

De MS 2 heeft die mogelijkheid niet dus is het verstandig eerst de gebruiksaanwijzing te lezen van de decoder.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Wat gebeurt er met de rijstappen als ik Vmax op MS2 wijzig?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Wat gebeurt er met de rijstappen als ik Vmax op MS2 wijzig?
Bij mij worden het aantal rijstappen niet verlaagd als ik CV 5 verander, wat ik wel begrepen heb is dat het interne aantal rijstappen vanaf de decoder naar de motor wordt verlaagd, ik rij Motorola en DCC.

Groet, Anne W