(Ben):
Ik heb maar ff gecheckt bij Märklin, de aftakking van de normale wissel is idd gebaseerd op R2, 2231 dus.
Anne had gelijk. Waarom bij Lippe die radius van 42 cm staat, geen idee. Misschien erbij gezet uit eigen ervaring, of na klachten van klanten? Wellicht baseert Liliput zich op andere radia dan Märklin (het is tenslotte een Engels/Amerikaans merk, dwarsige types dus

).
De andere twee wagens van hetzelfde type zijn nieuwigheden, daar kan men moeilijk al klachten over hebben ontvangen?
Just guessing! 
IRL waren er ook problemen met de wagens: slechte loop-eigenschappen, o.a. vanwege de grote as-afstand.

(Mark)
Ik heb zelf de voorganger van de wagon uit je link, eind jaren zestig al door Märklin uitgebracht (met die zilverkleurige Hapad Lloyd containers). Die gaat niet echt lekker door de R1 bocht, koppelt slecht en de containers zijn geen echte containers, maar een soort "attrappen", zonder vloer, met een soort haakachtige uitsteeksels, waarmee ze op de wagon vastzitten. Daar moet "de hand van God" dus aan te pas komen om die wagon af te laden. En echt geweldig staat dat natuurlijk niet, als je die los op je laadperron neerzet. Bovendien zijn de opschriften zeer slecht. Märklin had toen nog niet zoveel ervaring met drukken op kunststof kennelijk. De laatste keer dat ik ermee reed, piepten de assen, net zoals goederenwagens IRL soms kunnen kreunen en piepen, dat vond ik dan weer wel leuk

. Waarom vertel ik dit allemaal?
Wel, ik heb de wagen uit je link nooit in handen gehad, dus speculeer. Maar ik heb het vermoeden, dat de containers op deze wagon gelijk zijn aan die op de Hapag Lloyd wagen, dus met dezelfde nadelen. Bovendien zijn het geen NEM genormde containers, maar vermoedelijk "Binnencontainers". Die zijn breder dan zeecontainers. TfG is/was namelijk een dochteronderneming van de DB, die eigen containers ontwikkelde voor binnenlands gebruik. M.n. de grotere zijn herkenbaar aan zijdeuren in de container (de containers van Kibri, overigens spuuglelijk, zijn bijv. "binnencontainers"). Daar ik een wagon voor zeecontainers zoek, komt dit modelletje dus niet in aanmerking (2de en 3de hands kom ik deze wagon met regelmaat tegen). Maar zoals gezegd, ik speculeer, dus
correct me if I'm wrong.Door de toename van het zeecontainer verkeer in de jaren zeventig en tachtig zat de DB dringend verlegen om containerwagons. Daartoe werden vooral rongenwagens, maar ook andere typen omgebouwd voor (mogelijk) containervervoer door ze van (opklapbare of te verzinken) twistlocks te voorzien. Types: Rs, Res, Sgs. Een dergelijke wagen zoek ik, liefst met draaistellen dus... Merk maakt mij niet zoveel uit, tijdvak wel, er is namelijk genoeg aanbod in periode V en VI. Suggesties zijn van harte welkom

Mvg, Willem
P.S. En ja, ik weet, dat Märklin dit jaar sinds lang weer een set Res-wagons uitbrengt, maar... beladen met hout, dus alleen in uiterste nood misschien bruikbaar, maar niet handig met die rongen...