Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

OM32 aansluiten op een RS485

Gestart door Meine dinsdag 14 april 2020, 18:53:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
OM32 aansluiten op een RS485
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
OM32 aansluiten op een RS485
Is het mogelijk om een OM32 aan te sluiten op een RS485?

Ik werk met Itrain, en heb een OC32 met een RS485 verbonden. Hiermee stuur ik 6 servo's en 4 daglicht seinen aan.

Dit werkt prima.

Ik had in een grijs verleden ook een OM32 aangeschaft. Deze werkt met de RS232. Echter omdat mijn OC32 onder de baan zit wil ik mijn OM32 ook onder de baan monteren. Nu kan ik een lange kabel maken en vanaf mijn computer een RS232 naar het tabloid onder de baan brengen.
Mooier zou zijn dat ik deze aan de RS485 kan knopen.

Re: OM32 aansluiten op een RS485
Het lange en tevens korte antwoord is NEE.
En het juiste antwoord kan Leon van Perlo je geven, zonder ruis.


Groetjes.
Re: OM32 aansluiten op een RS485
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: OM32 aansluiten op een RS485
Jammer,

Bedankt, dat is duidelijk. Het kan niet.

Ik had iets gelezen op internet van een max3082 die op de OM32 geplaatst kan worden. Deze werkt wel met de RS485, maar dan via een RM51 ( natuurlijk heel wat anders dan wat ik wil) Dit is een klok en klepel verhaal.

Ik moet dus een USB serieel kopen en die aan de RS232 koppelen.

Meine
Re: OM32 aansluiten op een RS485
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: OM32 aansluiten op een RS485
 @citaat

Zoiets staat mij ook bij Meine, Leon van Perlo een mailtje sturen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: OM32 aansluiten op een RS485
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: OM32 aansluiten op een RS485
Interessant hier.
Inmiddels heb ik twee OC/OM een met en een zonder RS485.
Ben benieuwd of je dan eentje zonder RS485 deze kan aansluiten aan de andere met RS485 om deze te kunnen "aansturen" (Dus de een via de andere).
Ga ook eens uitzoeken of de open plekken op de print dit gemis kan wegnemen.
Graag antwoord van Leon ook hier plaatsen.

groet
Harald
Re: OM32 aansluiten op een RS485
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: OM32 aansluiten op een RS485
Citeeriets gelezen op internet van een max3082 die op de OM32 geplaatst kan worden
Dat heb ik ook: en die max3082 is ook nog steeds leverbaar. De datasheet is ook nog steeds te vinden.
De OM32 lectuur is alleen met wat omwegen nog te vinden , en het gaat dan met name om de communicatie met de PC. En daarvoor moet je kunnen inloggen.

Wellicht helpt google raadplegen Leon van Perlo wat werk besparen?
"dinamo+OM32+RS485 site:www.dinamousers.net"

levert de nodige hits op, en daaruit kun je halen waarom Sprinter schrijft wat hij schrijft.

In 2009 was het lastig; in dat draadje worden zowel Koploper als iTrain genoemd door Leon (software versies tot 2010); die software moest iets kunnen regelen wat hardwarematig niet kan.
In 2010 kon het makkelijker,  uiteraard nog steeds met wat beperkingen; toen bestond de OC32 al.
Rond 2010-2011 heeft Xander van iTrain een java-protocoldriver geschreven waarmee je de RS485 communicatie op de PC met iTrain kunt emuleren, of zoiets. Daarna worden er geen vragen meer gesteld.
Dus misschien moet deze vraag bij iTrain geplaatst in plaats van bij Leon.

Het is weinig, maar het is iets.
Het zal helpen om de vraag wat scherper te formuleren.
Re: OM32 aansluiten op een RS485
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: OM32 aansluiten op een RS485
Citaat van: Jan22 op donderdag 16 april 2020, 16:43:11

In 2010 kon het makkelijker,  uiteraard nog steeds met wat beperkingen; toen bestond de OC32 al.
Ik heb deze link even doorgelezen en zoals ik dit zo lees moet het kunnen, in ieder geval in combinatie met ucci:
Bij het antwoord van Leon van Perlo van 2010-02-22 13:03
Optie 1)
Sluit UCCI aan via USB en sluit de OM32 en OC32 aan via de U485


Nu ben ik op dit vlak niet goed onderlegd en Dus ik kan het net zo goed helemaal fout hebben.


Citaat van: Jan22 op donderdag 16 april 2020, 16:43:11
Het zal helpen om de vraag wat scherper te formuleren.

Volgens mij is mijn vraag vrij scherp Is het mogelijk om een OM32 aan te sluiten op een RS485 en het antwoord van Sprinter ook: "nee"

Zou leuk zijn als het toch kon. Zo niet dan koop ik een USB - Serieel kabel en ben ik er ook. Ik heb ook een max3082 liggen dus die is zo geplaatst.

Heeft iemand deze Leon van Perlo gemaild?

Meine
Re: OM32 aansluiten op een RS485
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: OM32 aansluiten op een RS485
Citaat van: Meine op donderdag 16 april 2020, 22:11:04
Volgens mij is mijn vraag vrij scherp Is het mogelijk om een OM32 aan te sluiten op een RS485 en het antwoord van Sprinter ook: "nee"
Goed, de bak ruis dan:  :P

Hardwarematig kan het niet, softwarematig wel. Er bestond een softwaredriver voor, bruikbaar voor iTrain (onderhouden tot 2013, of de drivercode sindsdien is onderhouden,  is de vraag. De javaversie toen was java 5.x of java 6.x).

Ik zou dan ook de vraag hebben gesteld "of de driver geschikt is voor de javaversie die jij gebruikt op je PC of Mac t.b.v. iTrain". Dat lijkt mij het scherper stellen van de vraag. ALS antwoord "Nee", DAN einde ruis-bericht.

Martin Domburg (Domburg Support) beheert de wiki van dinamousers, en in die wiki wordt deze driver wel genoemd. Als je inlogt op www.dinamousers.net dan kun je de javadriver, configfile en handleiding van de OM32 downloaden, of minimaal opvragen (mochten ze onvindbaar zijn).

Als je de vraag stelt op dat forum, heb je kans dat je antwoord krijgt van een OM32-expert, misschien van Leon van Perlo zelf (in 2019 beantwoordde hij nog vragen).

De hoofdreden waarom het niet kan/kon is dat de OM32 opgebouwd is als een seriële kaart.
iTrain verwacht een signaal terug, en dat seintje terug komt er zonder die softwaredriver nooit.
Zo'n softwaredriver simuleert dat seintje terug (dus doet eigenlijk alsof het er wel is).   
De communicatiechip max3082 lost op dat punt niets op. Twee weerstandjes op de OM32-kaart beletten het seintje terug.
De OM32 kan zonder die software wel onder Koploper aangestuurd worden, omdat dat programma geen signaal terug verwacht. Mijns inziens hoort je vraag daarom thuis op het iTrain forum, en niet op dat van dinamousers. De driver werd geschreven en onderhouden door Xander Berkhout (Berros).
Re: OM32 aansluiten op een RS485
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: OM32 aansluiten op een RS485
Er is nog een reden om het iTrain forum eerst te polsen, en dat betreft de releases en patches.

Onlangs stuitte ik op dit draadje (Nieuwe release van iTrain beschikbaar). En daar trof ik aan dat in 2019 iTrain 4.1.8 verscheen, met daarin o.a.
Citeer- OM/OC32 accessoires met hetzelfde adres maar andere naam gaan nu ook gelijk mee als de interface online is.

Nu zitten we inmiddels bij iTrain al aan versie 5.0.3, en ik heb geen idee of OM32 met RS485
nu wel of niet die driver nog heeft.
Dus is er maar een weg: eerst iTrain vragen of die driver nog nodig is.

Daarna Leon van Perlo (dus het dinamousers forum) vragen hoe en waar je die IC in de OM32 kaart moet prikken (natuurlijk liefst met een foto die je hier kan laten zien).
Je zult waarschijnlijk pas dan de tip krijgen om een goedkopere chip te nemen.
Want dat gaf Leon in het verleden al aan. Het kan veel goedkoper.
Re: OM32 aansluiten op een RS485
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: OM32 aansluiten op een RS485
Jan Willem,

Ik heb ondertussen een post gedaan op het iTrain Forum

https://berros.eu/itrain/forum/viewtopic.php?f=105&t=14890

Ik ben daar al wat wijzer geworden. het is echter nog niet gelukt.

Ik ga nu eerst de OM32 via de RS232 aan Itrain Koppelen en daarna weer een poging doen om het via de Rs485 te doen.

Meine