Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Faller 2020

Gestart door BW Rheine woensdag 29 januari 2020, 09:26:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Faller 2020
BW Rheine
gast

Faller 2020
Re: Faller 2020
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Faller 2020
Een ringloods voor de nieuwe 12o draaischijf van Marklin! Gelukkig heb ik de oude oude draaischijf  >:-D
Re: Faller 2020
Lid sinds: 2019

offline
Re: Faller 2020
Leuke dingen tussen. Thanks.
Re: Faller 2020
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Faller 2020
Faller toonde in Neurenberg als blikvanger een groot kasteel.
Weet er iemand of dit een bestaand kasteel is of dat ze zelf iets hebben bedacht?
En als het een bestaand kasteel is, waar is het dan te vinden?

mvg Hans
Re: Faller 2020
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Faller 2020
Ik vond na het nodige speurwerk alsnog info:

Ausblick 2021
Als Perspektive auf das 75-jährige Firmenjubiläum in 2021 wird in Nürnberg erstmalig das Jubiläumsmodell »Schloss Bran« gezeigt.

Wikipedia: Schloss Bran is een echt kasteel in is een sprookjesachtig slot in de nabijheid van de Roemeense stad Bran, in de Zuidelijke Karpaten.
Dit kasteel is het kasteel van Dracula, dus internationaal bekend.

Als je de foto's van het echte kasteel bekijkt en daarna het Faller model, dan zie je dat het Faller model wel op het origineel lijkt, maar dat het ook wel fors is vereenvoudigd vanwege productie redenen. Het origineel is eigenlijk toch wel een stuk mooier om te zien.
Re: Faller 2020
Lid sinds: 2013

offline
Re: Faller 2020
Die brandweerkazerne is echt een reclad van een eerdere uitvoering van een heel erg laag niveau.
Re: Faller 2020
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Faller 2020
Ik heb een e-mail aan Faller gestuurd ivm. nadere info over het nieuwe kasteel, zoals de afmetingen en de verkoopprijs.
Daar wordt door hen niet op gereageerd.

Is dit een goed/slecht teken. oftewel zou het kasteel wellicht niet in productie gaan?

Ik denk dat het wel in productie gaat, vergelijk het prototype van het grote klooster van 4 jaar geleden.
Wat denken jullie?

mvg Hans
Re: Faller 2020
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Faller 2020
Ik kan mij voorstellen dat Faller nog geen verdere informatie wil/kan geven, aangezien het model nog niet officieel is aangekondigd. Het betreft ten slotte een (vermoedelijk) jubileummodel voor 2021. Op de website van SWR Eisenbahn Romantik is nog wel het volgende te vinden: "Das Schloß Bran der Firma Faller ist für Hagen von Ortloff die herausragende Entwicklungen dieser Messe. Die Burg, deren Vorbild in Siebenbürgen steht, ist momentan noch eine Konzeptstudie, sie besteht aus circa 1200 Teilen".

Foto's (© SWR Eisenbahn Romantik):

Re: Faller 2020
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Faller 2020
Citaat van: pinkf op zaterdag 01 februari 2020, 20:46:56
Dit kasteel is het kasteel van Dracula, dus internationaal bekend.
:roll: Hhmm... Achter het woordje "is" moet nog staan "volgens de hardnekkige mythe". 8)
Maar ik ga graag mee in de mythe en legendes over Dracula, voor mij is dit ook de woonstek geweest van Vlad Dracula.

Het zou wel heel gaaf zijn als dit studiemodel van Faller er werkelijk komt. B)
Een Preiser Dracula erbij en helemaal los gaan met verouderen en de scenery eromheen en je hebt een hele mooie blikvanger. B)
( en ja, de prijs zal vergelijkbaar zijn met die van een dure lok, maar ja, lekker belangrijk, niet dus. :D)

Dirk-Jan

Re: Faller 2020
nobody
gast

Re: Faller 2020
 @citaat Vlad Dracula (De spietser) ===> klik
Re: Faller 2020
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Faller 2020
  @citaat @citaat en  :offtopic:

WikkiWim, dat klikkie naar je Wiki voegt voor mij niks toe, ik leerde op de lagere school al over Vladje.  O:-D >:-D

Citaat van: modelattic op zondag 09 februari 2020, 15:08:55
de informatie die ik ervan heb
Frank, wij hier, de lezers, zijn blij met dit soort info, maar willen dan ook de bron weten. :roll:
:o) Ken je misschien een vriend van de buurman van de aangetrouwd neef van iemand die bij Faller werkt? :D

Dirk-Jan
Re: Faller 2020
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Faller 2020
Citaat van: Dirk-Jan op zondag 09 februari 2020, 14:27:26
Een Preiser Dracula erbij en helemaal los gaan met verouderen en de scenery eromheen en je hebt een hele mooie blikvanger. B)
( en ja, de prijs zal vergelijkbaar zijn met die van een dure lok, maar ja, lekker belangrijk, niet dus. :D)

Met dat verouderen ben ik het geheel mee eens, zoals het model nu is gepresenteerd, zijn de muren veel teveel in een kleur (lichtbeige?) gehouden, dat is nogal saai!
Dan kun je je met recht afvragen of zoiets (veel) meer waard is dan 400 euri, als je er zelf nog (heel) veel aan moet doen om het toonbaar te maken.

En eigenlijk denk ik ook dat dit kasteel (nog) groter gaat worden dan het eerder genoemde klooster, wie heeft er zoveel ruimte op zijn treinbaan (over voor 1 gebouw)?

mvg Hans
Re: Faller 2020
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Faller 2020
Als ze dit model gaan uitbrengen zal ik zeker ook niet lang twijfelen om er 1 aan te schaffen. Niet zozeer voor op mijn baan maar gewoon als leuk project >:-D

Machtig mooi als je het aan mij vraagt :D
Re: Faller 2020
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Faller 2020
In een messe film, die op youtube staat, vertelt de ceo van Faller, dat de ruimte die het kasteel verbruikt, kleiner is dan het klooster.
Dat is dan wel weer prettig!

Verder zegt hij ook dat ze tot nu toe veel pos. feedback op dit prototype hebben gehad.
Dan zal het wel in productie genomen gaan worden.

mvg Hans
Re: Faller 2020
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Faller 2020
Ik begrijp uit de Messe TV Nürnberg 2020 - FALLER dat Faller de reacties uit de markt afwacht om het model eventueel in productie te nemen.
Dus heb je interesse laat het Faller weten.

                                                        Kees.
Re: Faller 2020
Marten
gast

Re: Faller 2020
Ik denk dat ik hem wel zou kopen, ligt natuurlijk wel aan de prijs. Ik zou hem wel verouderen dat lijkt mij mooier.

Gr. Marten
Re: Faller 2020
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Faller 2020
Ik ben het kasteel Bran op internet op een (geografische) kaart tegengekomen.
Ik heb een poging gedaan om de afmetingen te berekenen.

Het is in het echt ong. 48x28m groot.
Dat is in H0 ong. 55x32cm.


Het klooster van Faller is 61x52cm dus groter en meer 'vierkanter'.
Uiteraard verdient zo'n kasteel ook 'omgevingsruimte' en een (hoge) berg waar het goed tot z'n recht komt, dan ben je al gauw 75x50cm kwijt.
Deze benodigde ruimte zal niet iedere (treinbaan) liefhebber beschikbaar hebben.

mvg Hans

Re: Faller 2020
Lid sinds: 2008

offline
Re: Faller 2020
Eerste foto die ik van het origineel zag, was in een besneeuwd landschap.
Ook leuk om zo vorm te geven, maar je hebt wel wat plek nodig...

Groeten,
Ton.
Re: Faller 2020
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Faller 2020
Op internet las ik wat e-mail teksten van een medewerker van Faller over het kasteel Bran.

mvg Hans

Mit dem Modell der Törzburg im rumänischen Bran verfahren wir ähnlich wie seinerzeit mit dem Bausatz des Klosters Bebenhausen, also dass wir es auf den verschiedenen Messen zeigen und ein Stimmungsbild einholen, bevor wir die Entscheidung treffen, es zu produzieren. Stückkosten liegen uns aber noch nicht vor. Infos und viele Bilder zum Originalbild gibt es auf der offiziellen (englischen) Website: http://www.bran-castle.com.

Exakte Maße für die Burg liegen uns noch nicht vor. Habe mich gerade erkundigt. Ungefähre Maße sind: Breite 50cm, Tiefe 40cm, Höhe 35cm.
Re: Faller 2020
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Faller 2020
Hier een stukje in de Eisenbahn Kurier over de burcht Bran; (link uit de Faller nieuwsbrief)
https://www.faller.de/xs_db/DOKUMENT_DB/www/_blaetterkatalog/epaper-Eisenbahn-Kurier-571-2020/index.html#0

Dirk-Jan
Re: Faller 2020
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Faller 2020
Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 27 maart 2020, 10:32:03
Hier een stukje in de Eisenbahn Kurier over de burcht Bran; (link uit de Faller nieuwsbrief)
https://www.faller.de/xs_db/DOKUMENT_DB/www/_blaetterkatalog/epaper-Eisenbahn-Kurier-571-2020/index.html#0

Dirk-Jan
Men kan op de website van de Eisenbahn Kurier een korte enquete invullen.
Kijk op https://eisenbahn-kurier.de/burg-bran
De afmetingen van de burcht zijn 50 cm × 30 cm, Höhe 35 cm.

Als min. prijs voor de burcht wordt genoemd €500,-.
Dat is eigenlijk al (te) duur. Het klooster van 4 jaar geleden koste toen al €400,-.
Als ze het zo duur maken, zullen er niet veel van verkocht gaan worden, denk ik zo!

mvg Hans
Re: Faller 2020
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Faller 2020
Net de enquete ingevuld, die €500,- is natuurlijk niet niks, maar anderen geven het lachend uit aan een lok.(ik ook :D)
Zo'n lok zet je op je baan en die rijd rondjes, maakt eventueel wat geluid en rookt soms, en dat is het wel. :o)
Dit bouwpakket geeft uren, dagen, weken bouwplezier (en misschienbij sommige een hoop gevloek en frustratie :-))
En je hebt er een enorme blikvanger bij. B)

Dirk-Jan
Re: Faller 2020
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Faller 2020
Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 03 april 2020, 14:02:47
Net de enquete ingevuld, die €500,- is natuurlijk niet niks, maar anderen geven het lachend uit aan een lok.(ik ook :D)
Zo'n lok zet je op je baan en die rijd rondjes, maakt eventueel wat geluid en rookt soms, en dat is het wel. :o)
Dit bouwpakket geeft uren, dagen, weken bouwplezier (en misschienbij sommige een hoop gevloek en frustratie :-))
En je hebt er een enorme blikvanger bij. B)

Dirk-Jan
Dirk-Jan, in zekere zin heb je wel een punt. Het is echter ook zo of je zoveel geld voor 1 gebouw over hebt, of je dat het waard vindt.

mvg Hans
Re: Faller 2020
BW Rheine
gast

Re: Faller 2020
Re: Faller 2020
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Faller 2020
Altijd weer leuk om nieuwe modellen te bekijken.
Hoewel hier ook weer een aantal "oude bekenden" bij zitten, o.a. bij de maand modellen molen "de Kat", station Mittelstadt, Spookhuis e.a.

Blijkbaar zijn deze "oude" modellen nog steeds veel gevraagd en ja, daar speelt een fabrikant natuurlijk graag op in! O:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Faller 2020
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Faller 2020
 :) Ik ga er donderdagavond maar effe voor zitten, het lijkt er op dat de Burcht Bran er toch gaat komen.
Overmorgen gaat om 19.00 de video live met Faller nieuwigheden.
En als dat zo is ga ik hard nadenken, ruimte heb ik er eigenlijk helemaal niet voor, maar het lijkt me wel een gaaf bouwwerk. :roll:

Dirk-Jan
Re: Faller 2020
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Faller 2020
Live stream gezien, leuk!

Bij Faller verwachten ze Burg Bran in de herfst van 2021 te gaan uitleveren.

Ik kon nog niet de verkoopprijs vernemen.
Iemand anders wel?

mvg Hans

Re: Faller 2020
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Faller 2020
 :) Yep de burcht gaat er komen. B) :thumbup:
Ik heb ook geen prijs gehoord, dat blijft nog even spannend.
Wel ongeveer 750 onderdelen en het formaat is 50 x 32 cm. Met een berglandschap eronder ongeveer een vierkante meter.

Dirk-Jan