Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

koploper

Gestart door marklin h0 woensdag 23 januari 2008, 19:20:15

gewoon even peilen wie er een koloper van marklin zou kopen
Ik koop hem niet, omdat er dingen aan mankeren

13 (2.5%)

Ik koop hem niet omdat hij niet in mijn tijdperk past/geen nederlands rij

184 (36.1%)

Ik koop de geel/blauwe

163 (32.0%)

Ik koop de olympische

25 (4.9%)

Ik koop ze allebei

83 (16.3%)

Ik beslis pas nadat ik ze beide gezien heb

42 (8.2%)

Totaal aantal stemmen: 279

Re:koploper
woutje
gast

Citaat van: Acido op zaterdag 05 december 2009, 10:45:54
Citaat van: marklinfanaat op vrijdag 04 december 2009, 14:01:01kan je eigenlijk ook losse onderdelen van de koploper bestellen?

Zie HIER voor de onderdelenlijst.

De toelevering is dramatisch slecht. Bij mij ligt een stel ter reparatie: gebroken draaistel en koppeling. Al maanden niet leverbaar en het vooruitzicht is onzeker.

Gr, Ben.

Specifieke onderdelen zijn nog altijd niet leverbaar.  :(

Hoi Hennie,

Koploper draait keurig z'n rondjes! De stationsomroep blijft echter meer gekraak dan een fatsoenlijk te begrijpen bericht.

Groet,
Wijnand
Populier
gast

Hoi Wijnand,
Klinkt gek maar probeer eens de tussenrijtuigen 1e/2e klas van plaats te laten wisselen. Ik had in het begin ook problemen met het geluid  en dat was de oplossing. Kan natuurlijk verbeelding zijn. Maar nooit geschoten altijd mis. Ben benieuwd.

groet Hennie
Populier
gast

Dit wil je dus niet weten. Lok voorzichtig in elkaar gezet gezien de voorgaande koppelingsproblemen: na pakweg een half uur doet plotseling de toeter en de stationsmededeling het niet meer. Blijkt wederom een koppeling het begeven te hebben. Ik weet niet waar Märklin zijn koppelingen vandaan haalt maar dit gaat mij dus veel te ver. Heb een brief op poten geschreven naar de leverancier met het verzoek om dit "produkt" terug te nemen. Ben benieuw hoe hier op gereageerd gaat worden. Dit is blijkbaar zelfs geen maandagmorgen model.  :twisted:

een verontruste M* liefhebber
Hennie Al

alles bijeen dus ongeveer 1 1/2 uur "plezier" gehad van een splinternieuw product!!
Brenner
gast

De koppelingen zijn inderdaad een "schwachstelle"
De connectors zijn waarschijnlijk oorspronkelijk niet bedoeld om treinen aan voort te trekken.

Ze moeten in ieder geval met veel fingerspitzengefühl in elkaar geschoven worden en zo
mogelijk nog voorzichtiger uit elkaar gehaald worden. Niet iets om iedere dag te doen.

Dezelfde connectors worden overigens door Piko gebruikt.
Misschien is er daar sneller aan te komen ?

Windhoven

Nieuwsgierig. Zijn het echt de koppelingen zelf die het begeven, of breken de draden naar de koppeling?

De koppelingen van Piko zoals ze die bij de hondekop ook gebruiken zijn niet echt een optie denk ik gezien ze er op een beurs (was het Eurospoor?) een heel aantal hadden voor een knutselprijsje omdat de doos en de koppelingen ontbraken.

Daarbij is mijn gevoel dat de koplopers beter te koppelen en te scheiden zijn dan de Piko hondekoppen. Wel is het zo dat je het bij beide soorten heel rustig en voorzichtig moet doen.

Heeft Märklin diezelfde koppelingen niet op de ICE zitten? Daarvan zullen toch wel reserveonderdelen leverbaar zijn.

Citaat van: Populier op zaterdag 05 december 2009, 12:02:25
Hoi Wijnand,
Klinkt gek maar probeer eens de tussenrijtuigen 1e/2e klas van plaats te laten wisselen. Ik had in het begin ook problemen met het geluid  en dat was de oplossing. Kan natuurlijk verbeelding zijn. Maar nooit geschoten altijd mis. Ben benieuwd.

groet Hennie

Ik ben wel benieuwd waarom dat zou werken. Heb je dan niet gewoon een defecte koppeling verplaatst? In ieder geval zit je dan met de verkeerde bakvolgorde.
Blausee-Mitholz
gast

Citaat van: henkv op zondag 06 december 2009, 10:24:52
In ieder geval zit je dan met de verkeerde bakvolgorde.

Maakt bij M* niets uit die plakken er zelfs een voetbal op  :lol: :lol: :lol:

Mvg, Johan
OmeLaurus
gast

En weer komt er een nieuwe Koploper aan (het uitmelken is echt begonnen):

Onze grote vrienden van De Tombe vermelden in hun laatste mailing:

Art 37421.2    NS Koploper in de uitvoering ?Amsterdam Airport Schiphol? 

(met een klein excuus daarachteraan dat ze iets te vroeg waren met de aankondiging, officieel pas per 19/12 09:00 )
Danielrailer
gast

ik zie hem niet staan
woutje
gast

Citaat van: Danielrailer op woensdag 16 december 2009, 16:29:18
ik zie hem niet staan

Jij hebt ook geen mailing Daan.
Blausee-Mitholz
gast

Citaat van: OmeLaurus op woensdag 16 december 2009, 15:55:55
NS Koploper in de uitvoering ?Amsterdam Airport Schiphol? 

Ik ken die uitvoering niet, hoe ziet die er uit? ben er wel benieuwd na of betreft het een studie model............

Mvg, Johan
Danielrailer
gast

Citaat van: woutje op woensdag 16 december 2009, 16:37:08
Citaat van: Danielrailer op woensdag 16 december 2009, 16:29:18
ik zie hem niet staan

Jij hebt ook geen mailing Daan.

Nee, dan wordt het lastig kijken.

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

en? rond de 399 euro's ?
Speciale Gast

RFO 193 623

Lijkt me wel, er wordt geen prijs genoemd in de mail. Ik ga er daarom van uit dat ie het zelfde kost als de Voetbal variant.

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

Hmmm, wel prijzig.... :?

Groet Paul
marklinfanaat
gast

En geen trix versie of wel?
woutje
gast

Citaat van: marklinfanaat op woensdag 16 december 2009, 22:00:24
En geen trix versie of wel?

De Trix Koplopers zijn goed verkocht vandaar geen actie om voorraden te dumpen.

Gr, Ben.
Populier
gast

Citaat van: NL-modelspoor op zondag 06 december 2009, 08:18:10
Nieuwsgierig. Zijn het echt de koppelingen zelf die het begeven, of breken de draden naar de koppeling?

Was nog vergeten te antwoorden: ja het zijn in beide gevallen de "mannetjes" die het begeven. Aan de zijkant zit een soort klemmetje wat afbreekt. Na de eerste keer weet ik wel dat het een probleem is. Vandaar mijn enigszins heftige reactie op de tweede, exact dezelfde, breuk. Eerst het 1e klas rijtuig en nu het aangrenzende motorrijtuig. Het lijkt wel of men bij de reparatie even getest heeft of die 'geslaagd' was. Ik kan mij niet voorstellen dat bij normaal gebruik plotseling een koppeling het begeeft. Heb op 9-12 hierover een mailtje aan M" gestuurd. Blijkbaar leest men daar geen e-mails want er kan zelfs geen ontvangstbevestiging af (of mijn Kohlenpot Duits
is niet te begrijpen).  :wink:

groet Hennie
snoffer
gast

Zijn er al foto's ofzo van deze ''nieuwe'' variant ?

Mvg,

snoffer

Windhoven

Geen foto's van de "Amsterdam Airport Schiphol" maar hij heeft wel bestaan (dan helaas wel als een drietje), gevonden op WikiPedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Intercitymaterieel

Citaat van: WikiPedia
In de zomer van 1995 werden treinstellen 4011-4015 voorzien van stickers met het logo van luchthaven Schiphol. Vanaf het ingaan van de nieuwe dienstregeling dat jaar werden de treinen uit Enschede (net als de treinen uit Groningen en Leeuwarden) in Amersfoort gesplitst in een treindeel voor Amsterdam Centraal en een treindeel dat via de Zuidtak naar Schiphol reed. het was de bedoeling dat genoemde treinstellen de vleugeltreinen van de serie 1600 van en naar Schiphol zouden rijden. Door verstoringen kwamen de treinstellen echter vaak in andere diensten terecht en werd de bestickering al snel weer ongedaan gemaakt.

Zou Marklin de volgorde van deze Wiki pagina aanhouden?

Heb er helaas geen foto van, maar het is een gewone Koploper met het Schiphol-logo op de zijkant van de koppen (zelfde plek als die voetbal)

ICE-3

Nu wel een foto:

bron: modeltreinexpress

Groeten, Paul
Speciale Gast

:D En nu op de website;

http://www.marklin.nl/

Dirk-Jan

Carpe diem

Citaat van: p.ghijsen op vrijdag 18 december 2009, 12:43:08
Nu wel een foto:

Hoi Paul,

Ik ben trots op het logo; mijn vrouw en ik werken al meer dan 32 jaar bij dit prachtige bedrijf.

Ik had eigenlijk liever dat M* alsnog de 1602 "Schiphol" had uitgebracht. Dat was ooit werkelijkheid.

Is hier ook weer aan het model geschuurd? Hoeveel worden /zijn er gemaakt? Ik hoor graag verder.
Blausee-Mitholz
gast

Hans, dit model is wel een must voor jou natuurlijk  8) 8)

Mvg, Johan
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Citaat van: Hans Biere op vrijdag 18 december 2009, 17:24:51
Citaat van: p.ghijsen op vrijdag 18 december 2009, 12:43:08
Nu wel een foto:

Hoi Paul,

Ik ben trots op het logo; mijn vrouw en ik werken al meer dan 32 jaar bij dit prachtige bedrijf dus ik ben zeer trots op het logo.

Ik had eigenlijk liever dat M* alsnog de 1602 "Schiphol" had uitgebracht. Dat was ooit werkelijkheid.

Is hier ook weer aan het model geschuurd? Hoeveel worden /zijn er gemaakt? Ik hoor graag verder.

Hans,

Er worden 250 exemplaren gemaakt van deze uitvoering.

Ik hou het gewoon bij mijn standaard koploper  :D
Mvg,

Peter / degeluidsman.
marklin-trein
gast

ik ben het met peter eens.

leuk hoor, al die verschillende versies van de koploper maar doe mijn de olympische versie maar.
daar zit ik en volgens mij ook zeker nog andere mensen al veel langer op te wachten.

thijs
Danielrailer
gast

Ook dit model is een 4221 (de oorspronkelijke).
De echte schipholtreinstellen waren de 4011-4015. Die waren dus 3-delig.
De zoveelste blunder van marklin.  :?
Forum Moderator

Citaat van: Danielrailer op vrijdag 18 december 2009, 22:06:59
Ook dit model is een 4221 (de oorspronkelijke).
De echte schipholtreinstellen waren de 4011-4015. Die waren dus 3-delig.
De zoveelste blunder van marklin.  :?

Dan haal je er toch een bak tussenuit.

Deze kan je dan gebruiken voor je gewone koploper  :D :D :D :D

Groeten,

Peter / degeluidsman.
Danielrailer
gast

*zucht*

Dit is al de zoveelste keer dat ik, maar ook anderen moet zeggen:

Je kunt niet van je koploper IV een III maken, omdat een IV een A en een B bak hebben en een III alleen een AB
Al kon het wel, je gaat toch geen 4 bakken kopen om er één werkloos te laten staan?
Zo'n bak kost wel: ?400/4=?100 per bak.
Forum Moderator

Wat zijn de verschillen dan tussen een A en B bak volgens jou.

Peter / degeluidsman.
Danielrailer
gast

een A is eerste klas en een B tweede.
Forum Moderator

Citaat van: Danielrailer op zaterdag 19 december 2009, 08:23:18
een A is eerste klas en een B tweede.

Oh

Daar kan ik me niet druk om maken, ik zit niet met een vergrootglas langs mijn baan.

Ik dacht dat er technisch nog een verschil was, maar dat is dus niet het geval.

Dat zal voor iedereen anders zijn natuurlijk, ik kijk meer naar het gehele treinstel.

Peter / degeluidsman.
Danielrailer
gast

Nou daarvoor heb je geen vergrootglas nodig hoor.

Carpe diem

Citaat van: Danielrailer op zaterdag 19 december 2009, 08:10:13
*zucht*

Dit is al de zoveelste keer dat ik, maar ook anderen moet zeggen:

Je kunt niet van je koploper IV een III maken, omdat een IV een A en een B bak hebben en een III alleen een AB

Jawel hoor. Zie hier de handleiding...
Danielrailer
gast

Dat is andere koek. :D
marklinfan
gast

de olympische koploper is weer uitgesteld
nu komt die niet in januari zoals vele dachten maar maak er maar maart 2010 van

Tweede probleem als je van een viertje een drietje zou willen maken, is dat de apparaten onder de bakken er heel verschillend bijhangen. Zal niet iedereen evenveel boeien, maar de verschillen zijn wel zo groot dat je het ook ziet als de trein gewoon op de rails staat. Als je het weet natuurlijk.

Technisch is er geen enkel probleem. Je kunt probleemloos een bak uit het stel halen. Driedelig rijdt het ook prima.

Dmnz

dan mogen ze nu komen met de kinderboekenweek 'versie'  :lol:
en daarna ff opnieuw verven en wat aanpassingen voor zo'n ICMm

RodeDuivel
gast

Citaat van: marklinfan op zaterdag 19 december 2009, 09:57:07
de olympische koploper is weer uitgesteld
nu komt die niet in januari zoals vele dachten maar maak er maar maart 2010 van

Ik ga er onderhand vanuit dat de Olympia niet komt. Märklin heeft nog steeds niet de vereiste toestemmingen geregeld. Ik neem onderhand aan dat bij Märklin is doorgedrongen dat het niet handig is om de Olympia uit te brengen, omdat zij op deze wijze de Shops en Stores in problemen brengen. De belanghebbende partijen  zullen zonder twijfel de winkeliers via een kort geding verzoeken de modellen uit te schappen te halen en deze aan te bieden ter vernietiging.

Het klinkt mogelijk negatief, maar het is de realiteit. Märklin dient bij 4 partijen (NS, NOC/NSF, SDA en Management sporters) toestemming te vragen. Zij hebben slechts geïnformeerd of er mogelijkheden waren en zijn daar niet op terug gekomen om het een en ander contractueel en financieel te regelen. Mijn bron? Één van de betrokken 4 partijen. Ouderdom info: 1e week december 2009.

Grtz,

Willem

Nou Willem,

Droom dan maar verder. Volgens mijn bron (bekende winkelier met grote shop), komt hij wel ooit. Alleen tijdstip is onbekend. Ik laat hem lekker in bestelling staan en ik zie het vanzelf wel een keer.
Al die bakerpraatjes van personen die zogenaamd dicht bij het vuur zitten................................

Andre

Danielrailer
gast

:?De winkelier gaat natuurlijk niet zeggen dat hij niet komt :?
Blausee-Mitholz
gast

Van het verhaal van Willem geloof ik niet veel van. Stel Märklin heeft de OS in het magazijn liggen maar de toestemming is niet rond ach we laten ze maar in het magazijn liggen want we hebben geen toestemming.
Als de OS in het magazijn zou liggen dan denk ik niet dan Märklin Nederlans zo laks is met het toestemming verkrijgen. De modellen zouden dan klaar zijn en niet uitleveren kost meer geld dan toestemming regelen.

Het wordt wel een farce zo met veel bombarie OS aankondigen en dan uitstellen bies, bies, bies. Heb al eerder gezegd naar mijn mening ligt bedrukkigs probleem ten grondslag.
Ik hoop van harte dat het stel gaat komen maar nee ik heb er geen belang bij maar voor die gene die wachten is het wel sneu

Mvg, Johan
RodeDuivel
gast

Citaat van: Baardo op zaterdag 19 december 2009, 13:14:14
Nou Willem,

Droom dan maar verder. Volgens mijn bron (bekende winkelier met grote shop), komt hij wel ooit. Alleen tijdstip is onbekend. Ik laat hem lekker in bestelling staan en ik zie het vanzelf wel een keer.
Al die bakerpraatjes van personen die zogenaamd dicht bij het vuur zitten................................

Andre

@ Andre,

Ik droom niet, maar hou me bij de realiteit. Märklin heeft niet de vereiste toestemming, omdat men gewoon vertikt te betalen voor de rechten. De winkeliers zijn van dit feit niet op de hoogte, omdat Märklin de ware reden niet verteld. Märklin is per 1/1/2010 vertrokken in Nederland. Wie krijgt de shit over zich heen? Dat zijn de shop en stores, omdat het een shop en store model is.

Het is zaak dat Märklin netjes de vereiste toestemmingen regelt en betaald voor de rechten. Betrokken partijen zijn op de hoogte van de aankondiging van Märklin dat het model komt. De juristen lopen al warm voor een kort geding procedure.

Het lijkt mij dat wij als hobbyisten en de winkeliers hier niet op zitten te wachten.

Grtz,

Willem

NB. Deze info komt uit de eerste hand en weet exact als een van de weinigen in Nederland wie je dient te benaderen voor de vereiste toestemming.

Carpe diem

Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 18 december 2009, 18:24:53
Hans, dit model is wel een must voor jou natuurlijk  8) 8)

Johan, ik was vandaag bij Den Uyl in Bussum. De "Schipholler" stond niet in vitrine en Martijn (de hoofverkoper) was er helaas ook niet dus heb ik niet ff lekker kunnen stoken.... en ook geen "inside-information" in kunnen winnen... :lol: :lol: :lol:

De geknutselde "Voetbal-koploper" stond er wel dus Den Uyl is niet "geboycot" zo hieruit mag blijken.  :lol: :lol: :lol:
redskin
gast

Citaat van: RodeDuivel op zaterdag 19 december 2009, 16:49:33

NB. Deze info komt uit de eerste hand en weet exact als een van de weinigen in Nederland wie je dient te benaderen voor de vereiste toestemming.

Ben dan een echte vent en vermeld je bron. (Zoniet, sinterkaas is alweer een paar weken vertrokken met zijn speculaas).

Denk trouwens dat iedere jurist wel weet hoe het zit met de rechten en hoe je deze moet verkrijgen. Dus een an de weinigen lijkt me een beetje overdreven.
marklinfan
gast

ik vind het nogal raar dat marklin geen toestemming heeft voor zoon afbeelding voor de olympische koploper.
dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat marklin daar geen toestemming voor heeft gevraagd.
waarom heeft marklin namelijk gezegt dat ze hem  gaan uitbrengen.
ik vind als je iets gaat uitbrengen moet je dat doen anders zijn de marklinnisten  niet blij en dat kan je klanten kosten.
in deze tijd kan marklin dat absoluut niet veroorloven
Forum Moderator

Misschien moeten de dit draadje wel anders gaan noemen.

Kopzorgen i.p.v. Koploper  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Als hij nooit uitkomt zullen de handmonsters van dit model wel erg veel geld waard worden.

We wachten maar af.

Peter / degeluidsman.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.