Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Defecte Viessmann 5291

Gestart door Annemia maandag 04 februari 2019, 18:08:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Defecte Viessmann 5291
Ik heb twee van de 5291 in elkaar gezet. De eerste die ik in elkaar zette, doet het. Toen de tweede gedaan, die doet het niet. Is het ook hier een kwestie van een transistor/fet vervangen?

Edit Looney Tunes: Titel, na afsplitsen uit ander draadje, gewijzigd.
Re: Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
Beste Winus,

Als geen één van de 4 uitgangen van die Viessmann 5291 het doet, dan denk ik dat er wat anders fout is gegaan, plaats eens een duidelijke foto van de print, het zijn wel pure Motorola decoders....

Groet, Anne W
Re: Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
Citaat van: Anne W op maandag 04 februari 2019, 22:36:23
Beste Winus,
Als geen één van de 4 uitgangen van die Viessmann 5291 het doet, dan denk ik dat er wat anders fout is gegaan, plaats eens een duidelijke foto van de print, het zijn wel pure Motorola decoders....
Groet, Anne W
Beste Anne W
Bijgaand foto's van de decoders. De "foute" is de decoder waar de rode stekkertjes in zitten. Ik heb ze net nog gecontroleerd de ene doet het gewoon goed, en de ander doet helemaal niets. Ik heb er ook al iemand anders naar laten kijken, maar ook die man wist niet waar het probleem zat.
Het begint een beetje op het kinderspelletje te lijken van "zoek de verschillen tussen de beide plaatsjes", maar ik zie geen verschillen.
Re: Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
Beste Winus,

Ik zie zo één twee drie geen fouten, maar ik ben ook geen deskundige, maar er zal vast nog wel een deskundige kijken.

Wat je zou kunnen doen om iets te controleren:

beweeg de schakelaars een paar keer heen en weer en controleer daarna de werking

de IC's zitten in voetjes, wissel één voor één de beide IC's om tussen de beide decoders, controleer de werking elke keer en stel dus vast of de fout mee gaat met de IC's.

Groet, Anne W
Re: Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
?k Zie wel een verschil maar of dat goed of fout is durf ik niet te zeggen. De transistoren of diodes (hoe noem je die dingen......) ter hoogte van R13 zitten er ten opzichte van elkaar verschillend in.......
Re: Defecte Viessmann 5291
@Winus, ik zie wel een aantal slechte soldeerverbindingen.

Groetjes
Re: Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
Citaat van: GTIBert op dinsdag 05 februari 2019, 12:47:18
zijn we nu Winus zijn probleem aan het oplossen en niet het mijne?
Ik hoop ook en vooral het jouwe. Maar ik ben erbij aaangesloten omdat het om wisseldecoders gaat en omdat in de tweede post het schema van de 5211 decoder voorbij kwam. Mocht je dat storen vinden, dan haak ik alsnog af en vraag ik om een apart draadje.

Citaat van: Hans Biere op dinsdag 05 februari 2019, 12:40:39
?k Zie wel een verschil maar of dat goed of fout is durf ik niet te zeggen. De transistoren of diodes (hoe noem je die dingen......) ter hoogte van R13 zitten er ten opzichte van elkaar verschillend in.......
Dat is een weerstand en daar maakt het niet uit volgens mij.

Citaat van: Anne W op dinsdag 05 februari 2019, 11:19:40
de IC's zitten in voetjes, wissel één voor één de beide IC's om tussen de beide decoders, controleer de werking elke keer en stel dus vast of de fout mee gaat met de IC's.
De IC's heb ik één voor één omgewisseld. Het resultaat blijft hetzelfde, daar ligt het dus niet aan

Citaat van: Sprinter op dinsdag 05 februari 2019, 14:36:13
@Winus, ik zie wel een aantal slechte soldeerverbindingen.
.
Ik zal ze nog eens nalopen. Op de foto zie je het trouwens stukken beter dan in werkelijkheid.
Re: Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
van die met de defekte transistor.Mss kan ik aan de hand van zijn tegenbroeder (die eronder staat) de juiste vinden.Kan je nog wat aflezen op het onderdeel ?
Re: Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
Beste Winus,

Als je het IC naast de schakelaars er even uithaalt, dan kun je met een multimeter de werking van, en het soldeerwerk aan, de schakelaars controleren.

Als ik er aan denk dan kijk ik morgen even in het Edits boek of daarin iets staat over fout zoeken, de Edits decoder is ook een Märklin kloon.

Groet, Anne W
Re: Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
Citaat van: Anne W op dinsdag 05 februari 2019, 23:01:15
Als je het IC naast de schakelaars er even uithaalt, dan kun je met een multimeter de werking van, en het soldeerwerk aan, de schakelaars controleren.
Dit heb ik gedaan, IC eruit alle schakelaars op 0, geen verbinding, alle schakelaars op 1 wel verbinding. Daar ligt het dus ook niet aan.
Re: Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
Beste Winus,

Heb je de solderingen nu ook gecontroleerd/"nagesoldeerd?"

Dan houdt het voor mij op, ik heb het gevoel dat het in het adresseringsgedeelte zit of in de voeding van de eindtrappen.

Groet, Anne W
Re: Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
Alleen met de multimeter aan de onderkant gemeten of er verbinding is. Ik zal straks met een hete bout nog eens het een en ander nalopen, maar verwacht daar ook weinig van. Bedankt in ieder geval voor je hulp.
Re: Defecte Viessmann 5291
Ik verwacht er alles van, het zijn allemaal gelijke schakelingen, dus ik zou niet weten als hij nieuw is waarom hij het niet doet.

Eigenlijk weet ik het wel, oorzaak laat zich raden.  Gewoon goed solderen, dat de ene het wel doet is een wonder gezien het soldeerwerk.

Groetjes
Re: Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
Ik weet niet welke de decoder is die het niet doet maar bij de rechtse zie ik bij een aantal eilandjes weinig of geen soldeer zitten. Loop inderdaad alle soldeerverbindingen na en kijk of je geen banen hebt beschadigd.
Re: Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
Hij doet het helemaal niet. Geen enkele van de vier uitgangen doet het.
Langzamerhand ben ik het helemaal zat met dit ding en laat het verder zo.
Re: Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
Beste Winus,

Voordat je de moed opgeeft, ik heb nog even in het Edits boek gekeken naar "foutzoeken", ik kan je niet veel raad geven omdat het IC2 een ander IC is.

Wat je wel heel makkelijk kunt controleren zijn de voedingsspanningen:

op de eind transistoren: over C5 moet iets van 18 volt staan, afhankelijk van je centrale

over de pennen 8 en 16 van IC1 moet iets van 5 volt staan

over de pennen 8 en 16 van IC2 moet iets van 4 volt staan

Als je de moed toch opgeeft, voortaan geen bouwpakketten meer aanschaffen.

Groet, Anne W
Re: Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2013

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
Sprinter heeft helemaal gelijk, begin eerst met het goed doorsolderen van alle eilandjes.
Maar daarvan een foto en plaats die hier opnieuw zodat we zien of het nu wel goed is.

Als het daarna nog niet werkt kunnen andere mogelijke oorzaken aangepakt worden.
De gehele werking begint met fatsoenlijk soldeerwerk.
Re: Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
Citaat van: Anne W op zondag 10 februari 2019, 12:01:58
Als je de moed toch opgeeft, voortaan geen bouwpakketten meer aanschaffen.
Anne W, Bedankt voor je hulp en je positieve feedback. Deze bouwpakketten zaten bij een hele treinverzameling die ik ooit eens heb overgenomen. Vandaar. Zelf zou ik ze nooit aangeschaft hebben. Het vreemde is alleen dat als je de eerste "in elkaar gebakken" hebt en die doet het, je dan denkt dat het bij de tweede ook wel zal lukken. Niet dus. Ik zal de dingen die je genoemd hebt nog controleren, maar verwacht daar eeerlijk gezegd ook niet veel van.

Citaat van: pjve64 op zondag 10 februari 2019, 12:17:16
Sprinter heeft helemaal gelijk, begin eerst met het goed doorsolderen van alle eilandjes.
Maar daarvan een foto en plaats die hier opnieuw zodat we zien of het nu wel goed is.

Als het daarna nog niet werkt kunnen andere mogelijke oorzaken aangepakt worden.
De gehele werking begint met fatsoenlijk soldeerwerk.
Aan dit soort commentaar heb ik geen behoefte. Ik had al geschreven dat ik er mee stopte.
Ik zou je adviseren, maak eens een foto van je eigen soldeerwerk en vergroot die ook eens 10 keer. Dan zul je zien dat het er op de foto heel beroerd uit ziet, terwijl in werkelijkheid de soldeerverbinding prima werkt.
Re: Defecte Viessmann 5291
Citaat van: Annemia op zondag 10 februari 2019, 16:26:20
Aan dit soort commentaar heb ik geen behoefte. Ik had al geschreven dat ik er mee stopte.
Ik zou je adviseren, maak eens een foto van je eigen soldeerwerk en vergroot die ook eens 10 keer. Dan zul je zien dat het er op de foto heel beroerd uit ziet, terwijl in werkelijkheid de soldeerverbinding prima werkt.
Tja Wimus soms is de waarheid en werkelijkheid keihard. Maar die uitdaging wil ik wel aangaan met je, maar dan moet je ook een foto maken van jezelf met het schaamrood op de kaken.

Groetjes


Re: Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
Het was, als je goed gekeken had, geen reactie op jou post. Die was al eerder en dan heb ik er geen moeite mee.
Het werd nog eens herhaald, niet door jou, nadat ik geschreven had dat ik ermee stopte.
Re: Defecte Viessmann 5291
Wimus, maar het was wel een reactie op jouw bericht dat er niets mis was met jouw soldeer vaardigheden, en dat het dus wel degelijk de oorzaak is van jouw probleem, een ander probleem is dat je niet tegen kritiek kunt.
Hier een plaatje van goede soldeerverbindingen.

Groetjes
Re: Defecte Viessmann 5291
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
Ik ben even gaan cirkelen op je foto. Verbindingen waar ik zo, op basis van de foto, van zou zeggen dat die mogelijk niet goed zijn.


Mocht je twijfelen aan mijn kunsten... Ik soldeer handmatig SMD:


Hier een soortgelijk printje dat ik vorige week in elkaar heb gezet, nog tijdens de opbouw.


Hiervan heb ik er ondertussen een stuk of 8-9 gebouwd. Ieder plaatje bevat 10 decoders.

Groet,
Laurent
Re: Defecte Viessmann 5291
Blausee-Mitholz
gast

Re: Defecte Viessmann 5291
Ik heb paar jaar geleden 30 stuks 5291 voor iemand gebouwd, geen probleem die bouwpakketjes. Schema is simpel.
Op 1 na werkten ze allemaal in 1x. Die niet werkte bleek dat ik 1 IC pootje vergeten was te solderen, na solderen deed deze het ook meteen.
Echt een bouwpakketje waar bij als je de handleiding volgt niks fout kan doen (op solderen na  ;) )

Mvg, Johan
Re: Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2013

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
Citaat van: Annemia op zondag 10 februari 2019, 16:26:20
Aan dit soort commentaar heb ik geen behoefte. Ik had al geschreven dat ik er mee stopte.
Ik zou je adviseren, maak eens een foto van je eigen soldeerwerk en vergroot die ook eens 10 keer. Dan zul je zien dat het er op de foto heel beroerd uit ziet, terwijl in werkelijkheid de soldeerverbinding prima werkt.

Ik ben degene waarvan je het commentaar niet aanstond, dat is natuurlijk jammer want zo zul je nooit iets verder komen!

Om mijn commentaar nog wat te verduidelijken hier een foto van mijn soldeerwerk.
Oh ja ik soldeer pas 40 jaar inclusief handmatig SMD, dus eigenlijk nog een beginner als ik het vergelijk met jouw soldeerwerk  :)

Groetjes,
Peter
Re: Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
Beste Winus,

Ik snap, gezien de herkomst van je bouwpakketten, je motivatie, desalniettemin, mocht je nog wat moed vinden, neem de soldeerbout ter hand en zorg er voor dat alle eilandjes vol met soldeer zitten.

En voor alle anderen, iedereen moet het leren, er hangen bij mij nogal wat Edits zelfbouw printen onder de baan en om die te kunnen testen moest ik toch eerst..........de hoofdprint van het digitale systeem (oude Edits uit 1991) bouwen, voorwaar een hele uitdaging, maar gelukt met wat door alle deskundigen als een veel te grote soldeerbout beschouwd wordt, dus nu Winus bekend heeft gemaakt waarom hij die dingen gebouwd heeft, alleen nog maar positieve aanmoedigingen graag.

Groet, Anne W
Re: Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2013

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
Beste Winus,

Ik zal met de eerste positieve aanmoediging beginnen:
Een mens is nooit te oud om te leren toch, ik zie dat je 74 jaar oud bent dus mijn aanmoediging is om een soldeercursus te gaan volgen en daarna de benodigde spullen te gaan aanschaffen. Dit zal je zeker gaan helpen met allerlei soldeerwerkzaamheden rond de baan.

Succes gewenst,
Peter

Re: Defecte Viessmann 5291
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
Maar het is ook helemaal geen schande dat je niet kan solderen. Solderen is een vak. Ik kan niet stuken. Huur je dus een stukadoor voor in. Ieder zijn vak. En nou is solderen niet extreem moeilijk, maar je moet wel de handigheidjes kennen. Zoals mijn techniekleraar op de middelbare school al zei: "Je kan het erop schijten, je kan het aan elkaar plakken en je kan solderen."
Re: Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
Citaat van: Anne W op zondag 10 februari 2019, 12:01:58
Beste Winus,
Voordat je de moed opgeeft, ik heb nog even in het Edits boek gekeken naar "foutzoeken", ik kan je niet veel raad geven omdat het IC2 een ander IC is.
Wat je wel heel makkelijk kunt controleren zijn de voedingsspanningen:
op de eind transistoren: over C5 moet iets van 18 volt staan, afhankelijk van je centrale
over de pennen 8 en 16 van IC1 moet iets van 5 volt staan
over de pennen 8 en 16 van IC2 moet iets van 4 volt staan
Als je de moed toch opgeeft, voortaan geen bouwpakketten meer aanschaffen.
Groet, Anne W

Beste Anne W,
Bedankt voor je positieve inbreng in dit draadje.
Ik heb van beide decoders, de goede en de foute de spanningen gemeten tussen de punten die je noemt.
Bij de foute decoder meet ik geen stroom tussen 8 en 16 van IC1.
Ik kan nu dus iets gerichter gaan zoeken waar het probleem zou moeten zitten.
Re: Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
Beste Winus,

Meet dan of er verbinding is tussen de plus van C5 en pen 16 van IC1, daarna tussen de min van C6 en pen 8, daarna de spanning  tussen de plus en de min van C6.

Groet, Anne W
Re: Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
Tussen C5 en 16 en ook tussen C6 en 8.
De spanning tussen + en - van C6 is 4V
Re: Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
Het probleem is opgelost. Geen contact tussen R13 en massa (bruin).
Door de decoders naast elkaar te leggen ben ik de banen afgegaan en gemeten waar er contact was.
Daardoor gevonden.
Allemaal bedankt voor de hulp.
Re: Defecte Viessmann 5291
Ben den Hollander
gast

Re: Defecte Viessmann 5291
Mooi. :)

Dan is het nu tijd om de bout nog één keer op te stoken om alle "slechte" solderingen even na te lopen. Dan heb je zekerheid dat het ook op de lange duur blijft werken. ;)
Re: Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
Dat zal ik zeker doen!
Re: Defecte Viessmann 5291
Blausee-Mitholz
gast

Re: Defecte Viessmann 5291
Tip zet de bout op 350 graden.
Tip (punt) van de bout op soldeereiland meteen tin en bij, zodra het vloeit tip (punt) weghalen.
Belangrijk, tin moet goed vloeien dat bereik je met relatief hoge temperatuur en kort verwarmen.

Werk je met lageren bout temperatuur dan moet je er veel te lang op zitten voordat het goed vloeit, haal je dan te snel weg dan krijg je slechte soldeerverbindingen.

Mvg, Johan
Re: Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2018

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
Belangrijk is ook dat tijdens het afkoelen de draden niet meer bewegen. Gebeurt dat toch dan zie je dat het tin dof wordt, de verbinding is dan niet goed en moet dus opnieuw: oude tin weghalen, nieuwe tin gebruiken.
Re: Defecte Viessmann 5291
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Defecte Viessmann 5291
Beste Winus,

De aanhouder wint!!!!

Voor sommige anderen: vriendelijkheid bij het helpen werkt goed, het kost je wat extra inspanning/tijd

Groet, Anne W