Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Digitale kortsluiting PICO Hondekop op MRails wissels

Gestart door Jampie319 donderdag 31 januari 2019, 19:05:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitale kortsluiting PICO Hondekop op MRails wissels
Hallo,
Sinds vorige week bezit ik een PICO Hondekop.
Rijdt mooi, maar op een tweetal M- wissels geeft die kortsluiting met de sleper, als die bovenop de tongen rijdt.
Dit geldt bij twee wissels. Bij mijn overige M- wissels komt dit niet voor.
Wel valt het mij op, dat de sleper erg ratelt op de baan. Misschien, dat dit PIKO eigen is?
Wat kan de oorzaak zijn en wat kan ik er aan doen?
Zou zonde zijn, als de decoder hierdoor het loodje gat leggen.
Jan
Re: Digitale kortsluiting PICO Hondekop op MRails wissels
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Digitale kortsluiting PICO Hondekop op MRails wissels
Hallo Jan,

lijkt mij dat het probleem een verbogen sleper zou kunnen zijn, deze zou vlak moeten zijn, maar uit jouw verklaring dat deze ratelt, zit deze vermoedelijk niet vlak onder het draaistel,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Digitale kortsluiting PICO Hondekop op MRails wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Digitale kortsluiting PICO Hondekop op MRails wissels
Citaat van: Jampie319 op donderdag 31 januari 2019, 19:05:58
Rijdt mooi, maar op een tweetal M- wissels geeft die kortsluiting met de sleper, als die bovenop de tongen rijdt.
Dit geldt bij twee wissels. Bij mijn overige M- wissels komt dit niet voor.
Walter richt zich vooral op de sleper als boosdoener. Ik richt me in deze reactie vooral op de wissels.
Beide kan. Het meest aannemelijk is de sleper (indien andere treinen geen problemen geven op dat 2-tal wissels). 

Het eerste punt: Wijken die 2 wissels af van de andere M-wissels? Er zijn nogal wat wissel-versies in omloop met een gelijk catalogusnummer, maar met verschillende opbouw. Wisseltongen zijn altijd van metaal, maar de Backenschienen (de tussenspoorstaven) waarop de tongen aansluiting geven, waren vroeger van geleidend metaal en daarna niet meer (plastic, maar met een gootje met daarin een metalen letter 'A').
In Clemens blog wordt aangeraden om bij die generatie M-wissels de Backenschienen te polariseren voor 3-rail gebruik.

Het tweede punt wat mee kan spelen is de stand van de puko's. Een sleper kan alleen de tongen raken als de sleper niet hoog genoeg wordt opgetild door de puko's (of als de sleper scheef hangt). Helpt het als je de puko's wat omhoog trekt op die twee wissels? In dat geval doet de kortsluiting zich voor vlak voor het moment waarop de sleper door de puko's opgetild wordt om een kruisende spoorstaaf te passeren.

Het derde punt is het type wissel: boogwissels en driewegwissels hebben meer last dan gewone wissels van mogelijke storingen. Om wat voor type wissels gaat het bij dit 2-tal?

Re: Digitale kortsluiting PICO Hondekop op MRails wissels
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Digitale kortsluiting PICO Hondekop op MRails wissels
Ik heb ook wel wat ervaring met deze rijtuigen.

Driewegwissels geen probleem, boogwissels geen probleem.

Wissels met grote lantaarns altijd een probleem.

Verder zijn veel gebruikte M-rail wissels vaak dusdanig "gebruikt" dat de draaistellen er op de puntstukken uit lopen.

Dan een wisselstraat 1x zigzag gaat, maar twee of mogelijk drie keer achter elkaar geeft gegarandeerd een probleem.
Re: Digitale kortsluiting PICO Hondekop op MRails wissels
De Hondekop komt nieuw uit de doos. De sleper is dus ook nog helemaal nieuw.
De wissels zijn nog de "oude" standaard M-wissels met grote lantaarn. (Die heb ik overigens verwijderd, omdat de Hondekop daar achter blijft hangen.)
Jan
Re: Digitale kortsluiting PICO Hondekop op MRails wissels
Via een kruiswissel verlaat de trein het station en passeert dan twee wissels in rechtdoor stand. Die twee wissels geven het probleem.
Jan
Re: Digitale kortsluiting PICO Hondekop op MRails wissels
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Digitale kortsluiting PICO Hondekop op MRails wissels
Jan,

Dan naar de mechanische situatie van de wissels kijken zoals Jan22 ook aan gaf, rechtuit zou in principe goed moeten gaan.

Ga niet te moeilijk denken in dit geval, bijwagen los koppelen en met de hand over de wissels duwen, je moet dan het "lek" boven water krijgen.

Succes!
Re: Digitale kortsluiting PICO Hondekop op MRails wissels
Zoals Jan al aangaf: De sleper wordt onvoldoende hoog opgetild.
Oplossing: Puko's iets omhoog trekken met een platbektangetje.
Re: Digitale kortsluiting PICO Hondekop op MRails wissels
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Ik kan er wat mee.
Groet
Jan