Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouwen LS Models Reeks 11 DC -> AC

Gestart door Giant zaterdag 26 januari 2019, 01:25:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen LS Models Reeks 11 DC -> AC
Forum Moderator Los forumlayout Banditos
Lid sinds: 2009

offline
Ombouwen LS Models Reeks 11 DC -> AC
Zoals enkelen van jullie zullen weten, heb ik een tijdje terug eindelijk een reeks 11 locomotief van LS Models weten te bemachtigen. :) De aangeschafte loc was alleen een DC model, dit omdat de AC variant nog veel minder vaak op de markt verschijnt.

In dit topic, en specifiek in deze post, verteld Bekie over hoe hij zijn locomotief heeft omgebouwd naar AC. Deze aanpak vind ik persoonlijk echter maar niks.
Dit komt met name doordat met deze aanpak een aangedreven as word ingeleverd, en de (zeer) lastig verkrijgbare onderdelen van de loc onherstelbaar beschadigd dienen te worden... Er moet dan immers een plek voor de sleper uitgefreesd worden in het draaistel...

Om te bekijken of dit ook zonder dusdanig vergaande aanpassingen kon, heb ik het bodemplaatje van 1 van de onderstellen verwijderd. Alvorens dit blokje te verwijderen heb ik eerst wat details van het draaistel afgehaald, met het oog op veiligstellen tegen beschadigingen. Dit is te doen door deze voorzichtig naar buiten te drukken ter hoogte van de 2 pinnetjes. Hier heb ik helaas geen fotos van gemaakt. Dit is overigens niet noodzakelijk, maar bied wel veel betere en makkelijkere toegang tot de wielslepers.

Vervolgens kunnen de schroeven op onderstaande afbeelding worden losgemaakt, waarna het plaatje er simpel afgetild kan worden (Let wel op: Deze zat bij mij initieel wat vast, maar met een nagel tussen de naad van de bodemplaat en het onderstel was dit toch snel los te maken).


Na verwijderen van de bodemplaat is te zien dat het onderstel vrijwel solide is, en dat de nodig tandwielen uitsteken in de bodemplaat.

Let op: Nu de bodemplaat er toch af is, kun je ook de wiel afstand terugbrengen naar 14mm. Doe je dit niet, zal de loc op afbuigende wissels ontsporen bij de punt stukken! :warning:

Goed, in het draaistel zelf dus geen simpele mogelijkheden voor het plaatsen van een sleper zonder aanpassingen. Dus het bodemplaatje zelf maar eens goed bekeken.
De bovenkant van de bodemplaat maakt snel duidelijk dat er inderdaad meerdere uitsparingen nodig zijn voor de tandwielen, en dat niet alleen de tandwielen op de assen uitsteken.


Aan de onderzijde van de bodemplaat is goed te zien dat de verdikkingen erg breed zijn, waarvan ik mij afvraag waarom dit is.


Vanaf de zijkant is goed te zien dat de verdikkingen ruim een millimeter dik zijn.


Terwijl ik dit plaatje eens goed aan het bekijken was, kwam ik tot de conclusie dat het best wel eens 3D-printbaar zou kunnen zijn, en zodoende heb ik dan ook een 3D model gemaakt om te printen. Helaas was ik echter zo stom om hierbij de originele bodemplaat omgekeerd op te meten t.o.v. het tekenen... :oops: Met onderstaande probleem als resultaat:


Wel kon ik valideren dat de grote tandwielen pasten in de ontworpen uitsparingen, en dit had tot resultaat dat ik mij alleen maar meer afvroeg waarom LS Models de enorme verdikkingen onderop de bodemplaat heeft gemaakt... Op onderstaande afbeelding is te zien dat het 3D printje maar een zeer minimale verdikking nodig heeft voor eenzelfde resultaat.


Terug naar de 3D teken software dus, waarbij ik gelijk kans zag om wat andere verbeteringen ook aan te brengen in het 3D model. Namelijk, een kleine uitsparing voor een onderdeeltje van de door mij gebruikte sleper, en een kleine verdieping voor de diep liggende tandwielen. Deze blijken bij nader meten namelijk 0.1 a 0.2mm uit te steken t.o.v. het onderstel zelf.
Met als volgt als resultaat:

Te zien is dat de uitsparingen voor de middelste tandwielen nu wel op de juiste plek zitten, en dat er een minimale verdieping (0.4mm) is aangebracht voor de diep liggende tandwieltjes.

Helaas is aan de onderkant te zien dat door deze verdieping ook een iets grotere verdikking nodig was aan de onderkant van de bodemplaat. Dit komt doordat ik de uitsparingen voor de grote tandwielen 0.2mm dieper heb gemaakt dan in de eerste versie. Ondanks dat ik verwacht dat dit niet echt nodig was, vond ik de in te leveren 0.2mm een acceptabel verlies wat de zekerheid op het passen van de grote tandwielen op de assen alleen maar verhoogd.


Dit model blijkt uitstekend te passen, en dus kan de verdere ombouw beginnen! :)
Hiervoor allereerst de benodigde sleper tevoorschijn gehaald, te weten een Piko 56111.
Deze word geleverd met 3 schroefjes en een lipje met daaraan een draadje, dit lipje voorkomt de noodzaak om aan de sleper te solderen (En de oplettende lezer weet direct vanwaar de kleine uitsparing nodig was.).

Van de 3 meegeleverde schroefjes, word alleen de zilver kleurige kleinste schroef gebruikt. Ook heb ik een wat langer draadje aan het lipje gesoldeerd, omdat het originele draadje simpelweg te kort was.

Vervolgens de sleper gemonteerd onder het nieuwe bodemplaatje:


Waarbij ik bij het terugplaatsen op de loc toch een probleempje ontdekte...

De schroeven om het bodemplaatje vast te zetten zijn na het opschroeven van de sleper niet langer toegankelijk, en zodoende het slepertje maar weer verwijdert.

Schroefjes van de bodemplaat er in:


En slepertje weer terug:

Helaas kwam ik bij het terug plaatsen van de sleper tot de conclusie dat het schroefje net niet diep komt, en bij herhaaldelijk los/vast schroeven het plastic aan de kant van de kleine uitsparing wegduwt. Met als resultaat dat de sleper niet meer 100% vast zit, en iets kan schuiven. Met een iets langer schroefje is dit vermoedelijk wel op te lossen, maar voor nu vind ik de sleper vast genoeg zitten.

Goed, dan resteert enkel nog het aanpassen van de bedrading in de locomotief. Dus de kap moet er even af (Hiervoor heeft Chris op het groterdamproject een adequate beschrijving gemaakt. En zodoende heb ik het openen van de kap dan ook niet vast gelegd.

Na verwijderen van de kap word onderstaande printplaat zichtbaar:


Op deze printplaat heb ik de in onderstaande foto aangewezen 2 draden los gesoldeerd:


En vervolgens heb ik deze 2 draden op de in onderstaande foto aangewezen 2 soldeereilandjes bij gesoldeerd. Dit heeft tot resultaat dat alle wielen nu massa contact maken met de rails, en ook bijvoorbeeld massa detectie dus gewoon zal werken.


Voordat ik de betreffende bedrading heb aangepast, heb ik overigens eerst even de 2 verlichtings units los gemaakt van de print en uit de loc gehaald. Dit omdat ik vond dat zeker her eilandje rechts onder erg dicht bij de kabel zat, en ik bang was deze te slopen. Om deze units los te maken van de printplaat dien je het zwarte balkje op de witte connector (zie linker pijl) richting het het dichtstbijzijnde draaistel te duwen (Let op: Dit zwarte balkje is de vergrendeling waarmee de kabel vast zit, het is echter onderdeel van de witte connector, en zal zodoende ook niet volledig los komen!).
Hierna kun je zeer voorzichtig aan de kabel zelf (Zie rechter pijl) trekken om deze los te maken. Hierbij is minimale kracht nodig, en deze kabels zijn vrij fragiel. Pas hier dus mee op! :warning:

Nadat deze kabels los zijn gemaakt, kun je verlichtings units er simpel uit halen. Dit doe je door de units voorzichtig omhoog te trekken. Let hierbij wel op, deze units zitten vast met 4 pinnetjes en kunnen zodoende dus wat vast zitten.
Terug plaatsen is te doen in omgekeerde volgorde van demontage, waarbij even goed opgelet moet worden of de kabels weer goed in de connector steken na vergrendelen.

Na het aanpassen van de originele bedrading, resteert enkel nog het aansluiten van de sleper zelf. Doordat ik deze onder cabine 1 heb geplaatst komt deze omhoog aan de zijde van de decoder. En word dus ook op het soldeereiland bij de pijl aangesloten (Wanneer de sleper onder cabine 2 word geplaatst, is het soldeereiland waar voorheen de andere rode draad op zat een betere locatie.).


Tot slot rest dan nog het evt. plaatsen van een decoder (Heb ik al eerder gedaan), en het terug plaatsen van de kap.
Waarna de loc mee kan gaan rijden in de dienstregeling op de baan, en deze perfect loopt op C-rail (incl. wissels)! :)



Re: Ombouwen LS Models Reeks 11 DC -> AC
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouwen LS Models Reeks 11 DC -> AC
Ziet er goed uit!!
Re: Ombouwen LS Models Reeks 11 DC -> AC
Mooi ombouwverslag.

Filmpjes kunnen wel iets beter. Nu wordt het filmpje afgekapt na 1/2 rijtuigen en bovendien krijg ik de filmpjes alleen te zien als ik op de link naar Youtube klik. Op het forum zijn ze niet te zien.
Re: Ombouwen LS Models Reeks 11 DC -> AC
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Ombouwen LS Models Reeks 11 DC -> AC
Goed werk Thierry. Doet LSM nou hetzelfde als Roco? Bij plaatsing van de sleper een aangedreven as opofferen?
Re: Ombouwen LS Models Reeks 11 DC -> AC
Forum Moderator Los forumlayout Banditos
Lid sinds: 2009

offline
Re: Ombouwen LS Models Reeks 11 DC -> AC
@Dirkkie
Dank voor de feedback! :)

Citaat van: Dirkkie_84 op zaterdag 26 januari 2019, 12:25:37
Filmpjes kunnen wel iets beter. Nu wordt het filmpje afgekapt na 1/2 rijtuigen en bovendien krijg ik de filmpjes alleen te zien als ik op de link naar Youtube klik. Op het forum zijn ze niet te zien.
Als het goed is zouden de betreffende filmpjes nu ook op 3rail zichtbaar moeten zijn, ik had de instellingen iets te strak staan. :oops:
Voor wat betreft de lengte van de filmpjes, deze waren eigenlijk vooral bedoeld om aan te tonen dat de loc inderdaad goed over wissels e.d. loopt. De betreffende trein er achter was in mijn optiek dan ook niet direct van belang hier in.

@Laurent
LSM doet inderdaad vrijwel hetzelfde as Roco. De AC variant heeft een ander draaistel, waarin slechts 1 as een tandwiel heeft. Die tussen liggende tandwielen zijn daarin volgens mij ook verdwenen, en er zit dan een uitsparing in het onderstel blokje voor de roco sleper. Voordeel hiervan is wel dat deze een korte sleper heeft, maar met de Piko 56111 (zit o.a. onder de tulpenloc van Piko) heb ik tot dusver geen enkel probleem gehad qua kortsluiting o.i.d.
Re: Ombouwen LS Models Reeks 11 DC -> AC
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouwen LS Models Reeks 11 DC -> AC
Fraaie oplossing Thierry  :thumbup:
Nu alleen nog de wagon verlichting iets minder fel...  ;) :P
Re: Ombouwen LS Models Reeks 11 DC -> AC
Beste Giant,

Zeer mooi gedaan maar neemt in vervolg de super dunne sleper van
Marklin.
Suur mij een pb en ik stuur U wel wat foto's van een paar ombouwingen.
Dit weekend nog een Europorte diesel van Sudexpress omgebouwd van 2 rail naar 3 rail.
Mvg
Olivier 77
Re: Ombouwen LS Models Reeks 11 DC -> AC
Forum Moderator Los forumlayout Banditos
Lid sinds: 2009

offline
Re: Ombouwen LS Models Reeks 11 DC -> AC
Hallo Olivier,

Heb je misschien ook een artikel nummer van de betreffende sleper?

Met vriendelijke groet,
Thierry
Re: Ombouwen LS Models Reeks 11 DC -> AC
Een goede avond Thierry,
De sleper van Marklin is de E 144133.
Kost +- 3,5 ? in Houten.
Mvg
Olivier 77
Re: Ombouwen LS Models Reeks 11 DC -> AC
Forum Moderator Los forumlayout Banditos
Lid sinds: 2009

offline
Re: Ombouwen LS Models Reeks 11 DC -> AC
Hallo Olivier,

Dank voor het artikel nummer! :)
Ik heb even gezocht op de marklin sleper, maar ik verwacht dat deze in dit geval niet zal werken. De Märklin sleper is (Voor zover ik kan vinden) een vrij korte sleper (45 millimeter), die best wat ruimte qua uitsparingen in het onderstel nodig heeft. Deze ruimte is bij de Reeks 11 van LS Models helaas niet aanwezig... De totale dikte van het bodemplaatje is 3 millimeter (3.6 millimeter bij de verdikkingen), totale lengte van de bodemplaat is 48 millimeter en de totale breedte bedraagt 12 millimeter.

De gebruikte Piko sleper, heeft een totale lengte van 63 millimeter, en een "midden eiland" van slechts 8 millimeter breed, en 12 millimeter lang. Zoals op de foto's overigens te zien, zal deze wanneer gemonteerd aan beide zijden ongeveer 5 millimeter speling hebben ten opzichte van de uiteindes van de bodemplaat zelf. Een iets kortere sleper zou dus een mogelijkheid kunnen zijn, maar dit zal toch nog altijd een behoorlijke sleper moeten zijn.
De betreffende Piko sleper (+/- ?10 euro) heeft verder 0 problemen met kortsluiting op C-Rail wissels en engelse wissels (Slanke wissels kan ik niet testen, deze heb ik niet in mijn bezit). Dit alles, te samen met het feit dat ik deze Piko sleper al in bezit had, heeft mij doen besluiten deze sleper te kiezen. :)

Zou jij misschien kunnen uitleggen waarom jij het gebruik van de Piko sleper afraad ten opzichte van de door jou aanbevolen Märklin sleper?

Met vriendelijke groet,
Thierry
Re: Ombouwen LS Models Reeks 11 DC -> AC
Hoi Thierry,

We zijn nu bijna een jaartje verder, en ik vroeg me af hoe de loc het ondertussen nog doet.

Is de zelf ontworpen en gemaakt bodemplaatje een succes?

Alvast bedankt,

Mvg Karl
Re: Ombouwen LS Models Reeks 11 DC -> AC
Forum Moderator Los forumlayout Banditos
Lid sinds: 2009

offline
Re: Ombouwen LS Models Reeks 11 DC -> AC
Hallo Karl,

Een beetje een late reactie, maar beter nooit dan laat toch? :D Drukke tijd achter de rug gehad...
De loc doet het nog altijd uitstekend! :) Ik rijd er alleen niet heel veel mee door het ontbreken van een vaste treinbaan...

Het bodemplaatje is zeker een succes, de loc loopt prima door alle wissels e.d. heen (Slanke wissels nog altijd niet getest). Het bodemplaatje moet ik nog wel een kleine redesign geven, want zoals eerder aangegeven is het plastic rond het schroefje door de uitsparing iets te dun (Schroefje kan dat ietsjes wegdrukken nu, waardoor het gat iets te ruim word. Zou met een langer schroefje opzich waarschijnlijk ook wel op te lossen zijn trouwens.).
Maargoed, door tijd gebrek dus nog niet toegekomen aan die aanpassing, en ook nog altijd niet getest op slanke wissels. Gelukkig heb ik die slanke wissels ook niet in mijn bezit, en heb ik er momenteel ook geen ruimte voor. Dus voor mij geen show stopper als het niet goed zou gaan.

Met vriendelijke groet,
Thierry