Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

2 naar 3 Rail LS Models 18²

Gestart door mardig23 zondag 11 februari 2018, 23:09:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 naar 3 Rail LS Models 18²
Hoi Iedereen,

Heeft er iemand ervaring met de HLE 18 van Ls Models?
Ik heb misschien een DC versie met sound te koop gevonden, maar zou dat enkel doen als hij op een ietwat gemakkelijke manier is om te bouwen naar 3rail.

Is dit te doen, met behoud van alle functie, en over wat praten we dan juist?

Thank!
Re: 2 naar 3 Rail LS Models 18²
Ben den Hollander
gast

Re: 2 naar 3 Rail LS Models 18²
Mijn enige ervaring met LSM is de 1189. Ooit had ik deze in 3rail en stapte over naar 2rail.



Onderdelen (nieuw bodemplaatje, draaistel en assen) waren niet verkrijgbaar dus het ding verkocht en een nieuwe 2railer gekocht.
De omgekeerde weg is niet anders hoewel je wel op de 2rail wielen kunt 3railen. Maar je zult een aandrijfas op moeten geven om de sleper te kunnen plaatsen en ook daarvoor heb je weer een nieuw bodemplaatje nodig. De onderdelen service van LSM is slecht evenals de communicatie.

Gr, Ben.

edit typefout
Re: 2 naar 3 Rail LS Models 18²
Hoi Ben,

Prachtige loc wel, deze...

De communicatie, service, en levertijden 8o zijn een drama bij LS, ik weet het, maar ik ben toch fan van het materiaal.

Maar ik vrees dat het inderdaad een moeilijk verhaal zal worden...
Re: 2 naar 3 Rail LS Models 18²
Hallo,
ik heb al twee modellen 18² naar AC (digitaal dus) omgebouwd.
1. Sound = kan je dezelfde decoder gebruiken, denk ik toch.
2. kabeltjes: de huidige kabeltjes van de beide assen samen op één soldeerpunt samen brengen (een aan de voorzijde en een aan de achterzijde van de lok: aan dezelfde zijkant van de loc natuurlijk). Het draadje van de sleper dan op één (is voldoende) van de vrijgekomen soldeerpunten solderen.
3. sleper: inderdaad probleem om vervangstukken te krijgen.
3.1. assen: aan dezelfde zijde waar je de sleper wil bevestigen, op de twee laatste assen (naar de binnenzijde van de loc) de tandwielen verwijderen. Ook de tussenliggende. Hiervoor moet je wel de wielstellen openen. (Bovenaan en/of op het bovenste van de horizontale gedeelte boven de wielassen.
3.2. afdekplaatje: moeilijk of niet te krijgen: ik heb er een uit styreen gemaakt. Dezelfde dikte van het afdekplaatje. Op de plaats waar het resterende tandwiel van wielas enz. het styreenplaatje uitsnijden en uitvijlen. Is wel wat prutswerk en testen. Ook de plaats van de sleper, uitsnijden en/of uitfrezen, ... zodat de rocosleper er plaats in heeft.

Openingen voor de tandwielen beetje bij beetje bijvijlen tot alles vlot loopt.
De twee oorspronkelijke schroeven kan je opnieuw gebruiken. Je snijdt het styreenplaatje uit, legt het op de originele afdekplaat, teken de schroefopening over en boor het later uit.

Wielen = je kan de aanwezige wielen blijven gebruiken.
Je kan er desnoods nog een laatje zwarte verf op aanbrengen, of vervuilen.
Re: 2 naar 3 Rail LS Models 18²
Beste Karl,

Bij het gebruik van de 2 rail wielen zal de lok schommelen over wissels en engelse kruisingen.
Het elektrisch ombouwen is geen probleem, enkel wat draden.
Maar de bogie aanpassen voor een sleper (de dunne Marklin sleper is veel beter te gebruiken dan de dikke Roco)
is een hele klus.
Als je de 2 rail lok niet veel betaal zou ik het aanraden.
Anders gewoon wachten op LS. Ze gaan ze zeker terug uitbrengen.
Er komt nu een nieuwe reeks van de lok type 13.
En anders Ebay, Tweedehands be,  etc goed in het oog houden (
Mvg
Olivier 77
   
Re: 2 naar 3 Rail LS Models 18²
@bekie
Bedankt voor uw reactie.
Het elektrisch verhaal zie ik wel zitten, en ik ben best handig (al zeg ik het zelf O:-D) maar dit zijn Loc's kosten meestal veel geld.
Dan zou ik toch wel graag met originele stukken werken, in gedachten houdende dat ik de loc misschien toch ooit van de hand doe omdat ik uitgekeken ben op mijn Belgisch materiaal.

Wat u deed is knap en moedig, en u hebt hem rijden en ik niet, maar ik denk dat ik niet zo moedig ben dan u... :-(

@Olivier
Bedankt voor uw reactie.
Ik ga er eens goed over nadenken, en inderdaad ondertussen de ogen open houden. Ik ben nogal een perfectionist als het op rollend materieel aankomt, en als ik dan zoveel geld aan een loc uitgeef moet dat perfect rijden >:-D
Ik ben wel eens nieuwsgierig wanneer ze een nieuwe run zouden doen van de 18², want bij LS is dat niet altijd erg duidelijk... 8o
Re: 2 naar 3 Rail LS Models 18²
Bij deze is het "officeel" bevestigd: er komt een nieuwe productie 18² van LS tegen het einde van het jaar. :thumbup:

Komt van LS zelf op de stand op de messe...

Ik ben eens nieuwsgierig hoe lang het nu echt gaat duren :?

Re: 2 naar 3 Rail LS Models 18²
Citaat van: mardig23 op dinsdag 13 februari 2018, 12:23:56
Dan zou ik toch wel graag met originele stukken werken, in gedachten houdende dat ik de loc misschien toch ooit van de hand doe omdat ik uitgekeken ben op mijn Belgisch materiaal.

De originele stukken (afdekplaat en tandwielen) zitten bij mij nog steeds in de doos. Ombouwen naar DC kan in enkele minuten gebeuren.
O:-D
Re: 2 naar 3 Rail LS Models 18²
Dat is eigenlijk ook wel waar Bekie, als je de originele stukken bewaard, kan je altijd terug :idea:
Re: 2 naar 3 Rail LS Models 18²
Staat er eentje te koop...

http://www.laborsadeltreno.com/ita/dettagli_prodotto.php?id=15738

Misschien wat voor je, Karl?
Re: 2 naar 3 Rail LS Models 18²
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 2 naar 3 Rail LS Models 18²
Is dat ook niet een 2rail uitvoering?
Re: 2 naar 3 Rail LS Models 18²
Bedankt mannen,

Is inderdaad een 18² maar een gelijkstromer, spijtig genoeg.
Zotte prijs wel!

Maar als je iets ziet geef je maar een gil.
Zo vind een mens iets speciaals!

Ik heb even bij Van Biervliet geinformeerd en ze raden daar ook af om ze om te bouwen.
Vooral de wielassen zijn een probleem.

Bedankt Heren :D
Re: 2 naar 3 Rail LS Models 18²
Ben den Hollander
gast

Re: 2 naar 3 Rail LS Models 18²
 @citaat Niet leverbaar staat erbij in een vreemde taal..... ;)

Citaat van: mardig23 op dinsdag 13 februari 2018, 15:12:36

Ik ben eens nieuwsgierig hoe lang het nu echt gaat duren :?


Wie niet? Er staat nog wel het een en ander aan beloften open bij LsModels.

Gr, Ben.
Re: 2 naar 3 Rail LS Models 18²
Is er onder tussen nog niemand die wielflensen op maat maakt?
Anders kan het de moeite zijn om bij andere merken te kijken naar assen met wielen tandwiel zijn in alle maten en materialen te koop.
Sleperhouder 3D printen lees vaak dat er mensen zijn die het wel voor je willen tekenen in CAD.