Ik kreeg enige tijd geleden de vraag van een forumlid of ik de print van een koploper M37421 herstellen.
Wat was er aan de hand?
Het treinstel reed wel, maar er was een probleem met de verlichting. Het forumlid had begrepen dat het probleem was dat de verlichting niet goed was aangesloten.
Echter bleek naj openen dat op de hoofdprint een transistor is doorgebrand en de print heeft beschadigd.
Verder werkte alles, hij rijd verder en geluid doet het maar verlichting schakelt niet goed.
Toen het stel bij mij binnen was gekomen rook ik de (herkenbare) geur van verbrande elektronica al doen ik het stel uit de doos haalde. En nadat de kap was afgenomen trof ik het volgende aan:

De verbrande transistor is duidelijk te zien.
Ook aan de onderkant van de print, is de schade te zien. De decoder heb ik ook nog even los getest, en gelukkig is die verder niet beschadigd.

Volgende stap was het bekijken wat de precieze schade is aan de printsporen. Hiervoor heb ik de verbrande componenten weggehaald, en de print even schoongemaakt.
Onderstaand was het resultaat.

Om te kijken of er verder niks kapot is, heb ik de ledprinten doorgemeten, en toen bevonden dat die allemaal werkten. Om te kijken of er nog een goedkope oplossing mogelijk was, heb ik een paar tranistoren gepakt, en die provisorisch op de print gesoldeerd. Hierna werkte de verlichting weer, wat bekende dat er verder gelukkig niks mis mee is. Echter ziet dit er natuurlijk niet uit, en past de kap er zo ook niet op, maar voor mij was dit even een manier om te weten te komen of er geen verdere schade was.
Ik heb het forumlid benaderd met de vraag hoe deze het opgelost wilde hebben: ik kon de printsporen repareren en weer SMD transistoren terug plaatsen, of een hele nieuwe print maken. Het forumlid heeft voor dat laatste gekozen.

Nu moet ik de rest van de foto's nog even uitzoeken, dus het verslag krijgt nog een vervolg. Binnenkort zal ik ze even uitzoeken en een bericht posten over de oorzaak van de doorgebrande transistor (want dat probleem moet natuurlijk ook worden opgelost, om te voorkomen dat het ook bij de nieuwe print mis gaat. En natuurlijk volgt er ook nog een post over het inbouwen van de nieuwe print.
Mocht je dat ook willen zien, hou dit verslag dan in de gaten