Nieuws:

Meer dan 550 wagons verkocht! Bestel ook een 20 jaar Stichting 3rail wagon in onze Shop en maak dit onze succesvolste actie ooit!! Zie de aankondiging en praat mee.

Gevoelige bezetmelders -> Opgelost

Gestart door harm78 vrijdag 12 januari 2024, 11:22:08

Gevoelige bezetmelders -> Opgelost
Ik heb voor het eerst een echte baan gemaakt met echte bezetmelders die echte seinen bedienen. Op zich werkt het wel zoals ik had gedacht. CS2 als besturing, en M84's als seindecoders. S88 (Link) als bezetmelddecoders.
Ik heb het vrij simpel gehouden: als een stuk spoor bezet is, wordt het sein ervoor rood. Als het spoor weer vrij is, wordt het sein weer groen. In het CS2 in de Memory zo geprogrammeerd. Maar het geheel lijkt wel heel erg gevoelig. Vandaag merkte ik dat zelfs mijn vingers genoeg zijn om het spoor bezet te melden. Dat is op zich nog wel prima.
Bij het verlaten van het spoor, heeft de decoder nogal de gewoonte een paar keer rood-groen-rood-groen-etc te doen. Dat kan ik ook voor elkaar krijgen als ik heel even mijn vingers op het spoor leg:

<iframe width="560" height="315" src="
" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" allowfullscreen></iframe>

Ik kan me voorstellen dat ook bij het afrijden van een blok, er wel eens een keer heel even wel/geen contact kan zijn. Is er iets tegen dit gedrag te doen? De handleiding van zowel het CS2, S88 als M84 is niet altijd even uitgebreid... Ik kan me voorstellen dat je een soort demping kunt instellen, dat pas na X seconden iets moet gebeuren?
Re: Gevoelige bezetmelders
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

S88 is heel gevoelig, vooral als je geen afgeschermde kabel gebruikt.

Netwerk kabel gebruiken helpt en een kabel met scherm er omheen zal ook zeker helpen.
Scherm aan de baan massa hangen.

Ik had in koploper veel spookmeldingen van bezet, afschermen hielp heel goed.

Voor de verbinding van de S88 naar de contacten in de rails heb ik gewoon ordinaire kabeltjes gebruikt zoals die ook voor wissels en seinen en zo gebruikt worden. Is dat dus eigenlijk niet goed genoeg?

graag een glaasje wijn

alles op S88 is hier gewoon met zwarte draad 0.14 en niks spookmeldingen.Wel terugmeld decoders van viesmann en tussen de modules UTP kabel ipv die marklin platte zooi.De zwarte liggen wel niet in de buurt van voedingskabels en als ze eventueel passeren onder hoek van 90 graden.Sommige terugmeldraden zijn zelfs meer dan 1.5 meter.
Forum Moderator

Kan het niet switch debounce zijn wat issue is?
Als je S88 melding vals binnenkomt, en cs2 direct de seindecoder schakelt, om hem een fractie van een seconde later als de valse melding weg is weer de seindecoder terug te laten schakelen.

Ik heb ook zwarte draadjes gebruikt toevallig, maar heb ze wel gebundeld met alle andere draden, dus ook voedingskabels. Op zich werkt het allemaal wel, echte spookmeldingen zou ik het niet willen noemen. Het is meer dat als er maar héél even contact is, de M84 een paar keer op en neer geschakeld wordt.

There is no place like 127.0.0.1

- Je kan de tijd instellen die de S88 melding bezet moet blijven, alvorens een melding getriggerd wordt.
- Hoe lang is die sectie waarin je bezetmelder zit ? Moest die uiterst kort zijn, kan het natuurlijk zijn dat die bezetmelding triggert, telkens er een wiel-as overeen dendert.
  (Kort door de bocht gezegd: die sectie moet minstens wat langer zijn, dan je langste wagon)

Ik vermoed dat de poes er iets mee te maken heeft  ;)

Willy
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Citaat van: Marklindak op vrijdag 12 januari 2024, 11:46:40S88 is heel gevoelig, vooral als je geen afgeschermde kabel gebruikt.

Hiermee bedoel ik de kabel tussen de S88 onderling.
Wat er op het filmpie te zien is, is normaal gedrag. Gewoon met je vinger van de baan afblijven, je fungeert zelf als een hele grote antenne, en of weerstand.

Mvg
Wim.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Zit er in het CS2 iets waarmee je de verandering van de toestand van de melders kunt vertragen/beïnvloeden? Dat je met je vinger een melding kunt maken is normaal, als mijn kleine neefjes of de kleine buurjongens op bezoek waren liep er nog wel eens wat "in de soep" omdat een trein te vroeg aankwam.

Groet, Anne W

Citeer- Je kan de tijd instellen die de S88 melding bezet moet blijven, alvorens een melding getriggerd wordt.

Precies zoiets zoek ik eigenlijk, een soort tijdsdemping. Maar in het CS2 heb ik dat niet kunnen vinden. Dus hoe doe je dat?

Citeer- Hoe lang is die sectie waarin je bezetmelder zit ? Moest die uiterst kort zijn, kan het natuurlijk zijn dat die bezetmelding triggert, telkens er een wiel-as overeen dendert.

Overal minimaal een paar 2200's lang, dus dat zou het niet moeten kunnen zijn.

CiteerWat er op het filmpie te zien is, is normaal gedrag. Gewoon met je vinger van de baan afblijven, je fungeert zelf als een hele grote antenne, en of weerstand.

Het reageren op mijn vingers vind ik ook niet vervelend, wel dat op en neer schakelen als ik heel kort contact maak :)

There is no place like 127.0.0.1

Geen idee bij een CS2, maar bij een CS3 kan je de cyclustijd instellen, op dezelfde plaats als waar je de buslengte enzo instelt.

Kijk even hier, op pagina 73:
https://www.marklin.nl/fileadmin/media/nl/PDF_documents/Gebruiksaanwijzing_CS_60215_NL.pdf

Ik geloof dat ik het opgelost heb... in het begin had ik op de S88's de massa-aansluiting aangesloten, zoals ik zelf zou hebben bedacht. Toen ik later de handleiding eens zat te lezen, zag ik dat ze van die aansluiting zeggen dat je die kunt gebruiken om de massa door te geven, dus dat ie niet echt noodzakelijk was. Ik kon me best voorstellen dat het massasignaal ook wel in de S88-Linkstekker zou zitten. Nu keek ik gisteren zo'n filmpje van Märklin voor dummies, waarin ze een S88 aansluiten. Daar sluit de presentator die massa-aansluiting wel op de rails aan. Dat deed me eraan denken dat ik hem weer had verwijderd in een poging minder kabels te hebben.
Dus, toch maar kabels getrokken van alle S88's naar de baanmassa.
En wat denk je? Ze reageren niet meer op mijn vingers. Zo af en toe nog wel, ik vermoed nadat ik een tijdje heb rondgelopen en gereden (op de bureaustoel) en wat statische elektriciteit heb opgebouwd. De treinen blijven nu in elk geval eeuwig rondjes rijden zonder dat er een sein op rood blijft hangen na zo'n knipperlichtactie.
Re: Gevoelige bezetmelders -> Opgelost

Swiss rail .. what else?

Harm,

Fijn dat het is opgelost! Maar het advies van Märklin is toch echt om alleen een massa aansluiting op de S88Link aan te sluiten. Alle daarop aangesloten S88 decoders hebben geen massa aansluiting nodig.

Groeten,
Wico

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Er van uitgaande dat de "railmassa" echt goed één geheel is, geen onderbrekingen of slechte contacten, is het maken van één verbinding tussen de railmassa en de S88 massa goed en meestal noodzakelijk. Het leggen van meer verbindingen tussen beide massa's "nodigt de rijstroom uit" om via het S88 systeem te gaan lopen en dat systeem is daar niet voor ontworpen, kans op smelten van draden en koperbaantjes.

Groet, Anne W
CiteerFijn dat het is opgelost! Maar het advies van Märklin is toch echt om alleen een massa aansluiting op de S88Link aan te sluiten. Alle daarop aangesloten S88 decoders hebben geen massa aansluiting nodig.

Bedankt voor de opmerking! Dan ga ik er nog even een paar weghalen...
Bijzonder. Bij mij ontstonden juist spookmeldingen bij aansluiting van alle S8 modules op de massa. Toen ik die draden had weggehaald, werkte alles naar behoren.

Groet,

Peter
Heel interessant inderdaad! Ik heb nu alleen op de S88 Link de massa laten zitten, en het werkt nog steeds prima. Ik had dus dit in de handleiding gelezen (taalfouten gecorrigeerd...):

CiteerFunctie
De decoder S88 AC registreert en onthoudt, of een daaraan  aangesloten moment of continu contact bediend werd. Typische momentcontacten zijn bijv. de Märklin schakelrails of reed contacten. Continucontacten zijn bijv. de Märklin contactrails.  Er kunnen alleen contacten gebruikt worden die tegen de massa (bruine aansluiting) van het Märklin digitaalsysteem schakelen. Dit massapotentiaal is tevens beschikbaar op de terugmeldmodule en kan op de -bus afgenomen worden.

CiteerMaar later staat er wel weer dit:

Voorbeelden voor het aansluiten van de verschillende meldcontacten  Massa retour voor alle railcontacten slechts 1x nodig

@citaat volgens mij is het niet met elkaar in tegenspraak, Harm.
Het eerste citaat gaat over de aard van de toegepaste melders, niet de S88 modules, en het tweede iets over de massa-aansluiting van de (string van) S88 modules.

Groet,

Peter
Ja, nu ik het nog eens lees... :) Maar goed, het werkt dus zoals het hoort nu!

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.