Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Snelheid lokomotieven aanpassen met ecos 50200

Gestart door Timmerman woensdag 03 januari 2018, 12:06:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Snelheid lokomotieven aanpassen met ecos 50200
Beste forum,
Nog steeds een leerling, zoek me rot via internet en ecos handleiding. Ik lees via loc wijzigen kan ik de snelheid aanpassen, als ik dat doe en bevestig met finkje veranderd er niets. Ook via het icoontje bovenaan alles al geprobeerd, aan de snelheid veranderd niets. Ik doe ongetwijfeld iets verkeerd, zo moeilijk kan het niet zijn. Heb ook de loks al eens gewist en opnieuw via het programeerspoor aan laten melden (mfx loks) ook dat werkt niet. Ben bang dat als ik alle knopjes gaat indrukken ik het hele spul omzeep help, zelfs de fabriek instellingen misschien? Begin wel eens te denken, wat moet zo?n simpele met deze ingewikkelde materie, alhoewel, ik kon vroeger nog geen wissel aansluiten en/of solderen. Ook dat heb ik geleerd.

Kan/wil iemand mij helpen om stapsgewijs te omschrijven wat of hoe ik het moet doen?
Re: Snelheid lokomotieven aanpassen met ecos 50200
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Snelheid lokomotieven aanpassen met ecos 50200
bedoel je de max snelheid ? Snelheid van locs regel je met de draaiknoppen. Max snelheid moet je via CV programmeren.
Re: Snelheid lokomotieven aanpassen met ecos 50200
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Snelheid lokomotieven aanpassen met ecos 50200
Hallo Timmerman,

Snelheid aanpassen in de Ecos:
FX locs: ga naar het derde van links icoontje die met de ecos en moersleutel dan ga je naar instellingen 2 en dan druk je op icoontje prog/mot daar kan je de cv 5 is voor snelheid en de waarde invullen 1 tot ik geloof 255  1 is langzaam en 255 heel snel en dan op schrijven let op FX locs moeten op een programmeerspoor staan.

MFX locs : druk op moersleutel bij je aan te passen loc en dan op loc wijzigen dan druk je op uitgebreid en daana icoontje met het wieltje erop dan druk je onderaan op pagina 2 en zie je de maximumsnelheid staan die veranderen en je snelheid is veranderd in wat je opgeeft.
Re: Snelheid lokomotieven aanpassen met ecos 50200
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Snelheid lokomotieven aanpassen met ecos 50200
Ook mfx loks programmeer ik altijd gewoon via cv instellingen.
Re: Snelheid lokomotieven aanpassen met ecos 50200
Hallo Miessie,

Dank voor je reactie, ik heb het veranderd, ik was nooit verder gegaan dan pagina 1 van uitgebreid. Domweg niet gezien. Wel nog een vraag? Gewoon bij eigenschappen en het wieltje staat nog steeds max 100, veranderd dat dan niet mee? En bij loc wijzigen bij adres staat ook snifferadres, bij alle loks die ik heb is dit 0. Is dit goed?

Tot slot nog een vraag.
Het scherm met de twee rijklokken, het vierde teken met sleutel. Als ik daar op druk kom ik bij instellingen twee. Bij de bovenste drukknop (sleutel met prog DCC) bij lezen CV krijg ik een foutmelding, waarom zou dit zijn. Of kan ik daar beter vanaf blijven voordat ik alles ontregel.

In ieder geval beide heren bedankt voor jullie reactie,
Groeten Timmerman
Re: Snelheid lokomotieven aanpassen met ecos 50200
Citaat van: Timmerman op woensdag 03 januari 2018, 15:22:22
En bij loc wijzigen bij adres staat ook snifferadres, bij alle loks die ik heb is dit 0. Is dit goed?

Ja, die kan je gewoon op 0 houden. Dat is voor als je een centrale op de sniffer-poort van je ECoS hebt aangesloten. Dan zal de lok op die centrale met dat adres reageren. Zolang je geen tweede centrale op je ECoS aansluit is het niet noodzakelijk om dat in te stellen. 95  tot 99% van de mensen zullen geen tweede centrale op de ECoS aansluiten.

Citaat van: Timmerman op woensdag 03 januari 2018, 15:22:22
Bij de bovenste drukknop (sleutel met prog DCC) bij lezen CV krijg ik een foutmelding, waarom zou dit zijn. Of kan ik daar beter vanaf blijven voordat ik alles ontregel.

Wat wil je dan doen? Dat is vraag 1 waarom wil je een bepaalde CV lezen?  Maar de foutmelding krijg je waarschijnlijk de lok niet op het programmeerspoor hebt staan. Nu ken ik de ECoS niet goed genoeg om te zeggen dat je een lok alleen maar op het programmeerspoor kan uitlezen.

Groet Ronald.
Re: Snelheid lokomotieven aanpassen met ecos 50200
Simpel toch die foutmelding: je probeert met DCC protocol een Motorola decoder uit te lezen en dat gaat niet lukken.
Ga naar het derde icoon links verticaal: het vergrootglas met de loc; dan kun je het motorola-adres uitlezen.
Een motorola cv programmeren doe je via het tweede icoon links verticaal.
Wellicht is het verstandig dat je eerst de handleiding van de Ecos doorneemt alvorens op allerlei iconen en knoppen te drukken waarvan je de werking niet kent.
Hier vindt je een Nederlandse handleiding:
http://www.loksound.be/manual/  De nieuwe van juni 2017


Cees
Re: Snelheid lokomotieven aanpassen met ecos 50200
Dag Ronald,
Waarom wil ik de CV lezen? Omdat ik door de bomen het bos niet meer zag. Ik heb mfx loks die zichzelf aanmelden maar weet geen gegevens van de lok. (wel het adres, zit bij de lok) zo doende wilde ik hem uitlezen om achter de gegevens te komen om het e.e.a. Eventueel handmatig te kunnen instellen. Achteraf blijkt dit dus onzin.

Ik heb wel onlangs een nieuwe lok gekocht, met mfx. Hij melde zichzelf aan. Doe ik altijd op het programeer spoor. Deze rijd veel te hard, in tegenstelling als bij de andere loks krijg ik hiervan niet de max snelheid naar beneden. Zal/kan ik deze lok proberen deze op de fx manier bij te stellen. Of is er nog een andere manier?

Aanvullend op het schrijven van Cees.
Ik weet de verschillen niet eens tussen DCC en Motorola, enz, vandaar dat ik ging zoeken. Een Nederlandse beschrijving heb ik. Die zat bij de ecos en heb ik div malen doorgelezen, maar als je dingen niet begrijpt blijf het lastig. De persoon die me de ecos aangepraat heeft zei je moet gaan ontdekken dan kom je er vanzelf achter. Vandaar dat ik div iconen onderzocht heb, met geen resultaat, en zoals ik al schreef ben ik zelf ook bang dat ik de zaken/instelingen van loks per ongeluk verwijder. Daarom heb ik het forum om hulp gevraagd.
In ieder geval bedankt voor je reactie,
Gr Jan

Groet Jan
Re: Snelheid lokomotieven aanpassen met ecos 50200
Even aanvullend over wat ik boven schreef dat ik een lok niet kan wijzigen op de omschreven manier.

Ik druk op de moersleutel bij de lok, lok wijzigen, en uitgebreid. Het scherm staat dan staandaard met bovenste icoon met uitroepteken. Dan staat er bij profiel niets, bij de andere loks heel dun M4 (kun je bijna niet lezen) met de opmerking: lees decoderprofiel en onder de streep, geen addtioneel profiel voor M4 decoders. Maar deze tekst lees ik ook wel bij andere loks. Vind het raar dat er bij profiel geen M4 staat zoals bij de andere loks. Vervolgens ga ik naar icoontje met het wieltje en pagina twee. Daar wijzig ik de max snelheid. Maar de lok blijft hard rijden. Wie weet wat er aan de hand is?

Gr Jan (timmerman)
Re: Snelheid lokomotieven aanpassen met ecos 50200
Jan,

Wanneer je de stappen/handelwijze volgt van je laatste bericht, staat je loc dan op het programmeerspoor. ?
Neem afbeelding 108 uit de NL handleiding erbij (paragraaf 19.8.5) Vink aan Programmeerspoor (letter b)
Wanneer je de schuifbalk hebt verschoven naar een lagere snelheid dan moet je dat bevestigen door rechtsonder het icoon met de pijl boven de rail (letter d) aan te klikken. De wijziging wordt dan weggeschreven. Dat kun je zien als linksonder een draaiende gele cirkel verschijnt. Wanneer deze verdwijnt is het schrijven van de decoder voltooid. Dan de groene V aanklikken en dan zou de snelheid verlaagd moeten zijn.

Cees
Re: Snelheid lokomotieven aanpassen met ecos 50200
Dag Cees,
Je uitleg was voor mij begrijpelijk. Ik heb het stappenplan gevolgd, kom op de ecos bij scherm 108. In de handleiding kun je dan kiezen tussen pom of programeer spoor. Dat kan bij mij niet, dit veld is leeg. Ook zie ik dat er 12 pagina?s zijn, heb ik ook niet. Bij mij zijn er maar drie. ???

Wat kan ik nu nog doen
Re: Snelheid lokomotieven aanpassen met ecos 50200
Jan,

Erg vreemd. Om welke lok(s) gaat het (Märklin-nummers); welke decoders zitten in de locs ?
Je kunt ook nog et volgende proberen:
alle digitale profielen (dcc, motorola en selectrix) uitzetten en alleen m4 aanvinken (zie afbeelding 123)
daarna opnieuw de stappen doorlopen zoals eerder door mij aangegeven.

Cees
Re: Snelheid lokomotieven aanpassen met ecos 50200
Dag Cees,
Vanmorgen weer geprobeerd, het is gelukt :P Toch wat nadere informatie: Het ging om lok typ Mak 1206 nummer op de doos is 37626, het is een MFX lok, bedoel je dat met decoder?

De keuze voor pom en programeerspoor zit bij mij op een andere plek. Te weten. Bij opstart ecos begin pagina met de twee klokken, druk ik boven derde van links op icoon moersleutel/ecos. Volgende pagina bovenste icoon met moersleutel/prog/DCC en instellingen 2 daar kan ik kiezen tussen Pom en programeer spoor. (Vraag tussen door, mag het altijd op programeer spoor staan of moet je bij het rijden op de baan terug zetten op Pom? Ik rijd altijd op keuze programeerspoor, heeft toch niets met Pom/hoofdspoor te maken is toch gescheiden.

Ik heb meteen even bij instelling 3 gekeken bij hardware heb ik 2.0, bij software 4.0.2 mijn ecos is nu een jaar oud en nog nooit een update gehad, mischien zitten daar de verschillen betreft locatie programeerspoor.

Wat heb ik gedaan nu het wel gelukt is, ik weet dat hij op programeerspoor staat en niet op Pom. Vanaf startpagina heb ik het stappenplan weer doorlopen, kan dan niet de keuze maken tussen Pom en programeerspoor, ik weet dat dat goed is, en heb op het icoon schrijven gedrukt, daarna op icoon met finkje. Getest op het hoofdspoor en was goed.

Andere loks kon ik wijzigen zonder icoon schrijven, daar begrijp ik niets van. Allen zijn FMX loks vanwaar deze verschillen?

Tot zover bedankt voor de hulp, wellicht heb je op mijn andere vragen ook antwoord,
Gr Jan
Re: Snelheid lokomotieven aanpassen met ecos 50200
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Snelheid lokomotieven aanpassen met ecos 50200
Hoi Jan,

Voor Mfx locs te configureren, moet je niet persé het programmeerspoor gebruiken.
PoM is destijds speciaal geintroduceerd voor DCC en doet niks bij Mfx decoders die geen DCC ondersteunen, of onderdrukt hebben.
Mfx decoders zijn standaard bidirectionele decoders, wat betekend dat er op het hoofdspoor een twee richtings communicatie tussen decoder en centrale mogelijk is.
Dus je kunt de Mfx decoder gewoon op de hoofdbaan wijzigen via de sleutel onder de snelheidsmeter van de loc die in je display is geselecteerd.
Re: Snelheid lokomotieven aanpassen met ecos 50200
Jan,

Fijn dat het gelukt is.
1. Vergissing van mijn kant; bij wijzigen locs met M4/mfx decoder komt aan de onderzijde van het scherm niet de keuze voor pom/programmeerspoor. Zie verder antwoord van Kappa.
2. Het ging mij om de decoder. In de nieuwere loks zitten msd/lsd decoders. Die luisteren ook naar het dcc-protocol. Wanneer mogelijk stuur ik locs aan met dcc, dus ook de nieuwe mfx locs. dcc-decoders laten zich met de ecos veel eenvoudiger instellen
2. Hardware 2.0 is juist, huidige softwareversie is 4.2.0. Updaten kan geen kwaad maar heeft geen invloed op "locatie programmeerspoor".
4. Weet je dat zeker ? Wijzigen zonder het icoon "schrijven" te gebruiken werkt alleen als links van dat icoon het vakje "live" is aangevinkt. Dan wordt elke wijziging direct weggeschreven.

Cees

Cees
Re: Snelheid lokomotieven aanpassen met ecos 50200
Cees,

Punt 3. Voorlopig maar niet update dan, geeft ook weer de nodige kopzorgen. Ik gebruik tot nog toe alleen de draaiknoppen maar om te rijden, wissels wel electies zij het handmatig.

Punt 4. Weet ik niet zeker, heb gisteren het life icoontje pas ondenkt, en ook aangeraakt. Nu is het uit. Zou dus best kunnen dat op moment van wijzigen loks het life icoontje aangestaan heeft.

Nogmaals allen bedankt voor de hulp,
Groet, Jan