Nieuws:

Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Verslag eerste rijdag na het zomerreces

Gestart door Lokkie maandag 04 september 2017, 18:52:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verslag eerste rijdag na het zomerreces
Hoi,

Gisteren was onze eerste rijdag na het zomerreces. :)
Het was weer gezellig en op 1 module na werkte het allemaal wel zonder grote problemen.
Het thema was Nederlands en er hebben een aantal treinen flink wat rondje gereden.

Klik hier om wat foto's te bekijken.

Gr.
René
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
Hallo Renë,

Mooie foto's, maareh.... spoor 1?  :D
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
Leuke foto's en ja, het was weer gezellig.

Citaat van: Lokkie op maandag 04 september 2017, 18:52:52
...
Het thema was Nederlands en er hebben een aantal treinen flink wat rondje gereden.
...
Gr.
René
De 1202 is thuis ook eerst weer voorzien van een druppie olie, want hij begon een beetje te piepen. ;)

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
-René:
Mooi fotoverslag, dank voor het delen,  :thumbup:
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
Hi

Leuke foto's en uiteraard hebben jullie ook weer een gezellige dag gehad.

groet
Harald
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
Hoi René,

bedankt voor het verslag van een fijne dag.

groet

Wim
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
Bedankt René voor de foto's. De Nederlandse meisjes (en die 2 verdwaalde Duitsers) staan er mooi op.

Wat mooi om te zien was, was naast het gebruikelijke gemopper van Grumpy  :P , de sfeer heel relaxed was. De baan was in zo'n 2 uur tijd opgebouwd en in minder dan een uur weer afgebroken. We worden daar ook steeds behendiger in. Zoals ook al op zondag uitgesproken, zijn er alleen nog maar kleine probleempjes op te lossen, zoals het nalopen van het vrije profiel langs de baan, zodat baanschuivers enz niet achter aangesoldeerde draadjes enz. blijven hangen.

We constateerden ook dat als we compleet zijn, we een indrukwekkende rijlengte bij elkaar gaan hebben! Dieper de gang in steken om alles netjes op te kunnen stellen lijkt dan ook nodig bij een volgende rijdag! Wellicht hebben we tegen die tijd ook de verbindingskabels verlengd zodat we een iets dynamischer rijbeeld kunnen krijgen. Het door Alphons en René uitgedachte blokbeveiligingssysteem werkt namelijk perfect, maar zorgt nu nog wel iets teveel voor een file van treinen die optrekken en afremmen achter de eerste trein.

Ikzelf vond het ook leuk om kennis te mogen maken met Filip. Ons 2e Vlaamse lid die al druk bezig is met zijn module La Brumeuse
Ons "juniorlid" Jens heeft afgelopen zondag samen met Wim snode plannen ontwikkeld voor de 2e hoekmodule. Wat die plannen exact zijn houden beide heren nog angstvallig stil. Ik ben zeer benieuwd wat daar van gaat komen!

Volgende maand gaan we weer gezamenlijk aan de slag om de (hopelijk) laatste foutjes in de opstellingen weg te werken zodat we in november vol trots en volledig functionerend kunnen gaan rijden. Wellicht zelfs op de gastendag! (daarover hopelijk later meer).
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
 @citaat2
Citaat van: PaT op dinsdag 05 september 2017, 11:05:35
Wat mooi om te zien was, was naast het gebruikelijke gemopper van Grumpy, de sfeer heel relaxed was.

Geen verkeerd beeld schetsen. De mensen moesten wel gaan denken.

Voor de goede orde : ik mopper uitsluitend op mezelf en dingen die op mijn beide keerlussen fout gaan.  :oops:
Tegen anderen mopper ik nooit. Integendeel, ben ik het zonnetje in huis.  :)
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
 :offtopic:

Nu je het zegt....ik zie wel enige gelijkenissen



(en ja, ook dat is een grapje, niets te klagen over jouw humeur!)
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
Alphons,

je hebt ook gemerkt als de nood het hoogst, wie er jou dan komt helpen.  B)

groet

Wim
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
Mooie plaatjes René. Dank  :thumbup:
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
Citaat van: wimhelsen op dinsdag 05 september 2017, 13:28:58
je hebt ook gemerkt als de nood het hoogst, wie er jou dan komt helpen.  B)


Dat is waar Wim. Mijn dank is groot ! :D
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
@citaat

Helemaal mee eens. :thumbup:

Gr.
René
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
Leuk mannen!

Zit er eigenlijk nog iets van een centraal bussysteem op de modules? De Märklin CAN bus, een UTP aansluiting of Loconet o.i.d.?
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
Nee, de treinloop wordt geheel door de remmodules zelf geregeld. De enige externe imput komt van het CS1R die 'normaal' is aangesloten.  Uiteraard zijn de modules daarvoor onderling gekoppeld, maar dat zijn slechts 4 draadjes met behulp van een RS232 connector.
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
Dus feitelijk geen mogelijkheid om ergens in te grijpen in de treinloop? Of in een station een trein eruit te halen?
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
Jawel, in 1 keerlus zit het schaduwstation.
Daar kunnen ook treinen eropgezet of erafgehaald worden.
Modules zijn beveiligd met een bloksysteem.
Van het vorige blok wordt sein op rood gezet en blok daar weer voor op groen.
Dit om te voorkomen dat treinen op elkaar inrijden.

Groeten,
Ton.
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
Citaat van: Laurent op woensdag 06 september 2017, 00:00:24
Dus feitelijk geen mogelijkheid om ergens in te grijpen in de treinloop? Of in een station een trein eruit te halen?

Jawel, elke module is voorzien van een schakelmogelijkheid om handmatig de seinen op rood of groen te zetten.
Daarnaast zitten er op het CS1R draai- en drukknoppen. Daar kun je mee ingrijpen.  :D

Verder is er, zoals Ton aangeeft, op een van de keerlussen een 3 sporig schaduwstation, maar die is hoofdzakelijk bedoeld om de treinenloop te variëren.  Op de andere keerlus is specifiek een inhaalspoor gemaakt om treinen in- en uit de treinenloop te halen. Dat wordt met de hand bediend.
Druk op een knop en er gaat een wissel om en de trein wordt tot stilstand gebracht. Gelijktijdig gaat een gereedstaande trein de dienstregeling in.


Note : type fouten verbeterd.
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
Citaat van: PaT op dinsdag 05 september 2017, 11:05:35
Ikzelf vond het ook leuk om kennis te mogen maken met Filip. Ons 2e Vlaamse lid die al druk bezig is met zijn module La Brumeuse
Ons "juniorlid" Jens heeft afgelopen zondag samen met Wim snode plannen ontwikkeld voor de 2e hoekmodule. Wat die plannen exact zijn houden beide heren nog angstvallig stil. Ik ben zeer benieuwd wat daar van gaat komen!


Hier en daar wat rare woorden gehoord , maar ja voor de rest  zo gezellig als in Vlaanderen. (met een waals thema ;)   )

Filip
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
 @citaat2  Ben benieuwd welke woorden !   :?:
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
bv: technasium ,  ik denk dat dat gewoon den atelier is , niet ?   :D

Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces
Hallo Phil,

Technasium is in Nederland ook een schooltype. Een meer technisch praktisch ingestelde HAVO-variant.
Re: Verslag eerste rijdag na het zomerreces


Bewijs dat er gereden is, en meteen weer on-topic. 👻🚂