Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Diode - stop vertrek regeling

Gestart door Rigo maandag 17 juli 2017, 00:42:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Diode - stop vertrek regeling
Dag allen,
Na een hele poos wegens omstandigheden(ziekte) toch maar weer proberen verder te doen aan baantje bouwen ---> Analoog :-)

Ben al wat aan het rondzien hier voor het aanpassen van vertrek en stop snelheid regeling op analoge baan, momenteel doe ik dit via aparte transfo's op de verschillende rem en vertrek delen, maar heb al heel wat gelezen over de diode matrix, kan echter nergens vinden hoe de diodes gekoppeld zijn! zoals bv hier https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13983.msg588916#msg588916,
ik zie daar per eenheid/blokje 4 diodes links en rechts staan verticaal en daar tussen 2 gekruist
mijn vraag in welke richting zitten deze diodes aan elkaar, dus hoe zit de doorlaatrichting aan elkaar?

hopelijk begrijpt er iemand zo een beetje mijn uitleg!

groetjes
Rigo
Re: Diode - stop vertrek regeling
-Rigo:
Een diode spert aan de kant van het streepje.
Hier vindt je meer over het terugslag ventiel

https://nl.wikipedia.org/wiki/Diode
Re: Diode - stop vertrek regeling
Rigo,


Je gebruikt steeds twee diodes naast elkaar. Parallel dus.
Een daarvan streepje boven de ander met het streepje beneden.

Daardoor is er altijd een van de twee die doorlaat.

Per setje dat je in de toevoerleiding opneemt verlies je nu ongeveer 0,6 volt aan spanning.
Die gaat in de diode verloren om z'n werk te kunnen doen. Alleen die eigenschap gebruiken we om langzamer te kunnen rijden.
De richting doen we hier niets mee. Maar omdat een richting geen stroom  doorlaat zetten we er twee naast elkaar. Zie het als een een richtings straat.  Het  :error: bord en de straat met bord met blauwe pijl zorgen samen dat je twee kanten op mag/ kunt rijden en verder kunt.

Voor een zichtbare snelheidsvermindering moet je dus een aantal sets achter elkaar gebruiken.

Dus de kant met streepje aan de kant zonder streepje om ze achter elkaar te zetten. Aan begin en eind de twee startpootjes van de diodes bij elkaar vastmaken.

Mvg Robin
Re: Diode - stop vertrek regeling
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Diode - stop vertrek regeling
De uitleg van Hero (Robin) is prima, simpel, en duidelijk. Hij legt uit hoe het werkt: een diode matrix, diodematrix of diodenmatrix (alle spellingen komen voor als je ernaar zoekt in forum of wiki).

Het is altijd weer even zoeken in de 3rail wiki, maar https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Verbeterde_rij-eigenschappen_met_diodeblok geeft deze afbeelding


In dit plaatje zijn de diodes getekend zoals ze er meestal uit zien, zwart met een grijs streepje aan een kant (enkele diodes zijn rood, en zien er niet zo uit).

en deze 3rail wiki pagina https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Rem-_en_Optrekvertraging geeft deze afbeelding (merk op dat de diode-strengen boven en onder net andersom zijn getekend):


In dit plaatje zijn de diodes schematisch weergegeven als een pijl (driehoekje) met een dwarsstreepje.
Dat dwarsstreepje symboliseert dat grijze streepje in de andere tekening, en dat is de sper of dam.
Het driehoekje symboliseert de doorlaatrichting. Elke diode laat in 1 richting de spanning door, en spert in de andere richting. Analoog heb je zowel bij wisselstroom als gelijkstroom een matrix nodig. Bij wisselstroom omdat de stroom permanent wisselt, bij gelijkstroom omdat de trein van richting verandert als je de plus en de min ompoolt.

Beide plaatjes zijn zinvol als toevoeging op jouw plaatje. Niet relevant is of dit 0,6 of 0,7 volt scheelt per tweetal diodes, maar wel van belang is dat het zo werkt: twee tegengesteld gerichte diodes vormen samen een paartje, en als je de snelheidsvermindering wilt kunnen waarnemen, dan heb je een paar van die paartjes achter elkaar nodig.

Het prettige van diodes is, dat ze de rijspanning niet verstoken in warmte. Vroeger, toen de diode nog niet verkrijgbaar was voor hobbyisten, gebruikte ik een keramische schuifweerstand; die lag dicht bij de trafo, en was met draad verbonden naar alle plekken waar de trein langzamer moest rijden dan de standaard.
Weerstanden worden wel heet, en daarom maakte ze weerstanden toen van een soort porcelein in de vorm van een holle pijp (luchtkoeling). Ik denk niet dat zulke weerstanden nog leverbaar zijn. Puur antiek.
Re: Diode - stop vertrek regeling
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Diode - stop vertrek regeling
Misschien te simpel gedacht... Maar kun je niet gewoon een (witte marklin) rij-transformator bedienen met een servo?

Sein op rood -> Servo draait spanning naar beneden
Trein remt heel langzaam af
Sein op groen -> Servo draait spanning omhoog
Trein trekt langzaam weer op


Scheelt heel veel bedrading en geïsoleerde secties.

Met een paar relais kun je 1 zo'n opstelling gebruiken voor meerdere stationssporen.
Re: Diode - stop vertrek regeling
Rigo,

Schematisch ziet het er zo uit:



De werkelijkheid:



Voor verdere informatie:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13981.0

mvg Rob


Re: Diode - stop vertrek regeling
Citaat van: rscosworth op maandag 17 juli 2017, 12:18:59
Misschien te simpel gedacht...


Met een paar relais kun je 1 zo'n opstelling gebruiken voor meerdere stationssporen.

Ja, een beetje te simpel. Je kunt dan maar 1 trein tegelijk laten optrekken en afremmen, meerdere secties gaat niet, want dan trekken ze allemaal tegelijk op en remmen tegelijk af, dus optrekken op spoor1 en tegelijkertijd afremmen op spoor 2 zal niet gaan.
Je hebt altijd per sectie (blok) een regeling nodig.

Groetjes
Re: Diode - stop vertrek regeling
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Diode - stop vertrek regeling
Citaat van: rscosworth op maandag 17 juli 2017, 12:18:59
kun je niet gewoon een (witte marklin) rij-transformator bedienen met een servo?
Eureka! KISS.
Maar dan wel voor een andere toepassing.

Laat ik het zo zeggen:
1 servo+1 servotester kost pak 'm beet ? 2,70.
Daarvoor koop je 100 diodes. En die zijn goed voor 12 of meer afzonderlijke rem- of optrekwegen.
Re: Diode - stop vertrek regeling
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Diode - stop vertrek regeling
Tegelijkertijd optrekken en afremmen zal niet gaan met 1 zo'n opstelling.

Maar je kan wel op spoor 1 afremmen en spanning afschakelen.... Dan op spoor 2 baanspanning inschakelen en weer optrekken.

Met meerdere relais kun je het zo mooi maken als je wil
Re: Diode - stop vertrek regeling
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Diode - stop vertrek regeling
Zonder relais ook, dat is het grappige ervan. B.v. bochten zijn analoog berucht. Rijdt je trein net lekker (hard) zit er weer zo'n haakse (geen haagse) hoek in de baan. Mijn NS 1100 (3013) ging dan altijd standaard rechtdoor, hetgeen niet de bedoeling was). Bochtje isoleren. Paar paartjes diodes op de bochtpuko's, klaar.

Met relais zijn seinen (met 3 standen) ideaal: groen=karren, geel= via diodenparen, rood= stoppen.
Werkt perfect.

Legio oplossingen te bedenken.
Re: Diode - stop vertrek regeling

Hmmmmm, zo snel antwoordjes krijgen dit geeft al goede moed :-)

Jørg, Robin, Jan22, Sprinter, rscosworth, Rob,  dank voor de reacties

Rob heeft wel de eerste prijs in deze antwoordjes, had dit schema hier in 2015 ook gezien, maar kon het nu met zoekopdracht over "diode matrix" niet meer terug vinden !

zodra ik kan beginnen aan de opbouw nieuwe baan probeer ik foto's enzo te plaatsen, en misschien nog wel wat vraagjes stellen :-)
moet echter eerst ook nog de tafel wijzigen omdat ik naar "U" vorm wil gaan

Groetjes
Rigo
Re: Diode - stop vertrek regeling
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Diode - stop vertrek regeling
Citaat van: rscosworth op maandag 17 juli 2017, 12:18:59
Misschien te simpel gedacht... Maar kun je niet gewoon een (witte marklin) rij-transformator bedienen met een servo?

Richard, jaren geleden eens een dergelijk idee opgeworpen, zie dit oude topic: klik
Met name de laatste post met vraagstelling, echter is hierop niet meer gereageerd ... :confused:

Groeten,

Erik.
Re: Diode - stop vertrek regeling
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Diode - stop vertrek regeling
Citaat van: rscosworth op maandag 17 juli 2017, 12:18:59
Maar kun je niet gewoon een (witte marklin) rij-transformator bedienen met een servo?

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 18 juli 2017, 08:52:56
dergelijk idee opgeworpen

Citaat van: Sprinter op maandag 17 juli 2017, 12:34:06
Je hebt altijd per sectie (blok) een regeling nodig.

Ik begrijp hieruit dat een servo gebruiken voor rem- en optrekvertraging, of voor secties (of blokken) met langzaam rijden altijd 1:1 is: dus per sectie 1 servo (+ 2 servotesters ter analoge aansturing van de twee servostanden).

Uit Eriks draadje (uit 2009) begrijp ik dat het zijn bedoeling was om per sectie (op het bedieningstableau, en dus ook op het corresponderend baangedeelte) 1 regeling te treffen, liefst met een servo
of spindelmotor (b.v. MP1 van MTB-tronics ?).
Een miniservo is dan het goedkoopst (bij de huidige marktprijzen op ali), en het traagst afstelbaar. Maar de vraag is dan, hoe geef je die draaibeweging zo compact mogelijk door? Met een draaibare potmeter die door de servo-as wordt gedraaid?
Is dat ook wat Erik toen bedoelde, en is het wel fijn genoeg afstelbaar? Want zoals ik dat even voor me zie met 2 servotesters die analoog feitelijk alleen maar de 2 uiterste standen aansturen waartussen de draaiingen plaats vinden, is dat alleen maar geschikt voor remmen en voor optrekken. En wat gebeurt er als zo'n servo bij de opstart jittert, dan jittert de baanspanning op zo'n sectie mee? Een spindelmotor is duurder, maar betrouwbaarder, die jittert nooit.
Re: Diode - stop vertrek regeling
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Diode - stop vertrek regeling
Dag Jan Willem.

Citaat van: Jan22 op dinsdag 18 juli 2017, 11:12:06
Uit Eriks draadje (uit 2009) begrijp ik dat het zijn bedoeling was om per sectie
(op het bedieningstableau, en dus ook op het corresponderend baangedeelte)
1 regeling te treffen, liefst met een servo of spindelmotor ?.

Juist geconcludeerd! Een component wat in een bedientableau klein genoeg is om een
regelbare transformator te bedienen, kwam ik uit op een potmeter die een servo bediend.
Een optrek- en afremsectie creëren middels detectie waarmee een spindelmotor een
regelbare transformator bediend. Middels eindschakelaars is de minimale en de maximale
rij-snelheid in te stellen en door de voedingsspanning van de spindelmotoren te wijzigen,
is de snelheid van het optrekken of afremmen te beïnvloeden.

Citaat van: Jan22Een miniservo is dan het goedkoopst (bij de huidige marktprijzen op ali), en het traagst afstelbaar. Maar de vraag is dan, hoe geef je die draaibeweging zo compact mogelijk door? Met een draaibare potmeter die door de servo-as wordt gedraaid?

Deze vraag begrijp ik niet helemaal: mijn uitgangspunt is, dat de stand van de potmeter
middels de servo, de doorgegeven stand van de regelbare transformator wordt.

Citaat van: Jan22]Is dat ook wat Erik toen bedoelde, en is het wel fijn genoeg afstelbaar? Want zoals ik dat even voor me zie met 2 servotesters die analoog feitelijk alleen maar de 2 uiterste standen aansturen waartussen de draaiingen plaats vinden, is dat alleen maar geschikt voor remmen en voor optrekken. En wat gebeurt er als zo'n servo bij de opstart jittert, dan jittert de baanspanning op zo'n sectie mee? Een spindelmotor is duurder, maar betrouwbaarder, die jittert nooit.

Tja, wat is fijn in analoog bedrijf, het natuurlijk niet vergelijkbaar met zoveel-traps digitaal bedrijf.
Het jitteren was mij onbekend en ik heb dit 'probleem' dan ook nog niet verder uitgezocht.
Ik beschik over een grote hoeveelheid DC-motoren waar ik jaren geleden al eens succesvol een
spindelmotor-bediening heb gemaakt, want let wel:bovenstaand is de uitdaging die aanstonds is.
Het scenery-avontuur is voorlopig (bijna) ten einde en ik ga mij storten op analoge automatisering
van de modelbaan!

Groeten,

Erik.
Re: Diode - stop vertrek regeling
Nog paar vraagjes over de diodematrix :-)

1) Is het gelijk welke diodes ik hiervoor gebruik ! is bv de 1n4001 of 1n4007 goed of moeten/mogen dit andere zijn, was bij conrad eens aan het zien voor diodes maar ......welke te kiezen is het een SI gelijkrichter of standaard diode? en speelt het merk in kwaliteit een grote rol.

2) ik ga denkelijk in 3 of 4 stappen vertragen en optrekken aan een stopseinen en in 1 of 2 stappen vertragen optrekken aan bochten, er kunnen dus meerdere treinen gelijktijdig op die vertraag en optrek punten aanwezig zijn, mag dit dan vanaf 1 transfo aangesloten worden of moet ik al die punten via een aparte transfo aansluiten ?
was aan het denken, als bv 1 trein naar stopsein vertraagd/optrekt en een of twee andere gelijktijdig aan een bocht hetzelfde doen gaat dit dan de rij spanning alsnog niet beïnvloeden waardoor ze bv. minder stroom krijgen? want dan komt alle voeding vanaf 1 transfo? en gezien ze al en lagere spanning na de diodes hebben gaat er misschien wel 1 of stilvallen tot de ander weer op volle spanning rijd (volle spanning secties gaat zowiso via aparte transfos gebeuren)
3) zijn er nog andere zaken die ik zeker moet toepassen of aandacht aan besteden bij dit systeem.


Bijkomende vraagje:
Als jullie in meerdere lagen werken bv. schaduwstation en daarboven nog 1 of 2 lagen, hoe werk je dan aan die ringleidingen en andere aansluitingen, daar is dan toch heel weinig plaats om draden vast te leggen/solderen enzo? of leg je die ringleiding dan ook onder de onderste plaat, en kom je recht naar beneden met aansluitingen stroom, wissel en stopsecties ?

Vraag het liever nu, want gezien mijn ziekte(botkanker) is het niet evident om veel onder de treintafel te kruipen, om steeds aan te passen, heb wel zo'n rol wagentje gemaakt waar ik kan op liggen maar ook dat is niet pijnvrij voor mij !

Alvast dank
Rigo
Re: Diode - stop vertrek regeling
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Diode - stop vertrek regeling
Bijkomend antwoord:

Ringleiding zit onder de onderste plaat, dus niet elke verdieping een eigen ringleiding.

De verdiepingen er boven zijn dus ook aangesloten op de onderste ringleiding, de kabels worden recht omhoog door meerdere platen gestoken.

Aftakkingen zijn gemaakt vanaf doorverbonden kroonsteentjes. Er kunnen dus gemakkelijk meerdere aansluitingen bijgemaakt worden, of in geval van storingen los geschroefd worden.

Onder de rails zit ruim voldoende lengte kabel, waardoor ik met gemak een kapotte stekker kan losknippen, om er vervolgens een nieuwe aan te maken.

Dit is hoe IK het doe,.... andere mensen hebben andere manieren en andere redenen om het heel anders aan te sluiten.
Re: Diode - stop vertrek regeling
Hoi "rscosworth"

had al zoiets in gedachte, want ik zal maar een 20 a 25cm tussen de lagen hebben, en daar zie ik mij niet tussen werken om alles daar aan te sluiten,
maar zoals je schrijft zullen er ook andere meningen/werkwijzes zijn misschien

maar ik ga dus meerdere ringleidingen moeten leggen onder de onderste plaat anders krijgen alle lagen toch stroom via 1 transfo!
Alvast dank voor de reactie.

Ps: had je topic enkele tijd terug gelezen,(moesten ze de vloerbekleding nog leggen) en heb zo de bescheiden mening dat je treintjes heel gelukkig moeten zijn om in zo'n luxe kamer rondjes te rijden :-)
het lijkt me daarboven een luxe die vele Belgen in hun woonkamer nog niet hebben (kan alleen over België spreken hé). mischien zijn het in Nederland allemaal zo'n luxe zolders :-) 

groetjes en dank voor antwoordje
Rigo
Re: Diode - stop vertrek regeling
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Diode - stop vertrek regeling
Hoi Rigo,

Het aantal ringleidingen / stroomkringen is afhankelijk van het stroomverbruik. Wanneer de treinen stil staan in een schaduwstation verbruiken (analoog) geen stroom. Je zal dus zonder problemen meerdere verdiepingen op 1 ringleiding aan kunnen sluiten.

Bij digitaal is dat een iets ander verhaal, omdat stilstaande treinen stroom blijven gebruiken. Je ontkomt er dan vaak niet aan om meerdere ringleidingen aan te leggen, en dan is het inderdaad gebruikelijk om de verdiepingen te scheiden.

Bedankt voor je compliment. Ben ook zeer content met de zolder die ik heb. Gipsplaten en spotjes zijn niet zo heel duur, maar een ruimte kan er mooi van opknappen!

Met vriendelijke groet,  Richard
Re: Diode - stop vertrek regeling
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Diode - stop vertrek regeling
Citaat van: Rigo op woensdag 02 augustus 2017, 19:49:02
mischien zijn het in Nederland allemaal zo'n luxe zolders
Was dat maar zo ... Ik moet me behelpen met een vlierinkje met alu-ladder. Het vloeroppervlak oogt royaal, 3.00x4.50 cm grondoppervlak, maar op stahoogte is die 3.00 nog maar 90 cm.
Er moet geen kennis van 2,30 meter langs komen (ik heb zo'n kennis), want die stoot z'n hoofd (de stahoogte is 1,90 meter).

Maar ik beklaag me niet. Kom daar maar eens om in een woonkamer die je deelt met het vrouwvolk en de poezen. Betekent wel dat de "wetten" van de treinhobby niet zalig makend zijn:

Hoe lager de baan, hoe meer ruimte.
Kniehoog betekent een knieval maken, en vooral niet onder de baan willen werken. Want dat kan niet.
Tips voor kleinbehuisden zijn op dit forum te vinden. Zelfs als je niet een simpel dakrondje wil doen.
Re: Diode - stop vertrek regeling
"Richard"
dat begrijp ik wel, maar er is meer dan alleen het schaduwstation, er zullen ook meerdere treinen gelijktijdig rijden en neem daarbij ook nog de stijgingen dit gaat toch wel allemaal stroom slikken hé

"Jan Willem"
ik heb nu een van de kinderkamers, ze zijn het huis uit, en heb maar de kleinste genomen gezien echtgenote de grote voorlopig wil houden mocht er iemand blijven overnachten !!
maar kan nu al een ruime U tafel maken, en al voldoende groot om enkel tijd bezig te zijn denk ik.

;) nu graag eerst even terug On-Topic, naar bijkomende :arrow: diode vraag
groetjes
Rigo
Re: Diode - stop vertrek regeling
De 1N4001 t/m 1N4007 kunnen allemaal maximaal 1 Ampere aan.
De maximale spanning loopt bij deze diodes van 50 Volt tot 1000 Volt.
Er zit geen prijsverschil meer in, misschien nog 1 cent, dus dan neem je toch gewoon de 1N4007 ?

Als je er meer stroom door gaat sturen, dan gaan we naar 3 Ampere diodes.
Kijk eens naar de 1N5407. Maar er zijn wel duizenden diodes die geschikt zijn.
En een gelijkrichter is niks anders dan een diode, of een bruggelijkrichter, dat zijn dan 4 diodes, vaak in één huis ondergebracht.

Als je analoog blijft werken, dan is het een 50 Herz-spanning en geen probleem verder.
Ga je digitaal, dan zijn bovenvermelde diodes niet erg geschikt.

In een loc gebouwd heb je genoeg aan de 1 Ampere diodes.
Re: Diode - stop vertrek regeling
Hallo Rigo,

Citaat van: Rigo op woensdag 02 augustus 2017, 15:44:51
Bijkomende vraagje:
Als jullie in meerdere lagen werken bv. schaduwstation en daarboven nog 1 of 2 lagen, hoe werk je dan aan die ringleidingen en andere aansluitingen, daar is dan toch heel weinig plaats om draden vast te leggen/solderen enzo? of leg je die ringleiding dan ook onder de onderste plaat, en kom je recht naar beneden met aansluitingen stroom, wissel en stopsecties ?

Allebeide oplossingen zijn mogelijk. Als je genoeg ruimte tussen de lagen hebt is het geen probleem. Je zal inderdaad van te voren goed moeten nadenken over het ontwerp en waar je wat qua leidingen en kabels legt. Mocht je een tweede stroomkring (versterker / booster) nodig hebben dan is het in delen leggen van je ringleidingen wel verstandig.

Citaat van: Rigo op woensdag 02 augustus 2017, 15:44:51
Vraag het liever nu, want gezien mijn ziekte(botkanker) is het niet evident om veel onder de treintafel te kruipen, om steeds aan te passen, heb wel zo'n rol wagentje gemaakt waar ik kan op liggen maar ook dat is niet pijnvrij voor mij !

Even een schot voor open doel: Is het dan niet verstandiger om de baan op "sta" hoogte te maken? Dit vanwege je gezondheid? Ik heb mijn nieuwe baan bewust hoger op stellingen en in modules gemaakt zodat ik niet hoef te bukken. De oplossing is ook te gebruiken met de onderste laag vast (het schaduwstation) op bijvoorbeeld 1,10 meter en dan de bovenste laag in modules. De baan zou ik dan iets van 0,80 m1 breed houden maximaal en daar waar je moet klimmen (spiralen) op ongeveer 1,20 houden. Ik ben bewust van het feit dat je daarvoor wel hoogte moet hebben in je treinenkamer.

Succes!

Groeten Ronald.
Re: Diode - stop vertrek regeling
"huub",

ik zal dan de 1N4007 bestellen, en zien wat het resultaat zal zijn, maar gezien ik op dat vlak heel weinig kennis heb wist ik niet precies welke diodes er gebruikt zijn in de diodematrix die ik hier tegenkwam en ook eens wil uitproberen :-) .

voor mij zal het zeker analoog blijven, nu alles nog ombouwen naar digitaal zie ik echt niet meer zitten, en zou me meer frustratie dan genot geven denk ik.

"Ronald",

ik ga het tussen de lagen op 20 a 25 cm houden anders krijg ik problemen met stijgen zoals ik de baan nu in mijn hoofd heb, en ga zeker meer dan 1 stroomkring voorzien, beter eentje teveel dan eentje te weinig, op die paar draden meer zal het nu ook niet aankomen onder de tafel :-)

Wat de hoogte betreft heb ik wel voldoende plaats, tafel is nu 85cm, hier onder kan ik al liggend op de rolplank goed werken, als ik de tafel naar bv. 1m10 verhoog moet ik alsnog liggend onder de tafel rijden, dus daar zie ik niet het nut van in, dit zou enkel minder bukken zijn bij werken bovenop de tafel, maar daar heb ik tot hiertoe veel minder last van :-)

en werken met modules, dan moet je op voorhand alles goed uittekenen hoe de sporen precies zullen komen en dat is iets dat ik niet doe, ik leg alles op goed gevoel :-) , de energie om nu nog met een tekenprogramma bv. Scarm aan de slag te gaan ontbreekt, ik leg liever alles onmiddellijk in de praktijk op de tafel en pas alles aan volgens de afmetingen van de tafel.
over het klimmen via spiralen ben ik nog een het twijfelen, vind het zelf niet zo mooi  en er kruipt veel tijd in, en heb tot hiertoe voldoende meters om gewoon via bv.een bergwand te stijgen, dit zal mij meer voldoening geven denk ik.

groet
Rigo
Re: Diode - stop vertrek regeling
hoi,

Citaat van: Rigo op vrijdag 04 augustus 2017, 01:22:44
voor mij zal het zeker analoog blijven, nu alles nog ombouwen naar digitaal zie ik echt niet meer zitten, en zou me meer frustratie dan genot geven denk ik.

Als je alles moet ombouwen is het inderdaad niet echt handig om digitaal te gaan rijden.

Citaat van: Rigo op vrijdag 04 augustus 2017, 01:22:44
Wat de hoogte betreft heb ik wel voldoende plaats, tafel is nu 85cm, hier onder kan ik al liggend op de rolplank goed werken, als ik de tafel naar bv. 1m10 verhoog moet ik alsnog liggend onder de tafel rijden, dus daar zie ik niet het nut van in, dit zou enkel minder bukken zijn bij werken bovenop de tafel, maar daar heb ik tot hiertoe veel minder last van :-)

Ook bij 1,10 m hoef je niet onder de tafel te zitten. Het schaduwstation op 1,00 - 1,10 m hoog maken. Dan kan je daar gewoon op werken. De bovenste laag in modules. Deze kan je dan zo weg halen en neer leggen als je ze nodig hebt. Het enige nadeel is de omvang. Die zou ik dan niet te breed en te lang maken omdat je ze anders niet goed kan tillen. Dan kan je de modules zo op de zijkant zetten en bij de bedrading. Kijk maar eens in mijn bouwdraadje. Dan zie je dat ik dat doe. Werkt heerlijk geen rugpijn meer.

Citaat van: Rigo op vrijdag 04 augustus 2017, 01:22:44
en werken met modules, dan moet je op voorhand alles goed uittekenen hoe de sporen precies zullen komen en dat is iets dat ik niet doe, ik leg alles op goed gevoel :-) , de energie om nu nog met een tekenprogramma bv. Scarm aan de slag te gaan ontbreekt, ik leg liever alles onmiddellijk in de praktijk op de tafel en pas alles aan volgens de afmetingen van de tafel.

Dat kan je ook gewoon met modules. Zonder plan werken, zie ook draadje Project 0m. Komt het niet uit? Of over de bakscheiding heen gelegd? Gewoon de zaag in de rails. Waarom iedereen meteen met een programma aan de gang wil? Dat is hier een soort van pavlov-reactie. "Baan ontwerpen?" gebruik een programma.  :D

Citaat van: Rigo op vrijdag 04 augustus 2017, 01:22:44
over het klimmen via spiralen ben ik nog een het twijfelen, vind het zelf niet zo mooi  en er kruipt veel tijd in, en heb tot hiertoe voldoende meters om gewoon via bv.een bergwand te stijgen, dit zal mij meer voldoening geven denk ik.

Dat is ook een optie. :)

Succes met bouwen!

Groet Ronald.
Re: Diode - stop vertrek regeling
"Ronald"

Dank voor de info, zal het draadje via de gegeven link eens goed doornemen. (gezien we bij de hagelstorm die hier passeerde op 20-07 nog maar eens de 1ste prijs wonnen!!, zit ik nu weer met papierwerk bezig voor verzekeringen en het laten herstellen van de schade)

Gezien ik op 2m50 na volledig rond de baan kan denk ik er aan om de ringleiding en aansluitingen volledig langs de zijkant te leggen, ben dit nu aan het uitzoeken welke voor en nadelen dit kan/zal hebben, als ik de draden aan de zijkant op het kader bevestig en de plaat 5cm over het kader laat komen zie je daar achteraf ook niets meer van en blijft alles volgens mij overzichtelijk en goed bereikbaar.
Gezien ik dit nog wil bouwen voor de kleinzoon, wil ik het ook zo overzichtelijk/simpel mogelijk houden en hem bij het aanleggen zo veel mogelijk betrekken :-)

Ik zal trachten een draadje te starten zodra ik begin met de opbouw, want foto's geven toch een heel andere kijk op de zaak en kunnen er misschien ook beter tips gegeven worden.

Alvast allemaal heel erg bedankt voor het meedenken en de tips, ook dank aan de forum beheerders die dit alles mogelijk maken.

Rigo
Re: Diode - stop vertrek regeling
-Rigo:
Een ringleiding rondom de baan is een goed idee, omdat je er ten alle tijden goed aan kan, zonder onder de baan te moeten kruipen.
Re: Diode - stop vertrek regeling
 @citaat Te allen tijde (altijd) ===> klik
Re: Diode - stop vertrek regeling
 :offtopic: Ik wist niet dat dit een taalforum was,  :thumbdown:
Re: Diode - stop vertrek regeling
"Jørg",

Wel ik dacht ook dat dit een goede oplossing was, zal ook eenvoudiger zijn als ik zou solderen.

"Wim"
Ik had het zonder de niet ter zake doende opmerking en de verwijzing naar een niet relevante website ook begrepen hoor.

Groet
Rigo
Re: Diode - stop vertrek regeling
-Rigo:

Ik dacht dat Peterke33 ook deze oplossing voor de ringleiding had gekozen.
Re: Diode - stop vertrek regeling
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Diode - stop vertrek regeling
Een "ring" leiding is niet de beste oplossing als je het woord "ring" letterlijk uitvoert, het is beter een soort "ster" te maken.

Overingens dient deze Centrale Voedings Leiding altijd te bestaan uit twee leidingen: een toevoer en een afvoer (bij wissel- en digitale spanning ook geen goede termen...)

Groet, Anne W
Re: Diode - stop vertrek regeling
"Jørg"

Volg jouw topic al van ergens begin 2015 :-) , (toen onder opari63) was toen ook bezig aan de baan die ik nu weer heb afgebroken omdat ik ze wil vergroten, wat mij echter toen al opviel was de bedrading op je baan! ik dacht dat analoog veel meer bedrading nodig had dan digitaal maar blijkbaar is dit niet het geval, althans ik zie tot hiertoe niet in waar ik zo'n hoop draden zou voor gebruiken, mijn treintjes stuurden ook alle wissels en seinen zelf aan, ik moest enkel de stroom aanzetten, en alles reed vanzelf toertjes, ik hield me enkel bezig met rangeren en laden lossen met de marklin 7051 kranen,  wat ik nu wel ga proberen na te bootsen is de stop en vertrek snelheid te "te regelen via zo'n diodematrix die hier op het forum is aangebracht met zeer duidelijke uitleg/beschrijving (voor noobs zoals ik) door Rob "M75"
ik had deze stop en vertrek regeling ook gemaakt maar dan per sectie 1 transfo !,

Ja, ik had van Peterke33 een tijdje terug ook al wat gelezen over zijn ringleiding, maar er is hier zoveel informatie te vinden en te lezen dat ik het allemaal niet kan onthouden wie wat schrijft hé.

Voor de scenery volgde ik de brouwsels van Tony en 'Carl', wat deze tevoorschijn tovert is ook straf en de verhaaltjes erbij, dat is een man met heel veel fantasie denk ik, ik denk zelfs dat hij veel euro's zou kunnen verdienen met het schrijven ven jeugdboeken :-).

"Anne W"
dit is ook zoiets dat ik hier en daar lees "maak geen gesloten ringleiding" ik stel me dan de vraag welke de reden daarachter is,
als ik mijn rails leg, maken die op zich toch ook een gesloten ring! en wat is het verschil dan met een leiding uit koper draad als ringleiding? en uit welke reden zou een ster beter zijn dan een 'ring' al dan niet onderbroken of oneindig.

Groeten
Rigo
Re: Diode - stop vertrek regeling
Ben den Hollander
gast

Re: Diode - stop vertrek regeling
Citaat van: Rigo op zondag 06 augustus 2017, 23:10:16

"Anne W"
dit is ook zoiets dat ik hier en daar lees "maak geen gesloten ringleiding" ik stel me dan de vraag welke de reden daarachter is,
als ik mijn rails leg, maken die op zich toch ook een gesloten ring! en wat is het verschil dan met een leiding uit koper draad als ringleiding? en uit welke reden zou een ster beter zijn dan een 'ring' al dan niet onderbroken of oneindig.


Op onze baantjes is dat niet van toepassing. Signalen door de ring planten zich voort op lichtsnelheid, zo'n beetje 300 meter per microseconde. Check even de NEM670: daar is beschreven dat de overgang van -4V naar +4V binnen 3 microseconde moet plaatsvinden. In theorie zou dus na 900 meter een probleem kunnen ontstaan.......

https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem670_d.pdf

Dus: ring of ster maakt geen verschil. Het is een regelmatig terugkerend "broodje aap" verhaal.

Gr, Ben.
Re: Diode - stop vertrek regeling
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Diode - stop vertrek regeling
 @citaat

Ik ken de theorie ook niet (werktuigbouwer met een gelimiteerde hoeveelheid theoretische kennis van elektro), maar ik weet dat elektronici niet van lussen houden wellicht door https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlus.

Voorkomen is beter dan genezen.

Groet, Anne W
Re: Diode - stop vertrek regeling
"Ben"

Dat theorie niet klopt dacht ik ook al, wat ze beschrijven over de NEM gaat mijn petje te boven,

"Anne W"

Als ik nu als onkundige op dat gebied logisch nadenk, klopt dit helemaal niet in het modelbaan gebeuren.
Bij een ringleiding: een ster of geen gesloten ring maken
Vb. je maakt een ovaal met je sporen, je legt als voedingsbron een ster of niet gesloten (ring)leiding daaronder, de eerste aansluiting die je op de rails maakt krijg je toch een gesloten ring.
Die formules over een 'aardlus'? in de Wiki gaan mijn petje toch te boven, en daarenboven heb ik op mijn spoorbaan geen aarding na de transfo :-),

Groeten
Rigo
Re: Diode - stop vertrek regeling
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Diode - stop vertrek regeling
Beste Rigo,

Dat je een lus moet maken van/in je baan is noodzakelijk, maar de noodzaak om een tweede ring te leggen in de CVL is er niet, maar doe wat je wilt, ik heb de echte kennis niet, jij ook niet en je huis zal er niet door afbranden.

Groet, Anne W
Re: Diode - stop vertrek regeling
Dag Anne W

Nee de kennis om dit hier uit te schrijven waarom al dan niet een gesloten 'ring'leiding heb ik ook niet, maar denk niet dat we hier alleen zijn die deze kennis niet hebben, :-)

*je doet wat je wilt* uiteraard, maar het niet opvolgen van goede raad kan soms nare gevolgen hebben, en net uit die reden wou ik ook weten 'het waarom' van de niet gesloten ringleiding!

Het zal dus voorlopig zoals 'Ben' schreef een "broodje aap" blijven of zijn.

Als jij zegt dat mijn huis hierdoor niet zal afbranden is al een hele geruststelling :-)

Groetjes
Rigo