Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer minimaal € 25 euro in onze Stichting 3rail Shop en krijg de 3railforum jaarkalender 2026 gratis!!

Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)

Gestart door martin maandag 22 augustus 2016, 18:09:30

Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Er is weer een nostalgisch item toegevoegd, de kraan 7051.
Ik heb een mooi exemplaar gevonden, nog helemaal nieuw in de doos, nog nooit gebruikt.

ondanks dat ook het bedieningskastje nieuw uit de doos kwam, was het toch onbruikbaar. De middelste knoppen zaten muurvast.
Oorzaak: het hele kastje was ongeveer 3 mm gekrompen :O, althans de plastic buitenkant. Het binnenwerk (blik met een laagje messing?) was niet meegekrompen en stond helemaal bol. Dus binnenwerk er uit gesloopt, en daarna wat ingekort en rechtgebogen zodat het er weer in paste. De tijd doet blijkbaar vreemde dingen met plastic. De brugpeilers, die je op de foto ziet, zijn ook vaak zeer bizar vervorm. Het is echt moeilijk om rechte exemplaren te vinden.

groet,
Martin
-Martin:
Prachtig exemplaar, je kraan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
De kwaliteit van het plastiek was vroeger toch anders dan nu blijkbaar.

als er maar een "v" voor op staat

Hallo Martin,

Kunststoffen hebben uitharders nodig om plastic te worden, en juist die uitharders zorgen dat plastic krimpt of zelfs broos wordt.

Mits het kwaliteit is, doorstaat het gemakkelijk de tand des tijds, LGB had vroeger hele dure kunststoffen voor hun treinen en wagons, en daar rustte ook een octrooi op.
Als Märklin destijds hetzelfde had kunnen gebruiken, had je dat ding gewoon in bedrijf kunnen nemen.

Niet dat het dan maar slecht is integendeel, dat het kastje er nog redelijk uit ziet doet je wel vermoeden dat er toch iets van kwaliteit aan kleeft.
Dat van de brugpijlers viel mij ook al op, en je hebt gelijk dat je lastig rechte exemplaren vindt.

Toch wil ik een ding kwijt, en dat is dat ik geniet van al dit nostalgische materieel :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Wat een prachtig plan ! Alleen in die tijd kon je toch banen aankleden met wegen en autootjes of... Ik kom niet uit die tijd dus zoveel verstand heb ik er niet van.

Ik blijf dit zeker volgen. Gr Bas

als er maar een "v" voor op staat

Hoi Bas,

Ook een degelijke oude nostalgische baan kun je aankleden hoor, maar de accessoires zullen wat moeilijker te krijgen zijn.
Tenminste als je dingen wilt uit die tijd, dan zal je goed moeten zoeken, en soms kom je daarbij uit op sites van veilingen.

Of je wilt er lak aan hebben, en ook een super gedetailleerd model van een automerk op deze baan planten, maar dan ben je ineens niet origineel meer :)

Huisjes uit die tijd is een ander verhaal, want sla de Koll er maar eens op na, voor oude gebouwen uit de Märklinfabriek uit die tijd kosten nogal wat.
De Koll is een catalogus die richtprijzen aangeeft, en die liegen er soms al niet om.
En Fallerhuisjes uit de jaren vijftig zijn ook al een gewild verzamelaars object geworden, ook al is de schaal niet echt de H0 schaal.

Zelf kom ik uit de tijd dat de vaste 3rail nog net verkocht werd, maar was ook al uit de handel genomen daar de puko's er al waren.
Heb ooit bij iemand een nostalgische baan opgebouwd, en die schrok soms ook van de hoge prijzen van de oudjes, dat ie het bij het normale programma ging houden.
Het oude spul werd opgeslagen, en nu de man er niet meer is, is ook dat oude spul verdwenen.

M.v.g.

Hans V200.0 

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Jørg op maandag 03 oktober 2016, 18:14:10
-Martin:
Prachtig exemplaar, je kraan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
De kwaliteit van het plastiek was vroeger toch anders dan nu blijkbaar.
Het is nog maar de vraag hoe "het plastic van nu" er over 50 jaar uitziet Jørg...

En die oudere drukknopkastjes geven vaak problemen :warning: let vooral op dat de knopjes goed terugveren anders bkijven ze contact maken en is de kans groot dat er een wissel- of seinspoel verbrandt!
Naast de beruchte brugpijlers hebben sommige wagons ook last van vervorming, met name het TEE-treinstel is hier gevoelig voor :(.

Maar goed je kraan werkt weer en da's de hoofdzaak :thumbup:. Wel uniek om zo'n ding nog nieuw te kunnen bemachtigen, het is weliswaar niet de allereerste versie met de bouwlamp aan de giek gemonteerd, maar hij komt een aardig eind in de richting! Kortom, mooie nostalgische aanwinst weer!

Het plastic dat af en toe een beetje zijn vorm verliest is soms even een dingetje. Maar gelukkig valt het in het algemeen wel mee. Het blijft me toch wel verbazen dat het, vaak toch wel 50jaar oude spul, nog steeds vrijwel probleemloos functioneert. En als er al iets hapert dan is het vaak makkelijk weer op te lossen.

Ik kom nu wel op een punt dat ik moet gaan beslissen wat ik met de aankleding van de baan ga doen.
Het moet uiteraard wel in de stijl van toen. Blikken gebouwen van Märklin zijn inderdaad nogal prijzig. De klassieke Faller modellen vind ik ook wel mooi. Soms zijn die (deels) nog van hout.
Voordeel is wel dat ik niet zo veel gebouwen nodig heb, omdat het nogal vol ligt met rails ;)

groet, Martin
Heb je die kraan gewoon in gebruik kunnen nemen of zoals bij loc's eerst het verharde vet moeten verwijderen?
Je kunt ipv dure märklin gebouwen die zeer prijzig zijn die eventueel voor een deel namaken met plasticard. Moet volgens mij te doen zijn en nadien schilderen zoals in de kleuren van Märklin. Je zult nog wel ergens een oude katalogus hebben liggen of anders de Koll's kopen waar de afbeeldingen in staan.

Mvg

755philippe

Märklin fahren-ärger sparen

Weer een mooie aanwinst, Martin  :thumbup:

Met wat geluk en zoeken is er op beurzen vaak van alles te vinden.
En vergeet het zelf knutselen niet, dat deed men vroeger ook !

Grtz Tony

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: martin op maandag 03 oktober 2016, 18:08:08
nog helemaal nieuw, nog nooit gebruikt.
Dat is toch onvoorstelbaar. Dat iemand zo'n kraan koopt, en dan op zolder zet bij een oud tantetje, en er dan helemaal nooit meer naar omkijkt. Het lijkt wel een tweedehands auto, waar de eerste eigenaar nog geen 10 kilometer mee gereden heeft (van de showroom naar huis) !  8o 

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Er moet dan natuurlijk wel (logische) ruimte voor zijn op de modelbaan ... :roll:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Johnnytrein op dinsdag 04 oktober 2016, 09:40:12
Heb je die kraan gewoon in gebruik kunnen nemen of zoals bij loc's eerst het verharde vet moeten verwijderen?

De kraan zelf gaf geen problemen. Er zat niets vastgekoekt, hij draait heel soepel. Wel niet erg geruisloos, maar dat komt omdat er 2 'kleine schijfcollector' motoren in zitten die op volle toeren draaien. Die hoor je dus wel.

De draaischijf functioneerde ook nog vrij goed na een winterslaap van ruim 30 jaar. De sleepring had wel een pufje contactspray nodig, maar dat was alles.

Citaat van: Jan22 op dinsdag 04 oktober 2016, 13:47:28
Dat is toch onvoorstelbaar. Dat iemand zo'n kraan koopt, en dan op zolder zet bij een oud tantetje, en er dan helemaal nooit meer naar omkijkt. Het lijkt wel een tweedehands auto, waar de eerste eigenaar nog geen 10 kilometer mee gereden heeft (van de showroom naar huis) !  8o 

Ja het klinkt erg onlogisch, waarom koop je dan zo'n ding zou je zeggen.
Toch kan ik me er wel iets bij voorstellen. Bovengenoemde draaischijf heb ik als puber ooit zelf nieuw gekocht. En eigenlijk is hij toen meteen in de kast verdwenen. Ik kreeg op eens andere interesses, kan gebeuren op die leeftijd. ;) Later toen, de hormonen weer tot rust gekomen waren, en ik de treinenhobby weer oppakte had ik geen belangstelling meer voor dat lawaaierige blikken ding. Zodoende was hij een beetje in de vergetelheid geraakt. Maar nu mag hij dus weer zijn werk doen waar hij voor gemaakt is.

Citaat van: 755philippe op dinsdag 04 oktober 2016, 12:00:41
Je kunt ipv dure märklin gebouwen die zeer prijzig zijn die eventueel voor een deel namaken met plasticard. Moet volgens mij te doen zijn en nadien schilderen zoals in de kleuren van Märklin. Je zult nog wel ergens een oude katalogus hebben liggen of anders de Koll's kopen waar de afbeeldingen in staan.

Mvg

755philippe

Oude Märklin catalogussen heb ik inderdaad nog wel, en ze vormen ook een inspiriratiebron. Misschien ga ik komende wintermaanden ook wel creatief aan de slag.

groet,
Martin

trotse M-rail rijder

leuke verzameling stoomers heb je daar in de loods staan. :thumbup: :thumbup:
Als scenery zou je de van de fabriek uit reeds gebouwde houten en kartonnen huisjes kunnen plaatsen. Deze werden destijds door RS, creglinger, VauPe, Noch en ook Faller gemaakt. Sommige zijn echte pareltjes.
Auto's kan je van Wiking gebruiken, maar ook zelfs van Matchbox (de oude dan) en ja zelfs van Lego. Lego had in de jaren 60 een hele reeks auto's en vrachtwagens op schaal H0.
Ik vind deze baan een heel eigen sfeer hebben . Net een Anton Pieck baan .  :)
Ik heb hier wat oude brochures liggen van Marklin jaren 50 60 Die sfeer vind ik hier terug .

Mvg Michel
Mooi jaren 60 materieel. Ik kan dat wel waarderen. Vooral die loods, kraan en draaischijf zijn een plaatje.
restauratie oude overweg.

een overweg hoort er natuurlijk ook bij, en dan het liefst 459 MG (7057) gemaakt van 1948 t/m 1955. compleet met de verlichte andreaskruizen. Echt goedkoop zijn ze niet, maar ik dacht een koopje gevonden te hebben op MP. Helaas, op de foto leek het mooier als in het echt, en hij had nogal wat transport schade. Slagbomen gebroken, de sluitmechaniekjes incompleet, de andreaskruizen in 3 stukken (zinkpest). Totaal onbruikbaar dus. Ik heb toen maar de opvolger gekocht de 7192, lijkt er erg veel op maar is het niet niet. Te nieuw en geen verlichte andreaskruizen.

links de 7192 en rechts de restanten wat nog heel was van de 7057
ik had de puko's al vervangen door doorlopende middenrails, maar dat ging me toch niet ver genoeg. Ik had besloten dat de 'nieuwe' overweg zijn bomen moest doneren aan de oude.

de brokstukken van de andreaskruizen weer aan elkaar gelijmd met 2 componentenlijm.

een likje verf gegeven, en de transplantatie uitgevoerd.

bomen gaan keurig dicht als de trein aankomt, en de rode lampen branden ook. Wel zo veilig voor het drukke wegverkeer. Hoewel er nog geen weg is ;)

groet,
Martin

Netjes gedaan :important: De baan wordt steeds fraaier.
Ach restauratie werk hoort erbij.En als het goed is uitgevoerd ...wie er dan over zeurt is een muggezifter 😊😊
Mvg Michel
Moeilijk te vinden maar een mooie kraan 451 met mastverlichting ... :)
Martin,

Mooi die overweg, prachtig dat alles werkt.  ;)
De baan word mooier en mooier zo.  :thumbup: :thumbup:

trotse M-rail rijder

leuke foto's weer
Je had in deze misschien wel voor de faller overweg kunnen kiezen.

Ook lekker nostalgisch en nog goed verkrijgbaar.

Groeten barry
Citaat van: Barry1972 op maandag 10 oktober 2016, 19:59:15
Je had in deze misschien wel voor de faller overweg kunnen kiezen.

Ook lekker nostalgisch en nog goed verkrijgbaar.

Groeten barry

bedoel je deze?

dit is er toevallig een die geschikt is voor de Faller autobaan uit die tijd, maar je had ze ook met een gewoon wegdek. De bomen gaan zeer realistisch (langzaam) open en dicht, maar helaas is hij wel erg fragiel. Ik denk dat hij daarom toch wel redelijk zeldzaam is geworden ondertussen. Helaas heb ik geen ruimte om de oude Faller AMS baan ook op deze baan toe te passen, ik heb daar ook nog een doos vol van.

nu we toch met overwegen bezig zijn, deze zat eens als bijvangst bij een partij oude rails die ik opgekocht had.

puur mechanisch, bomen gaan pas dicht als het al te laat is.

groet,
Martin
Deze;

FALLER OVERWEG MET BAANWACHTERSHUISJE 120174

Groeten barry
Ikheb nog station feugingen en een goederen loodsje staan
beiden
FALLER
HOUT
1950/1965

trotse M-rail rijder

die overweg heb je netjes opgeknapt. leuke verzameling overwegen ook :D
Ik wilde een heel verhaal gaan typen over contactrails, blokbeveiliging enz, maar misschen is het leuker om gewoon een filmpje hier te plaatsen. Zodat jullie kunnen zien dat de treinen echt (automatisch) hun rondjes rijden.
Verwacht geen kwaliteits camerawerk, want dat kan ik jullie niet geven helaas.

hier nog wat stilstaande beelden:

groet,
Martin
Móói & léuk :important: :thumbup: (Wél een "race" baan...).
Inderdaad, wel een racebaan, maar onwijs leuk! Je loks lopen als n zonnetje, Je baan heeft niets te veel of te weinig. Echt n pareltje!

Peter

trotse M-rail rijder

leuk filmpje en mooie foto's. de treinen rijden lekker hun rondjes.
Mmmm leuk om ze zo ouderwets te zien rondracen :)

Misschien via een tweede transfo de snelheid in het station verminderen ... Dan remmen ze niet meer zo bruusk
Zeer fraai  :thumbup:
Maar zoals gezegd door de anderen, ik zou de snelheid wat om laag brengen.
De vertrek snelheid is in schaal die van de space shuttle  :D

En de loc gaat veeel te snel door de wisselstraat.

Verder zeer fraai hoor  :thumbup: :thumbup:

Als ik het filmpje bekijk ziet het er inderdaad wel uit als een racebaan. Maar in het echt valt het wel mee, het lijkt wel of youtube de boel versneld heeft. Het geluid is in het echt wel 3x zo erg. 3 treinen tegelijk laten rijden is echt wel het maximum, anders is gehoorbescherming wel gewenst. Ik besef nu wel dat we verwend zijn door digitale besturing tegenwoordig. Mooi afremmen en optrekken is analoog een utopie. Dat was ik eigenlijk een beetje vergeten. Tergend langzaam helling op en met een rotvaart weer naar beneden hoort er ook allemaal bij. Vroeger was toch niet alles beter ;)

p.s. nu ik het filmpje terug zie weet ik ook meteen waar mijn doosje railschoefjes is gebleven (1:08), was ik al een paar dagen kwijt  :)

groet,
Martin

BLIJ dat ik analoog RIJ

Heerlijk filmpje en met je camerawerk is helemaal niets mis mee hoor. En ik weet niet hoe het komt, maar ook ik heb de ervaring dat de treinen in een filmpje sneller lijken te rijden dan dat ze in werkelijkheid doen.
Mooi basic baan waarvan je je bijna kan afvragen of deze nog verdere aankleding behoeft, dat kale spaanplaat heeft ook wel wat!
En anders aankleden met lekker onnatuurijk fel gekleurde jaren 60 huisjes of nog wat blikken items en wat plastic dennen en zo.
Mooie film met mooi materiaal!
Baan ziet er ook goed uit.
Prachtig filmpje

Mooi dat het allemaal lukt, om je locs zo te laten rijden.  :P  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Een leuke baan zoals het inderdaad vroeger was, niet te veel niet te weinig net genoeg.  :) :)
Wat een leuk filmpje echt uit de jeugd jaren  :thumbup: :thumbup:
Misschien eerst met wat strooisel aan de gang gaan en wat boompjes en dan kijken hoe verder .

Gr Alex 0850

Märklin fahren-ärger sparen

Dat was ouderwets oldskool genieten, Martin  :thumbup:

Grtz Tony
niks mis met je film
En al had er wat geweest,had dat weer prima bij het tijds beeld gepast
gaat zo door
Je mag zelfs eens een zwart wit film doen(of wat sepia )
Leuke film Martin. :arrow: :thumbup: :thumbup:
ik heb geprobeerd om een nieuwe film in nostalgisch zwart/wit te uploaden, maar dat wil niet lukken.
daarom helaas maar weer in kleur.
Deze week zijn er een paar rijtuigen uit de jaren 50 binnengekomen, en die hangen nu achter de 3008 die ik deze week weer gangbaar gemaakt heb na en een verblijf in de vitrine van vele jaren

groet, Martin
-Martin:
Het kijkplezier is niet minder om, mooie oldscool baan, pure nostalgie,  :thumbup: :thumbup:
Leuke Baan Martin :important:
Maar... gaat dat niet snel vervelen? Het in de zelfde richting rondjakkeren...
Martin

Mooi filmpje weer, lekker genoten  :thumbup:
Vind het knap als je dat klaar krijgt om je locs zo te laten rijden.  :)

Groeten

Peter
De goederentrein haalt de reizigerstrein in  >:-D
Mmmm weeral een heerlijk stukje film om van te snoepen ...

Jouw baan heeft mij trouwens aan het denken gezet om het analoog stuk van mijn baan ook op een volle middelrail te laten rijden :)  Dank je voor de inspiratie :)
Citaat van: nobody op zondag 30 oktober 2016, 17:30:40
Leuke Baan Martin :important:
Maar... gaat dat niet snel vervelen? Het in de zelfde richting rondjakkeren...

ja tuurlijk, dit hou ik geen uren vol natuurlijk. Het is vooral de bouw van de baan die ik leuk vind. En op het moment, nu het technisch allemaal goed loopt, ben ik vooral bezig om de oude treinen weer te laten ontwaken uit hun lange winterslaap in de vitrine. En als er dan weer een paar dapper hun rondjes rijden dan geeft dat ook weer voldoening. En als alles weer soepeltjes rijd dan wordt het misschien toch wel tijd voor de aankleding van de baan. Ik heb er wel een paar ideeen over, maar dat zullen jullie nog wel zijn hier.

groet, Martin
Ik heb een tijdje niets geplaatst hier. Dat komt omdat ik afgelopen weken meer met de treinen zelf bezig geweest ben. Er zijn er weer een paar bijgekomen, en ik heb wat gerestaureerd/gerepareerd, en dat hoort niet direkt in dit draadje thuis. Inmiddels is er wel eindelijk een station gekomen. Het is het Märklin station "Friedrichshafen" (418) geworden. Geproduceerd van 1937 t/m 1956. Dit is een exemplaar waarvan de wanden gespoten zijn in krimplak (om de stuclaag te imiteren), en dat is alleen in 1951 gedaan.

Nu het stationsgebouw er staat heb ik een basis om voorzichtig aan de aankleding van de baan te beginnen. Ik wil het wel heel minimalistisch houden, in de stijl van de jaren 50. En dat is best wel moeilijk, het is veel makkelijker om helemaal los te gaan met alle mooie spullen die je tegenwoordig kan kopen. Maar het kale spaanplaat begint me nu toch wel een beetje te vervelen. Technisch is de baan nu wel klaar, alles is aangesloten, en treinen rijden perfekt. Dus ik kan weer creatief aan de gang. Binnenkort meer dus.

m.vr.gr.
Martin