Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic en bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Bespreking 3-rail modellen ander fabrikaat
| | |-+  ervaringen Artitecs NS 6300?
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: ervaringen Artitecs NS 6300?  (gelezen 4440 keer)

molly w

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Een mens heeft af en toe buffers nodig
ervaringen Artitecs NS 6300?
« Gepost op: zaterdag 16 juli 2016, 10:31:23 »

Wie heeft er al ervaringen met Artitecs NS 6300?
Ik heb het volgende gemerkt:
Ik liet de loc rijden over een baantje met M-rails, met wissels. Op de wissels maakt de loc kortsluiting. Naar mijn idee is het framepje met daarop de remmen tussen de grote aandrijfwielen de oorzaak: het zit te laag boven de bovenzijde spoorstaaf (bs). In 2-railbedrijf is dat geen probleem, bij M-rails wel omdat de puntcontacten in wissels boven de bs uitkomen. Hoe het is bij C-rails of K-rails, dat weet ik niet, die heb ik niet. Heeft iemand anders al ervaringen?
Ik bericht dit ook aan Artitec.

De bijlage toont het bedoelde framepje (met de computer gekleurd hoor, niet met de verfkwast op het model)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 16 juli 2016, 10:35:18 door molly w »
Gelogd

Apeldoorn CS

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: ervaringen Artitecs NS 6300?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 18 juli 2016, 18:07:28 »

Ik heb ook een Artitec 6300.
De loc is gewoon niet gemaakt voor R1 bogen. Op wissels gaat het daarom ook bij mij vaak moeilijk en ik rij op C-rails.
Artitec adviseert daarom ook R2 of groter.
Gelogd
Groeten,Jeroen

Roy

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Het is allemaal de schuld van opa flodder!
Re: ervaringen Artitecs NS 6300?
« Reactie #2 Gepost op: maandag 18 juli 2016, 18:40:13 »

Hoe zit het eigenlijk met de trekkracht van deze beul? De 3700 ontbreekt het
Daar namelijk een stuk aan.


Roy

Apeldoorn CS

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: ervaringen Artitecs NS 6300?
« Reactie #3 Gepost op: maandag 18 juli 2016, 19:31:46 »

Hallo Roy,

Hier is een topic die ik geschreven heb over de loc:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=56633.msg993277#msg993277

Over de trekkracht heb ik niets te klagen, de locomotief is mooi zwaar en krachtig. :thumbup:

Bij de NS 3700 van Artitec is dit inderdaad zwaar onder de maat, zelfs met het extra te plaatsen gewichtje in het machinistenhuis
wordt de trekkracht nauwelijks beter....

P.s: Wou er nog extra wat bij zeggen: bij mij loopt de NS 6300 op een normale C-rail wissel er niet uit, maakt ook geen sluiting, maar je ziet wel dat de 4 gekoppelde wielen niet volledig de rails volgen. Daarbij heeft de loc ook nog lage wielflensen. Een wissel berijden met een lage snelheid is in dit geval verstandig.
Op een kruising maakt ie bij mij echter wel sluiting. Dit komt omdat  de puco's daar wat hoger zijn.
Het sleepcontact kan niet ver genoeg omhoog; de machine loopt uit
de rails en maakt vervolgens sluiting.
« Laatst bewerkt op: maandag 18 juli 2016, 20:37:46 door Apeldoorn CS »
Gelogd
Groeten,Jeroen

molly w

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Een mens heeft af en toe buffers nodig
Re: ervaringen Artitecs NS 6300?
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 19 juli 2016, 15:17:46 »

Reactie van Artitec:

Het remdeel zit bij de wisselstroom versie lager door de hogere wielflenzen.
Om dit te bereiken zonder de onderling wielafstand te moeten vergroten zijn de wielbanden iets meer afgedraaid. Gevolg: Loc staat iets lager en de afstand tussen het remwerk en de middencontacten wordt kritischer.
 
Een kunststof exemplaar is geen haalbaar alternatief aangezien het hier om een zeer kleine serie gaat waardoor de kosten van de mal "onbetaalbaar" worden. Daarnaast heb ik twijfel of dit voldoende vormvast is bij de filigrane uitvoering.
Van resin wordt ook te dik en de ruimte is al minimaal.
 
Enige mogelijkheid is het remwerk voorzichtig dusdanig te buigen dat het vrij blijft van de contactpunten. De raakvlakken zijn herkenbaar aan de beschadigde laklaag.
Op C-rail en K-rail is net voldoende speling beschikbaar.
 
Met vriendelijke groet,
 
Jaap Veldhuis
Artitec Services


Er is dus werk aan de winkel, maar voor een hobbyist geen probleem, dacht ik zo.
Gelogd

Apeldoorn CS

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: ervaringen Artitecs NS 6300?
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 20 juli 2016, 19:14:33 »

Dat lijkt mij ook niet.
Bedankt voor het delen van de info!  :)
Gelogd
Groeten,Jeroen

molly w

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Een mens heeft af en toe buffers nodig
Re: ervaringen Artitecs NS 6300?
« Reactie #6 Gepost op: maandag 25 juli 2016, 11:28:12 »

Nog wat ervaringen ...
Ik heb het remwerk eraf gehaald om te zien hoe de lok nu over (engelse) wissels loopt, zoals de 5128. Dat ging prima, er is dus geen probleem met de sleper, zoals ApeldoornCS meent. (of de puco van C-kruisingen zijn hoger dan van M-kruisingen, wat ik betwijfel).
Het remwerk voorzichtig buigen, zoals Artitec oppert, lijkt mij geen optie. Aan de achterzijde zitten de boutjes van het remwerk in het midden, daar kan dus niet omlaag gebogen worden.
Inderdaad zijn bogen van de serie 5100 (M-rails) eigenlijk te krap, zoals Artitec al aangeeft. Het gaat net, maar op een paar plaatsen liggen de rails niet goed, gaat de lok scheef staan (geen speling meer door de krappe boog) en loopt het loopstel uit de rails. Is geen schande voor mijn rails, ze zijn ruim 40 jaar oud en diverse keer in en uit elkaar geschoven, enige vervorming is dus logisch.
Tenzij de lok goed wil rijden op de digitale clubbaan (K- en C-rails) zal hij bij mij vooral een vitrinemodel worden. Helaas. Daar kom je dus pas achter als je hem hebt, het staat niet in de advertenties dat ie eigenlijk niet geschikt is voor M-rails en bogen van 36 cm. Kon het weten, de modellen van Artitec doen weinig concessie aan de grote voorbeeld, zoals de modellen van de grote merken die ook goed moeten kunnen rijden op allerlei banen.
Gelogd

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re: ervaringen Artitecs NS 6300?
« Reactie #7 Gepost op: maandag 25 juli 2016, 13:19:00 »

De enige die nog rekening houd met M-rail is Märklin zelf. En geef eens toe, voor de prijs van een Artitec 6300 kun je vast en zeker een groot deel van de baan vervangen door een nieuwere railsoort.

Maarten

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Ziegenruck
Re: ervaringen Artitecs NS 6300?
« Reactie #8 Gepost op: maandag 25 juli 2016, 17:41:38 »

De enige die nog rekening houd met M-rail is Märklin zelf. En geef eens toe, voor de prijs van een Artitec 6300 kun je vast en zeker een groot deel van de baan vervangen door een nieuwere railsoort.

Zo een mooi gedetaileerde loc laat je toch niet over blik rijden?
Gelogd
tijdperk 1-2 K.W.St.E. // Intellibox // Train Controller Gold
Volg de bouw van mijn baan op http://forum.3rail.nl/index.php?topic=45791.0

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: ervaringen Artitecs NS 6300?
« Reactie #9 Gepost op: maandag 25 juli 2016, 17:45:11 »

 @citaat 'k Laat, met een gerust hart, m'n goed gedetailleerde Brawa loc's over de zorgvuldig aangelegde "M" rails rijden. >:-D
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: ervaringen Artitecs NS 6300?
« Reactie #10 Gepost op: maandag 25 juli 2016, 19:15:46 »

Maar dat zal zijn omdat je het of zonde vind om al je M-rails te gaan vervangen voor C/K-rails of omdat je dat geld liever aan iets anders besteed :D
Gelogd
Mvg Mark

molly w

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Een mens heeft af en toe buffers nodig
Re: ervaringen Artitecs NS 6300?
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 26 juli 2016, 11:29:14 »

... voor de prijs van een Artitec 6300 kun je vast en zeker een groot deel van de baan vervangen door een nieuwere railsoort.
Helaas was de Artitec niet gratis, dus "de prijs van een Artitec 6300" kan ik niet meer aan rails uitgeven.  :D
En zo groot is mijn budget ook niet meer.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 juli 2016, 11:30:56 door molly w »
Gelogd

Apeldoorn CS

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: ervaringen Artitecs NS 6300?
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 29 juli 2016, 20:10:29 »

@ molly w :  er staat in de Artitec catalogus wel degelijk dat de loc
geschikt is voor bogen  vanaf 420 mm en groter.
In de gebruikershandleiding staat inderdaad dat de  6300 op 360 mm bogen  kan
rijden mits de rais goed gelegd is.....

Met alle respect...M rails en goed liggen kan dan problemen geven.
Plus de krappe 5100 bogen. Een behoorlijk risico.
Ik had met mijn winkel afgesproken wanneer de loc niet goed zou rijden
ik hem retour kon doen.
Want ik was niet overtuigd dat het prima ging rijden.

Echter bij mij rijdt ie best netjes en neem ik de kleine beperkingen die ik ervaar van de loc voor lief.
Op het hoofd traject loopt het gewoon uitstekend.
Ik had hem ook niet alleen voor de vitrine willen hebben. Zonde! Want het is een prachtige
machine met mooi geluid!
Gelogd
Groeten,Jeroen

pukkie

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Verzamel alle nederlandse locomotieven
    • www.boefendot.nl
Re: ervaringen Artitecs NS 6300?
« Reactie #13 Gepost op: maandag 14 oktober 2019, 21:12:34 »

Als ik het goed begrijp kan de 6300 goed over een baan met crails en ruime bochten.
Gelogd
Michael
Directeur van Boef en Dot

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: ervaringen Artitecs NS 6300?
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 23 oktober 2019, 12:38:42 »

Over het algemeen rijdt materiaal over rechte stukken en bochten zonder probleem eigenlijk geven alleen wissels en kruisingen problemen.
Bij mijn eigen baan is me al opgevallen dat veel locs/wagens al hobbelend en stotend over de wissels en kruisingen gaan en dan gaan materiaal met een kleine speling wat sneller omtsporen.
Gelogd
Mvg Mark
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.614 seconden met 24 queries.