Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Over Laisdcc decoders

Gestart door Spoorman donderdag 28 januari 2016, 15:07:12

Re: Over Laisdcc decoders
Heren,

Vandaag met de decoder bezig geweest.
Na een probeersel in mijn Sik heb ik de Laisdcc decoder in een Thalys van Mehano gezet.
Eerst een Reset gegeven volgens de handleiding; CV 8 op 4.
Helaas. Wel terug naar locadres 3, maar bleef op Siksnelheden rijden.
Dus dan baal je. Ook CV 30 op 4 geprobeerd, maar ook nu helaas.
In mijn test bij de Sik had ik CV 29 op 22 gezet en nu terug gezet naar 6.
En . . . . Hij vliegt weer over de baan. Volgens Koploper 234 km/uur
dat ik op mijn baan nu ook weer niet de bedoeling, dus CV 5 op 30 en CV 6 op 15 gezet.
En  . . .  helaas blijft vliegen.
CV 94 op 140 gezet en weer vliegen
CV 29 op 22 gezet en nu 108 km/uur op stap 28
Op stap 27 weer vliegen nu 228 km/uur
Nu ook stap 27  op 130 gezet en 102 km/uur
Wanneer ik de waarde  92 ingeef in een CV gaat de snelheid naar 64 km/uur
Verlaag ik de waarde naar 91 verlaagt de snelheid naar 33 km/uur
Verder is het goed te verdelen zonder hele grote onacceptabele snelheidsverschillen zoals tussen 92 en 91.
Omdat ik nog steeds de CV's niet kan uitlezen kan ik de CV waarden CV 67 t/m/CV 94 vanuit de standaard fabrieksinstellingen niet vergelijken.
Wel heb ik gemerkt dat als je de decoder met CV8 op 8 reset hij wel een echte reset krijgt.
Dus naar de instellingen zoals bij aflevering.

Komende week zal ik deze decoder resetten en in een andere loc plaatsen.
Een " Merk " loc zoals Roco of zo.
daar zal ik dan ook weer verslag van doen.

Wat de Sta Alive Kit betreft kreeg ik van Stanley het volgende antwoord:

"The current decoder only support very limited time of stay alive kits. The connection is blue wire to blue, black wire to black.

If you only the 860009 stay alive, it?s not support our current decoder. You can use it for our future kungfu series decoder or use it for other brand decoder.

发自我的 iPhone

Ik begrijp hieruit dat de Stay Alive Kit nauwelijks werk op de door mij bestelde decoder, beetje jammer dat dat, als je niet op de site erbij vermeld !

MVG
Leo
Ben den Hollander
gast

Goedkoop is uiteindelijk duurkoop. Een aantal jaren terug heb ik de decoders al eens getest.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=59894.0

Gr, Ben.
Hallo Ben,

Afgelopen maand heb ik nog gevraagd bij laisdcc.com of versie 3 er al was en ik kreeg als antwoord dat versie 4 nu verkrijgbaar is.
Dus dacht ik, diverse draadjes gelezen te hebben, dat ging over versie 2 en nu is versie 4 er dus ik probeer het.

Beetje jammer.hj
Ik waag nog een poging in een loc van een kwaliteismerk en anders is het een mooie functie decoder !

MVG
Leo
Heren,

Zoals ik had aangekondigd mijn bevindingen de Lasidcc decoder in een "merkloc " van Roco.
Ik heb de kap van mijn Blokkendoos eraf gehaald, de ESU V4 decoderconnector losgetrokken en de Lasidcc decoder erin geprikt.
met een plakbandje de decoder tijdelijk vastgezet en de losse draden geisoleerd.
Het geheel gereset met CV 8 op 4. ( tot de conclusie gekomen dat 8 toch niet werkt ).
Als eerste testen. Stukken beter als in de Sik en de Thalys !
De Thalys is een Hobby versie van Mehano, dus misschien niet uitgerust met een prima motor.
Vervolgens CV 29 op 22 en CV 3 en 4 op 1.
Nu een testrit maken en kijken wat ie doet.
Ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben.
Als je weinig eisen stelt aan de rijeigenschappen van je loc is deze decoder best "redelijke waar naar zijn geld "
Maar voor de Koploper en de Itrain gebruiker is niet
Dan moet er meer gebeuren aan instellingen en dan nog steeds niet ideaal.
Dus moeten er rijstappen met CV 67 tot 94 handmatig worden ingesteld aan de hand van de koploper ijkstappen.
Dat kost veeeeeel tijd, maar het kan.
Ik ben begonnen met stap 28, de max snelheid.
Een Excell bestandje gemaakt en de waardes  met de bijbehorende snelheid ingevoerd ( kwam direct van pas ).
En zo alle stappen doorgelopen en genoteerd.
Alle stappen met de Multimaus geprogrammeerd.
Koploper accepteerde gelukkig de ijkmeting en nu proberen.

Eerst met de  Multimaus handmatig rijden.
Ik moet toch ergens iets niet goed hebben gedaan, want het leek erop dat stap 1 gelijk de max snelheid was.
De loc vertrok als een raket, maar verminderde onmiddellijk de snelheid naar bijna 0 en was vervolgens prima te regelen.
Op Koploper hetzelfde effect.
Ik dacht "geen probleem, zet ik stap 1 opnieuw in"
FOUT, geen verbetering. Dus nog een aantal stappen opnieuw ingevoerd ( gelukkig met behulp van dat Excell bestandje ).
Nog steeds geen verbetering GRRRRRRRRRR
Oke dan maar weer resetten.Zo gezegd, zo gedaan.
Het hele ritueel weer uitgevoerd zoals hierboven vermeld en . . . .
GRRRRR Precies hetzelfde. Ja wat nu ?
Teleurstelling overmeesterde mij en dacht aan alle wijze raad die ik zowel bij mij op de vereniging als oa hier op het forum heb mogen ontvangen.
Even wat gedronken en wat moed verzameld en gedacht aan het gezegde  "uithuilen en opnieuw beginnen".
Dus alles weer van vorenaf gedaan en  . . . .
Waarom nu wel goed rijden ? Wat deed ik dan in de pogingen hiervoor NIET goed ?
Geen idee, maar ik vind die Roco-loc nu mooi rijden.
Ik moet er wel bij vermelden dat omdat mijn baantje klein is en daardoor de blokken ook klein zijn ik de snelheid heb moeten beperken, anders stoppen ze niet op tijd in de blokken.
Mogelijk doe ik iets niet goed, maar doe er nu niets meer aan, want de plannen voor een nieuwe baan liggen op de tekentafel.
Hierbij de Ijkgegevens van Koploper:
En een Filmpje:

MVG
Leo
Hoi, leuk verslag ,heb er ook verleden jaar getest maar dat wag bagger.
Weet niet de software versie meer ,maar inmiddels zijn er wel updates geweest.

Grt,Wil.
Citaat van: TRIXFAN op woensdag 21 februari 2018, 12:10:56
De loc vertrok als een raket, maar verminderde onmiddellijk de snelheid naar bijna 0 en was vervolgens prima te regelen.

Heeft de decoder ook lastregeling? Zo ja, zet die eens uit, wat gebeurt er dan?
Hallo Jan Willem,

Ik heb ergens gelezen dat deze decoder standaard lastregeling zou moeten hebben.
Dat kan op een forum zijn geweest of op de laisdcc-site zelf.
Ik kan ket niet meer terug vinden.
Ook heb ik, ik denk bij Alibengalie, gelezen dat men daar vindt dat de decoder dat voor elke motor niet automatisch kan regelen.
In de beschrijvingen kan ik het niet vinden.
Maar dat in eerste instantie wegschieten is vermoedelijk door een invoerfoutje van mij veroorzaakt, want bij de laatste poging ging het wel goed.

Maar dank voor je meedenken.

MVG
Leo

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Leo,

Laisdcc Manual

groet
Harald
Speciale Gast

'to err is human, to forgive, divine

Bovenstaande link geeft een handleiding van de V1 en V2. Maar naar wat ik heb begrepen zijn we inmiddels beland bij versie V4

vr.gr.
Jurrien

Edit: dit topic samengevoegd met een ander topic over Laisdcc decoders
Aliebengalie
gast

Leo.
Dat weg schieten is mij ook bekend.
Heb dit bij een loc ook gehad , daarna niet meer.

Heb er gisteren ook weer 2 besteld (Plux22 en een 21 Mtc) ......kijken of er toevallig iets is veranderd.
Persoonlijk heb ik weinig vertrouwen in de door hun aangegeven versies.
Volgens mijn moeder zaliger was ik ook van een versie die moeilijk was na te maken.....wat ze er precies mee bedoelde, benk nooit achtergekomen..... :D
Dat heb ik ook hier bij de Lais decoders......al zijn ze nu bv bij versie 20 .... ja en???
Als de cv waarde's die zij opgeven , net zo goed werken als in de praktijk , dan hecht ik daar weinig waarde aan.
Zo zitten we ook al weer een aardige tijd te wachten op hun geluid decoders....waar ze al heeeeel lang mee bezig zijn.

Uit mijn ervaring heb ik wel geleerd om zoveel mogelijk met me tengels van de cv waardes af te blijven.
Het beperken van het aanpassen van de cv's tot een minimum te beperken  , heeft bij mij het beste resultaat geleid.
Er rijden hier nog steeds 2 locs met een Lais decoder rond  , naar alle tevredenheid overigens.

Uiteraard kunnen ze niet tippen aan een ESU, maar wat verwacht je ook van bijna 1/3 van die prijs.

Mvg: Alex
Hallo Harald,

Die handleiding en CV lijst heb ik natuurlijk allang gedownload.
Maar CV 29 wordt daar niet gedetailleerd weergegeven, daarvoor wordt je verwezen naar een andere site.
Als je al langer bezig bent met digitaal rijden snap je dat wel.
Voor iemand die net overstapt naar analoog is dat " abracadabra " , stel ik mij zo voor.
Zeker als je dan niet in modelspoorvereniging zit.
Gelukkig ben ik wel lid van een vereniging en heb daar veel geleerd zo door de jaren heen.

Hallo Jurrien,

Ik heb gisteren avond op de vereniging die decoder uitgelezen en het bleek inderdaad een versie 4 te zijn met fabrikage datun febr. 2017.
Net wat jij aangeeft staat op de site van Laisdcc de V1 en V2 handleiding en CV lijst.
Ik zal " Stanley "  daarover een mailtje sturen.

Hallo Alex,

Ben je weer gaan bestellen naar aanleiding van mijn bevindingen ?
Nee toch zeker ?
Mijn verslag van de CV waarden lijken een uurtje werk, maar dat heeft me ruim twee middagen en veel energie gekost de CV' s in te stellen.
Maar het was de moeite waard.
En standaard met een " merkloc " zoals een Roco ( uit eigen bevinding ) en Piko ( zoals jij aangeeft ) gaat het best, maar wil je automatich rijden komt er meer bij kijken.
Als je net overstapt van analoog naar digitaal en ( heel belangrijk ) nog geen eisen stelt kun je er meer beginnen.
Je kunt ze later altijd nog vervangen en als functie decoder gebruiken.

Heren,
Dank voor uw reacties.
Ik heb nu nog een super kleine decoder in bestelling.
Die gaat in een " Anna " van Fleischmann
Daar moet eigenlijk een Kuhn T 025 in, maar even weer een testje !

MVG
Leo

Heren,

Het heeft even geduurd, maar het wachten wordt uiteindelijk een keer beloond.
De Laisdcc mini-decoder is binnen.
De decoder is nog niet ingebouwd, maar in een zelfgemaakte decodertester, foto's volgen later, gecontroleerd wekle versie ik heb ontvangen.
Inderdaad, zoals verwacht, een V4.

In de voor ons liggende week of anders komend weekend zal ik deze mini-decoder in een Fleischmann Anna uit een beginset uit de jaren tachtig van de vorige eeuw zetten.
In nog drie Anna's uit diezelfde periode zitten Kühn T 025 decoders.
Ik verwacht niet dat de mini decoder de Kühn zal overtrefren, maar . . . . wie weet !

MVG
Leo

Kreis Neuspaß

Wat moest er ook al weer gebeuren om er een functiedecoder van te maken? weerstand tussen motor aansluiting?? en zo ja, hoe zwaar??
 @citaat Link ===> klik
Hallo Wilco,

Eerlijk gezegd weet ik dat niet.
De een zegt dat een weerstand niet hoeft en de ander zegt weer van wel.
Als er een weerstand moet zou ik niet weten welke waarde, sorry.

MVG
Leo

Kreis Neuspaß

Citaat van: nobody op vrijdag 16 maart 2018, 15:47:47
@citaat Link ===> klik
Top, dank je wel, ik wist dat het ergens stond, maar kon het niet meer vinden B)
Zoals beloofd kom ik met mijn verslag van de omstreden Laisdcc decoder.
In dit geval de MINI decoder.
Voor extra stroomafname heb ik de decoder in een goederenwagon met stroomafname gelpaatst.
Het proefkonijn is in dit geval een Fleischmann locje uit een startset uit de jaren tachtig van de vorige eeuw.
Dus draadjes van de wielen, draadjes van de motor en draadjes van de verlichting ( alleen voor ) naar de goederenwagon gebracht en daar de stekkervoet NEM 652 gemaakt voor de decoder.
Aan de minidecoder een NEM652 connector gesoldeerd.
Analoog getest en geen probleem.
Nu digitaal testen.
Ja er valt met de Multimaus mee te rijden, maar de loc rijdt wel erg snel.
Verlichting werkt ook prima.
Maar ja, die snelheid !
Dat wordt proefondervindelijk elke decoderstap in de CV's instellen.
Een middagje werk. Maar als het dan tot leuk resultaat leidt, geeft dat toch een goed gevoel.
Om te beginnen zet je CV 29 op 22. Daarmee activeer je de CV's 67 t/m 94
Die waarden moet je nu decoderstap voor decoderstap zelf invoeren.
Dat ziet er in Koploper zo uit:

En dan rijdt de loc zo een rondje:
https://www.youtube.com/watch?v=NBgAZ2iJlXM

Aardig resultaat toch ?

MVG
Leo

doe maar een treintje

hoi Leo,

Van wat ik begrijp ben je van heel snel optrekken naar "redelijk"  snel optrekken kunnen komen.
Echter het lokje trekt vanuit stilstand toch wel snel op..toch?
maar dit is slechts mijn mening en als jij na noeste arbeid dit een mooi resultaat vind....is dat het belangrijkste

groet,

Ruud 

Kreis Neuspaß

Citaat van: feniks op vrijdag 16 maart 2018, 17:24:43
hoi Leo,

Van wat ik begrijp ben je van heel snel optrekken naar "redelijk"  snel optrekken kunnen komen.
Echter het lokje trekt vanuit stilstand toch wel snel op..toch?
maar dit is slechts mijn mening en als jij na noeste arbeid dit een mooi resultaat vind....is dat het belangrijkste

groet,

Ruud
@citaat deze mening deel ik, daarom ga ik ze gebruiken als functie decoder. Ieder gerenomeerd merk doet gewoon wat je er van mag verwachten, zonder dagenlange experimenten om tot een redelijk resultaat te komen.
Heren,

Omdat ik op een gegeven moment vernam dat er een Versie 4 uitkwam heb ik, na het lezen van het draadje over Versie 2, nieuwsgierig geworden en ook besteld.
Over de " gewone "  Laisdcc heb ik al in dit draadje mijn vevindengen uitvoerig besproken.
Ik vond het " Alle waar naar z'n geld "
Ja ja goed is beter en het zal nooit een ESU of KUEN kunnen benaderen.
De " mini " decoder doet het eigenlijk net zo goed of slecht als zijn grote broer.
Concluderend komt het hier op neer: Prima functie-decoder.

MVG
Leo
Ben den Hollander
gast

Citaat van: Wilco69 op vrijdag 16 maart 2018, 18:02:00

@citaat deze mening deel ik,

Ik niet. Het "snelle" optrekken heeft niets met de decoder van doen maar ligt vast in de massasimulatie van het treintype in Koploper.  ;)

@Leo: in de ijktabel ook even stap 1 t/m 6 handmatig vullen. Nu start de lok op stap 7.

Gr, Ben.
Hallo Ben,

Dank je voor de tip.
Ik vermoedde het, maar twijfelde.
Morgen even proberen.

MVG
Leo
Ben den Hollander
gast

Berichtje van Paul Haagsma: wat ik schreef is niet correct, invullen van stap 1 - 6 is overbodig, dat doet Koploper zelf.

Gr, Ben.