Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Probleem ECOS 2 + S88n

Gestart door Zeewier donderdag 27 november 2014, 21:12:03

Probleem ECOS 2 + S88n
Zeewier
gast

Probleem ECOS 2 + S88n
Hallo iedereen,

Ik ben aan het testen gegaan met mijn nieuwe ECOS 2.

De situatie is als volgt:

Ik heb een ovaal gemaakt met 1 aansluitrail en deze gekoppeld aan de ECOS. De trein wordt gedecteert en rijdt perfect.

Vervolgens heb ik een stuk rail geïsoleerd van de rest dmv 2 plastieke railschoentjes van Fleischmann. Op dit geïsoleerde stuk heb ik een contactpunt aangebracht (marklin 7500) en deze aan poort 1 van de S88n module gekoppeld. De S88N hangt op zijn beurt via een UTP kabel aan de ECOS. Vanaf de GND poort gaat er een kabel naar de O aansluiting op de ECOS (waarin ook de massa van de rails al inzit).

In de ECOS lich het blokje van poort 1 wit op, de andere 15 blijven grijs staan. Het maakt niet uit of er een trein op staat op deze sectie, het is constant wit. Dit lijkt me al niet normaal?

Als ik een trein op het niet geïsoleerde stuk zet en ermee begin te rijden lukt dit, maar van zodra de trein het punt overschrijdt van een railschoentje, en dus de geïsoleerde sectie wilt binnenrijden, blokkeert de ECOS en gaat deze in STOP modus...

Ik heb het laatste uur google al volledig doorgenomen maar niets wijst naar een oplossing...  :?

Iemand die me op de goede weg kan zetten of al meteen het probleem ziet?

Alvast bedankt  :)

Bart
Re: Probleem ECOS 2 + S88n
Hoi Bart,

Rij je met C-rail, M-rail of K-rail?
Bij M-rail moet je stroom detectie gebruiken,
Bij K-rail zou het voldoende moeten zijn. En bij C-rail moet je de spoorstaven aan de onderkant nog van elkaar scheiden.

Het kan ook zijn dat je het stekkertje van de S88 naar de Ecos aan een kant moet omdraaien.

Met vriendelijke groet,
Peter
Peter,

ik rij met K-rail. Daarmee dat ik ook al dacht dat ik niets verkeerd deed  :)

Als ik de stekker omdraai dan branden alle poorten in de ECOS wit... wat dus ook niet de bedoeling is lijkt me?

Ik vind het ook raar dat de poort in de ECOS wit ziet, dus bezet aan geeft, terwijl er zelfs geen trein opstaat...

Bart
Hallo Bart,

Gekke vraag, heb je de de baan aangesloten op de Main-track of op de Prog-track.

Mvg,
Peter
De baan zelf is ingestoken op de main track connectie.

Moet ik in de ecos zelf nog iets wijzigen qua main/prog track?

Bart
Hallo Bart,

Je hoeft in de ECoS niets te wijzigen .

CiteerVervolgens heb ik een stuk rail geïsoleerd van de rest dmv 2 plastieke railschoentjes van Fleischmann. Op dit geïsoleerde stuk heb ik een contactpunt aangebracht

Als ik een trein op het niet geïsoleerde stuk zet en ermee begin te rijden lukt dit, maar van zodra de trein het punt overschrijdt van een railschoentje, en dus de geïsoleerde sectie wilt binnenrijden, blokkeert de ECOS en gaat deze in STOP modus...
Controleer ook even of de geïsoleerde spoorstaaf geen contact maakt met de messing aansluitpennen (middengeleider) onder de railstaven.

Mvg,
Peter

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Bart,

Als je een stuk railstaaf van de buur-railstaven geïsoleerd hebt, dan altijd met een multimetertje controleren of er echt geen verbinding is met de buur-railstaven en met de middenkontakten, inclusief de 7500 aansluiting, pas dan weet je 100% zeker dat het goed is.

Groet, Anne W
Hoi Bart,

Alle blokjes in de Ecos2 moeten wit zijn, en alleen donker kleurig worden als op die bezetmelding een trein cq wagon staat.
Het kan ook nog zijn dat je een gelijkstroom wagon hebt dan krijg je uiteraard geen bezet melding.

Met vriendelijke groet,
Peter
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Peter,

Trek de draad tussen de rail en de S88 poort een los, dan weet of het probleem in de rail zit of in de S88.
Bedankt voor de reacties alvast.

Citeer
Alle blokjes in de Ecos2 moeten wit zijn, en alleen donker kleurig worden als op die bezetmelding een trein cq wagon staat.

Dit kan het probleem zijn. Nu zijn alle blokjes donker, en slechts 1 blokje wit. Alles ik alles omdraai werd alles wit.

Ik probeer dit vanavond uit te testen. Bedankt alvast :-)

Bart
Ik heb ondertussen nog een aantal zaken gecontroleerd.

Zo is er geen spanning op de geïsoleerde rails en steekt de S88 stekker nu goed in de ECOS (alles wit).

Van zodra de trein op het geïsoleerde stuk komt, is er kortsluiting. Dit is wel enkel wanneer de verbinding met de S88 er is of zelfs wanneer enkel het marklin 7500 koppelstuk aan de rail is geklikt. Het probleem ligt dus hier ergens maar ik zou niet weten waarom eigenlijk?  :?
Hoi Bart,

Ik heb ook een aantal van deze massa aansluitingen in gebruik, maar ik heb geen kortsluiting.
Het werkt hier perfect.

Wat voor s88 heb je? Die van Märklin, Viessmann, Rosoft of nog een andere?

Nog even je eerste post doorgelezen, maar volgens mij gaat het daar fout met de aansluiting van de UTP kabel. Die netwerk ingang op de Ecos2 is de aansluiting naar je PC. Daarnaast zitten 6 pinnen daarop moet je volgens mij de eerste aansluiting maken van de s88 naar de Ecos2, dat moet gebeuren met een flatkabel.

Kan je anders een foto van de geïsoleerde rail maken?
En van de achterkant van je Ecos met de verbindingen eraan.

Jammer dat je zover weg woont anders was ik langs gekomen.

Met vriendelijke groet,
Peter
Citaat van: Pjedro op maandag 01 december 2014, 11:40:51
Hoi Bart,

Wat voor s88 heb je? Die van Märklin, Viessmann, Rosoft of nog een andere?

Nog even je eerste post doorgelezen, maar volgens mij gaat het daar fout met de aansluiting van de UTP kabel. Die netwerk ingang op de Ecos2 is de aansluiting naar je PC. Daarnaast zitten 6 pinnen daarop moet je volgens mij de eerste aansluiting maken van de s88 naar de Ecos2, dat moet gebeuren met een flatkabel.

Ik heb de s88n van Rosoft. De utp kabel zit niet in de netwerkingang van de ECOS maar op de s88 ingang via een s88-utp koppelstukje.

Bart
Hoi Bart,

Dat zou dan ook goed moeten zitten, kan eigenlijk niet fout.
Nog een mogelijkheid. Als je de s88 voor je hebt, met de netwerk aansluitingen naar beneden, dan moet de utp kabel vanaf de ecos2 in de rechter ingang zitten.
Heb je die misschien aan de linker zitten? Voor kortsluiting maakt dat volgens mij niet uit. Toch maar even kijken voor de zekerheid.

Jee, vanaf hier lijken alle aansluitingen en scheidingen goed te zitten.

Heb je nog meer s88´ers? Dan zou ik voor de zekerheid even een andere proberen. Misschien zit er een foutje in de S88.

Met vriendelijke groet,
Peter
Citaat van: Pjedro op maandag 01 december 2014, 13:18:53
Hoi Bart,

Dat zou dan ook goed moeten zitten, kan eigenlijk niet fout.
Nog een mogelijkheid. Als je de s88 voor je hebt, met de netwerk aansluitingen naar beneden, dan moet de utp kabel vanaf de ecos2 in de rechter ingang zitten.
Heb je die misschien aan de linker zitten? Voor kortsluiting maakt dat volgens mij niet uit. Toch maar even kijken voor de zekerheid.

Jee, vanaf hier lijken alle aansluitingen en scheidingen goed te zitten.

Heb je nog meer s88´ers? Dan zou ik voor de zekerheid even een andere proberen. Misschien zit er een foutje in de S88.

Met vriendelijke groet,
Peter

Ik heb maar 1 s88n voor de moment. Is dan ook gekocht om te testen. De kabels steken goed.

Volgens mij zit het probleem niet in de s88. Als ik het marklin 7500 stukje aan de rail vastklik, zonder draad erin, dus enkel het stukje op zich, dan geeft de ECOS al een kortsluiting van zodra de trein het geïsoleerde stuk binnenrijdt... Het heeft dus te maken met het 7500 stukje lijkt me.

Of aan de loc ( is een marklin 36740)misschien? Maar deze werkt wel perfect wanneer het 7500 stukje er niet is... zeer vreemd allemaal  :?

Bart
Citaat van: Zeewier op maandag 01 december 2014, 13:25:47

... zeer vreemd allemaal  :?

Niet zo vreemd. :)

De spoorstaaf is geïsoleerd. De 7500 maakt kennelijk contact tussen de spoorstaaf en de middenrail. Zodra er dus een lok op het geïsoleerde stuk komt is er een verbinding tussen de ene spoorstaaf die aan massa ligt en de andere spoorstaaf die het potentiaal van de middenleider heeft..... Dus: 7500 stukje beter insteken of soldeer het draadje van de S88 direct aan de geïsoleerde spoorstaaf met S39 RVS.

Gr, Ben.
Hoi Bart,

Inderdaad zoals Ben zegt is dat de enige over gebleven mogelijkheid.
Het lipje van de 7500 is niet lang genoeg om helemaal tot de puko´s te geraken.
Dus of het is verkeerd onder de rail gestoken of er is een stukje van de kunststof biels weg.
Probeer de 7500 eens een stukje verderop net onder de railstaaf in te steken.

Met vriendelijke groet,
Peter
Probleem is opgelost.

Blijkbaar had ik de 7500 volledig verkeerd aan de rail bevestigd waardoor er inderdaad contact was met de middengeleider. Een serieuze beginnersfout maar al doende leert men zeker?  :D

Bedankt Peter en Ben voor de tips/hulp die me tot de oplossing hebben gebracht  :)

Bart

graag een glaasje wijn

makkelijker en goedkoper is gewoon het draadje aan een railverbinder te solderen.Gaat supermakkelijk en is betrouwbaarder.Gewoon goed soldeer gebruiken (fijn).
Citaat van: bellejt op maandag 01 december 2014, 17:45:18
makkelijker en goedkoper is gewoon het draadje aan een railverbinder te solderen.Gaat supermakkelijk en is betrouwbaarder.Gewoon goed soldeer gebruiken (fijn).

Van solderen heb ik jammer genoeg geen kennis, anders was dat inderdaad een oplossing geweest...
Speciale Gast

'to err is human, to forgive, divine

Niet een forumlid bij jou in de buurt, die je de basiskennis wil bijbrengen?

vr.gr.
Jurrien

Light My Train

Citaat van: Zeewier op dinsdag 02 december 2014, 10:04:55
Citaat van: bellejt op maandag 01 december 2014, 17:45:18

Van solderen heb ik jammer genoeg geen kennis, anders was dat inderdaad een oplossing geweest...

Dan is het tijd om dat te leren! Je ontkomt er bijna niet aan.