Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Voor de tweede keer beginnen

Gestart door MM1981 zaterdag 10 augustus 2013, 14:12:40

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Voor de tweede keer beginnen
Lid sinds: 2012

offline
Voor de tweede keer beginnen
Na een eerste beginsel alles weer afbreken om het toch nog beter te gaan doen.
Heb een kamer van 3.7 bij 3 meter heb er nou een baan in liggen maar ben er niet echt tevreden mee
vandaar dat ik hem nou maar ga veranderen voordat ik alle scenery heb aangebracht scheelt een hoop breken.
zal wat foto's posten van de baan die gesloopt gaat worden

hoor het wel wat jullie er van vinden
Re: Voor de tweede keer beginnen
Ik ben al heel vaak opnieuw begonnen met een baan, dat is ook wel weer het leuke aan deze hobby, lekker de vrijheid om te doen wat je wil!
Ik ben wel errug jaloers op de ruimte die je tot je beschikking hebt en ben toch onder de indruk van je baan, ondanks dat je zelf niet tevreden bent.
Ik ben benieuwd naar je aanpassingen, veel plezier.
Groet,
Paul
Re: Voor de tweede keer beginnen
Zag er goed uit ben benieuwd naar je nieuwe baan!

Groeten Dewey
Re: Voor de tweede keer beginnen
@ Paul

Dat is zeker ook weer het mooie van de hobby alleen zo kom ik nooit aan het scenery bouwen en dat lijkt me ook een mooi onderdeel van de hobby heb dat namelijk nog nooit gedaan het knutselen wat ik vroeger deed telt voor mij niet echt mee

@ Dewey

Dat is dan weer wel zo maar zaten ook teveel ontspoor punten in op plekken waar ik naderhand gezien toch niet echt lekker bij kon
Re: Voor de tweede keer beginnen
Hierbij het redelijk definitieve nieuwe baan plan

De punten A en B gaan naar een schaduwstation

de draaischijf is optioneel heb deze namelijk nog niet
Re: Voor de tweede keer beginnen
heb vandaag wat spullen gehaald voor het voorzien van verlichting in een paar rijtuigen inclusief sluitlicht
Re: Voor de tweede keer beginnen
Damn.... MM1981
als ik de foto's van je oude baan zie, waarom ben je daar dan niet tevreden mee???
ik vind hem zover prachtig, veel lengte, hoogte verschillen enz....

wat ik verder lees, is problemen met een paar ontspoor punten, kun je die niet oplossen?
ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn baan zorgvuldig neer gelgd heb, en alle raisl handmatig gericht heb na het vastleggen.
bij mij ontspoort er nagenoeg niets, of er moet iets op de rail aanwezig zijn wat ik niet gezien heb, ben nu met ballast bezig, en een los steentje kan soms vreemde bewegingen van de trein veroorzaken.

maar ben benieuwd naar je vervolg.

groet Winno
Re: Voor de tweede keer beginnen
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Voor de tweede keer beginnen
Hallo,

Citaat van: MM1981 op zaterdag 10 augustus 2013, 20:19:46

Dat is dan weer wel zo maar zaten ook teveel ontspoor punten in op plekken waar ik naderhand gezien toch niet echt lekker bij kon.


Dit probleem had ik ook met mijn oude baan, had alles wel nauwkeurig gelegd met de nieuwste model M rails.
Op sommige plekken kon ik er ook niet goed bij.

Ik zie wel dat je nauwkeurig werkt, dat heb je wel nodig voor die M rails.
Ziet er mooi uit.

Ben benieuwd hoe je volgende baan wordt.

Kijk ook eens op mijn draadje voor tips.

Gr  Einte
Re: Voor de tweede keer beginnen
Denk er aan een draaischijf heeft niet alleen 1 toegangsspoor, ook 1 uitrij spoor en ook een spoor voor bevoorrading van kolen. Hierdoor neemt een draaischijf redelijk veel plaats in.
Re: Voor de tweede keer beginnen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Voor de tweede keer beginnen
Hallo MM.
Je oude M-railbaan zag er zeker al erg leuk uit en bij je nieuwe baan kun je gelijk de oude "problemen" zien te voorkomen of op te lossen! :thumbup:

Veel plezier en succes met de bouw van je nieuwe baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Voor de tweede keer beginnen
Hallo bedankt voor de leuke reacties

@Einte blijkbaar toch nog niet nauwkeurig genoeg volgende keer beter volg je draadje al een tijd heb er ook me voordel mee gedaan

@Johnny is dat op de modelbaan ook zo of kan je het dan ook met 1 spoor naar de schijf en over hetzlfde spoor terug lijkt me wel verder is het idee om er 1 loods voor 3 sporen te bouwen en de andere sporen zijn dan voor bevoorading

@AlbertJan dat is wel het idee ga bij de nieuwe baan ook testen met het materieel wat nou de problemen veroorzaakt
Re: Voor de tweede keer beginnen
Het is uiteraard jouw baan dus als jij genoeg hebt met 1 spoor naar je draaischijf dan leg je er gewoon slechts een.
Re: Voor de tweede keer beginnen
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Voor de tweede keer beginnen
Ik zou voor wat opstelsporen zorgen en evt wat industrie. Met zoveel plaats is een zijlijn naar een kopstation altijd leuk.
Hoofdlijn automatisch en met de zijlijn van centraal naar kopstation pendelen. denk dan wel aan een omloopmogelijkheid in het centraal zonder de rest van de treinen loop te hinderen. Even geen zin in een hoop rangeer werk dan rijd de schienenbus op de automaat heen en weer. Succes.

Groeten Jeroen
Re: Voor de tweede keer beginnen
@Jeroen zoals je het nou zegt zo heb ik het nu de zijlijn is zeg maar het bovenste gedeelte van de baan het hoogste niveau maar daardoor komen de langere treinen er niet echt mooi uit rijden nou ook niet over de biegtstahlbrucke en dat is met het nieuwe plan wel zo in elk geval bedankt voor je reactie kan altijd nog een aanpassing doen
Re: Voor de tweede keer beginnen
Heb inmiddels alles ingebouwd ben alleen van het inbouwen vergeten om foto's te maken hierbij de foto's van het eindresultaat

Heeft een paar rondjes op de baan gedaan staat nou helaas alweer aan de kant de functie decoder die er in zit is opgeblazen.
Heb hier inmiddels al een nieuwe voor besteld een tams fd 4 komt hopelijk van de week.
Re: Voor de tweede keer beginnen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Voor de tweede keer beginnen
Erg leuk baanplan. Wat is er gebeurd dat je decoder is opgeblazen?

vr.gr.
Jurrien
Re: Voor de tweede keer beginnen
Als ik het zo bekijk vond ik je oude baan ook niet verkeerd hoor.

Tony
Re: Voor de tweede keer beginnen
Allemaal, bedankt voor de reacties.

@ Jurrien
Waarschijnlijk is de ingang van de decoder kortgesloten waardoor er een onderdeeltje doorgebrand is was op de decoder ook wel te zien en er hing zo'n lekker geur.

@ Tony
Hij is ook niet verkeert maar er zitten links en rechts wat dingen in die niet geheel naar mijn tevredenheid zijn en dus aangepast gaan worden.
Re: Voor de tweede keer beginnen
Het is even stil geweest maar daar is die dan een update van de werkzaamheden.

Heb de oude tafel voor een gedeelte gesloopt en op de vrijgekomen ruimte begonnen met de nieuwe tafel.
Ben begonnen op 40cm van de grond met de eerste laag van me schaduw station komen er zo 3 boven elkaar met ongeveer 16cm tussenruimte. maar foto's zeggen meer dan woorden.

Zie de reacties met veel plezier tegemoet.

Met vriendelijke groet MM1981
Re: Voor de tweede keer beginnen (31-12-13 Update)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Voor de tweede keer beginnen (31-12-13 Update)
Hallo,

Mooi schaduw station, alleen in je spiraal omhoog zit een rare kronkel  :?

Daar kun je problemen mee krijgen met lange wagons.

Ben benieuwd hoe dit verder gaat.

Gr Einte
Re: Voor de tweede keer beginnen (31-12-13 Update)
@ Einte

Je bedoelt waarschijnlijk waar de spiraal weer naar rechts afbuigt. Dat stuk is ook tijdelijk om de twee spiralen met elkaar te verbinden zodat er toch rond gereden kan worden.

Met vriendelijke groet MM1981
Re: Voor de tweede keer beginnen
Het is alweer een tijdje geleden

Heb inmiddels de nodige test meters gereden op me schaduwstation en al meerdere storingen weten op te lossen : slecht schakelende wissel, bleek de schakelstang onder de wissel niet goed te staan deze iets bijgebogen probleem opgelost. Ontspooring op een wissel, bleek er een stukje kunstof geleiding te zijn afgebroken dus wissel vervangen en ook opgelost. Heb nou alleen nog het probleem dat 1 van de 2 locs in een dubbeltractie (beide mfx br212) bij de eerste keer wegrijden door iTrain niet aangestuurd wordt weet niet of er eentje een soort van doof is of dat het signaal niet doorkomt via de rails (lijkt me sterk) als ik ze handmatig in iTrain een keer van richting wissel voor dat ze automatisch gaan rijden is er geen probleem. Maar ben inmiddels zover dat er begonnen kan worden met de tweede laag. Wanneer deze staat zien jullie dat hier weer.

Met vriendelijke groet Edwin
Re: Voor de tweede keer beginnen
Goedendag,

Vandaag me vloot voor het vrachtvervoer uitgebreid met de Märklin 36422 Br 232 Ludmilla deze gaat me sleep (momenteel nog maar 4 wagons) onderlossers trekken. Foto's volgen wanneer hij zijn wielen op de baan heeft gestrekt.

Met vriendelijke groet Edwin
Re: Voor de tweede keer beginnen
Hallo,

De Ludmilla heeft inmiddels zijn wielen gestrekt op de baan hier volgen de foto's

Groeten Edwin
Re: Voor de tweede keer beginnen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Voor de tweede keer beginnen
Hoi Edwin.
Mooi om te zien dat de bouw gestaag doorgaat! :thumbup:
Ook de uitbreiding van het materieel mag gezien worden en hopelijk rijdt alles nu naar zin!? :P

Veel succes en plezier met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Voor de tweede keer beginnen
Goedendag,

Door werk en andere tijd verslindende verplichtingen niet zo veel aan de baan kunnen doen.
Wel een paar kleine aankopen gedaan (zie foto) kan de vloot weer iets groeien.

Met vriendelijke groet

Edwin
Re: Voor de tweede keer beginnen
Mooie motor en decoders heb je daar. In welke loc's komen die decoders, dat je voor de kleine varianten gekozen hebt?
Re: Voor de tweede keer beginnen
@Shaggy
Dat weet ik nog niet is ook niet zo zeer dat ik de kleine variant heb gekozen voor inbouw in een kleine loc, vindt ze gewoon prettig werken en heb dus geen directe reden heb om iets anders te nemen vandaar.

Met vriendelijke groet,

Edwin
Re: Voor de tweede keer beginnen
Goedenavond,

Krijg terwijl ik een reactie aan het schrijven ben de melding dat er tenminste 120 dagen niet is gereageerd in dit topic. Dus hoog tijd om het nodige stof weg te scheppen.

Zoals eerde genoemd werkte me eerste laag van me schaduw station naar behoren dus verder met de 2e. Nadat ik de tijdelijke overbrugging heb verwijdert de beide spiralen laten groeien (blijkt niet te werken met pokon alleen met zweet). Wanneer deze hoog genoeg waren de constructie voor de opstelsporen gemaakt deze zijn wanneer het echt moet helemaal te verwijderen. Na het elektrisch allemaal aangesloten te hebben de cs2 eraan om te kijken wat die doet. Vol verbazing werkt alles meteen kwam er ook meteen achter dat rails die +- 25 jaar zijn toch echt wel een keer schoongemaakt mogen worden. Na de eerste testen met de cs2 de pc opgezocht en aangesloten en alles in Itrain gegoten. Kan nou lekker op zolder een beetje klussen terwijl de treintjes hun rondjes rijden vooralsnog met heel weinig problemen. Van het eind resultaat (tot nu toe dan) staan er een paar foto's van.

Mvg Edwin
Re: Voor de tweede keer beginnen
Edwin

Mooie update.
Goed dat alles van de eerste keer goed gaat.
Suc6 bij de verdere bouw van de baan.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Voor de tweede keer beginnen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Voor de tweede keer beginnen
Dag Edwin.

Herkenbare bouwstijl voor wat betreft het schaduwstation! Strak werk allemaal :thumbup:
Zijn beide helixen later nog volledig bereikbaar of enkel vanaf de buitenzijde?

Groeten,

Erik.
Re: Voor de tweede keer beginnen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Voor de tweede keer beginnen
 :) Ziet er allemaal erg strak afgewerkt uit. Netjes gedaan. :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Voor de tweede keer beginnen
Goedennacht,

Bedankt voor de mooie woorden.

De beide spiralen zijn vanaf de binnen kant nog helemaal bereikbaar ook wanneer de tafel helemaal klaar is. Hetzelfde geld Voor het hele schadustation. Kan dus wanneer de baan klaar is nog steeds overal goed bij.

Mvg Edwin
Re: Voor de tweede keer beginnen
Lid sinds: 2011

offline
Re: Voor de tweede keer beginnen

Ha Edwin goedemorgen,

Goed werk man. Zelf zit ik nog steeds op de wip: Ga ik nou bouwen met M of met K.

Met welk M-rail materiaal heb jij je meldsecties gemaakt?

En werken de spiralen lekker met M-rail ? Ik vraag me af of een dubbelspoor spiraal, met noodgedwongen de
5100-rail in de binnen bocht, wel lekker werkt. Of dat niet te krap is bedoel ik.

Maar die meldsecties ben ik wel benieuwd naar. Heb je gewoon contactrail gebruikt of handmatig massa geïsoleerd?.

mvg Harry.
Re: Voor de tweede keer beginnen
Goedenmorgen,

Bedankt voor de complimenten.

De terugmeldsecties zijn een combinatie van:
Stroomdetectie makkelijk bij m-rail hoef je niets aan te passen. Alleen de middenrail te isoleren voor de verschillende secties.
Massadetectie heb ik gemaakt naar voorbeeld hier op het forum. Heb 1 railstaaf van de rails losgemaakt, hier krimpkous omheen en weer teruggeplaatsen. Daarna de krimpkous wat niet nodig is voor de isolatie weggesneden.

De spiralen heb ik nog geen problemen mee gehad. gebruik de 5200 bochten voor de stijgende spiraal en 5100 bochten voor de dalende spiraal. Het stijgings-percentage zit net onder de 3% het dalings-percentage zit wel tegen de 3,5 % maar dat maakt niet uit.

Hoop dat je er wat aan hebt wanneer het nog niet helemaal duidelijk is zal ik van het weekeind wat extra foto's maken waarvan het nodig is.

Mvg Edwin
Re: Voor de tweede keer beginnen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Voor de tweede keer beginnen

Hoi Edwin !

Jij gaat voor de tweede keer beginnen,
ik ga je voor de eerste keer volgen  :P

Succes met de bouw !


Grtz Tony
Re: Voor de tweede keer beginnen
Lid sinds: 2011

offline
Re: Voor de tweede keer beginnen

Dank je wel Edwin voor informatie. Hier kan ik wat mee.

mvg. Harry
Re: Voor de tweede keer beginnen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Voor de tweede keer beginnen
Hoi Edwin,

Dat is lang geleden, leuk weer iets van je baan te zien.
Er staat schitterend materiaal op  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Voor de tweede keer beginnen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Voor de tweede keer beginnen
Ook ik ga deze leuke topic volgen. :thumbup: :thumbup:
Re: Voor de tweede keer beginnen
Goedendag,

Zie dat het alweer een tijd geleden is dat ik me eigen topic aanvul.

Hierbij een klein verslag over hoe je zelf een contact rails kan maken van een m-rail.

Als eerste de benodigdheden dit zijn:
M-rails
Multimeter
Krimpkous
Aansteker
Sleutelvijl
Hobbymes met verschillende messen
Kniptang
Punttang
Isolatietape
Soldeerbout
Tin
Schuurpapier
en als laatste draad in dit geval groen voor een terugmelder



Met het hobbymes alle klemmen die de rails vasthouden open zetten



Hier nogmaals goed te zien dat de klemmen goed open staan



Wanneer alle klemmen open staan kan de rails eruit



Met de vijl haal je de braampjes van de klemmen en verwijder je eventuele onevenheden



De beide uiteinden voorzien van een klein stukje isolatie tape zodat de raillas zekerweten geen contact kan maken met de bedding



We gaan nou verder met het aansolderen van de terugmeld draad als eerste de raillas met een schuurpapiertje blank maken anders hecht de tin niet



Draad en raillas voortinnen



De draad vastsolderen



Nou isoleren we de spoorstaaf met behulp van een krimpkous



Testen of de krimpkous goed zit



Dan kan deze met de aansteker worden gekrompen



Nou kunnen we de eerste railklemmen weer dicht drukken met de punttang



Ik doe meestal de eerste middelste en laatste redelijk strak



En de rest minder hard dicht om doordrukken te voorkomen



Wanneer alle klemmen weer dicht zitten de verbinding testen met de multimeter



Met het hobbymes kan nou de isolatie van de rails worden verwijderd dit doe ik door net boven de klemmen langs te snijden aan beide zijdes



Daarna trek je zo een streep isolatie van de rails



En de terugmeld rails is klaar



Met vriendelijke groet,

Edwin
Re: Voor de tweede keer beginnen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Voor de tweede keer beginnen
Hoi Edwin,

Helaas zie ik geen foto,s alleen een vierkantje  8o


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Voor de tweede keer beginnen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Voor de tweede keer beginnen
Ik zie helaas ook niks. :(
Re: Voor de tweede keer beginnen
Ik zie ook gin foto's ni, nu plots wel
Re: Voor de tweede keer beginnen
Er ging iets niet helemaal goed.
als het goed is doen ze het nou wel.

MVG Edwin
Re: Voor de tweede keer beginnen
Verder heb ik ook nog verder gebouwd aan de baan. Het derde en tevens laatste niveau van me linker schaduwstation is ook klaar.
Heb alleen nog geen tijd gehad om proef te rijden.





MVG Edwin
Re: Voor de tweede keer beginnen
Edwin

Mooie en duidelijk verslag hoe een m rail isoleren en er een melder van te maken.
Je schaduwstations zien er ook strak uit.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Voor de tweede keer beginnen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Voor de tweede keer beginnen
Inderdaad een mooi schaduwstation....zo te zien 15 stuks opstelsporen?
Re: Voor de tweede keer beginnen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Voor de tweede keer beginnen
Hoi Edwin,

De foto,s werken nu wel  :)
Je beschrijving is erg duidelijk, wel veel werk of lijkt dat maar zo?
Hoelang ben je nu met zo,n rails bezig.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Voor de tweede keer beginnen
Hallo Edwin,
Ziet er goed uit. Wel een serieuze job zo'n contact rail maken.
Re: Voor de tweede keer beginnen
Goedendag,

Het schaduwstation is 15 opstelsporen en een omloopspoor. Van boven naar beneden heb je dan 5, 5 en dan onderste verdieping van 6.

Het maken van de contact rails valt op zich nog wel mee gebruik ze alleen voor station sporen rest van de baan doe ik alles met stroom detectie. Voor de stations gebruik ik massa detectie om me treinen goed geparkeerd te krijgen.

Per stop sectie gebruik ik 2 rails en om zo'n setje te maken heb ik ongeveer 20 minuten nodig.

MVG Edwin