Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

Gestart door tomhas maandag 15 juli 2013, 19:35:54

Re: iTrain vraagbaak voor starters.

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Beste Kees,

je gebruikt 2 tabbladen, dan moet je ook de sporen naar elkaar linken.
Volgens mij is het best mogelijk en ook veel makkelijker om alles overzichtelijk op 1 tabblad te maken.
Wat belangrijk is, moet A naar A, B naar B en uiteraard dan C naar C.

Ik heb de 2 tabbladen voor het gemak even samengevoegd, geef even door welke sporen aan elkaar moeten worden gelinkt.

Hoi ITom,

Ik begrijp he niet. Het tabblad met het korte rondje moet nog uitgebreid worden, de sporen a-a- en b-b zijn inderdaad dezelfde sporen maar c-c niet.
Het spoor a geeft wel een doorverbinding maar ik heb problemen met het Engels kruiswissel volgens mij heeft dit niets met de tabbladen te maken?

Groet Kees

Kan je dan je vraag nog wat duidelijker stellen want het dubbel engels wissel staat in het baanplan, het werkt (de wisseltongen gaan virtueel om) en als ik een loc er overheen sleep dan zie ik het wissel mee kleuren.
Wat is er dan niet goed.

Ga ik proberen, Als ik ga rijden en de trein in een blok heb neer gezet gaat de trein telkens naar een ander blok, echter bij het Engels wissel blijft de trein virtueel staan maar zie ik wel de bezetmelders "aan" gaan.

Groet Kees

Ik enk dat ik het een beetje begrijp.
Toch is een baanplan en het linken van tabbladen wel degelijk belangrijk, daarom is mijn advies om als het kan alles op 1 tabblad te zetten.
Er zijn complexere banen die ook op 1 tabblad zijn gezet, echter wel in een schematische afspiegeling van je baanplan zelf.

Als je de sporen met elkaar linkt dan werkt het uitstekend.

Hoi ITom, ik begrijp het niet, ik heb ze gelinkt en als ik dat wil routeren, lukt dit ook niet.
Doe ik nu iets fout?

Ja, Kees er zitten wel wat foutjes in.
Linken doe je met zo´n rondje aan het einde.
Ik ben het geheel voor je aan het aanpassen, nu ga ik eerst even een bakkie doen.
Daarna zal ik het een beetje beschrijven wat ik heb aangepast en een nieuw schakelbord bij voegen.

Je kan zelf alvast beginnen met overal de teveel geplaatste richting pijlen en de blauwe knopjes van rijwegen te verwijderen uit het schakelbord en de database (linker kolom) in de editor. De blauwe knopjes hebben geen functie meer met automatisch rijden en in 1 blok is 1 richtingpijl voldoende.

Tot later. ;)
Hoi ITom, Doe rustig aan, ik ga het morgen weer oppakken en ga nu ook een bakkie pakken. Fijn dat je wil helpen dan kan ik zien wat ik fout doe en leer ik daar van voor het vervolg.

Groet Kees
Hoi ITom, weer een nieuwe dag.
Ik heb het een en ander verwijderd en aangepast zoals jij vroeg. Ik hoop dat het geen groot probleem is, maar een stomme fout mijnerzijds.
Het nieuwe bestand heb ik er bij gedaan zodat je kan zien wat ik gedaan heb.

Groet Kees

Kees,

ik heb het e.e.a. aangepast en een nieuw tabblad (TOTAAL) er bij gezet waar de baan in zijn geheel opstaat.
Natuurlijk kan je er mee doen wat jij wilt het is tenslotte jouw baan, je kan het vergelijken met jouw bestand en eventueel daarna weggooien als je het niets vind, heb ik geen probleem mee hoor.

Ik heb wel alle namen aangepast aan de adressen, dat is overzichtelijker en zo weet je waar welk adres zit.

Wat ik verder heb gedaan is de link symbolen toegepast en daarna de bezetmelders en het blok gekopieerd en overgezet naar het volgende tabblad.
Als je nu op zo'n linksymbool klik dan spring je gelijk naar het volgende tabblad.
Een blok Inr SS (nu 9) had nog geen richtingspijl deze toegevoegd.
Blok 19 een bezetmelder bij geplaatst en een richtingspijl anders werkt het niet.
Gulden regel, een blok heeft altijd minimaal 1 bezetmelder en max 1 richtingspijl.

Overbodige elementen verwijderd en spoornummers verwijderd in schaduwstationseigenschap, die gebruik je niet bij 1 blok, wel als er 2 blokken in een station in elkaars verlengde liggen, bijv. als het blok 1a en 1b is, dan gebruik je het spoornummer in de stationseigenschap.(blz 109 iTrain handleiding) om korte treinen in 1 blok te laten stoppen of lange treinen over de 2 blokken te verdelen.

Verder alle blokken met VA (Vul Automatisch) uitgevoerd.
De wachttijden in de stations heb ik aangepast op min en max 5 seconde. Dat is wat prettiger met virtueel rijden, ik zit niet graag naar een scherm te kijken waar niets op gebeurt  ;)

Op het totaalblad heb ik ook de stationsverlichting van CS Berken automatisch gemaakt, zodra er een trien binnenkomt kan de stationsverlichting aan gaan. Je moet er natuurlijk wel verlichting bij maken en een relais voor gebruiken.
Hoop dat het wat voor je is, ik heb het getest met 2 treintjes waarvoor ik dan ook treintypes en treinen heb aangemaakt.
Dat moet ook gebeuren want anders werkt het niet optimaal.

Ook heb ik een aantal stationseigenschappen uit de database verwijdert, er zijn tot nu toe maar 2 stations.

Ik hoor wel als er nog problemen en vragen zijn.
Hoop dat het een beetje duidelijk is.
Hoi ITom,

Heel fijn dat je dit gedaan heb voor me, ik begin het nu een klein beetje te begrijpen.
Ik heb nog wel een vraag; waarom heb je in het banenplan "gaten" in de rails gelaten?

Er is echter nog een probleem, als ik op automatisch rij heb ik een probleem van Blk 19 naar Blk 01. Op het moment dat de trein Blk 01 in rij dan valt de trein gelijk "dood", bij het rijden van Blk 03 naar Blk 01 heb ik geen probleem.
Ik heb met mijn lekenoog gekeken maar kan het niet verklaren.
Kan jij zien wat het probleem is, overigens virtueel werkt het wel.

Groet Kees

Kees, waar zie jij gaten in de rails.
Bedoel je daar waar ik de blok- en bezetmeldernummers heb geplaatst.
Als je dat niet wil, sommige vinden dat het dan te druk overkomt dan kan ik uiteraard de gaten voor je dicht maken.

Hier rijdt de boel virtueel gewoon van blk 19 naar blk 1 en meer kan ik daar niet aan zien.
Als de trein op je baan dan wel stil valt dan zit daar een fout in.
Tja makkelijk gezegd natuurlijk maar zo is het wel, als het virtueel goed gaat en op de baan niet dan is er in de baan ergens een fout.
Hoi ITom, de gaten mogen van mij blijven.
Ik vermoedde al dat het in de baan moest liggen, ga ik van de week als ik tijd heb naar op onderzoek, ik hou je op de hoogte.

Groet Kees

Kees,

ik denk dat ik het al heb gezien, in jouw laatste bestand 02112015-Berkel Centraal.tcd wat je vanmorgen mee stuurde is blok 19 blok Bl 3 Ss. Dat blok heeft geen bezetmelder en geen richtingpijl.
Je hebt dat blok gesplitst door een wissel en dan moet je er wel een nieuw blok van maken met minimaal 1 bezetmelder en maximaal 1 richtingspijl.
Daar staat nu geen bezetmelder in en het blok heeft dezelfde naam als het blok boven het wissel, ik heb zoals ik ook heb beschreven in blok 19 een bezetmelder gemaakt, BM 3.09
Als je daar een bezetmelder bij zet dan zal het opgelost zijn.
Je kan het ook proberen met het bestand wat ik nu heb bijgevoegd, dat heb ik aangepast door blok 19 te laten vervallen.
ITom, ga ik morgen proberen.

Groet Kees
Hoi ITom, Ben druk bezig geweest met testen. Dat blok 19 is opgeheven is prima heeft verder geen functie.
Wat mij opvalt is dat als je meerdere treinen heb rijden op automatisch zonder treintype en zonder route, het prima gaat. Zodra je een wissel of een sein in een andere toestand brengt er foutmeldingen van de treinen komen op willekeurige plaatsen maar wel komend in een ander blok. Ligt dat aan de wijziging of aan iets anders.
Verder rijd het prima, ga ook maar eens uitpluizen wat ik nu verkeerd heb gedaan.

Groet Kees

Kees, als je automatisch wil rijden zonder route dan moet je in de stations aangeven welk treintype er wel en welk er niet mag komen, wachten en/of mag pendelen.
Treintype moet altijd gebruikt worden o.a. in stationseigenschappen en treinsamenstellingen.
Als je zelf een wissel of sein in een andere toestand gaat zetten dan verstoor je het automatisch rijden en krijg je ongelukken.
Duidelijk, bedankt.
-Tom:
Nogmaals enkele aanpassingen aangebracht aan mijn baan, voor zover ik er iets van ken zijn er geen problemen meer en rijdt alles
virtueel vlot.
Hier mijn baan bijgevoegd, bekijk het maar eens rustig.

Jørg, de vraag is dan, welke aanpassingen heb je toegepast.
Ik zie wel dat de railbussen problemen hebben met automatisch rijden zonder route, ze kunnen wel vertrekken van af bijv. blok 64 en 65 maar keren er niet weer terug, neem aan dat het wel de bedoeling is en dacht ook dat in de vorige versie dat wel mogelijk was.
Verder mis ik in het schakelbord Station SSB, staat nog wel in de database maar niet meer op het schakelbord.

Nieuwe beginnersvraag.
Ik heb met succes baanplan, treinen, decoders, blokken, e.d. ingevoerd en de aansturing en feedback van de baan zelf werkt ook.
Echter, wanneer ik een trein (semi)automatisch wil laten rijden, dan begint deze met optrekken, maar stopt direct met de melding dat hij niet op tijd is aangekomen. Wanneer ik het nog eens probeer, lukt het daarna wel. Maar voor een volgend traject (na een stop) heb ik weer precies hetzelfde probleem.

Eerst dacht ik dat het mogelijk alleen met oude, trage locs gebeurde, maar het komt ook voor met de moderne en snelle VIRM.
Ik heb ook alle treinen (op de baan) door de snelheidsmetingen laten gaan.
Ook heb ik geprobeerd 'starting acceleration' op 200ms te zetten en hetzelfde voor de 'reaction delay', maar ook dat lijkt het probleem niet op te lossen.

Mogelijk zie ik iets simpels over het hoofd. Suggesties?

Daniel
Daniel.

Kijk via de bovenbalk bij de instellingen.....daar zie je oa de ingestelde snelheden staan.
Als je verder naar beneden scrolt , zie je wat meer instellingen.....en 1 van die zorgt dat je die melding krijgt.

Mvg: Alex
Dank Alex.
Ik begrijp dat deze instelling de melding aan/uit kan zetten, maar ik neem aan dat de instelling een nut heeft; namelijk te melden als een trein niet aankomt wanneer dat wel wordt verwacht. Ik ga er vanuit dat bij een goed gemeten trein deze instelling alleen voor een melding zorgt als er iets fout gaat. Wat is anders het nut van deze instelling?

Daniel
Heb je in de blokken rijden op posities? Zo ja, dan kan het zijn dat je ergens (bijv. een wissel) niet de juiste lengte hebt staan. Als die optie dan aanstaat, denkt iTrain dat je gelijk van het ene blok in het andere bent, terwijl in werkelijkheid de trein nog wat af moet leggen.

Het is altijd verstandig om bij dit soort vragen even je baanplan met te sturen, zodat we er naar kunnen kijken.
Ik heb de lengtes van de wissels ingegeven en, naar mijn weten, de lengtes van de blokken ook exact berekend en ingevoerd.
Bijgaand het baanplan.

Daniel
Je moet alles precies en goed hebben uitgemeten.....(iets wat niet in mijn woordenboek staat) maar uiteraard wel hoort als je alles goed wilt hebben.
Ik heb deze altijd uit staan , als er toch een loc verkeerd gaat door bv het niet schakelen van een wissel stopt dat gedeelte toch zonder dat ze op elkaar rijden.
Dat is mijn ervaring.....maar regels zijn regels , en als je dit aal laat staan is prima , maar is zeer gevoelig als er onderdelen niet goed zijn gemeten.

doe maar een treintje

"detecteer het niet aankomen van een trein" heb ik ook uitgezet vanwege dezelfde storing.
namelijk dat treinen zomaar stoppen.Het uitzetten heeft bij mij geen negatief invloed op automatisch en/of route  rijden

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Ik kan me vergissen omdat ik het programma maar heel zijdelings ken, maar ik zie bij de lok een lengte staan van 104 cm, is 1040 mm, is 1,04 meter, zit daar niet "iets" in?

Groet, Anne W
-Tom:
Was het station vergeten te tekenen in het schakelbord, is nu aangepast.
Idd de Railbus B en R vertrekken wel maar komen niet terug, de railbus r maakt wel zijn rondjes zoals het moet vertrekt in Blok 64 en gaat naar Pendel 1 en terug naar pendel 3 via rangeer.Railbus b vertrekt in blok 65 en moet normaal naar Pendel 2 rijden via blok 55 en zo terug naar blok 66 en 67 maar daar hapert er iets, zou je me kunnen zeggen wat ik fout doe?
Nieuwe versie hierbij.
Nee Anne , dat zie je verkeerd.

Ook ik gebruik dat soort lengtes bij het invullen van de loc-lengte (loc incl rijtuigen).
Officieel moet dit uiteraard anders zijn....de lengte loc apart van de rijtuigen.
Maar ook ik rij met vaste combinaties , en vind dit makkelijker.
Dit niet goed invullen kan anders gevolgen hebben voor het te snel schakelen van wissels of het te snel vrijgeven van blokken etc etc.

Maar geef wel toe dat het volgen van de juiste regels wel de juiste manier is om alles goed af te regelen.
Ik ben juist heel heel eigenwijs , en probeer altijd onder dit soort regels uit te komen.
En de ene keer lukt dit beter dan de andere keer.

Maar als men aanhoud wat de regels en instellingen zijn , kan het alleen straks nog maar beter worden.

Hoi Daniel,

er zijn vele factoren die invloed kunnen hebben op het niet op tijd aankomen van een trein.

Op het iTrain forum KLIK zijn daar al vragen over gesteld, o.a. zou een oplossing de marges aan te passen kunnen zijn.

Ik heb nog wel wat vragen, wat voor interface (centrale  zoals bijv. een Intellibox II) heb je en waarom gebruik je iTrain in het Engels terwijl je bij installatie voor diverse talen kan kiezen waaronder Nederlands.

Jørg, de lengtes van de railbussen passen niet in de blokken 64 en 65
Bus B gaat nog wel lukken als je de marges op 0 zet maar Bus R past niet.
Als je blok 63 verwijdert uit de stationseigenschap gaat Bus B wel weer terug, zie de aanpassing in mijn bijlage.

-Tom:
Dank voor de moeite,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ik ga hiermee aan de slag.
@iTom,

Dank voor de verwijzing. Mogelijk zou ik idd met de marges kunnen proberen te spelen. Aan de andere kant valt het me op dat dit bij mij steeds direct optreedt bij het starten en wel vrijwel in de 1e seconde of zo en dat lijkt me te snel om aan bloklengtes te kunnen liggen.

Ik gebruik overigens een Intellibox basic, die ik via Loconet (USB) aan de computer heb aangesloten.
En ik heb het pakket in het Engels omdat ik uit gewoonte al mijn software in het Engels heb staan, net als mijn Windows. Dat werkt voor mij prettiger, omdat dan alles consistent in het Engels is.

Daniel

Hoe is je aansluiting van de Intellibox, zie blz 167 van de handleiding iTrain.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Alex,

Hartelijk dank, weer wat geleerd, een mens is nooit te oud om te leren en kennis komt altijd van pas.

Groet, Anne W

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

Even een vraagje van een "verse" starter,
Ik wil iTrain aanschaffen voor mijn modelbaan besturing. Ik heb al een compleet baanplan, maar ik ga eerst een testbaantje maken om iTrain onder de knie te krijgen en te doorgronden.

Nu moet ik iTrain nog aanschaffen, maar ik heb een vraag die ik nog niet beantwoord heb. Als ik voor mijn testbaan een database maak met de ingelezen locomotieven, kan ik deze database dan overzetten als ik een nieuwe baan heb gemaakt of moet ik dan alle locomotieven weer opnieuw inlezen?

Als je de database niet overschrijft (wijzigt) blijven de oorspronkelijk ingebrachte gegevens daar staan.

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

Robert,

De ingelezen locs kun je gewoon importeren vanuit een ander project. Als je geen risico wilt lopen dan dupliceer je het project of "opslaan als" onder een andere naam, dan baanplan in het schakelbord verwijderen en opnieuw gaan tekenen.

Waar zouden we zijn zonder de trein......

Hoi Robert,
Er zit idd een importfunctie in iTrain.
Als je je definitieve baan in iTrain zet kun je je locs etc, inclusief alle instellingen en ijkgegevens importeren.
Ik gebruik dit regelmatig van m'n eigen baan naar de demobaan voor het overzetten van locgegevens.
Je kunt ook een proeflicentie aanvragen bij Xander, deze heeft (ook voor ons ivm pro) voldoende functionaliteit om te kunnen testen. Deze is 2 maanden geldig. Definitief heb je wel de Pro versie nodig...

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

Dank allemaal voor de snelle reactie.

Morgen ga ik "ruimen" in de treinen kamer en volgende week gaan we beginnen met het bouwen van de testbaan. Ik heb gisteren contact gehad met Xander en ik denk dat ik inderdaad eerst de twee maanden proef licentie aanschaf om te gaan testen.

Nogmaals dan voor jullie reactie.

Robert
Citaat van: iTom op donderdag 05 november 2015, 22:27:37
Hoe is je aansluiting van de Intellibox, zie blz 167 van de handleiding iTrain.

Ik gebruik Loconet. Fysiek gaat dat met Loconet Hub - 'lange' Loconet kabel - interface met USB - PC
Instellingen in iTrain volgens bijgevoegd schermafbeelding.

Daniel

Misschien als Interface eens proberen met Intellibox USB (LocoNet®) met een Baudrate van 115200.
Wil niet zeggen dat dit het probleem is of oplost maar het is het proberen waard.
Geprobeerd, maar dan kan iTrain helemaal geen verbinding maken en kan ik niks aansturen.
Ik geloof ook dat deze instelling is bedoeld wanneer je direct vanaf een Intellibox met USB aansluiting de verbinding maakt met de PC. Mijn verbinding is volledig Loconet en loopt via een Loconet interface.
Ook de baudrate onder de Loconet interface instellingen veranderen maakt dat de communicatie helemaal niet meer werkt. Alleen de opgegeven instelling werkt en doet het ook goed, afgezien van dat ene probleempje met de aankomstverwachting.

Daniel

Ik denk dat er toch een probleem zit met je verbinding.
Ik heb zelf ook een IB Basic met volledig LocoNet en deze is direct aangesloten op de laptop.
Wat ik nu begrijp is dat er een extra LocoNet interface aan je IB Basic hangt maar dat is dan dubbel want de IB Basic heeft zelf een LocoNet Interface.
Gecorrigeerde reactie (voor het geval je mijn eerdere reactie al had gelezen):
De IB basic heeft weliswaar een USB aansluiting, maar door de afstand naar mijn PC is een (lange) USB kabel niet betrouwbaar. Ik heb hier eerder een forum draadje over gestart en op basis van de antwoorden besloten de afstand te overbruggen met een loconet kabel. Deze is wel betrouwbaar over grote afstanden (en lijkt bij mij ook te werken), maar moet dan wel via een interface weer worden omgezet naar USB.

Daniel

Ok, kan je aangeven in welk draadje dat staat.

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

Als je met lange afstanden werkt kan het zijn dat je te weinig vermogen hebt. Rosoft heeft hiervoor een supply. http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-2123821/LocoNet-Supply.html

Test eerst eens zonder lange kabels, dan weet je iig of het daaraan ligt.

Met vriendelijke groet, Winus

Even een vraag over iets heel anders. Ik ben bezig om de lengte van de blokken uit te rekenen en in iTrain te zetten. Nu is daar de mogelijkheid om "Marge" aan te vinken en daar een getal in te zetten. Is dit aan te raden, of toch maar beter van niet?
Winus
-Winus:
Volgens mij best op 0 laten staan.