Een half jaartje geleden zijn we naar
Cité du Train bij Mulhouse in Frankrijk geweest. Hoogste tijd dus om eens wat foto's te plaatsen.
Het museum heeft een grote collectie Franse treinen; van de echt hele oude locjes tot het moderne spul. Als je de pijlen volgt wordt je langs alle treinen gevoerd. Neem her wel even de tijd voor want in een uurtje red je het niet. Wij hebben er een halve dag voor uitgetrokken en dat is wel ongeveer genoeg. 's Middags zijn we dan nog naar het andere grote museum van Mulhouse geweest,
Cité de l'Automobile waar een enorme collectie bijzondere klassieke auto's te vinden is, waaronder zeer veel Bugatti's. Maar goed, het gaat in dit draadje natuurlijk om de treinen.
Een hele vroege loc uit de jaren 1840.

En daar naast een stroomlijnloc uit de recentere jare '40. Deze loc werd als demonstratiemodel gebruikt.

Een opengewertke loc waar met lichtslangen de werking van een stoomlocomotief wordt uitgelegd.

Vanaf dit punt doorloopt de collectie een chronologische volgorde. Tussendoor staan af en toe wat treingerelateerde dingen opgesteld, zoals dit tableau. Zo zag mijn werk er dus lang geleden uit.


Dit is het oudste exemplaar van de collectie, uit 1844.

Deze vitrine bevat allerlei leuke spoordingetjes, zoals oude landmeetapparatuur en een origineel 0 km-bordje van een spoorlijn.

Langzaam maar zeker worden de locs ook wat moderner. Deze is al uit 1852.


Een foto van deze loc naast een TGV. leeftijdsverschil van 150 jaar...

Een rijtuig uit 1850 met voor die tijd typisch koetsontwerp.

Deze prachtige wagon uit 1868 is een deels 3e klas en deels bagagewagen.

Deze wijnwagen is de reden dat we naar dit museum zijn geweest. Voor de 3rail-Wiki zocht ik naar een foto van het grootspoorvoorbeeld van de 4510. Eigenlijk had ik een beetje verwacht dat die wijnwagen een fantasiemodel zou zijn, maar dat is dus niet zo. Via die grootspoorfoto ben ik bij dit museum terecht gekomen.

Of een sleep van 50 wijnwagens, zoals ik 'm op de baan heb, ook in het echt heeft gereden vraag ik me sterk af. Neemt niet weg dat deze wagen uit 1900 een prachtige vertoning is.

Een krokodil-achtige E-loc uit 1900.

En weer verder met stoom.

Een dubbeldeks rijtuig uit 1900. De 3e klas bovenin is erg laag en volgens het bordje ook erg oncomfortabel.

Nog een zeer mooi gerestaureerd geoderenwagentje. Dit was een koelwagen met een dubbele wand met kurk er tussen.

Een geklonken ketelwagen.

Deze E-loc begint al een wat modernere uitstraling te krijgen.

Een Bugatti. Dit is reclame voor het andere museum in Mulhouse, maar er is nog een reden dat deze er staat. De train er naast is namelijk ook door Bugatti ontworpen en heeft ook typische Bugatti motoren.

Het Bugatti-treinstel.

Autoliefhebbers zullen hier de stijl van Bugatti wel in herkennen.


In 1937 reed deze turquoise wagen rond.

Nog een bijzonder treinstel.

Een vroege DE-loc uit 1938.

Vaak werd een loc bij bijvoorbeeld feestelijkheden of voor een laatste rit op deze manier aangekleed.

Een paar krachtmonsters.

Deze loc is aangekleed met de vlaggen van de bevrijders.

Een salonrijtuig waar o.a. De Gaulle nog in gereisd heeft.

Het museum hangt ook vol met schildjes van locs en treinstellen. Deze vond ik wel heel speciaal.

Een zware diesel.

Deze loc zullen sommigen wel in model op de baan hebben. Deze is uit 1956.

Een recordloc uit 1953. Er werd in 1955 een snelheid van 331 km/h mee gehaald.

Een dag later werd met deze loc uit 1952 dezelfde snelheid gehaald.

Mooie stroomlijnkop!

Ook dit zal voor velen geen onbekende zijn.

En ook de naam "Mistral" doet waarschijnlijk wel wat belletjes rinkelen.

Dan komen we bij een speciaal TEE-hoekje, waar deze prachtige CC 40101 staat. Het origineel is wat witter dan het Märklinmodel.



Daarnaast staat de Aquitaine uit 1975.

De voorloper van de Thalys.

Een E-loc voor het serieuze werk.


Na deze loc wordt je teruggevoerd naar de eerste hal. Hier is de chronologie verdwenen en gaat het meer om de sfeer. Deze hal is nog donkerder dan de vorige, wat wekl een mooie sfeer geeft maar het fotograferen wat bemoeilijkt.


Deze wilde ik jullie dan nog wel even meegeven: een erg vroeg dubbeldeks rijtuig waarbij de 3e klas eveneens bovenin was, maar dan nog helemaal open.

Dat was het!

Groetjes,
Rutger
