Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender voor beurzen, open dagen en meer!

Ecos 2 "problemen"

Gestart door Trainman woensdag 03 april 2013, 19:35:41

Ecos 2 "problemen"

Marklinrijder sinds 1967

Ecos 2 "problemen"
Beste 3 rail leden,

sinds zaterdag de gelukkige bezitter van een ESU Ecos 2.
Mijn Märklin lokomotieven zijn zowel digitaal, Delta en MFX. Ik heb vandaag 7 van de 15 loks op het programmeer
spoor gehad. En daarvan worden er (helaas) maar 3 herkend. De rest wordt wel gekend qua decoder, maar zodra
ze op de baan staan werkt het niet. Wie kent dit "probleem"?

met modelspoor groeten...

Guus (alias Trainman)

Re: Ecos 2 "problemen"
Mr. Marklin
gast

Hoi Guus,

Heb je M4 aangevinkt in de ecos, dit is hetzelfde als MFX.
De Delta's zal je er handmatig in moeten zetten.

Mvg
Arie

Alleen MFX/M4 locs melden zichzelf aan.

Fx locs niet, je kunt ze inbrengen als ze in de databank onder nummer staan in de Ecos2 of handmatig.
Delta locs kan je alleen handmatig in brengen.

Mvg Gert
Mr. Marklin
gast

Hoi Gert,

Dan zal toch echt het vinkje M4/MFX aan moeten staan, dan melden ze zichzelf aan.

Mvg
Arie

@Arie

uiteraard vakje aanvinken, anders werkt het niet :thumbup:

Mvg Gert (die de Ecos 2 een wereldding vind !)
Mr. Marklin
gast

Hoi Gert,

Ik bezit zelf ook zo'n wereldding.  Fantastisch gewoon.

Mvg
Arie
loc6400
gast

Ik ben ook een trotse bezitter van de ecos 2 het is zeker je geld waard.
Citaat van: v200marklin op maandag 08 april 2013, 12:22:16
Niet alleen MFX/M4 maar ook RailCom(Plus).

Mvg,
Peter

Citaat van: Freak op maandag 08 april 2013, 16:41:40
Citaat van: v200marklin op maandag 08 april 2013, 12:22:16
Niet alleen MFX/M4 maar ook RailCom(Plus).

Mvg,
Peter

I'm so sorry  :oops: ;)

Mvg Gert
Opazwitserland
gast

Hallo,

Ik herken het probleem.  De ecos heeft blijkbaar zoveel mogelijkheden en als je ergens iets vergeet werkt het niet.  Bij mij ishet nog altijd zo.  Als herbeginner is het niet simpel om al de mogelijkheden onder de knie te krijgen.  Loop ook nog dikwijls met mijn kop tegen de muur. (Heb gelukkig een harde kop).

Paul
elma5482
gast

Goedenavond allen,

Voor mij geldt hetzelfde: ook in het bezit van zo'n fantatsich ding maar nog vele vragen.
Dat komt m.i. ook door de wel erg summiere handleiding waarin veel zaken onvoldoende worden geduid dan wel volledig ontbreken.
Zo is het sinds versie 3.4.0 mogelijk om bij pendeltreinen tussenstops op te nemen.
Maar op welke wijze dat moet is nergens te vinden.
Zijn per stop 2 contacten nodig ? Ligt voor de hand: immers een per rijrichting.
Maar kunnen deze dan tot een S88-contact gecombineerd worden ? De contacten op de eindpunten  A en B sorteren immers ook alleen effect in samenhang met de rijrichting.

Groeten
Cees
Mr. Marklin
gast

Hoi Cees,

Is wat ingewikkeld maar dat kan worden ingesteld via de rijweg-S88-en constraints met feedback op de bezetmelders naar de S88.
Alsmede in het Duits op de site van esu staan gebruiksaanwijzingen. Dit tot versie 3.6.1.
Maar ik ben het met jullie eens dat het niet eenvoudig is om bepaalde dingen in te stellen.
Je zal inderdaad per stop een melder in moeten bouwen, met een stop tot de volgende melder, en verder. Zo kan een pendeltrein worden ingesteld.

Mvg
Arie
elma5482
gast

Beste Arie,

Dank voor je reactie. Maar voor mij als volmaakte digibeet -zal wel aan mijn leeftijd liggen- gaat het licht al uit bij de woorden "constraints" en "feedback". Verder maakt het me ook niet duidelijk of ik nu per tussenstation twee massacontacten -een voor elke rijrichting- moet aansluiten op twee S88 contacten.
Op de website van ESU vind ik niet meer dan de in mijn ogen al lang verouderde handleiding van februari/maart 2011 bestemd voor versie 3.4.0.
Ook de "Realease notes" die aan elke update wordt toegevoegd brengen me niet verder.

Met vreindelijke groet
Cees
Mr. Marklin
gast

Beste Cees,

Bij een nieuwe rijweg aanmaken, op het veld aanmaken magneetartikelen, hieronder wordt verstaan wissels, seinen enz, zit naast het knopje aanmaken magneetartikelen, het knopje aanmaken rijwegen.
Je kan dan aangeven op welk blad je wil beginnen met het aanmaken van rijwegen.
Als je dit doet, dan zie bovenaan op het scherm verschijnen ------ Nieuwe rijweg----Naam rijweg-----Constraints.
Als je dan op nieuwe rijweg drukt verschijnt er een schermpje, waar staat none. Maak dit open met het driehoekje, en er verschijnt feedback, accessoire, en nog een.
Bij de nieuwe rijweg aanmaken ga je eerst naar het tableau waar je wissels, seinen ens, hebt aangemaakt en geef met een vinkje aan, welke je wil gaan gebruiken.
Vervolgens geef je aan bij de constraints, welke melder feedback moet gaan geven. Druk op vakje een, een geef feeback, S88 poort 1,2,3,4,5 enz.
Dan ga je naar constraints blad 2 dat zie rechts onderin, daar kan je aangeven welke beperkingen moeten worden ingebouwd.
Bijvoorbeeld wissel 1 moet recht staan ipv krom, wissel 3 moet krom staan ipv recht. Als de wissels anders staan in het seintableau wordt er niet geschakeld en geen rijweg vrijgegeven.

Dit klinkt ingewikkeld, maar als je het een paar hebt geprobeerd wijst zich dit vanzelf.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Mvg
Arie

elma5482
gast

Goedeaavond Arie,

Dank voor je uitvoerige reactie
Het instellen van rijwegen moet nu wel gaan lukken
Geldt je antwoord ook voor het instellen van tussenstops bij een pendeltrein ?
Deze wordt toch via een ander invierscherm scherm "aangemaakt" ?

Groeten
Cees
Mr. Marklin
gast

Hoi Cees,

Dit moet ikzelf ook nog uitvinden. Is idd een ander scherm. Maar volgens mij zal ook dit via rijwegen moeten.
In het vierde hoofdscherm staat uitvoerig beschreven welke rijweg, magneetartikelen enz zijn aangemaakt. Dit zal dan bij de pendeltreinen ook gebeuren, maar via rijwegen aanmaken.
Nogmaals ik moet dit zelf ook nog uitvinden, want ik wil ook nog 2 kopsporen met pendeltreinen maken.
Hoop je hier over een tijdje nader te berichten.

Mvg
Arie
elma5482
gast

Goedenavond Arie,

Bedankt voor je reactie; ben benieuwd naar je bevindingen en uitkomsten van de experimenten.
Mijn pendelbaarnis volledig gescheiden van de hoofbaan (er zijn wel fysieke verbindingen middels wissels maar die worden niet gebruikt)
Station I is een bergstation met twee opstelsporen; station II is fictief en bevindt zich in een berg (ook twee opstelsporen).
Voor pendeltreinen is hoofdstuk 17 van de Handleiding bedoeld.
Sinds update 3.4.1 bestaat bij het scherm van afbeelding 84 de mogelijkheid om door te klikken naar een volgend scherm voor het invoeren van de  stopplaatsen (haltepunkten). Daar staan per stopplaats twee invoervelden en twee pijltjes. Een naar boven en een naar benden gericht.
Zonder verdere toelichting/handleiding blijf ik met mijn vragen zitten.
Overigens zou ik ook nog graag in elk station steeds van trein (feitelijk triebwagens/schienenbussen) willen wisselen, zodat steeds drie stellen in bedrijf zijn (wisselend een rijdend en twee wachtend)

Tot schrijfs
Cees
Mr. Marklin
gast

Hoi Cees,

Ben inmiddels alweer wat wijzer geworden omtrent een pendeltrein.
Je moet hem idd aanmaken in het aparte schem, maar daar bovenop moet je een aparte pendelmodule hebben.
Wat zo'n ding kost weet ik niet.

Mvg
Arie
elma5482
gast

Beste Arie,

Dat zou toch van de zotte zijn als er nog een afzonderlijke pendelmodule nodig is !.
Als ik de (te summeiere) handleiding goed lees, dan behoort de trein te pendelen tussen A en B met behulp van twee terugmeldcontacten.
De eindstations A en B zijn daarbij wel gëïsoleerd van de hoofdrijbaan
Ik heb juist de Ecos anageschaft om verlost te zijn van alle analoge hulpschakelingen, waaronder twee pendelautomaten.

Groet
Cees

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Als de Märklin Central Stations (en Raptors) kunnen pendelen zonder aparte pendelautomaten dan zal de Ecos dat toch ook moeten kunnen.

Groet, Anne W

graag een glaasje wijn

er is helemaal geen aparte module nodig.Enkel 4 terugmeldkontakten.Je moet de programmatie doen in een apart scherm.Google eens naar de nederlandstalige handleiding.
elma5482
gast

Beste Johnny

Zoals in mijn eerste bericht te lezen ligt mijn vraag bij het toepassen van tussenstops (stations) tussen de eindpunten.
Deze mogelijkheid bestaat sinds firmware 3.4.1. De Nederlandstalige habdleiding heeft daarop geen antwoord omdat deze dateert van voor die datum firmware (handleiding is gebaseerd op frimware 3.1..)
Voor elk eindpunt is één terugmeldcontact nodig dat afhankelijk van de rijrichting al dan niet een schakeling/actie van de Ecos (remmen, stlstaan, wachten, rijrichting omschakelen, wegrijden) tot gevolg heeft.
Maar wat te doen bij de tussenstops ? één terugmeldcontact vor elke rijrichting, ergo twee per tussenstop op twee s88-aansluitpunten of twee gecombineerd op één s88-aansluiting omdat de Ecos begrijpt dat er afhankelijk van de rijrichting actie (remmen, stoppen, wachten, wegrijden in dezelfde richting) gewenst is. 
Zelfs op het Duitse Esu forum is het antwoord niet te vinden ook al zijn er vragen over gesteld.

Groeten
Cees

graag een glaasje wijn

ik denk dat je gewoon rijwegen moet aanmaken in het pendelbesturingstraject.Kan het momenteel niet testen want ecos is weg ter reparatie.Heb je de vraag al eens op het esu forum gesteld aan Patrick ?

edit : heb eens gegoogled onder Shuttle Train ecos en vind filmpjes.Kan ze nu wel niet bekijken.
Mr. Marklin
gast

Hoi Cees,

Vandaag eens verder mijn licht opgestoken omtrent pendeltracee's. Het enigste van nodig is zijn melders waar de trein moet stoppen en waar hij moet beginnen, met een eventuele tussenstop op een door jouw aan te geven station met een melder.
Als je de melder dan feedback geeft van hoe en wat, gaat detrein via een rijweg aan te maken in het seintableau voor pendeltreinen in de ecos, het tracee rijden wat je hebt ingegeven.
Wat ik dus eerder meldde is onjuist, mijn excuses hiervoor.

Mvg
Arie
elma5482
gast

Goedemavond Arie,

Dank voor je reactie
Ik wil geen zeurpiet zijn of lijken maar volgens mij heb ik per tussenstop-station twee melders nodig, namelijk een voor het geval de pendeltrein de tussenstop nadert uit de richting van eindpunt A en een als de pendelterin de tussenstop nadert vanaf eindpunt B.
Ik kan me voorstellen dat deze twee melders gezamenlijk aangesloten worden op één S-88 contact
De Ecos weet immers vanuit welk eindpunt de pendeltrein de tussenstop nadert en of er volgens een actie nodig is (vergelijk een melder per eindpunt dat wel reageert bij inrijden eindsation (remmen, stoppen, wachten, etc) maar niet bij het verlaten van et eindstation)
Zoals bekend is mijn Detector Standard gesneuveld. Ik schaf binnenkort een nieuwe aan en ga dan maar eens expirimenteren met de verschillende alternatieven voor de meelders bij een tussenstop.
Mijn bevindingen laat ik dan weten.

Groeten
Cees
Mr. Marklin
gast

Hoi Cees,

Je weet dat per melder meerdere feedback gegevens kunnen worden opgeslagen. Vanaf de binnekomende en vertrekkende kant kunnen per melder feedback gegevens worden opgeslagen. De constraints bepalen dan wat er gaat gebeuren of niet. Dit nog even als aanvulling.

Mvg
Arie