Hallo allemaal,
Eén van mijn eerste locs was een 3075 (versie 3, 216 025-7), die ik zelf uitgekozen had en waar ik erg blij mee was, en nog steeds ben. Het is de bedoeling dat-ie mijn 4MFOR-trein gaat trekken
Echter, het inmiddels beestje begint oud te worden (meer dan 20 jaar), heeft veel gereden en is toe aan een technische revisie. In dat kader is-ie onlangs al voorzien van een nieuw loopdraaistel.
Ombouwen van de 3075 naar vijf sterren hoogvermogen is echter, zoals ook uit andere topics blijkt, niet mogelijk met setje 60760 omdat de loc is uitgerust met een grote schijfcollectormotor. Een setje 60904, wat je daarvoor nodig hebt, is echter behoorlijk prijzig en een 60760 heb ik nog liggen...
Ik heb toen besloten op zoek te gaan naar een tweedehands 216 met een trommelcollectormotor met het doel de complete motor te wisselen. Ik heb op marktplaats voor een paar tientjes een 3374.2, de blauw/beige 216 188-3 met Delta electronica gekocht als donorloc.
Of, in meer spoorse termen:
plukloc Binnenin dus Delta electronica en de felbegeerde trommelcollectormotor:
De motor was ongehoord smerig. Ik had al gezien dat hij erg vettig was maar toen ik 'm open maakte kwam er een hele bos kattenharen uit
Yikes Ook het motorblok zelf zag er werkelijk niet uit: te vies om aan te pakken. Bovendien maar één antislipband van de juiste maat (7154), de rest is een maat te groot (7153)...
Dus hop, in bad met dat ding: fijn even weken in de wasbenzine. Werkt als een trein: op het moment dat je 'm er in legt, trekt er al een zwarte waas door de wasbenzine. Na tien minuutjes is hij mooi schoon
Zodra het motorblok schoon was
moest ik natuurlijk even proberen of de magneet van 60760 in het blok past. Uit andere topics heb ik niet sluitend kunnen concluderen of dit nou past of niet: de meningen hierover waren duidelijk verdeeld.
Welnu: het past
perfect!
Géén freeswerk nodig bij het blok uit een 3374 dus.
Ondertussen werd het tijd de oude motor van de 3075 uit te bouwen. Ook die is niet in al te beste conditie...
Al zaten er tenminste geen kattenharen in
Nadat die ook in bad was geweest heb ik ze eens even naast elkaar gezet. De verschillen zijn duidelijk, het oude blok is een stuk hoger om het enorme anker te kunnen herbergen. Door het andere anker en de plek waar de ankeras zit, is de tandwielindeling en -plaatsing ook behoorlijk anders.
Desondanks zijn de motorblokken uitwisselbaar: het blok uit de 3374 past gewoon in het chassis van de 3075. Het lijkt erop dat mijn plan gaat lukken...
Dus: de 3075 verder leeggehaald:
Ik heb daarna de decoder erin gezet met dubbelzijdig plakspul en even een lampentestje gedaan om zeker te weten dat ik geen dingen verkeerdom aansluit. Cab 1 (de motorzijde) is de voorkant en het zou fijn zijn als motor en verlichting het daarmee eens zijn...
Toen viel mij onmiddelijk het sterke flakkeren van de verlichting op.
Oh, ja, da's waar ook... Met die bajonetlampen in het chassis gedraaid is daar weinig aan te doen. Dacht ik, tot ik eens naar mijn plukloc keek... die plastic lamphoudertjes, waarom niet?
De gaten in het chassis van de 3075 zijn iets kleiner, dus er moest wat gevijld worden, maar uiteindelijk gingen ze er in. De oude contactlippen heb ik (voorlopig in ieder geval) gewoon omhoog gebogen.
De rest van de draadjes aangesoldeerd en daarna was hij klaar voor een eerste test.
Helaas is die niet geslaagd
De loc rijdt, de voorkant is de voorkant en de lampen vinden dat ook, althans....
eentje Het lampje aan de sleperzijde (achter dus) doet precies wat het moet doen, maar het lampje aan de motorzijde brandt
altijd, zelfs als ik de frontseinen uitschakel! Op de momenten dat-ie ook daadwerkelijk
zou moeten branden, brandt hij ietsje feller.
Where did I go wrong?? Je kunt niet bijster veel fout doen aan de bedrading van een lampje zou ik denken! Kan dit duiden op een defecte decoder-uitgang wellicht??
Ik ben hier maar even gestopt (ook vanwege het tijdstip...). Misschien dat iemand dit verschijnsel herkent? Ik heb nog een set 60760 liggen, dus als het de decoder is kan ik 'm wisselen...
Iemand een idee?
Martijn