Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ombouw/motorwissel 3075

Gestart door Acido dinsdag 12 juni 2007, 01:45:30

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Ombouw/motorwissel 3075
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Ombouw/motorwissel 3075
Hallo allemaal,

Eén van mijn eerste locs was een 3075 (versie 3, 216 025-7), die ik zelf uitgekozen had en waar ik erg blij mee was, en nog steeds ben. Het is de bedoeling dat-ie mijn 4MFOR-trein gaat trekken :-)

Echter, het inmiddels beestje begint oud te worden (meer dan 20 jaar), heeft veel gereden en is toe aan een technische revisie. In dat kader is-ie onlangs al voorzien van een nieuw loopdraaistel.

Ombouwen van de 3075 naar vijf sterren hoogvermogen is echter, zoals ook uit andere topics blijkt, niet mogelijk met setje 60760 omdat de loc is uitgerust met een grote schijfcollectormotor. Een setje 60904, wat je daarvoor nodig hebt, is echter behoorlijk prijzig en een 60760 heb ik nog liggen...

Ik heb toen besloten op zoek te gaan naar een tweedehands 216 met een trommelcollectormotor met het doel de complete motor te wisselen. Ik heb op marktplaats voor een paar tientjes een 3374.2, de blauw/beige 216 188-3 met Delta electronica gekocht als donorloc.



Of, in meer spoorse termen: plukloc ;-)

Binnenin dus Delta electronica en de felbegeerde trommelcollectormotor:



De motor was ongehoord smerig. Ik had al gezien dat hij erg vettig was maar toen ik 'm open maakte kwam er een hele bos kattenharen uit :? Yikes :shock:



Ook het motorblok zelf zag er werkelijk niet uit: te vies om aan te pakken. Bovendien maar één antislipband van de juiste maat (7154), de rest is een maat te groot (7153)...



Dus hop, in bad met dat ding: fijn even weken in de wasbenzine. Werkt als een trein: op het moment dat je 'm er in legt, trekt er al een zwarte waas door de wasbenzine. Na tien minuutjes is hij mooi schoon :-)



Zodra het motorblok schoon was moest ik natuurlijk even proberen of de magneet van 60760 in het blok past. Uit andere topics heb ik niet sluitend kunnen concluderen of dit nou past of niet: de meningen hierover waren duidelijk verdeeld.

Welnu: het past perfect! :D



Géén freeswerk nodig bij het blok uit een 3374 dus.

Ondertussen werd het tijd de oude motor van de 3075 uit te bouwen. Ook die is niet in al te beste conditie...



Al zaten er tenminste geen kattenharen in :?



Nadat die ook in bad was geweest heb ik ze eens even naast elkaar gezet. De verschillen zijn duidelijk, het oude blok is een stuk hoger om het enorme anker te kunnen herbergen. Door het andere anker en de plek waar de ankeras zit, is de tandwielindeling en -plaatsing ook behoorlijk anders.

Desondanks zijn de motorblokken uitwisselbaar: het blok uit de 3374 past gewoon in het chassis van de 3075. Het lijkt erop dat mijn plan gaat lukken... :-)

Dus: de 3075 verder leeggehaald:



Ik heb daarna de decoder erin gezet met dubbelzijdig plakspul en even een lampentestje gedaan om zeker te weten dat ik geen dingen verkeerdom aansluit. Cab 1 (de motorzijde) is de voorkant en het zou fijn zijn als motor en verlichting het daarmee eens zijn...

Toen viel mij onmiddelijk het sterke flakkeren van de verlichting op. Oh, ja, da's waar ook... :?

Met die bajonetlampen in het chassis gedraaid is daar weinig aan te doen. Dacht ik, tot ik eens naar mijn plukloc keek... die plastic lamphoudertjes, waarom niet?



De gaten in het chassis van de 3075 zijn iets kleiner, dus er moest wat gevijld worden, maar uiteindelijk gingen ze er in. De oude contactlippen heb ik (voorlopig in ieder geval) gewoon omhoog gebogen.

De rest van de draadjes aangesoldeerd en daarna was hij klaar voor een eerste test.

Helaas is die niet geslaagd :-(

De loc rijdt, de voorkant is de voorkant en de lampen vinden dat ook, althans.... eentje :?



Het lampje aan de sleperzijde (achter dus) doet precies wat het moet doen, maar het lampje aan de motorzijde brandt altijd, zelfs als ik de frontseinen uitschakel! Op de momenten dat-ie ook daadwerkelijk zou moeten branden, brandt hij ietsje feller.

Where did I go wrong?? :shock:

Je kunt niet bijster veel fout doen aan de bedrading van een lampje zou ik denken! Kan dit duiden op een defecte decoder-uitgang wellicht??

Ik ben hier maar even gestopt (ook vanwege het tijdstip...). Misschien dat iemand dit verschijnsel herkent? Ik heb nog een set 60760 liggen, dus als het de decoder is kan ik 'm wisselen...

Iemand een idee?

Martijn

Re: Ombouw/motorwissel 3075
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Hoi Martijn,

Ik kan het niet zo goed zien op de laatste foto's, maar het lijkt alsof je de rode draad van de decoder aan het soldeerlipje hebt gesoldeerd en de bruine aan die van de draad naar de sleper. De decoder krijgt dan omgepoold of een zwevend signaal binnen en ik weet niet of de decoder dit leuk vindt.  :(

De rode draad van de decoder moet, via het soldeerlipje naar de sleper gaan en verder niet.
En de bruine draad van de decoder moet naar het naar chassis, dus het soldeer lipje op het motorblok.
Je kunt eventueel een extra massasoldeerlip aan het oude bevestigingpunt van het relais schroeven en daar ook een bruine draad aan solderen die dan ook naar het motorblok massa gaat, dit voor betere massa naar het loopstel.

Verder zit alles goed lijkt mij.
Je kunt ook even op de decoder kijken of er geen sluiting zit bij de soldering van de gele draad op de decoder, of bij het stuurtrapje van het licht, dit zijn die twee kleine transitoren onderaan de gele en grijze draad, rechts op de rechterfoto.



Gr Ad
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Hallo Ad,

CiteerIk kan het niet zo goed zien op de laatste foto's, maar het lijkt alsof je de rode draad van de decoder aan het soldeerlipje hebt gesoldeerd en de bruine aan die van de draad naar de sleper. De decoder krijgt dan omgepoold of een zwevend signaal binnen en ik weet niet of de decoder dit leuk vindt.
Begrijpelijk dat je dat denkt, maar het is niet het geval.
De rode draad zit inderdaad aan het lipje, maar het lipje is geisoleerd van het chassis en was en is in gebruik voor rijstroom. De zwarte draad die vanaf het lipje naar de onderkant gaat zit dus aan de sleper.
De bruine draad die je onder het chassis ziet verdwijnen loopt naar het frame van het loopdraaistel en zit dus aan massa. Dat is ooit zo gedaan omdat ik in het verleden problemen heb gehad met het massacontact tussen chassis en loopdraaistel.
Er loopt overigens ook een massadraad naar het motorblok, wat daarmee dus via een draad verbonden is met zowel de decoder als het loopdraaistel. De decoder heeft zo via draden massa naar alle wielen en is daarvoor dus geheel onafhankelijk van het contact tussen het chassis en de draaistellen.

CiteerJe kunt ook even op de decoder kijken of er geen sluiting zit bij de soldering van de gele draad op de decoder, of bij het stuurtrapje van het licht, dit zijn die twee kleine transitoren onderaan de gele en grijze draad, rechts op de rechterfoto.
Daar zal ik vanavond even naar kijken. Als ik het hoesje er fatsoenlijk vanaf krijg... (tips?)

Dank voor je reactie,

Martijn
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw/motorwissel 3075
OK Martijn,  die rode en bruine draden zitten dan goed, dat scheelt.
Al was het maar om enige misverstanden hierover, op te helderen.  :D

Het lijkt wel of de bovenste transistor, die naar de gele draad gaat, defect of kortgesloten is.

Ik heb destijds de 60760 met een anti Alzheimer uitgerust en ik heb met een breekmesje de zwarte krimpkous aan de zijkant (De zijkant waar NIET de draadjes zitten) voorzichtig in gesneden en erafpellen. Zo voorkom je dat je de componenten beschadigd. Je kunt naderhand een nieuwe krimpkous aanbrengen of met tape de oude weer dichtplakken.

En denk erom hè; ALTIJD VAN JE VINGERS WEGSNIJDEN!!!!!
Het wordt anders zo'n RODE kliederboel  :D :) :( :x

Gr Ad
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Ombouw/motorwissel 3075
CiteerEn denk erom hè; ALTIJD VAN JE VINGERS WEGSNIJDEN!!!!!

Hahaha :lol:

Dat heeft mijn vader er goed ingeramd: ALTIJD van je af snijden!

En tot op heden heeft het gewerkt... ik heb alle vingertjes nog ;-)

Martijn :-P
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Ik heb besloten mijn vingertjes niet in de waagschaal te leggen en de decoder gewisseld met het exemplaar wat ik eerder in mijn 3085 (BR003) heb gezet. De decoder met de onwillige uitgang gaat in de 3085, die maar aan één zijde verlichting heeft waardoor ik de tweede uitgang niet nodig heb.

Aldus... decoders omgezet et voilá: de loc werkt perfect!



Het resultaat is een oude 3075 die een flinke technische levensduurverlenging heeft gekregen.
Nieuwe motor, jonger motorblok, nieuwe decoder, 5* technologie, gemoderniseerde (flakkervrije) verlichting, nieuw loopdraaistel, verbeterd aardcontact, nieuwe dakschroef, nieuwe koppelingen, sleper en antislipbanden en er is ook nog een draaistel-buitenkant omgewisseld met de plukloc vanwege een koppelinghouder die gescheurd bleek te zijn.

Verdere modificaties: lichtlekkage tussen kap en chassis aan de fronten verholpen met twee opgerolde stukjes zwart isolatietape en ik heb een stuk schuim op maat geknipt en daarmee de ruimte onder de kap aan de decoderkant opgevuld. Dat is een poging iets te doen aan de irritant luide resonantie van het motorgeluid en het resultaat is verbazingwekkend: de loc is echt een enorm stuk stiller geworden! :D Ik denk dat ik dat ook bij mijn 1100-en ga toepassen, die ook veel last hebben van resonantie.

Kortom: Hij kan er weer even tegen! :D

Hij is nu, voorzien van een vers drupje olie, fijn aan het inlopen.

Martijn :-)

Re: Ombouw/motorwissel 3075
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Citaat van: Acido op woensdag 13 juni 2007, 19:15:17
Het resultaat is een oude 3075 die een flinke technische levensduurverlenging heeft gekregen.
Nieuwe motor, jonger motorblok, nieuwe decoder, 5* technologie, gemoderniseerde (flakkervrije) verlichting, nieuw loopdraaistel, verbeterd aardcontact, nieuwe dakschroef, nieuwe koppelingen, sleper en antislipbanden en er is ook nog een draaistel-buitenkant omgewisseld met de plukloc vanwege een koppelinghouder die gescheurd bleek te zijn.

Volgens mij heeft die oude 3374 kortkoppeling, zo te zien op die foto's.
Die zou ik, als ik jouw was op die 3075 zetten.  8)
Gewoon allebei de draaistelkappen omzetten en voila.  :D

Gr Ad
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Hoi Ad,

CiteerGewoon allebei de draaistelkappen omzetten en voila.
Eén van de draaistelkappen is omgezet omdat bij één van de kappen van de 3075 het lipje waar je de koppeling onder steekt gescheurd is. De koppeling blijft wel zitten, maar veert niet helemaal lekker.

CiteerDie zou ik, als ik jouw was op die 3075 zetten
De oude Relex-koppelingen heb ik bewust gehouden (of liever gezegd vervangen door nieuwe van het oude type) om drie redenen:

1. ik heb ontdekt dat kortkoppelingen nagenoeg geen "winst" opleveren als het voertuig niet met een kortkoppelmechanisme is uitgerust, bij oude ICR rijtuigen maakt het geen barst uit bijvoorbeeld
2. ik vind die kortkoppelingen eigenlijk knap onhandig als het om koppelen en vooral ontkoppelen gaat
3. de oude koppelingen zijn ook een beetje gebleven om het aangezicht van mijn vertrouwde diesellokkie niet te verstoren :oops:. Om diezelfde reden heb ik de bespeelde kap niet vervangen, of gewoon de hele loc door een beter exemplaar (al ben ik wel een hele mooie 3075 tegengekomen op marktplaats, maar ja, het ging me om de motor)

Anyway, ik ben blij met het resultaat :-) Het is nog steeds helemaal mijn trouwe 216, maar hij loopt nu super mooi en is een stuk stiller :mrgreen:

Martijn 8)
Re: Ombouw/motorwissel 3075
En dan nu de hamvraag; wat doe je met het "lijk"?  Heb wel interesse :D :D

Bart
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Citaat van: Freak op donderdag 14 juni 2007, 06:47:28
Citaat van: Lokpaint op donderdag 14 juni 2007, 00:59:27
En dan nu de hamvraag; wat doe je met het "lijk"?  Heb wel interesse :D :D

Bart
Begraven  :lol:


:lol: Hahaha...

Het lijk is momenteel zowaar rijvaardig! :-P

Al is dat nog wel een verhaal apart...

Om te beginnen heb ik de oude schijfcollectormotor van de 3075 weer in elkaar gezet en in de 3374 geplaatst. De Delta-module is blijven zitten.



Probleempje was de verlichting, ik heb immers de lamphoudertjes overgezet en de bajonetlampen (60 0150) uit de 3075 passen niet in dit chassis. Nou had ik nog twee lampjes zonder bajonet liggen (60 0000) en als je daar twee laagjes isolatietape omheen wikkelt passen ze precies klemvast én geisoleerd in de gaten in het chassis :-P

Draadjes eraan gesoldeerd en er was licht ;-)



Werkt perfect.

Daarna heb ik de loc laten proefdraaien, en daarbij gebeurde iets merkwaardigs... Door de wasbenzine was de motor natuurlijk volkomen droog dus kwam er in eerste instantie een gruwelijk gekrijs uit . Na wat smering was dat weg, op één skwiep-geluidje na. Dat wilde maar niet weg en na een paar minuten maakte de motor een geluid alsof er iets vermalen werd tussen de tandwielen. Beetje vergelijkbaar met een electrische grasmaaier die ineens een tak tegenkomt tussen het gras. Niet een geluid wat je wil horen als je je locje laat proefdraaien! :?

Even later begon de motor zwaar te vonken van binnen en veroorzaakte zelfs sluiting.

wtf... :shock:

Loc gestopt, motor open gehaald en tot mijn verbazing trof ik een kapotte ankerwikkeling aan! Het koperdraad stak eruit en was al om de ankeras gewikkeld :shock:

Nader onderzoek leerde dat het asje van het tweede tandwiel was verschoven, waardoor het tandwiel zodanig veel speling had gekregen dat het het anker kon raken. Daarbij heeft het met een tandje een wikkeling losgetrokken die daarna tussen de tandwielen terecht is gekomen.
Hier staat natuurlijk rijstroom op, dus levert dat een hoop vonken en nare geluiden op.

Aangezien ik zelden onderdelen weggooi, vond ik na wat zoeken het originele anker terug, wat eerder in dezelfde motor had gezeten; de loc had ooit al eens een nieuw anker gekregen.
Anker schoongemaakt en ingebouwd en opnieuw getest. Dit keer ging het wel goed, al wil ik nog even een duurtestje doen om te zien af het asje op zijn plek blijft.



Samengevat is de toestand van "het lijk" nu als volgt:

- loc rijdt, beide kanten op (adres = 72)
- rijeigenschappen zijn wat je mag verwachten van een 25 jaar oude LFCM
- geluid idem! (soort koffiemolen... levert wel nostalgische gevoelens op hihi)
- mogelijk wandelend tandwiel-asje moet even in de gaten gehouden worden
- schuimpjes in de smeerpotjes op de motor ontbreken (verwijderd, was compleet vergaan)
- verlichting is niet origineel maar werkt prima
- één draaistelkap heeft een gammele koppelinghouder, koppeling zit wel vast
- uiterlijk van de loc is redelijk maar bespeeld
- voorzien van kortkoppelingen
- sleper kan nog effe mee
- antislipbanden zal ik vervangen samen met die van de 3075 (moet ze nog even halen)

Dus jah... wie er twee tientjes voor over heeft mag 'm hebben. Je koopt 'm dan as is, garantie geef ik er niet op! :-P

Martijn
Re: Ombouw/motorwissel 3075
You've got mail.
Zoek nog een oude lok om als testobject te dienen voor dit hier:



bart
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Dat lijkt me een cool project! Heel apart, door die bordessen lijkt de loc een stuk korter... Hebben ze de bufferbalk nou verlengd?
Ben benieuwd... misschien leuk om straks in dit topic een plaatje te posten van wat er verder met de 3374 gebeurt.

(Voor de volledigheid: Het "lijk" is overigens inmiddels overgedragen om als proefkonijn te gaan dienen voor dit project.)

Martijn
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Citaat van: Acido op woensdag 13 juni 2007, 23:04:45
Hoi Ad,

CiteerGewoon allebei de draaistelkappen omzetten en voila.
Eén van de draaistelkappen is omgezet omdat bij één van de kappen van de 3075 het lipje waar je de koppeling onder steekt gescheurd is. De koppeling blijft wel zitten, maar veert niet helemaal lekker.

CiteerDie zou ik, als ik jouw was op die 3075 zetten
De oude Relex-koppelingen heb ik bewust gehouden (of liever gezegd vervangen door nieuwe van het oude type) om drie redenen:

1. ik heb ontdekt dat kortkoppelingen nagenoeg geen "winst" opleveren als het voertuig niet met een kortkoppelmechanisme is uitgerust, bij oude ICR rijtuigen maakt het geen barst uit bijvoorbeeld
2. ik vind die kortkoppelingen eigenlijk knap onhandig als het om koppelen en vooral ontkoppelen gaat
3. de oude koppelingen zijn ook een beetje gebleven om het aangezicht van mijn vertrouwde diesellokkie niet te verstoren :oops:. Om diezelfde reden heb ik de bespeelde kap niet vervangen, of gewoon de hele loc door een beter exemplaar (al ben ik wel een hele mooie 3075 tegengekomen op marktplaats, maar ja, het ging me om de motor)

Anyway, ik ben blij met het resultaat :-) Het is nog steeds helemaal mijn trouwe 216, maar hij loopt nu super mooi en is een stuk stiller :mrgreen:

Martijn 8)


Martijn, ik heb ook nog een oude 3075, zelf nog nieuw gekocht in 1979 of daaromtrent.  :o
Ik heb daar laatst wel kortkoppelingen onder gezet, maar die zaten vast met metalen plaatjes, waarvan je de lipjes door het kunstof frame moet steken en dan ombuigen.
Ik had toen wel nieuwe plaatjes besteld bij Keuterman, want als je de oude loshaalt, breken de lipjes vaak af. Tis aluminium denk ik.
Nu heb ik ook een V160 uit de startset 29825, maar die koppelingen steken verder uit dan bij die oude 3075, net zoals die 3374 van jouw, scheelt toch gauw 4 á 5mm
Dus bij die oude 3075 staan kortkoppeling juist veel beter.
Dit had Marklin bij die nieuwere loks toch wel iets beter kunnen doen.

Die 3075 heeft destijds heel wat kilometers gevreten, op mijn oude M-rail baan.
Ik vond em maar wat mooi, vooral in het donker als die lampjes de hele kamer zowat verlichtte. Ik had er ook nog vier Silberlinge achter hangen, met binnenverlichting.
Hij is nog steeds analoog en klinkt nu als een koffiemolen.  :)

Dus Martijn, mocht je je bedenken en heb je nieuwe plaatjes liggen dan zou ik, als ik jouw was toch kortkoppelingen onder je 3075 zetten.  :)

Gr Ad
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Nog ff een plaatje van beide loks ter illustratie, voor bovenstaande antwoord #13
Ik heb de boel op een stuk ruitjespapier gelegd, ter verduidelijking.
Ik had iets overdreven met de 4 á 5 mm, want het scheelt zo'n 2 á 3mm.
Bovenste lok is de 3075 en daaroder de V160 uit de set 29825.



Gr Ad
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Citaat van: Lokpaint op donderdag 14 juni 2007, 11:27:17
You've got mail.
Zoek nog een oude lok om als testobject te dienen voor dit hier:



bart


Hey Bart, ben je al aan dit project begonnen??

Martijn
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Citaat van: Acido op zaterdag 14 juli 2007, 12:36:36

Hey Bart, ben je al aan dit project begonnen??

Martijn

Ja hoor.

Ik heb ook besloten om een afgietsel te gaan maken van deze kap als hij klaar is.

Kan iedereen deze versie bouwen.

Heel pril fotootje nog:



Bart
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Misschien een vreemde opmerking, maar ik ben niet zo thuis in wat hoort en wat niet....

Waarom heeft deze lok geen rode seinlichten en de 3075/V160 wel? (ook al werken ze niet)
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Citaat van: markos op maandag 16 juli 2007, 00:22:51
Misschien een vreemde opmerking, maar ik ben niet zo thuis in wat hoort en wat niet....

Waarom heeft deze lok geen rode seinlichten en de 3075/V160 wel? (ook al werken ze niet)


De loks zijn na het afdanken door de DB bij MaK nog eens flink gereviseerd, en toen verkocht aan privémaatschapijen. Het front heeft toen de trappen en een gecombineerde verlichting gekregen. Rood licht zit er dus wel nog op.

Wat betreft de ombouw van "het lijk", dit gaat nog wel een paar maanden duren. Doe het een beetje tussendoor als ik me verveel.

Heb ook nog een fleischmann 218 slooplok onderhanden genomen, dit om het uit de losse pols spuiten wat beter onder de knie te krijgen. Past wel een beetje in dit draadje.


(Nog niet helemaal af)

Bart
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Nou, zeker niet slecht gedaan.
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Zeer grappige combi inderdaad.. :D

Michel
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Speciaal model voor de "groen" fans. :D
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Ja, het "Green Peace" model ?
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Hoi,

de zilveren MKB lok is even in de wacht gezet wegens drukte, maar mijn andere 216 heeft er wel aan moeten geloven en is nu ook getooid in de "touristik" kleuren.





Bart
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Ik haal dit topic weer even naar boven omdat de loc waar het over gaat, mijn gereviseerde 3075, een probleem heeft...

Op een zeker moment, na een tijdje kachelen zonder onderbrekingen (dwz zonder estafette in het schaduwstation), kwam de loc ineens de helling niet meer op, hoewel hij het wel probeerde.

Nader onderzoek leerde dat de motor zó heet was geworden dat twee van de wielen (die zonder tandwiel) waren uitgezet en hun grip op de as verloren waren! :shock: Dus de assen draaiden wel, maar de wielen niet, iets wat ik nog niet eerder heb meegemaakt... Na afkoelen zaten ze weer vast :?

Ergens ondervindt de motor weerstand maar dat lijkt hem niet in de tandwielen te zitten. Ik heb het vermoeden dat het anker de boosdoener is.

Mijn vraag is nu allereerst, voordat ik 'm (weer) helemaal uit elkaar ga halen: Kan dergelijke oververhitting het gevolg zijn van een anker met het verkeerde aantal tandjes op het tandwiel? Ik weet dat er ankers zijn met 7 en met 8 tandjes... Wat er nu in zit is een 60760-anker.

Als dat niet de oorzaak kan zijn zal ik verder moeten zoeken... Iemand die dit bekend voorkomt?

Martijn
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Citaat van: Freak op maandag 22 december 2008, 12:36:16
Martijn,

In de 3075 zit een anker met 8 tanden.

Mvg,
Peter

Hoi Peter,

Weet je toevallig ook uit je hoofd hoeveel tanden een 60760-anker heeft?
N.B. er zit nu een motorblok in van een 3374.2.

Martijn
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Hoi Peter,

Ik heb een 60760 in het blok van een 3374-met-trommelcollector gezet. Had dat dus eigenlijk een 60904 moeten zijn? Nee, want die is voor schijfcollectormotoren... Iets anders wellicht?

Martijn
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Aangezien het nu motorisch gezien een 3374 met DCM is, moet een setje 60670 dus gewoon werken. Ik ga 'm verder onderzoeken want het aantal tandjes is dus geen issue hier...
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Hoi Martijn,

Hoelang heb je de lok dan laten rijden?
Lijkt me dat bij zulke temperaturen de olie ook al kookt?
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Ombouw/motorwissel 3075
Citaat van: Kappa op maandag 22 december 2008, 14:51:52
Hoi Martijn,

Hoelang heb je de lok dan laten rijden?
Lijkt me dat bij zulke temperaturen de olie ook al kookt?

Niet eens zo heel erg lang, misschien 20 minuten of een half uur, ik weer 't niet precies meer. Normaal gesproken echter, rijdt-ie een rondje en kan dan twee rondjes afkoelen omdat-ie dan in het schaduwstation staat. Het probleem kwam aan het licht doordat ik 'm wat meters wilde laten maken.

Ik heb niet gecontroleerd op kokende olie, maar het motorblok was zo ongeveer te heet om vast te pakken. Niet goed dus... al was-ie nou ook weer niet roodgloeiend. Ik denk dat de wielen zijn gaan slippen op de assen door een heel klein beetje uitzetten in combinatie met warme (en dus dunne) olie die ertussen gekropen is.